Gå til innhold

Utstyr i skibakken

Gjest Ikke skivant

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke skivant

Hvordan er det der med å dra i barne-skibakke uten slalomutstyr og hjelm, jeg tenker for at barna skal få prøve seg litt å ta skitrekk, kjøre litt nedover osv. Kan man gjøre det uten hjelm, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

I Norge er det ikke noe lovpåbud om å bruke hjelm, så sånn sett kan du gjøre det. Jeg ville ikke ha gjort det, dog, særlig ikke om barna var uvant med slalom. Det er en billig forsikring.

Ski kan du leie i de aller fleste bakker, vil tro at det gjelder for hjelm også.

Like i nærheten av der jeg bor har vi en liten bakke, og jeg observerte en gang et barn som skulle prøve seg der på langrennsski. Det var ikke mye stas, så sats på slalomski og aller helst hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lån utstyr av noen

Det ville jeg absolutt ikke anbefale, det er mye vanskeligere å stå i heis med langrennsski, og hjelm er lurt.

Jeg tror man risikerer å skremme de vekk fra bakken mer enn å vekke skiglede ved å kjøre uten slalomski og -støvler frøste gangen.

De trenger ikke spesielle klær, de trenger ikke staver, men ski og støvler og hjelm.

De fleste steder kan man leie utstyr. Eller kjøp noe rimelig på Finn. Eller spør i barnehagen / på skolen om noen kan låne dere utstyr en dag for å prøve.

http://www.finn.no/finn/bap/all/result?keyword=barn&CATEGORY%2FSUBCATEGORY=5171&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på alderen på ungene.

Vi begynte med jentungen som 3-åring på langrennski, men da dro vi henne bare opp et stykke på staven og "slapp" henne utfor. MED hjelm selvsagt. Nybegynnerlangrennsski er ganske breie så det gikk fint. (bortsett fra den ene gangen hun sklei inn i en tursekk som sto åpen i kanten av bakken...)

Som 4-åring begynte hun på samme måte med slalåmski. Enten dro vi henne opp på staven (god trim) eller vi tok henne under armen i skålheisen.

Skoleunger bør nok leie ski og hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Som flere her skriver ville jeg gjort det ordentlig fra første stund, og heller lånt eller leid ski og hjelm. Det ene er at det er greit å få inn at "sånn gjør man det i slalombakken" men det andre er at det er kjempevanskelig å stå på smale ski i slalombakken når du er både 4-5 og 35 ;-).

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Norge har ikke lovpåbud om hjelm, men de fleste skianlegg har påbud om at barn under syv år skal kjøre med hjelm.

Jeg har riktignok bare vært i Tryvann, Ingierkollen, Trysil, Hemsedal, Hafjell, Geilo og Kvitfjell sine anlegg - men alle disse har påbud om hjelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...