Gå til innhold

Hoster og hoster og hoster

janeymor

Anbefalte innlegg

Lillefrøkna her har vært syk i snart tre uker (ikke sammenhengende men det føles slik) Først vat det omgangssyke, så feber og hoste. Så var hun frisk i noen dager men i går startet hun med å hoste og hoste igjen..

Jeg har vært hjemme med henne i dag og hosten har gått i et. Vi var hos legen i forrige uke og det var visst virus så vi fikk ikke noe medisin. Allmenntilstanden er ok. Hun er i farta som vanlig, spiser godt og har ikke feber, men denne slitsomme hosten er plagsom.

Hva gjør man når man straks har brukt opp sykt barn dagene (og vi er bare i starten av mars...) Hvor lenge bør jeg holde henne hjemme fra bhg? Vanskelig dette, men hun blir jo ikke frisk.

Hun er tre år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om allmenntilstanden er god, trenger du ikke ha henne hjemme. Har inntrykk av at halve landet går rundt å hoster for tiden.

Hun kan ha nytte av f.eks. Cosylan som hostedempende. Flutide kan også noen ganger hjelpe.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste hostesaften som virkelig fungerer er Cosylan. Men dessverre er det ikke alle leger som skriver den ut til barn.

Snuppa har fått den noen ganger, og blir da oftest svvært mye bedre på et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Om hun bare hoster, så behøver du jo ikke holde henne hjemme.

''Om hun bare hoster, så behøver du jo ikke holde henne hjemme.''

Jeg jobber i barnehage og jeg må si at jeg ikke er enig i dette. Et barn med mye hoste har ingenting i barnehagen å gjøre. En barnehagedag er full fart hele dagen for de fleste, med lek både ute og inne. Unger med hoste blir ofte både slitne og medtatte, og de bruker lengre tid på å bli friske når de ikke får den ro og hvile som de trenger. Nå i det fine vinterværet er vi mye ute og da bør ungene være friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om hun bare hoster, så behøver du jo ikke holde henne hjemme.''

Jeg jobber i barnehage og jeg må si at jeg ikke er enig i dette. Et barn med mye hoste har ingenting i barnehagen å gjøre. En barnehagedag er full fart hele dagen for de fleste, med lek både ute og inne. Unger med hoste blir ofte både slitne og medtatte, og de bruker lengre tid på å bli friske når de ikke får den ro og hvile som de trenger. Nå i det fine vinterværet er vi mye ute og da bør ungene være friske.

Jeg har jobbet i barnehage i årevis og vet dermed at hoste kan vare i ukesvis, spesielt hos de små. Så om dere virkelig forventer at foreldre skal holde barna hjemme inntil de ikke hoster lengre, så håper jeg dere kan betale lønnen de mister av å være hjemme ti uker hvert år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Jeg har jobbet i barnehage i årevis og vet dermed at hoste kan vare i ukesvis, spesielt hos de små. Så om dere virkelig forventer at foreldre skal holde barna hjemme inntil de ikke hoster lengre, så håper jeg dere kan betale lønnen de mister av å være hjemme ti uker hvert år ;)

Mente selvsagt ikke at ungene skulle holdes hjemme på ukesvis. Men trådstarter beskriver en unge som hoster og hoster og hoster. Da ser jeg for meg litt mer en "bare" vanlig hoste. Det er slitsomt for de små med en slik hoste, om ikke aktiviteten i barnehagen skulle komme i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvsagt ikke at ungene skulle holdes hjemme på ukesvis. Men trådstarter beskriver en unge som hoster og hoster og hoster. Da ser jeg for meg litt mer en "bare" vanlig hoste. Det er slitsomt for de små med en slik hoste, om ikke aktiviteten i barnehagen skulle komme i tillegg.

Hun beksriver også et barn med god allmenntilstand som er i farta. Et slikt barn trenger ikke være hjemme, med mindre man har forsøkt normal aktivitet og ser at det forverrer symptomene.

Det er min mening, i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille bolle

Sjekket om det er astma?

Vår datter hostet og hostet i ukevis på den alderen og det viste seg å være astma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

La henne blåse opp ballonger. Det skal visst hjelpe.

Ellers går det kikhoste rundt forbi... Sånn i tilfelle.

God bedring til jenta di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Uff det er slitsomt med den hosten.

Hos oss (jobber i bhg) er det sinnsykt mange barn som har vært syke med de samme symptomer du beskriver. De hoster og hoster og klarer knapt gjøre annet enn å hoste. Hoster til de kaster opp. Allmenntilstanden er stort sett ok, bortsett når det er på "topp"... De fleste har vært hjemme noen få dager, kanskje 3? og kommet tilbake. Siden det er et virus er det trolig flere som har kommet tilbake for tidlig, slik at de andre har blitt smittet igjen, så har en det gående. Men så sant vi kan, så prøver vi å være fleksible og holde noen inne, men da må vi ha nok personale til det.

Ellers har vi sendt hjem barn som helt tydelig ikke har det bra i barnehagen.

Hvis legen din har utelukket andre ting, så er det vel bare å smøre seg med tålmodighet, og satse på at det går over. Bruk hostesaft så det demper de værste symptomene. Og snakk med barnehagen, jeg er helt sikker på at det finnes en løsning. De forventer nok ikke at du skal holde henne hjemme i 3 uker til hun er totalt symptomfri! Det er, som du sier, ikke mulig.. med mindre du får sykemelding selv fra legen din...

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mye hosting er vanskelig å bli kvitt

Vi har hatt perioder med slik hosting ved et av våre barn. Legen sa at det ikke var farlig for barnet, dermed gikk barnet i barnehagen som vanlig.

Om barnet er lite så kan forhøyet sovetid i barnehagen hjelpe noe fordi barnet jo blir trøtt av mye hosting.

Prøv også å få til korte dager. Fleksitid fra jobb, hjemmekontor osv. Hent inn tanter og onkler, besteforeldre osv. og be dem hente barnet tidlig i barnehagen gjerne hver dag i en periode, slik at du kan jobbe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...