Gå til innhold

Svar på mail fra klasseforstandere

caprice

Anbefalte innlegg

Vi har fått beskjed på foreldremøter at vi gjerne må ta kontakt med klasseforstander på mail, og godt kan erstatte meldingsbok med mail også. Vi synes det er enkelt og greit for alle parter, hadde vi nå ennå fått svar.... Hvor lang tid synes dere er akseptabel responstid fra en lærer på en enkel henvendelse? (Vi ba om to timer fri, og har tidligere spurt om konkrete ting i forbindelse med lekser) Vi sendte mail for en uke siden og har ennå ikke fått svar. Læreren er et noen og 30, og absolutt datakyndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Har inntrykk av at det blant lærere generelt er en aksept for lang responstid på e-post. Har selv erfaring med det fra flere lærere, og har forhørt meg med venner med barn ved andre skoler, og de sier det samme. Det er ikke som i næringslivet, hvor man stor sett forventer svar på en henvendelse i løpet av en dag eller to.

Men helt enig med deg, du burde få svar på noe sånt på en uke, om vedkommende er på jobb. Særlig når vedkommende selv har oppfordret til e-post-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får svar som regel samme dag eller dagen etter fra den ene læreren, veldig fornøyd med det!

Andre lærere kan det ta lengre tid, kan ta en uke, og det synes jeg er for lang tid. Men da tropper jeg heller opp på skolen på slutten av dagen og spør læreren personlig, hvis jeg ikke får svar når jeg føler jeg trenger det på mail. Kan jo ikke vente for lenge hvis det gjelder en spesifikk lekse for eksempel, den skal jo leveres inn.

Forstår at ikke alle har samme mulighet til å troppe opp på skolen, men da ville jeg vel ha tatt en telefon til læreren når undervisningen er ferdig, men før læreren går hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en lærer oppfordrer til å bruke mail, så bør han/hun også svare på slike et par ganger i uka som et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Når en lærer oppfordrer til å bruke mail, så bør han/hun også svare på slike et par ganger i uka som et minimum.

Enig. Men vet erfaringsmessig at det ofte ikke gjøres :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv lærer og har ikke noe problem med å svare på mail i løpet av dagen. Jeg setter meg alltid ved pc når undervisningen er slutt. Jeg vet at mange lærere knapt nok bruker mail og oppfordrer til bruk av sms i stedet. Jeg har valgt å ikke oppgi mitt mobilnr til foreldre da vi selvsagt bare har private mobiler. Jeg synes det er greitt at den er privat:-)

Et minimum burde kanskje være et par ganger i uka, derfor tror jeg mail fungerer dårlig når det gjelder henvendelse angående lekser. Da ville jeg heller skrevet en lapp (om dere ikke har kontaktbok som sjekkes daglig) og bedt eleven levere til lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt mail mye i forbindelse med kommunikasjon med lærere. Tror nok at jeg alltid har fått svar i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man bør få svar i løpet av 2-3 dager, men det kommer litt an på hvilken ukedag mailen er sendt. På vår skole er det satt av tid til "foresattekontakt-ting" på torsdager, da har de telefontid og sitter på arbeidsrommet. Er mailen fra oss f.eks sendt sent en torsdags ettermiddag kan det nok skje at vi ikke får svar før litt uti uka etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man bør få svar i løpet av 2-3 dager, men det kommer litt an på hvilken ukedag mailen er sendt. På vår skole er det satt av tid til "foresattekontakt-ting" på torsdager, da har de telefontid og sitter på arbeidsrommet. Er mailen fra oss f.eks sendt sent en torsdags ettermiddag kan det nok skje at vi ikke får svar før litt uti uka etter.

Helt enig i at det kommer an på når mailen er sendt. Vår ble sendt rett før vinterferien, (18. februar) men nå synes jeg vi har ventet lenge nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Ettersom læreren har oppfordret dere til å bruke mail er det for dårlig at dere ikke har fått svar ennå. Da mener jeg at en til to dager før svaret kommer er rimelig, men ikke mer.

Jeg har forståelse for at det av og til kan ta lenger tid, spesielt hvis læreren har det travelt i hverdagen og ikke har tid til å sjekke mail, men da burde hun ikke oppfordre foreldrene til å bruke det som kommunikasjonskanal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med sjekke om meldingene faktisk ble mottatt, om dere ikke alt har gjort det.

Det kan være feil på e-postadressen. Det kan også vær at e-posten blir slukt av antispamen el.l. Risken øker om dere ber om leserbekreftelse.

Ellers ville jeg spurt hvor langt tid i forveien man må sende meldinger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirken

Ettersom læreren har oppfordret dere til å bruke mail er det for dårlig at dere ikke har fått svar ennå. Da mener jeg at en til to dager før svaret kommer er rimelig, men ikke mer.

Jeg har forståelse for at det av og til kan ta lenger tid, spesielt hvis læreren har det travelt i hverdagen og ikke har tid til å sjekke mail, men da burde hun ikke oppfordre foreldrene til å bruke det som kommunikasjonskanal.

Enda!!!! :-) Hvis du får svar ennå, betyr det at du får svar hele tiden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har fått tilbakemelding på at vi kan sende mail vi også.. når jeg gjorde det i forbindelse med at vi ikke kom oss hjem fra vinterferie, fikk jeg ikke svar. Sendte derfor med barna melding for sikkerhets skyld og forklarte det samme, og responsen tilbake var at de hadde lest mailen...

Irriterende.. men er heldig og har fått mobilnr til den ene læreren hvor jeg bare kan sende sms om jeg vil, og synes det er veldig ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...