Gå til innhold

Hadde du sendt med 5-åringen din på tur til Oslo

Gjest Mooor36

Anbefalte innlegg

Gjest Mooor36

... jeg har nemlig ikke tenkt å gjøre det og er litt interessert i å høre om jeg er for hysterisk?!

Hun er bedt med av ei venninne i barnehagen og hennes mor og stefar. De skal på en teaterforestilling. Jeg kjenner moren litt, og hun er veldig hyggelig og grei - men kanskje litt "enkel" om jeg kan si det sånn. Stefaren har jeg aldri snakket med, men jeg kjenner til ham gjennom andre og han er visstnok en "kjekkas" som ikke er altfor moden. Greie folk er de sikkert uansett, men saken er at jeg ikke føler jeg kjenner dem godt nok og jeg er ikke komfortabel med dette i det hele tatt.

Vi bor en times tid fra Oslo så vi snakker ikke om en verdensreise, men jeg tenker på bilturen og alt som kan skje underveis.

Enn så lenge har jeg bare gitt inntrykk av at "ja, det blir sikkert gøy for jentene å dra på teatertur" selv om jeg hele tiden har visst at jeg ikke kommer til å sende henne med. (to uker siden denne saken kom opp) Feigt av meg, men jeg føler meg så kjip. Det er jo snilt av dem å be henne med.

Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

13

• morsan

12

• laban

8

• Mammantil3

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Moor36

Hadde blitt med selv.

Det er ikke et alternativ.. De har et visst antall billetter og de er et ganske ferskt par som skal på tur sammen - med barn.

Hadde du sendt med 5-åringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er ikke et alternativ.. De har et visst antall billetter og de er et ganske ferskt par som skal på tur sammen - med barn.

''Hadde du sendt med 5-åringen?''

Ja, det hadde jeg gjort;) Og jeg hadde gjort det for mitt barns skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til toåring

Hvis magefølelsen er skikkelig dårlig så bør du kanskje lytte til det.

Vet ikke hva jeg hadde gjort. Hvis jentene gleder seg så er jo det litt kjipt å avlyse. Kjipt å måtte juge til familien også, du har jo sagt at du skal sende henne med dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes jeg

Jeg synes uansett at du må si fra om du ikke har tenkt å sende ungen med. De må jo få anledning til å planlegge turen sin på en skikkelig måte. Det er dårlig gjort å si ja, men vite at det blir nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Enn så lenge har jeg bare gitt inntrykk av at "ja, det blir sikkert gøy for jentene å dra på teatertur" selv om jeg hele tiden har visst at jeg ikke kommer til å sende henne med. (to uker siden denne saken kom opp) Feigt av meg, men jeg føler meg så kjip. Det er jo snilt av dem å be henne med.

Hva ville dere ha gjort?''

Jeg ville i alle fall aldri ha gitt inntrykk av at dette blir sikkert gøy! Også visst med meg selv at det aldri kom til å bli noe av.. Det synes jeg faktisk er ganske respektløst, ettersom de har billett og plass i bilen til din datter. Barna gleder seg over teatertur.

Da ville jeg ganske enkelt ha sagt at hun dessverre ikke kan bli med, fordi vi er bedt bort, eller funnet på en annen troverdig unnskyldning..

Den andre familien har da god tid til å finne en annen som kan få billetten istedet. Nå blir begge jentene lei seg, de har gledet seg sammen og foreldrene blir irriterte over å ikke ha fått beskjed før. Samt at de kanskje ikke får noen til å ta imot billetten lenger, hvis det er tett opptil teaterforestillingen.

Når det er sagt, ville jeg aldri ha sendt med barnet mitt med noen jeg ikke hadde stolt på. Ville ha fulgt magefølelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille bolle

Hvis jeg hadde vært utrygg ville jeg ikke gjort det. På en annen side er det jo en utrolig opplevelse da å få gå på teater...hva skal du si isåfall som unnskyldning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i hvert fall ikke løyet om at jeg ikke hadde tenkt å sende jenta avgårde og visst at jeg ikke kom til å gjøre det.

Det er i hvert fall minst like umodent som du antyder at de andre foreldrene kan være. Og forferdelig egoistisk ikke bare i forhold til den andre familien, men også jenta di. Hun kommer ikke til å bli invitert en annen gang. Opptrer du ryddig, får de tid til å invitere noen andre.

Om hun ikke får lov til å dra, får du gi beskjed om det umiddelbart. Det _må_ du klare å stå for. Er du mest redd for å være kiip eller bare for å oppfattes som kiip? Hvilken siste liten bortforklaring/løgn har du tenkt å servere? Tror du ikke det blir avslørt, selv om ingen sier noe.

Har disse foreldrene noen gang mistet jenta si i byen? Har de fyllekjørt med barn i bilen eller på andre måter satt barna i fare? Kjenner du til at de pga "enkelhet" eller kjekkaseri har latt egne eller andres barn lide overlast?

Hva galt kan skje som ikke også kunne skjedd om du (med bedre halvdel) hadde tatt to jenter med deg på godt planlagt teatertur?

Om du har en magefølelse som "alltid" er skeptisk til alt du ikke har full kontroll over, bør du la jenta di dra. Da er det sannsynligvis bare du som krisemaksimerer.

Om du stort sett alltid er trygg på å sende jenta avgårde, og denne skepsissen hører til unntakene, er det større sjanse for at den er berettiget.

Berettiget eller ikke, om du uansett ikke kommer til å la jenta dra, _må_ du være så voksen å redelig å gi beskjed om det med en gang. Du har ingen rett til å holde verken barn eller voksne for narr på denne måten. Så får du ta støyten med å bli sett på som kiip, hysterisk eller hva det nå er du er redd andre skal tenke om deg.

Det er langt viktigere å ikke _være_ løgnaktig og manipulerende enn at noe skulle finne på å tenke at du er kiip.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sendt med jenta hvis det ikke var snakk om alvorlige misstanker mot de voksne. (Overgrep, fyll, drugs etc.) En 4- timers tur til oslo er ikke allverden.

Med mitt første barn ville jeg kanskje tenkt litt som deg, men har blitt mer avslappet med årene. Har nå tre- yngste er 6 år og begynner på skolen til høsten. Hun hadde definitivt fått bli med, selv om jeg personlig kanskje ikke ville pleiet omgang med foreldrene til veninnen.

Du kan jo høre med en av personalet i barnehagen hva de synes?! De kjenner jo alle involverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sendt med jenta hvis det ikke var snakk om alvorlige misstanker mot de voksne. (Overgrep, fyll, drugs etc.) En 4- timers tur til oslo er ikke allverden.

Med mitt første barn ville jeg kanskje tenkt litt som deg, men har blitt mer avslappet med årene. Har nå tre- yngste er 6 år og begynner på skolen til høsten. Hun hadde definitivt fått bli med, selv om jeg personlig kanskje ikke ville pleiet omgang med foreldrene til veninnen.

Du kan jo høre med en av personalet i barnehagen hva de synes?! De kjenner jo alle involverte.

''Du kan jo høre med en av personalet i barnehagen hva de synes?! De kjenner jo alle involverte.''

Barnehagepersonalet har vel ikke lov til å uttale seg ang. slike spørsmål??? De har jo taushetsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du kan jo høre med en av personalet i barnehagen hva de synes?! De kjenner jo alle involverte.''

Jeg er ikke helt sikker på at jeg om jeg var ansatt i en barnhage ville likt å skulle gi "vandelsattest" i en slik sammenheng. Så er det noe med taushetsplikten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er snakk om en teaterforestilling, ikke overnatting. Ja, du er hysterisk. I tillegg er du temmelig toskete i oppførselen når du gir uttrykk for at det sikkert blir fint på teater, når du har tenkt å holde ungen hjemme. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Og det er jo kun en times kjøring til Oslo det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vondt å være skeptisk

Synest de fleste her er veldig strenge med deg. Det å være redd for barnet sitt, f.eks i forhold til bilkjøring må være helt naturlig.Jeg har alltid sagt fra om min redsel i forhold til dettte og møter stort sett respekt for det.Men du må selvsagt si fra om at du ikke vil sende med jenta di på teater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mooor36

Det er snakk om en teaterforestilling, ikke overnatting. Ja, du er hysterisk. I tillegg er du temmelig toskete i oppførselen når du gir uttrykk for at det sikkert blir fint på teater, når du har tenkt å holde ungen hjemme. :-(

Jeg er klar over det, men ingen grunn til å være udregelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det, men ingen grunn til å være udregelig.

Det er vel strengt tatt du som er udregelig. Og det bør du gjøre noe med. Småjentene gleder seg sikkert til denne happeningen, som du ikke vil at 5-åringen skal få ta del i. Det er dumt å la ungene ha forventninger, når du har bestemt deg for at det ikke skal bli noe av det. Du bør avklare det fortest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal sende ho jeg. Ho kommer til å bli kjempeskuffa når ho finner ut at det ikke blir noe av......og hva skal du si til henne og til venninnens foreldre?

Ting kan også skje dere neste gang dere er ute og kjører med datteren deres, det er farlig å leve, men vi kan jo ikke stenge oss inne av den grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...