PieLill Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Hos oss er nesten alltid huset fullt av unger, uten invitasjon. Kjempe koselig! Når det gjelder turer så hender de at vi inviterer faktisk:) Men det er når våre barn sammen med andre barn har ønsker. Da tar jeg en prat med de andres foreldrer og lufter tankene. Noen passer det ikke for , andre synest det er fint.Alt like greitt for oss. Men det å ta med andres barn er et enormt ansvar, som altfor få tenker over.F.eks det med bilkjøring. Klart jeg også sier nei om det ikke passer. Men får ofte negativ respons av andre foreldre på det.Dessuten har mange foreldre en lei vane, nemlig at de spør barna først. Ha en ellers fin dag! Alt etter hvor gamle barna er, må det være greit å spørre dem først. De skal jo lære seg å ta avgjørelser og planlegge ting. Så får de selv høre om de får lov hjemme. Mine eldste blir sinte om jeg lager planser på deres vegner. Er det ganske små barn, der skuffelsen blir stor om det skjærer seg, foretrekker jeg å snakke med foreldrene først. Ofte er det forresten barna som spør hverandre og så spør de de voksne etter at de har kokt sammen en smart plan. At mine barn får hyggelige invitasjoner er blant våre minste luksusproblem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Alt etter hvor gamle barna er, må det være greit å spørre dem først. De skal jo lære seg å ta avgjørelser og planlegge ting. Så får de selv høre om de får lov hjemme. Mine eldste blir sinte om jeg lager planser på deres vegner. Er det ganske små barn, der skuffelsen blir stor om det skjærer seg, foretrekker jeg å snakke med foreldrene først. Ofte er det forresten barna som spør hverandre og så spør de de voksne etter at de har kokt sammen en smart plan. At mine barn får hyggelige invitasjoner er blant våre minste luksusproblem. mvh ''At mine barn får hyggelige invitasjoner er blant våre minste luksusproblem.'' Erkjenner du dermed at det kan være et problem? Det er det jeg ikke kan forstå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 ''At mine barn får hyggelige invitasjoner er blant våre minste luksusproblem.'' Erkjenner du dermed at det kan være et problem? Det er det jeg ikke kan forstå. Jeg har aldri opplevd det som et problem ut over at det noen ganger gir valgets kvaler. Og det er luksuskvaler. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg har aldri opplevd det som et problem ut over at det noen ganger gir valgets kvaler. Og det er luksuskvaler. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vondt å være redd Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 ''Jeg opplevde det faktisk én gang, heldigvis ikke i vår vanlige bekjentskapkrets, men en gang på ferie, at en mor etterpå ga tydelig uttrykk for at hun hadde gjort oss en tjeneste ved å tillate at ungen hennes ble med oss på en utflukt!'' Kanskje det var "vondt å være redd"? Håper i hvertfall ikke det er så mange som tenker slik. Inviterer de samme menneskene noen gang andre barn, tro? En kan lure på om de kanskje ikke gjør det. Ikke meg:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 hehe...sån er det vel. -må legge til at 6 åringen vår er både sjenert og usikker. blir heller til at ho velger å være hjemme enn å være med,om ikke vi "drar"henne med... ho ble invitert i svømmebasseng-bursdagsfeiring...ville ikke dra fordi ho er så usikker på vann. redd noen ikke skal se om ho kommer under vann osv.pappaen ble med, til ho ble "husvarm" og da kunne han slange seg i utkanten til de var ferdige... da er jeg mer i tvil om de foreldrene so IKKE hadde noen skrupler med å sende sine alene en hel dag. sånn vi bor må vi reise med ferge for å komme til bassenget. de reiste ca kl 11 og var hjemme kl 4 i bil med fremmed sjåfør, fremmede voksne (tante og onkel til bursdagsbarnet) menmen...jeg er jo litt ekstra hønemor jeg da... Jeg har ingen betenkeligheter med å sende seksåringen min på de aller fleste typer arrangementer og turer eller la ham sitte på med venners foreldre. Men, om han ikke hadde vært helt trygg i vannet (som han nå er), ville jeg vært litt betenkt på å sende ham alene i svømmebassengbursdag. Jeg skjønner ikke helt foreldre foreldre som tør å invitere på sånt, om da ikke bassenget er svært lite og oversiktlig og de er flere voksne som følger med. Det vil jo alltid være noen seksåringer som er usikre eller overmodige i vannet, dessuten kan jo knuffing i vannet fort bli litt farlig. Så - der kom hønemoren frem i meg også :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vondt å være redd Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg har ingen betenkeligheter med å sende seksåringen min på de aller fleste typer arrangementer og turer eller la ham sitte på med venners foreldre. Men, om han ikke hadde vært helt trygg i vannet (som han nå er), ville jeg vært litt betenkt på å sende ham alene i svømmebassengbursdag. Jeg skjønner ikke helt foreldre foreldre som tør å invitere på sånt, om da ikke bassenget er svært lite og oversiktlig og de er flere voksne som følger med. Det vil jo alltid være noen seksåringer som er usikre eller overmodige i vannet, dessuten kan jo knuffing i vannet fort bli litt farlig. Så - der kom hønemoren frem i meg også :-). Der kan du se:) Vi har alle noe og engste oss for, naturlig det. Klart du er hønemor i en sånn situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg har ingen betenkeligheter med å sende seksåringen min på de aller fleste typer arrangementer og turer eller la ham sitte på med venners foreldre. Men, om han ikke hadde vært helt trygg i vannet (som han nå er), ville jeg vært litt betenkt på å sende ham alene i svømmebassengbursdag. Jeg skjønner ikke helt foreldre foreldre som tør å invitere på sånt, om da ikke bassenget er svært lite og oversiktlig og de er flere voksne som følger med. Det vil jo alltid være noen seksåringer som er usikre eller overmodige i vannet, dessuten kan jo knuffing i vannet fort bli litt farlig. Så - der kom hønemoren frem i meg også :-). I større badeland pleier de å ha regler på hvor mange barn per badende voksen det kan være ved slike anledninger. Jeg ville vært skeptisk til å ha en badebursdag om ikke barna er svømmedyktige og store nok til å ikke trenge og fotfølges. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Så du mener at hvis man inviterer noen med seg fordi man selv har glede av det, bør man avstå? Man skal altså bare invitere folk med for å være snill med dem, helst bør man ikke ha lyst til å ha dem med? Det er det dummeste jeg har hørt på en stund. *fnis* Rene "frivillighetssentralen" - be med et barn som har helt "feil" alder, kjønn og personlighet bare for å være grei mot denne ungen og så lide seg gjennom hele opplegget selv...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Med fryktelig pågående mente jeg foreldre som stadig maser.Jeg forstår innderlig godt at deres egne barn er greiere når vårt/våre barn er med. Men de fleste barn bør lære å greie seg uten selskap på enkelte turer også.Utrolig mange ganger vi har lagt planer. Men så kommer disse "snille"foreldrene og ber med barne våre. Snille og høflige som de er, takker de ja. Men slettes ikke alltid de har lysst. Jeg kunne selvsagt sagt i fra oftere, men de vil ikke barna(som er ganske store), flaut. Ja, jeg mener virkelig at alle foreldre bør tenke etter om de alltid er snille når de inviterer med andres barn.Og jeg mener selvfølgelig ikke at alle invitasjoner er negative:) ''Jeg forstår inderlig godt at deres egne barn er greiere når vårt/våre barn er med.'' Nja, jeg vet ikke om det er det som er poenget. To barn bråker og finner på langt mer enn ett, i hvert fall når det er snakk om to skolegutter som i vårt tilfelle. Men jeg har vært naiv nok til å tro at begge guttene har glede av det, og det blir litt mindre krampaktig fra oss voksne sin side - vi trenger ikke _bare_ tenke barnevennlige aktiviteter hele tiden, siden de er to. ''Men de fleste barn bør lære å greie seg uten selskap på enkelte turer også.'' Eh - ja, det er ikke sånn at vi alltid har med oss noen. ''Utrolig mange ganger vi har lagt planer. Men så kommer disse "snille"foreldrene og ber med barna våre. Snille og høflige som de er, takker de ja. Men slettes ikke alltid de har lyst. Jeg kunne selvsagt sagt i fra oftere, men de vil ikke barna (som er ganske store), flaut.'' Da synes jeg faktisk dere har en jobb å gjøre på hjemmebane. Det faller meg aldri inn å tro at folk sier jatakk og avlyser egne planer, fordi vi inviterer sønnen deres med på hyttetur. Jeg synes også det virker litt merkelig at dere lar barna avlyse egne planer for at de skal bli med på noe de ikke har lyst til. Jeg vet slett ikke om jeg synes det er så høflig - det er selvutslettende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Så du mener at hvis man inviterer noen med seg fordi man selv har glede av det, bør man avstå? Man skal altså bare invitere folk med for å være snill med dem, helst bør man ikke ha lyst til å ha dem med? Det er det dummeste jeg har hørt på en stund. Jeg vet faktisk hvilke to bøller (søsken) i juniors omgangskrets jeg har aller minst lyst til å ha med meg på ferie. Moren er alene med dem uten særlig hjelp fra faren (og de er virkelig en håndfull), så hvis hun er det minste menneskelig, vil hun sikkert være glad for å være kvitt dem en liten stund. Spørsmålet blir hvordan jeg skal få forklart dette for junior, som pleier å holde seg på god avstand... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg vet faktisk hvilke to bøller (søsken) i juniors omgangskrets jeg har aller minst lyst til å ha med meg på ferie. Moren er alene med dem uten særlig hjelp fra faren (og de er virkelig en håndfull), så hvis hun er det minste menneskelig, vil hun sikkert være glad for å være kvitt dem en liten stund. Spørsmålet blir hvordan jeg skal få forklart dette for junior, som pleier å holde seg på god avstand... ''Moren er alene med dem uten særlig hjelp fra faren (og de er virkelig en håndfull), så hvis hun er det minste menneskelig, vil hun sikkert være glad for å være kvitt dem en liten stund.'' Ser for meg at du ber dem med på hyttetur en helg, moren sender dem med, og tenker hun er snill som dermed tilbyr sønnen din selskap! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg bor i Oslo, og Oslo er ikke farlig ;-) Send henne med! Og takk på en høflig måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Jeg var slett ikke begeistret for å la mine unger sitte på med andre da de var små. Forsåvidt er jeg ikke akkurat begeistret nå heller, men... ;-) Barnehagepersonell og lærere syntes jeg var greit - men andre foreldre som jeg ikke kjente noe særlig godt syntes jeg det var litt mer betenkelig å betro ungene til... Hysterisk, ja kanskje. Men jeg har da opplevd at min unge satt på med en forelder bak i en 2-seter - i lasterommet i en liten varebil sammen med verktøy etc liggende rundt. Ganske visst ikke lange biten - men på hovedveien. Sånt kan gjøre en skeptisk til andre folks vurderingsevne. Hehe, ja, da jeg gikk på barneskolen satt vi på med en mor hjem. Vi var 12 barn i en 5 seters personbil!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 *fnis* Rene "frivillighetssentralen" - be med et barn som har helt "feil" alder, kjønn og personlighet bare for å være grei mot denne ungen og så lide seg gjennom hele opplegget selv...;-) Og den som kommer til å lide aller mest er ungen man skal være grei mot... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Alt etter hvor gamle barna er, må det være greit å spørre dem først. De skal jo lære seg å ta avgjørelser og planlegge ting. Så får de selv høre om de får lov hjemme. Mine eldste blir sinte om jeg lager planser på deres vegner. Er det ganske små barn, der skuffelsen blir stor om det skjærer seg, foretrekker jeg å snakke med foreldrene først. Ofte er det forresten barna som spør hverandre og så spør de de voksne etter at de har kokt sammen en smart plan. At mine barn får hyggelige invitasjoner er blant våre minste luksusproblem. mvh ''Ofte er det forresten barna som spør hverandre og så spør de de voksne etter at de har kokt sammen en smart plan.'' * nikker gjenkjennende * 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vondt å være redd Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 ''Jeg forstår inderlig godt at deres egne barn er greiere når vårt/våre barn er med.'' Nja, jeg vet ikke om det er det som er poenget. To barn bråker og finner på langt mer enn ett, i hvert fall når det er snakk om to skolegutter som i vårt tilfelle. Men jeg har vært naiv nok til å tro at begge guttene har glede av det, og det blir litt mindre krampaktig fra oss voksne sin side - vi trenger ikke _bare_ tenke barnevennlige aktiviteter hele tiden, siden de er to. ''Men de fleste barn bør lære å greie seg uten selskap på enkelte turer også.'' Eh - ja, det er ikke sånn at vi alltid har med oss noen. ''Utrolig mange ganger vi har lagt planer. Men så kommer disse "snille"foreldrene og ber med barna våre. Snille og høflige som de er, takker de ja. Men slettes ikke alltid de har lyst. Jeg kunne selvsagt sagt i fra oftere, men de vil ikke barna (som er ganske store), flaut.'' Da synes jeg faktisk dere har en jobb å gjøre på hjemmebane. Det faller meg aldri inn å tro at folk sier jatakk og avlyser egne planer, fordi vi inviterer sønnen deres med på hyttetur. Jeg synes også det virker litt merkelig at dere lar barna avlyse egne planer for at de skal bli med på noe de ikke har lyst til. Jeg vet slett ikke om jeg synes det er så høflig - det er selvutslettende. Siste innlegget mitt nå. Det ble nesten litt moro at så mange ble litt irriterte på meg, liker en god diskusjon:) For all del, jeg sier ikke at DU alltid inviterer med andres barn. Nå var det MINE venner jeg skrev om:) Jeg har også skrevet at vi selvsagt kan si nei, gjør det også. Men det hender at barna vil glede vennene sine, f.eks med å være reisevenn. Ikke noe selvutslettende i det. Men det jeg ofte ser er at det er foreldrene som har lyst til å ta en tur, ofte overnatting. Egentlig har ingen av barna lyst, og da blir det etter mitt syn en tap/tap situasjon. Mange her inne er veldig til å "forsvare" seg og kritisere. Men det er ikke dere jeg klager på. Det er de jeg kjenner jeg irriterer meg bitte litt over, dere vet jeg ingentin om:) En liten ting til slutt. Mange jeg kjenner er også litt fortvila over det økonomiske i disse invitasjonene.Sjelden de som inviterer betaler f.eks teater billetten selv, og er det snakk om overnatting så blir det enda mer kostbart. Derfor jeg mener at men bør snakke med foreldrene før ungene.Dessuten bør det respekteres at man rett og slett kan være redd for barna. Det å få "låne" andres barn med på tur er en veldig tillitserklering ovenfor oss som tar med barna på tur. Derfor takker jeg alltid for "lånet" når vi leverer barna igjen.Det er verdifull last vi får ta med på tur...... Ikke noen stor sak dette, men greitt å lufte litt meninger. Og ellers har vi det fint:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moor36 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Det er nesten 4 uker til denne begivenheten så det lar seg nok ordne å få med noen andre dersom de ønsker det. Jeg har sagt ifra at det dessverre ikke passer likevel. Har også forhørt meg med to lærervenner som kjenner til disse to voksenpersonene gjennom et eldre barn mannen har på skolen, og de synes det ville vært uansvarlig å sende 5-åringen med dem. Sånn ble det med den saken:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Det er nesten 4 uker til denne begivenheten så det lar seg nok ordne å få med noen andre dersom de ønsker det. Jeg har sagt ifra at det dessverre ikke passer likevel. Har også forhørt meg med to lærervenner som kjenner til disse to voksenpersonene gjennom et eldre barn mannen har på skolen, og de synes det ville vært uansvarlig å sende 5-åringen med dem. Sånn ble det med den saken:) Det det går på i denne saken er ikke de andre foreldrenes "uansvarlige" oppførsel, men din egen feige oppførsel ved først å si ja til noe du vet du ikke kommer til å gjennomføre. Det hadde vært mer voksent å si nei takk med en gang i stedet for å skape forventniger hos både barna og andre personer for en tur som du vet allikevel ikke kommer til å bli gjennomført. Det er dårlig gjort, nemlig!!. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vondt å være redd Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Må bare få sende noen varme tanker til deg. Så bra at du hørte magefølelsen din. At vi av og til er litt feige, det kan skje den beste. Til og med alle de som har vært litt "sinna"på oss her inne vil jeg tro:) Du er nok bare litt hønemamma, akkurat som meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.