Gå til innhold

Hvordan sier dere Iselin?

Gjest trådstarter

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter

sier dere navnet som IIIIIselin (Barbados), eller som Iselin samme tonefall som "paraply" håper det er likt for de fleste dialekter.

Hva er mest vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mallet

Trykk på første stavelse, Iiiselin. Jeg kjenner bare en Iselin, og hun uttaler det sånn, så da blir det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iiiiselin. Den eneste jeg vet om med det navnet (flott navn forøvrig), er skuespiller Iselin Alme, og jeg mener hun uttaler det slik - med trykk på den første i-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

Paraply. Fikk ikke Barbados til å stemme, kanskje jeg sier det feil? :-)

Barbados uttalt på norsk, eller Singapore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiiselin :o)

Tror dette typisk avhenger av dialekt. Tror det er vanlig med Iseliiin i trøndelag f.eks, mens her på vestlandet blir det som jeg sier over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å skjønne at jeg har feil uttale på navnet, sier Isssselin.

Kjenner ingen med navnet, men vet av en jente med navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier nok Iiselin med trykk på første I. Akkurat som jeg uttaler Irmelin slik (og kjenner altså en Irmelin som sier sitt navn slik) - men det blir kanskje ikke det samme...eller? Hmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange sier Iiiiselin, og det hadde aldri falt meg inn i tussmørket at det var en såpass vanlig uttale her på bjerget! ;-)

Jeg sier Isleliiiin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg ville sagt det med trykk på siste stavelse.

Barbados er forøvrig et dårlig eksempel, da det kan uttales på ulike måter, og blant annet uttales ulikt på norsk og engelsk (på norsk har det vel trykk på første stavelelse, mens det på engelsk vel uttales "barbeides" med trykk på andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammaen hans

Jeg ser at mange sier Iiiiselin, og det hadde aldri falt meg inn i tussmørket at det var en såpass vanlig uttale her på bjerget! ;-)

Jeg sier Isleliiiin.

Sier også Iseliiiiin.

Sønnen min heter Elias - besteforeldrene hans oppi dalen, og også andre eldre mennesker der oppe kaller han Ellllias. Grusomt å høre når de sier det. Til besteforeldrene har vi sagt at han ikke heter Elllllias, men døve ører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier også Iseliiiiin.

Sønnen min heter Elias - besteforeldrene hans oppi dalen, og også andre eldre mennesker der oppe kaller han Ellllias. Grusomt å høre når de sier det. Til besteforeldrene har vi sagt at han ikke heter Elllllias, men døve ører :)

;-)

Har man besteforeldre "oppi dalen" bør man nesten være forberedt på slikt...;-) Der jeg kommer fra sier man Merr-ete (Merete), Katt-rine, Bænte og Mætte, og min mann ville fått krupp dersom hans avkom hadde blitt kalt noe slikt! *ha ha* Så vi har bevisst unngått navn som kunne uttales feil oppi dalom...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-)

Har man besteforeldre "oppi dalen" bør man nesten være forberedt på slikt...;-) Der jeg kommer fra sier man Merr-ete (Merete), Katt-rine, Bænte og Mætte, og min mann ville fått krupp dersom hans avkom hadde blitt kalt noe slikt! *ha ha* Så vi har bevisst unngått navn som kunne uttales feil oppi dalom...;-)

''Der jeg kommer fra sier man Merr-ete (Merete), Katt-rine, Bænte og Mætte, og min mann ville fått krupp dersom hans avkom hadde blitt kalt noe slikt! *ha ha* Så vi har bevisst unngått navn som kunne uttales feil oppi dalom...;-)''

Jeg tror mannen min kommer fra samme område som deg:-) Vi har også bevisst valgt navn som uttales likt på alle dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...