Gå til innhold

Den yrkesgruppa med desidert dårligst hørsel..

morsan

Anbefalte innlegg

...og om de er _gode_ selgere, kan jo diskuteres, men at de prøver å selge er hevet over enhver tvil. Men må de på død og liv gjøre det ved å rakke ned på kunden og prøve å svekke deres selvtillitt?

Både egen erfaring pluss det jeg har hørt fra venner tyder på at enkelte frisører har ekstremt lav terskel for å kommentere at hårfargen ikke er bra, at håret er dødt og livløst og man må kjøpe dyr kur osv... En venninne med fantastisk flott hårfarge fikk høre at hun så "falmet" ut osv osv

Hmm. De har aldri prøvd å prakke på meg noe - verken farge eller andre produkter... Det betyr sannsynligvis at jeg de tenker at jeg er hinsides redning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• PieLill

14

• Colette

12

• Axcia

6

Mest aktive i denne tråden

''Og ikke er det første gangen heller, at de ikke hører hva man sier. ''

Kremt... kan det være at det ikke bare er slik at frisøren har hørselsvansker, men at du kan ha en noe utydelig diksjon eller andre former for talevansker.? ...*s*

Til trøst kan jeg opplyse om at min erfaring er at håret vokser ut igjen - det tar bare noen år.

''utydelig diksjon eller andre former for talevansker.? ...*s*''

..kjønnel ihe ha du pjatej ohm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''utydelig diksjon eller andre former for talevansker.? ...*s*''

..kjønnel ihe ha du pjatej ohm...

Uff, dette var leit å se. Jeg kan eventuelt sende deg navnet på en svært god logoped...*s*

*hjelpsom*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var leit å se. Jeg kan eventuelt sende deg navnet på en svært god logoped...*s*

*hjelpsom*

*tubs up*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så den tiltredes.

Har akkurat begynt å komme meg etter en katastrofeklipp før i november...

Har alltid lurt på hvor lang en frisørcentimeter egentlig er.

Selv firsører der som jeg har beklagd meg høylytt til kan finne på å gjøre det samme.

mvh

Dere har ikke forstått hvor mye energi dere må legge i å forklare frisørene hvor forferdelig dere får det når håret blir for kort. Jeg har funnet en frisør som gjør at håret mitt blitt lengre og lengre - og det er etter at jeg holdt noen endeløse innledningsforedrag om temaet "FOR KORT HÅR".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har ikke forstått hvor mye energi dere må legge i å forklare frisørene hvor forferdelig dere får det når håret blir for kort. Jeg har funnet en frisør som gjør at håret mitt blitt lengre og lengre - og det er etter at jeg holdt noen endeløse innledningsforedrag om temaet "FOR KORT HÅR".

Det er den strategien jeg også bruker. Og så plutselig virker den ikke. Litt som å ramle ned i bredsprekk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. De har aldri prøvd å prakke på meg noe - verken farge eller andre produkter... Det betyr sannsynligvis at jeg de tenker at jeg er hinsides redning :-)

Hmmm....

Jeg har igrunn alltid lurt litt på deg.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den strategien jeg også bruker. Og så plutselig virker den ikke. Litt som å ramle ned i bredsprekk.

mvh

Du må se dypt inn i øynene til breføreren (eller kanskje frisøren) rett før hun begynner å klippe. Passe på at hun fokuserer og ikke er opptatt av hva hun skal lage til middag...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se dypt inn i øynene til breføreren (eller kanskje frisøren) rett før hun begynner å klippe. Passe på at hun fokuserer og ikke er opptatt av hva hun skal lage til middag...*s*

Ofte handler det om at frisører har så mange moderne planer med livet mitt. I hvert fall den delen som dingler fra hodebunnen.

Og etter en viss tid når jeg har begynt å føle meg trygg...

Problemet når frisører skal rette på min manglende hårlige dømmekraft, er at de ikke tar hensyn til at jeg ikke liker håret på den måten. Og at håret mitt heller ikke, absolutt ikke i det hele tatt, liker å ligge i rettninger som passer til den nye nymotens snauklippen.

Jeg vet at frisøren har gjort det jeg sier ikke kommer til å funke når de begynner å snakke om spenner, hårbånd og gele. Eller å sette det opp. (Om det hadde vært noe å sette opp.) For da ser de jo at mitt hår gir pokker i alle motediktat og går sine egne helt spesielle veier...

Argh...!

Nå må jeg finne en ny frisør. Kluet er å bytte frisør før frisøren finner ut at de kjenner meg godt nok til å kunne forandre livet mitt. Med min siste frisør ble det en (snau)klipp for mye.

Men jeg sparer jo penger...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte handler det om at frisører har så mange moderne planer med livet mitt. I hvert fall den delen som dingler fra hodebunnen.

Og etter en viss tid når jeg har begynt å føle meg trygg...

Problemet når frisører skal rette på min manglende hårlige dømmekraft, er at de ikke tar hensyn til at jeg ikke liker håret på den måten. Og at håret mitt heller ikke, absolutt ikke i det hele tatt, liker å ligge i rettninger som passer til den nye nymotens snauklippen.

Jeg vet at frisøren har gjort det jeg sier ikke kommer til å funke når de begynner å snakke om spenner, hårbånd og gele. Eller å sette det opp. (Om det hadde vært noe å sette opp.) For da ser de jo at mitt hår gir pokker i alle motediktat og går sine egne helt spesielle veier...

Argh...!

Nå må jeg finne en ny frisør. Kluet er å bytte frisør før frisøren finner ut at de kjenner meg godt nok til å kunne forandre livet mitt. Med min siste frisør ble det en (snau)klipp for mye.

Men jeg sparer jo penger...

;-)

mvh

I tillegg til innledningsforedraget mitt, så har jeg også en lengre utlegning om at det eneste jeg er i stand til er å vaske håret, putte noe skum oppi, og så må håret ordne resten selv. Disse foredragene ser for tiden ut til å ha gjort nytte.

Men jeg kjenner jo at jeg blir litt utrygg nå etter at du har forklart at det nettopp er nå man begynner å kjenne seg trygg at man kan være utsatt...

*planlegger repetisjon av alle foredrag for frisøren*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til innledningsforedraget mitt, så har jeg også en lengre utlegning om at det eneste jeg er i stand til er å vaske håret, putte noe skum oppi, og så må håret ordne resten selv. Disse foredragene ser for tiden ut til å ha gjort nytte.

Men jeg kjenner jo at jeg blir litt utrygg nå etter at du har forklart at det nettopp er nå man begynner å kjenne seg trygg at man kan være utsatt...

*planlegger repetisjon av alle foredrag for frisøren*

Hjelpe oss!

;-)

Sitter her å grubler på om det vil være en fordel eller en katastrofe om en av ungene ble frisør...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm....

Jeg har igrunn alltid lurt litt på deg.

;-)

mvh

Nok ikke _helt_ så ille som det kan se ut som her, men... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette utsagnet er jeg ikke enig i. Datteren min er også frisør, og hun har mest faste kunder. I salongen hennes får de provisjon av selve arbeidet, og da er det om å gjøre en god klippejobb, for at kundene skal bli fornøyde og komme igjen.

Beklager sent svar. Dette varierer nok fra salong til salong. Der hvor min datter jobber så har de en fastlønn på 112,00 kr. pr time. For at de skal få provisjon så må de klippe inn/selge proukter for 45 000 i mnd. I og med at salongen 2 dager i uka kjører med rabatt på 30% for uføretrygdede og studenter, så oppnås sjelden provisjon i tillegg til den faste lønna. Som regel mangler det et par tusen for at beløpet skal nås.

I tillegg jobber hun til kl. 19.00 2-3 dager i uka, annenhver lørdag og en søndag før jul. Hun får ikke noe ekstra betalt for å jobbe søndager.

Så da ender hun stort sett opp med kun fastlønn, og ingen provisjon. Men det skal også sies at hun jobber i en frisørkjede som er beryktet for alle sine "interne regler og bestemmelser". Hun har vært frisør i 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frisørmor

Beklager sent svar. Dette varierer nok fra salong til salong. Der hvor min datter jobber så har de en fastlønn på 112,00 kr. pr time. For at de skal få provisjon så må de klippe inn/selge proukter for 45 000 i mnd. I og med at salongen 2 dager i uka kjører med rabatt på 30% for uføretrygdede og studenter, så oppnås sjelden provisjon i tillegg til den faste lønna. Som regel mangler det et par tusen for at beløpet skal nås.

I tillegg jobber hun til kl. 19.00 2-3 dager i uka, annenhver lørdag og en søndag før jul. Hun får ikke noe ekstra betalt for å jobbe søndager.

Så da ender hun stort sett opp med kun fastlønn, og ingen provisjon. Men det skal også sies at hun jobber i en frisørkjede som er beryktet for alle sine "interne regler og bestemmelser". Hun har vært frisør i 10 år.

Da jobber hun sikkert på Nikita. Datteren din får altfor lav lønn.

Datteren min jobber i 60% stilling og noen måneder tjener hun over 200 kr i timen. Men så er salongen også veldig raus med provisjonen. Fordi hun bare jobber 60% har hun ikke mye "dødtid", hvor hun ikke har kunder.

Datteren min har fagbrev og har jobbet som frisør i 10 år inkl. læretiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jobber hun sikkert på Nikita. Datteren din får altfor lav lønn.

Datteren min jobber i 60% stilling og noen måneder tjener hun over 200 kr i timen. Men så er salongen også veldig raus med provisjonen. Fordi hun bare jobber 60% har hun ikke mye "dødtid", hvor hun ikke har kunder.

Datteren min har fagbrev og har jobbet som frisør i 10 år inkl. læretiden.

Nei. Hun jobber ikke i Nikita. Dette er en kjede som kun finnes på Østlandet. Flesteparten av de ansatte er rundt 20 år, og min datter er 30. Toppen var da de ansatte en "daglig leder" i hennes salong, som på det tidspunktet var lærling og 20 år gammel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste salgstrikset er å gjøre en god jobb overfor kunden.

Fornøyde kunder som kommer tilbake og gjerne tar med seg en til kunde er det man tjener penger på. Og du må ha ti fornøyde for hver missfornøyde.

Mvh

Jeg tror ikke du helt har skjønt poenget:-) Når det ikke er nok å jobbe i ett fra man kommer til man går hjem, så er det ikke så mye mer man kan gjøre for å oppnå høyere lønn/provisjon. Fordi salongen har lagt grensen for utbetaling av provisjon så høyt at det sjelden er mulig å nå denne summen, i kombinasjon med at de gir store rabatter til spesielle befolkningsgrupper (uføretrygdede, studenter) 2 dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper inderlig at det finnes bedre arbeidsplasser for frisører.

Selv holder jeg meg stort sett unna de store kjedene pga fabrikkpreget og høye priser. Det er vel også der jeg har erfart at man oftest får en eller annen standardklipp i stedet for det man ber om.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du helt har skjønt poenget:-) Når det ikke er nok å jobbe i ett fra man kommer til man går hjem, så er det ikke så mye mer man kan gjøre for å oppnå høyere lønn/provisjon. Fordi salongen har lagt grensen for utbetaling av provisjon så høyt at det sjelden er mulig å nå denne summen, i kombinasjon med at de gir store rabatter til spesielle befolkningsgrupper (uføretrygdede, studenter) 2 dager i uka.

De frisørene jeg benytter har så absolutt personlig interesse av å gjøre en jobb som får meg til å komme tilbake. Derfor er jeg tidvis forundret over at de ikke gjør det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hun jobber ikke i Nikita. Dette er en kjede som kun finnes på Østlandet. Flesteparten av de ansatte er rundt 20 år, og min datter er 30. Toppen var da de ansatte en "daglig leder" i hennes salong, som på det tidspunktet var lærling og 20 år gammel....

De må ha et fantastisk konsept for øvrig når de kan behandle sine ansatte så bedriteslig og likevel gå med overskudd.

Eller satser de mest på hit and run? Altså ikke faste kunder, men fange inn stadig nye etter som de skremmer andre kunder vekk.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...