Gå til innhold

Dårlig hukommelse

Anbefalte innlegg

Gjest Huskesara
Skrevet

Hei! Kvinne, 48 år, 3 friske barn, lever i et stabilt forhold, er i full jobb og trives med det. Har noen ganger problemer med å huske- kan være alt fra kjente personer, til familiære saker fra fortiden. For eksempel i dag, så klarer jeg ikke å huske hvem som tok olympisk gull sølv og bronse i OL i Vancouver, enda det er helt nært, jeg så på det. Men jeg husker at Altle Skaardal var en god alpinist en gang i tiden. Tenker på en tidligere alpinist som er en av de gode kommentatorene i NRK. Men kan etter mange timer ikke huske hva han / de heter. Hva er galt? Kan nevne en ubehagelig episode for et par år siden, hadde brodert ferdig en bunad og skulle sette i gang og montere. Fant frem symasinen som så mange ganger før, og visste plutselig ikke mine arme råd. Hvordan skulle jeg få trædd tråen? -Helt borte. Mått bare stue vekk symaskinen og prøve igjen etter 4-6nuker. Jeg er ikke komfortabel med dette og begynner å lure på meg selv. Har sittet nå i 5-6 timer og har ennå ikke kommet på hva alpinistene heter. Har mange slike små opplevelser i hverdagen - hva skal jeg gjøre? Far hadde Alzheimer, hvis det kan være til nytte.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det du beskriver er sannsynligvis helt normalt. Når en passerer 45 begynner en å få dysnomi (problemer med å huske navn). Vanligvis husker en navnet (Nuppen - Skajem) etter noen timer eller dager.

Slike enkelttilfeller av og til som med symaskina, er også vanlig.

Jeg kan selvsagt ikke med 100% sikkerhet si at det du har er normalt, men mest sannsynlig er det normalt.

Gjest Meegan
Skrevet

Stress kan også gå utover hukommelsen. Det kan være arbeidsstress eller andre personlige belastninger. Dersom du føler deg veldig usikker spesielt med tanke på din far, så synes jeg du skal kontakte legen din. Men jeg har selv opplevd lignende uten at vi har noen slike sykdommer i familien min.

Skrevet

Jeg er en del yngre enn du, men har i perioder hvor jeg har vært ekstremt sliten mistet mye hukommelse. Bare det å skulle lage og spise et måltid krevde enormt med tenking og konsentrasjon. Sto foran vaskemaskinen jeg hadde brukt i årevis som et spørsmålstegn. Ting som jeg gjorde automatisk, ble borte. Men det har kommet tilbake igjen :-)

Noen får alzheimers tidlig, om du er bekymret så finnes det tester en kan ta...

Gjest Nerda
Skrevet

Jeg er oppunder 29 år, og lurer ikke skjeldent på hva som går av meg. Kan være så utrolig distre. En gang skjønte jeg ikke at det var ferdig oppvask jeg holdt på å rydde, så jeg begynte å putte den i kijøleskapet. Jeg har ringt offentlige kontorer og glemt navnet mitt og hva jeg vil med telefonen. Kan fortelle mang en historie. Jeg har garantert ikke alzheimers. Om jeg lette etter brillene mine uten å skjønne helt at det var akkurat de jeg lette etter, og i tillegg uten å skjønne hva brillene er til om jeg fant de - Da først er det på tide å bekymre seg.

Kanskje du stresser litt mye, glemmer noe eller er distre, så blir du bekymret. Jeg tenker kanskje at din fars alzheimer har gitt deg angst for å få sykdommen slik at du muligens går der og er livredd for å få det. Ikke alle former for alzheimers er arvelige, og har det vært en arvelig form betyr det ikke at man er dømt til å få det.Prøv å slappe av, og le litt av deg selv om du gjør noe litt sprøtt en dag ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...