Gå til innhold

Dere foreldre, hvordan vasker der?

waxo

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

''Du har kanskje ikke tenkt over at barn okkuperer det meste av foreldrenes våkne tid?'

Poh! Dere har da i det minste noen dere kan sette i gang til å gjøre arbeidet for dere...

''Poh! Dere har da i det minste noen dere kan sette i gang til å gjøre arbeidet for dere...''

Doh!? Skal jeg liksom fortelle seksåringen at nå er det hans vaskeuke og be ham være sitt ansvar bevisst...!? ;)

(hadde liksom tenkt å holde det hemmelig i denne tråden at vi har vaskehjelp, men uten henne skjønner jeg ikke hvordan jeg overhodet skulle fått det til å gå rundt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

21

• Angustia

4

• ....AV

3

• fillolin

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest En fast bruker

Jeg er en 3 barnsmor, og folk sier det alltid er strøkent her, at man kan spise av gulvet o.l

De ser ikke den jobben som legges ned i det.

Har du barn?

Jada, 2 stk i barneskolealder. Og vårt hjem er ikke på noen måte strøkent. Det blir ikke prioritert rett og slett.

Men jeg skylder det ikke på ungene. Og egentlig ville jeg ikke hatt det så veldig annerledes heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gosh, hva slags ambisjoner har du egentlig?

''Grundig til hver eneste helg med vinduspuss og skifting på senger.''

Hehe, vinduspuss tas to ganger i året. I de gode årene.

Hehe, samme her - i de gode årene :-)

Gulvvask tar jeg ved behov, kan variere mellom 2 ganger pr uke til 2 ganger i måneden - alt etter årstid & behov (les: katastofe). Støvsuging og -tørking foretas jevnlig, men det hender det dukker opp hybelelefanter :-)

God gammeldags "rundvask" ble utført for snart 2 år siden - må nok krype til korset i år, hpffff :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poh! Dere har da i det minste noen dere kan sette i gang til å gjøre arbeidet for dere...''

Doh!? Skal jeg liksom fortelle seksåringen at nå er det hans vaskeuke og be ham være sitt ansvar bevisst...!? ;)

(hadde liksom tenkt å holde det hemmelig i denne tråden at vi har vaskehjelp, men uten henne skjønner jeg ikke hvordan jeg overhodet skulle fått det til å gå rundt)

'' Skal jeg liksom fortelle seksåringen at nå er det hans vaskeuke og be ham være sitt ansvar bevisst...!? ;)

''

Selvfølgelig!

I følge min mor så var det vanlig at barn før i tiden stort sett gjorde alt foreldrene ba dem om - og det var visstnok ikke så rent lite. Kan ikke skjønne hvorfor jeg til stadighet fikk høre om dette temaet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ønsker å bruke tiden min mer fornuftig, gå på lange skiturer med ungene, kose meg med de nå mens de fortsatt vil være sammen med meg :-)

''

Da er det kanskje på tide å prioritere skiturer og samvær med ungene over skinnende rene gulv og blankpussede vinduer? Det er ingen som kikker i krokene dine, men barna vil merke hvor til stede du var i barndommen deres. Kom deg på skitur i fineværet. Støvet ligger der i morgen også.

Er stadig på skitur også, bare så det er sagt. Mesteparten av tiden går jo tid unga, og jeg har blitt mye flinkere til å prioritere vekk vasking, uten at noen egentlig merker det.

Men jeg klarer ikke å gjøre det uten at det stresser meg, så selv om jeg er på skitur, klarer jeg ikke å legge vekk det jeg vet venter meg når jeg kommer hjem.

Skulle ønske jeg kunne finne et godt vaskesystem som funket, så jeg klarte å holde ting ved like uten at det hopet seg opp, men likevel var tidsbesparende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, 2 stk i barneskolealder. Og vårt hjem er ikke på noen måte strøkent. Det blir ikke prioritert rett og slett.

Men jeg skylder det ikke på ungene. Og egentlig ville jeg ikke hatt det så veldig annerledes heller.

Og du er ikke enig at det ville blitt mindre bøss og vask hvis du ikke hadde unger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En fast bruker

Er stadig på skitur også, bare så det er sagt. Mesteparten av tiden går jo tid unga, og jeg har blitt mye flinkere til å prioritere vekk vasking, uten at noen egentlig merker det.

Men jeg klarer ikke å gjøre det uten at det stresser meg, så selv om jeg er på skitur, klarer jeg ikke å legge vekk det jeg vet venter meg når jeg kommer hjem.

Skulle ønske jeg kunne finne et godt vaskesystem som funket, så jeg klarte å holde ting ved like uten at det hopet seg opp, men likevel var tidsbesparende :-)

''Skulle ønske jeg kunne finne et godt vaskesystem som funket, så jeg klarte å holde ting ved like uten at det hopet seg opp, men likevel var tidsbesparende :-)''

Si fra hvis du finner noe. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

'' Skal jeg liksom fortelle seksåringen at nå er det hans vaskeuke og be ham være sitt ansvar bevisst...!? ;)

''

Selvfølgelig!

I følge min mor så var det vanlig at barn før i tiden stort sett gjorde alt foreldrene ba dem om - og det var visstnok ikke så rent lite. Kan ikke skjønne hvorfor jeg til stadighet fikk høre om dette temaet...

Alt var mye bedre under krigen... *nynner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaskehjelp hver 14. dag, da blir hele huset vasket. Mellom de gangene tar vi over ved (sterkt) behov, dvs. kjøkkengulvet 2-4 ganger i uken, gangen et par ganger, badet et par ganger, stuegulvet 1-3 ganger.

Vinduene tas max en gang i året. Spontane besøk får vi heldigvis sjelden;-)

Her er ikke så rent, men vi er sunne og friske og mye på ski:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til toåring

Jeg har merket meg at det fins noe som heter Fly lady, det er et opplegg på internett med ukesoppdrag osv. Du kan google det om du er interessert. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En fast bruker

Og du er ikke enig at det ville blitt mindre bøss og vask hvis du ikke hadde unger?

Njaaaa...Klart det var mindre. Men det hopte seg like fullt opp da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er selvfølgelig også en viktig faktor!

Men jeg kjenner også på meg at det er vanskelig å få gjort noe husarbeid eller rydding før 9-tiden på kvelden hverdager.

- Det går i ett med middag, middagsrydding, lekser og fritidsaktiviteter, og etter ni - halv ti på kvelden lengter jeg fort til omsider å få litt egentid...

Men en tipasser seg jo, jeg syntes jo det var vanskelig å holde det ryddig og rent da jeg var singel også... selv om det er litt vanskelig å forstå nå! :0)

hehe, man blir nok flinkere til å lage systemer som funker jo fler det er i husstanden :-)

Og joda, ting funker her, og det blir bedre og bedre. Unga begynner å bli så store så de roter ikke med alt mulig lenger, og det er lettere å be de ta med seg ting når de går igjennom huset.

Men toleransegrensa mi for rot og møkk klarer jeg ikke å senke veldig mye mer kjenner jeg. Har senket den en hel masse, vasker sikkert bare halvparten av tiden som jeg gjorde for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaskehjelp hver 14. dag, da blir hele huset vasket. Mellom de gangene tar vi over ved (sterkt) behov, dvs. kjøkkengulvet 2-4 ganger i uken, gangen et par ganger, badet et par ganger, stuegulvet 1-3 ganger.

Vinduene tas max en gang i året. Spontane besøk får vi heldigvis sjelden;-)

Her er ikke så rent, men vi er sunne og friske og mye på ski:-)

Prøver å jobbe meg inn i et system der jeg tar huset skikkelig, med både rydding, vasking i alle kriker og kroker kanskje en gang i mnd...?

Mellom der enkel støvtørk til helga, bad og kjøkken vask, og slenge over gulv ved behov.....

Burde jo holde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Du har kanskje ikke tenkt over at barn okkuperer det meste av foreldrenes våkne tid?'

Poh! Dere har da i det minste noen dere kan sette i gang til å gjøre arbeidet for dere...

*LOL*

Men opplevde faktisk for første gang med minstejenta i kveld at jeg kan bruke dette, hehe :-)

Sa at nå har ho hatt så mye besøk at før ho fikk lørdagsgodt måtte ho rydde leiker i fellesområder samt rommet sitt.

Og gjett om ho rydda :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skulle ønske jeg kunne finne et godt vaskesystem som funket, så jeg klarte å holde ting ved like uten at det hopet seg opp, men likevel var tidsbesparende :-)''

Si fra hvis du finner noe. ;-)

Kanskje det ikke finnes ;-)

Har lett i et par år nå LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaaa...Klart det var mindre. Men det hopte seg like fullt opp da også.

Ja, man blir nok mer effektiv ettersom unga kommer :-)

Jeg hadde bare 8 mnd i eget hus før første ungen kom, så hvordan det var, det husker jeg egentlig ikke. Begynner jaggu å bli noen år siden også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å jobbe meg inn i et system der jeg tar huset skikkelig, med både rydding, vasking i alle kriker og kroker kanskje en gang i mnd...?

Mellom der enkel støvtørk til helga, bad og kjøkken vask, og slenge over gulv ved behov.....

Burde jo holde?

Det er på mitt nivå - uten sammenlikning forøvrig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

hehe, man blir nok flinkere til å lage systemer som funker jo fler det er i husstanden :-)

Og joda, ting funker her, og det blir bedre og bedre. Unga begynner å bli så store så de roter ikke med alt mulig lenger, og det er lettere å be de ta med seg ting når de går igjennom huset.

Men toleransegrensa mi for rot og møkk klarer jeg ikke å senke veldig mye mer kjenner jeg. Har senket den en hel masse, vasker sikkert bare halvparten av tiden som jeg gjorde for et par år siden.

''Men toleransegrensa mi for rot og møkk klarer jeg ikke å senke veldig mye mer kjenner jeg. Har senket den en hel masse, vasker sikkert bare halvparten av tiden som jeg gjorde for et par år siden.''

Vi er nok veldig forskjellige, selv om jeg liker å ha det ok rent og ryddig, har jeg aldri forstått iver for å vaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En fast bruker

Ja, man blir nok mer effektiv ettersom unga kommer :-)

Jeg hadde bare 8 mnd i eget hus før første ungen kom, så hvordan det var, det husker jeg egentlig ikke. Begynner jaggu å bli noen år siden også...

Det er akkurat det jeg mener. Man tilpasser seg. Og de som er genetisk ryddige fortsetter å være det.

Vi som er genetiske rotehuer tør jeg ikke nevne engang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jo holde?

Det høres mer enn bra nok ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...