waxo Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 ''Men toleransegrensa mi for rot og møkk klarer jeg ikke å senke veldig mye mer kjenner jeg. Har senket den en hel masse, vasker sikkert bare halvparten av tiden som jeg gjorde for et par år siden.'' Vi er nok veldig forskjellige, selv om jeg liker å ha det ok rent og ryddig, har jeg aldri forstått iver for å vaske. Har ikke iver etter å vaske egentlig, men klarer ikke å slå meg til ro hvis jeg ser rot eller bøss. Det stresser meg, og det er mye lettere å rydde og slenge over gulva enn å se på det. Jeg har vært der at jeg kunne vaske hele gulvet på nytt hvis jeg så et bøss.......så jeg har blitt flink da ;-) Men synes alle andre rundt meg er så mye mer avslappet, men de har det da ikke noe møkkete av den grunn. Og det er DIT jeg vil :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Ikke enig. Jeg kjenner tre- og firebarnsforeldre som har det strøkent alltid og ettbarnsfamilier hvis hjem ser ut som det har gått av en bombe inne hos dem konstant. Det er ikke antall barn det kommer an på, men personlighet, interesse og toleransegrense for rot. Jeg husker en gang vi hadde hatt vaskehjelp, huset var ryddet strøkent kvelden før og jeg gledet meg til å komme hjem til rent og ryddig hus. Men den gang ei... Barna på 9 og 11 hadde kommet hjem først og hatt med seg venner. Det så faktisk ut som ingen hadde ryddet der på ukesvis. Rent var det jo, under rotet, men sand i gangen, smuler på kjøkkenet og lego på hele stuegulvet..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Det høres mer enn bra nok ut! Jeg får jobbe videre med det, så kanskje jeg kommer i mål en gang ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Har ikke iver etter å vaske egentlig, men klarer ikke å slå meg til ro hvis jeg ser rot eller bøss. Det stresser meg, og det er mye lettere å rydde og slenge over gulva enn å se på det. Jeg har vært der at jeg kunne vaske hele gulvet på nytt hvis jeg så et bøss.......så jeg har blitt flink da ;-) Men synes alle andre rundt meg er så mye mer avslappet, men de har det da ikke noe møkkete av den grunn. Og det er DIT jeg vil :-) ''Men synes alle andre rundt meg er så mye mer avslappet, men de har det da ikke noe møkkete av den grunn. Og det er DIT jeg vil :-)'' GOsh, tenk om vi kunne bytte bare ørlite? Du får evne til avslappng av meg - jeg får litt vaskevilje av deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Det er akkurat det jeg mener. Man tilpasser seg. Og de som er genetisk ryddige fortsetter å være det. Vi som er genetiske rotehuer tør jeg ikke nevne engang. Men uansett vil jo antall vasketimer i mnd øke etter antall som bor i huset/leiligheta trur jeg. Derfor jeg spurte etter foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 ''Men synes alle andre rundt meg er så mye mer avslappet, men de har det da ikke noe møkkete av den grunn. Og det er DIT jeg vil :-)'' GOsh, tenk om vi kunne bytte bare ørlite? Du får evne til avslappng av meg - jeg får litt vaskevilje av deg? hehe, kan godt bytte litt ja :-) Var en periode jeg sto opp 05.15 for å rydde og vaske litt før unga sto opp og vi skulle på skole/jobb... Sluttet veldig raskt med det gitt, for innen jeg kom fra jobb og unga hadde vært hjemme et par timer, så var det ikke akkurat synlig det jeg hadde gjort tidligere. LOL Fant ut at jeg like godt kunne sove en time ekstra :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Hvordan jeg vasker? Sjeldent og uvillig Ja,- det er ofte rotete og støvete. Akk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 6. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2010 Hvordan jeg vasker? Sjeldent og uvillig Ja,- det er ofte rotete og støvete. Akk. Hehe :-) Godt å høre :-) Jeg vil bli som deg!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Vi tar skikkelig husvask en ettermiddag i uka. Ellers tørrmopper jeg gulvene, vasker kjøkkenbenken og salongbordet hver dag (tar ca. ti minutter hver gang). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss er det greit Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Har hund som har faste tilholdsteder i huset og der blir det støvsugd hver dag. Stue og kjøkken blir tatt lørdags formiddag. Jeg står ofte tidligere opp enn far, og koser meg med et par timers jobb i sakte fart mens ungene ser tv. Sen frokost spises etterpå og dette er fars jobb. Han hjelper til med div. som jeg ikke har rukket enda.(obs,,,hvis det er noen rødstrømper her som hyler opp om at far må gjøre mer i huset så skal dere vite at han gjør mye maskulint arbeid med hus og hjem , som jeg ønsker å unngå) he..he.. Badet taes gjerne tidligere i uka, når jeg ser at det trenges. Gjøres i forbindelse med min dusjing og synes det går kjempegreit. Vinduer tar jeg aldri på vinteren. På sommeren er det like greit å spyle med vannslangen fra hagen...såpe brukes ikke ofte..men dette funker som bare rakkeren. Det skal sies at jeg ikke er redd for svarte vinduer..Kommer det folk så trekker jeg florlette gardiner litt mer foran vinduene. Lyset slippes gjennom , men man får ikke studert at vinduene ikke er helt rene. Lenge leve gardinene! Hadde aldri klart gardinløse vinduer. DA synes jeg vinduene må være perfekte til enhver tid. At folk gidder. Ordentlig støvtørking gjør jeg når jeg får lyst. Hver annen uke eller en gang i mnd. Kun bruksbord som trenges å støvtørkes hver uke. Bytting av sengeklær gjøres en gang i mnd. Orker ikke være hysterisk med dette heller. Mitt beste råd er at gangen er noenlunde ryddig og støvsugd til enhver tid. Kjøkkenet er oppryddet etter måltider og kostes foran benkene på gulvet for smuler. Stua er ryddet for masse leker og aviser og annet skrot.Hvis dette gjøres litt hver dag så er det ingen problem å få folk på besøk til enhver tid på døgnet. Hvert enkelt familiemedlem skal ta sitt rot med seg til plassen sin , før de gjør noe annet. Man føler at man har et ryddig hjem da, selvom det ikke er nypusset og vasket. Soverommene kan flyte, der lukker man jo dørene.! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss går det greit Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Og barn lager mer kaos i heimen :-) Vi har 3 barn og har lært dem å ryddet opp i tingene sine som kommer utenfor deres soverom. Når denne vanen er etablert i tidlig alder så gjøres dette automatisk eller fortløpende hvis jeg hinter dem om det. Kan overhodet ikke skjønne at folk med barn ikke klarer å få til dette. I tillegg har vi liste på barna om hva som skal gjøres i ukedagene med husarbeid, f.eks brette nyvasket tøy. Hvis ikke dette gjøres trekkes ukepengene tilsvarende. Til og med barnet på 6 år er kjempeaktiv og gjør det som skal gjøres fordi hun ønsker mest mulig ukepenger på lørdagen. Pengene spares gjerne og brukes opp til noe hun selv ønsker å ha uten altfor mye innblanding fra oss. (det er viktig). Barn under 5 år har ofte glede av å være med på å rydde sine egne leker hvis man gjør dette lystbetont. I det store og hele så tror jeg at folk er for slappe på området med å få sine barn til å hjelpe til hjemme. Ungene har bare godt av å hjelpe til , også med middagslaging. Altfor mange ungdommer som flytter hjemmefra kan ikke gjøre annet på hybelen sin enn å steike grandiosa. Eller bruke mange år på å få lært seg gode kokekunster. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 ''Du har kanskje ikke tenkt over at barn okkuperer det meste av foreldrenes våkne tid?' Poh! Dere har da i det minste noen dere kan sette i gang til å gjøre arbeidet for dere... Nettopp. Hva klager de på? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Vi har et barn noen uker og fire barn andre uker. Det er ikke strøkent her uansett hvor mange barn vi har! Støvtørking er nedprioritert de luxe, det samme er vindusvask. Store flater som bord og gulv tas når det trengs... Det samme gjør badet. Vi har hund og flere gnagere i bur, så det må dras over av og til (men vi har heldigvis en hunderase som så å si ikke røyter) Jeg nekter å la det stresse meg at det ikke er strøkent her. Vi BOR her, og så lenge det ikke er helsefarlig, så får det da være ok? Jeg jobber til litt ulike tider gjennom uka, og de dagene jeg slutter enten 12 eller 14 går jeg gjerne hjem og vasker gulv og rydder i fred og ro. Støvsuging skjer oftere enn vasking. Støvsuger kanskje 2-3 ganger i uka, vasker 1-2 ganger (nå snakker jeg om gulv) Jeg har ei venninne som jeg tror er ganske lik deg... Alt skal være strøkent, og er det ikke det, så vasker hun hus ved midnatt hvis hun ikke rakk det før på dagen... Det orker jeg rett og slett ikke! Men vi er enige om at vi ikke er like, og jeg lever jo fint i hennes striglete hus, og det virker (på besøkshyppigheten) som om hun lever fint med mine hybelkaniner og rot 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Prøver å jobbe meg inn i et system der jeg tar huset skikkelig, med både rydding, vasking i alle kriker og kroker kanskje en gang i mnd...? Mellom der enkel støvtørk til helga, bad og kjøkken vask, og slenge over gulv ved behov..... Burde jo holde? ''Prøver å jobbe meg inn i et system der jeg tar huset skikkelig, med både rydding, vasking i alle kriker og kroker kanskje en gang i mnd...?'' Vasker du ned _hele_ huset hver mnd??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Fredags ettermiddag går hele familien på med friskt mot, ungene starter med å rydde sine rom og støvsuge der. Etter det støvsuger de hver sin plass, hhv bad, innergang og yttergang. Far og mor deler vaskejobb og støvtørk seg imellom. Iløpet av 2 timer er 3 etg hus med stue, kjøkken, 4 soverom, bad, toalett, vaskerom og ganger med trapp vasket. Alle er slinte og klare for en herlig avslapping i sofaen med GOD samvittighet. Hvis det skulle trengs så er støvsugeren fremme på kjøkken/stue iløpet av uken, men det holder fint med dette systemet. Vi har en katt i tillegg til 3 barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Jeg har utrolig lite virksomme husmorgener, så hos oss støvsuger vi når det virkelig trengs. 1 dag hver 14. dag kommer det en engel av ei dame og vasker over huset. Ellers prøver vi å holde det sånn rimelig ryddig, likevel blir det tidvis lett panikk om vi får uventede gjester... Kjøkkenbordet vaskes over etter middag. Man kan vel si at jeg har et noe mer avslappet forhold til vasking enn du 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
også en mor Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Hvordan jeg vasker? Sjeldent og uvillig Ja,- det er ofte rotete og støvete. Akk. he he Jeg liker deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Ikke enig. Jeg kjenner tre- og firebarnsforeldre som har det strøkent alltid og ettbarnsfamilier hvis hjem ser ut som det har gått av en bombe inne hos dem konstant. Det er ikke antall barn det kommer an på, men personlighet, interesse og toleransegrense for rot. Jobber begge foreldrene fullt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Gosh, hva slags ambisjoner har du egentlig? ''Grundig til hver eneste helg med vinduspuss og skifting på senger.'' Hehe, vinduspuss tas to ganger i året. I de gode årene. ''Hehe, vinduspuss tas to ganger i året. I de gode årene'' Samme her :-) Husker forstatt en eldre dame jeg satt ved siden av under en flytur for mange hererns år siden, som fikk flettet inne i en vanlig konversasjon: "..forleden, da jeg tok min månedlige vindusvask, så...." Jeg syntes HUN var rimelig gæern, men _ukentlig_? *jatter med til sykebilen kommer* ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2010 ''Prøver å jobbe meg inn i et system der jeg tar huset skikkelig, med både rydding, vasking i alle kriker og kroker kanskje en gang i mnd...?'' Vasker du ned _hele_ huset hver mnd??? Ikke tak og vegger ;-) Men liker å rydde og vaske litt skikkelig innimellom hvis jeg ikke tar det nøye hver helg. Dra fram litt møbler og hente kaninene som ligger bortgjemt der og sånn... Rydder i kjøkkenskuffer, kjøleskap, klesskap. Men før gjorde jeg det sånn hver uke da..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.