Gå til innhold

Slitne barn - eller?

Gjest Jentenes mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Jentenes mamma

Kanskje disse foreldrene har erfaring med at deres barn blir sure og gretne og vankelige å ha med å gjøre dersom de ikke får hvilt tilstrekkelig? Kanskje har de en hjertefeil som du ikke vet om f.eks.?

Men for helt friske, normale barn høres det litt snodig ut, jeg innrømmer det... Selv ikke for mitt hjertebarn har jeg noen gang tenkt tanken på at han må hvile.

''Kanskje disse foreldrene har erfaring med at deres barn blir sure og gretne og vankelige å ha med å gjøre dersom de ikke får hvilt tilstrekkelig?''

Det kan absolutt hende, det vet jeg ingenting om.

''Kanskje har de en hjertefeil som du ikke vet om f.eks.?''

Det ville overraske meg stort, men du kan helt klart ha rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• løvinne71

3

• trollemor;o)

2

• Liliaceae

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jentenes mamma

Jeg synes barna har godt av å ha mange timer i strekk hvor de ikke har planlagte aktiviteter. Hvor de selv helt fritt kan bestemme om de skal være ute eller inne, lese eller holde på med håndarbeid eller ake eller andre aktiviteter, men helt på eget initiativ.

Minst en gang i uken.

Men jeg kaller ikke dette hviletid.

Vi er nok ikke heeeelt der, siden mine da i hovedsak ville havne foran TV'n. Så litt bestemmelse gjør vi, også i timer til fri disp. Poenget er vel heller at vi ikke lager noe opplegg, de finner på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentenes mamma

Nei, jeg har ikke hørt om så mange barn / familier som har egen "hviletid", men jeg synes kanskje også det høres ut som dere er litt over gjennomsnittet aktive.

Dette har vel også litt med interesser å gjøre.

Ikke alle finner samme gleden i fysiske utendørs-aktiviteter, og føler ikke dette som noe behov.

"Hviletid" kan jo og¨så forståes som "tid sammen som familie" eller "tid uten planlagte aktiviteter"

Det høres ut som dine barn har en ganske "rolig" (les: lite stressende) hverdag i forhold til hva mange andre barn/familer har.

Siden de ikke går på SFO, men kan komme forholdsvis tidlig hjem rett etter skoletid, og du er såpass tilgjengelig på dagtid at lekser og plikter kan gjøres unna før middag, så sier det seg selv at deres familie antagelig har mere tid og overskudd enn familier der barna har vært flere timer på SFO, og foreldrene jobber fullt og kommer senere hjem.

Dere har dermed bedre muligheten til å bruke fritiden på kvelder og i helger til turer og lystbetonte aktiviteter. Mens det er mange som må bruke fritiden sin til å få unnagjort plikter og "huslige gjøremål" som de ikke rekker i uka.

Desto mere slitsom hverdagen er, desto større er nok behovet for å slappe av å gjøre minst mulig "unødvendig" når man har fri.

''men jeg synes kanskje også det høres ut som dere er litt over gjennomsnittet aktive.''

Hm... Tror du det? 2 kvelder med aktivitet i uka, 2 timer hver gang - + helgene (men ikke blodsmak i munnen fra 7 om morgenen til 9 om kvelden, altså) - samt gåturene til skolen. Er det for mye, kanskje? Hm...

''Dette har vel også litt med interesser å gjøre. Ikke alle finner samme gleden i fysiske utendørs-aktiviteter, og føler ikke dette som noe behov.''

Nei, det stemmer nok.

''"Hviletid" kan jo og¨så forståes som "tid sammen som familie" eller "tid uten planlagte aktiviteter"''

Det kan godt være, jeg kan ha misforstått.

''Det høres ut som dine barn har en ganske "rolig" (les: lite stressende) hverdag i forhold til hva mange andre barn/familer har.''

Definitivt! Når nå uhellet skulle være ute for min del, så har i alle fall dette vært en positiv side ved det. Vi har veldig gode dager, med svært lite mas og kav.

''Siden de ikke går på SFO, men kan komme forholdsvis tidlig hjem rett etter skoletid, og du er såpass tilgjengelig på dagtid at lekser og plikter kan gjøres unna før middag, så sier det seg selv at deres familie antagelig har mere tid og overskudd enn familier der barna har vært flere timer på SFO, og foreldrene jobber fullt og kommer senere hjem.''

Ikke alle av disse jentene har det slik du beskriver, men jeg skjønner godt hva du mener.

''Dere har dermed bedre muligheten til å bruke fritiden på kvelder og i helger til turer og lystbetonte aktiviteter. Mens det er mange som må bruke fritiden sin til å få unnagjort plikter og "huslige gjøremål" som de ikke rekker i uka.''

Også har vi ei veldig avslappet list i forhold til husarbeid. He-he. Det "sparer" vi mye tid på! :-)

''Desto mere slitsom hverdagen er, desto større er nok behovet for å slappe av å gjøre minst mulig "unødvendig" når man har fri.''

Det er klart, men spørsmålet er kanskje om det er foreldrene som trenger denne hvilen - eller om det er barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje disse foreldrene har erfaring med at deres barn blir sure og gretne og vankelige å ha med å gjøre dersom de ikke får hvilt tilstrekkelig?''

Det kan absolutt hende, det vet jeg ingenting om.

''Kanskje har de en hjertefeil som du ikke vet om f.eks.?''

Det ville overraske meg stort, men du kan helt klart ha rett.

''Det ville overraske meg stort, men du kan helt klart ha rett.''

Ingen som ikke vet det kan gjette at poden her har hjertefeil heller. :o) Men det kan jo være foreldrene som bruker det som unnskyldning for at de vil ha ungene hjemme hos seg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke lagt inn "hviletid" som en del av timeplanen, men det er ikke uvanlig at barn ønsker å ha en liten pause til å bestemme selv mellom aktiviteter. Vårt barn vil gjerne "slappe av litt", som han sier selv, etter f eks trening. Han er ikke spesielt lysten på å bli med treningskamerater hjem da.

Kan det være at "hviletid" bare er en taleform/omskriving av det at man vil ha tid sammen med familien, slik som løvinne71 er inne på?

Eller barna er trøtte fordi de erfaringsmessig sover lite den natten de overnattet, og at foreldrene derfor tenker det er bedre å få dem hjem for litt mer rolige aktiviteter før eventuelle kvelds-/ettermiddagsaktiviteter enn "full rulle ute i snøen" hos dere?

En av vår sønns venner er desidert mest opptatt av å få kompisene hjem til seg istedenfor at han blir med de andre hjem, og jeg mistenker at det har hovedsakelig med to ting å gjøre, nemlig 1. han får da bestemme mer over hva de skal gjøre (les: hvilket spill som skal spilles), og 2. der er det ingen som sier "nei, nå har dere spilt lenge - kom dere ut og få litt frisk luft!"...;-)

Barnas generelle hverdag kan også spille inn. Vi opplevde at en annen kompis (da barna var yngre) ikke orket å overnatte fredag-lørdag fordi han var så sliten etter uka. Han var vel også blant de alle første til å bli levert på SfO om morgenen.

Det er jo ikke så rart om barn som har lange sfo-dager er mer "slitne" enn dem som ikke har det.

Og så kan det hende at det rett og slett skyldes at barnet vil komme hjem for å bruke mest mulig tid hjemme på lørdagen, og at "hvile" er en unnskyldning foreldrene bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentenes mamma

Ingen som ikke vet det kan gjette at poden her har hjertefeil heller. :o) Men det kan jo være foreldrene som bruker det som unnskyldning for at de vil ha ungene hjemme hos seg bare.

Den ene av barna kan jeg ikke si at jeg ville bli overrasket om hadde noe sånt, men de to andre - vel, foreldrene deler mer enn villig av sitt mer og mindre indre private liv, så derfor ville jeg bli overrasket om de hadde holdt noe sånn hemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men det kan jo være foreldrene som bruker det som unnskyldning for at de vil ha ungene hjemme hos seg bare.''

Og kanskje de synes at det får holde med den "tjenesten" de gjør trådstarter ved å la barna overnatte, om de ikke i tillegg må ofre seg ved å la dem være der litt uover neste dag....;-)

(ref annen tråd der tilsvarende kom opp *S*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men jeg synes kanskje også det høres ut som dere er litt over gjennomsnittet aktive.''

Hm... Tror du det? 2 kvelder med aktivitet i uka, 2 timer hver gang - + helgene (men ikke blodsmak i munnen fra 7 om morgenen til 9 om kvelden, altså) - samt gåturene til skolen. Er det for mye, kanskje? Hm...

''Dette har vel også litt med interesser å gjøre. Ikke alle finner samme gleden i fysiske utendørs-aktiviteter, og føler ikke dette som noe behov.''

Nei, det stemmer nok.

''"Hviletid" kan jo og¨så forståes som "tid sammen som familie" eller "tid uten planlagte aktiviteter"''

Det kan godt være, jeg kan ha misforstått.

''Det høres ut som dine barn har en ganske "rolig" (les: lite stressende) hverdag i forhold til hva mange andre barn/familer har.''

Definitivt! Når nå uhellet skulle være ute for min del, så har i alle fall dette vært en positiv side ved det. Vi har veldig gode dager, med svært lite mas og kav.

''Siden de ikke går på SFO, men kan komme forholdsvis tidlig hjem rett etter skoletid, og du er såpass tilgjengelig på dagtid at lekser og plikter kan gjøres unna før middag, så sier det seg selv at deres familie antagelig har mere tid og overskudd enn familier der barna har vært flere timer på SFO, og foreldrene jobber fullt og kommer senere hjem.''

Ikke alle av disse jentene har det slik du beskriver, men jeg skjønner godt hva du mener.

''Dere har dermed bedre muligheten til å bruke fritiden på kvelder og i helger til turer og lystbetonte aktiviteter. Mens det er mange som må bruke fritiden sin til å få unnagjort plikter og "huslige gjøremål" som de ikke rekker i uka.''

Også har vi ei veldig avslappet list i forhold til husarbeid. He-he. Det "sparer" vi mye tid på! :-)

''Desto mere slitsom hverdagen er, desto større er nok behovet for å slappe av å gjøre minst mulig "unødvendig" når man har fri.''

Det er klart, men spørsmålet er kanskje om det er foreldrene som trenger denne hvilen - eller om det er barna.

''Det er klart, men spørsmålet er kanskje om det er foreldrene som trenger denne hvilen - eller om det er barna.''

Hvis foreldrene trenger hvilen, sp burde de jo la barna være der til det mørkner;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentenes mamma

''Det er klart, men spørsmålet er kanskje om det er foreldrene som trenger denne hvilen - eller om det er barna.''

Hvis foreldrene trenger hvilen, sp burde de jo la barna være der til det mørkner;-)

''Hvis foreldrene trenger hvilen, sp burde de jo la barna være der til det mørkner;-)''

He-he, kanskje det, ja. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jentenes mamma

Vi har ikke lagt inn "hviletid" som en del av timeplanen, men det er ikke uvanlig at barn ønsker å ha en liten pause til å bestemme selv mellom aktiviteter. Vårt barn vil gjerne "slappe av litt", som han sier selv, etter f eks trening. Han er ikke spesielt lysten på å bli med treningskamerater hjem da.

Kan det være at "hviletid" bare er en taleform/omskriving av det at man vil ha tid sammen med familien, slik som løvinne71 er inne på?

Eller barna er trøtte fordi de erfaringsmessig sover lite den natten de overnattet, og at foreldrene derfor tenker det er bedre å få dem hjem for litt mer rolige aktiviteter før eventuelle kvelds-/ettermiddagsaktiviteter enn "full rulle ute i snøen" hos dere?

En av vår sønns venner er desidert mest opptatt av å få kompisene hjem til seg istedenfor at han blir med de andre hjem, og jeg mistenker at det har hovedsakelig med to ting å gjøre, nemlig 1. han får da bestemme mer over hva de skal gjøre (les: hvilket spill som skal spilles), og 2. der er det ingen som sier "nei, nå har dere spilt lenge - kom dere ut og få litt frisk luft!"...;-)

Barnas generelle hverdag kan også spille inn. Vi opplevde at en annen kompis (da barna var yngre) ikke orket å overnatte fredag-lørdag fordi han var så sliten etter uka. Han var vel også blant de alle første til å bli levert på SfO om morgenen.

Det er jo ikke så rart om barn som har lange sfo-dager er mer "slitne" enn dem som ikke har det.

Og så kan det hende at det rett og slett skyldes at barnet vil komme hjem for å bruke mest mulig tid hjemme på lørdagen, og at "hvile" er en unnskyldning foreldrene bruker.

Du kan absolutt ha rett, det virker i alle fall ikke som det er helt vanlig å legge inn hviletid for ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi har vel egentlig erfart at ungene våre trenger "egentid" innimellom alle aktiviteter. Når de er i aktiviteten merker de ikke at de er slitne, men når de kommer hjem kan de være kjempetrøtte, slitne og sure. Da går humøret ut over alle :-/

Det er helst slik at ungene selv finner ut at nå vil de slappe litt av før de er sosiale igjen og det respekterer vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss er det slik.

Vi har et av hver barnetype som du nå beskriver. Den eldste har alltid tålt mye mindre aktivitet pga. mye sykdom og ryggvondt og voksesmerter i bena sine. Dette barnet må ha hvile i løpet av en uke,både i hverdagen og i helgene. Men har alikevel noen faste aktiviteter i uka som ikke hele tiden går på å bruke kroppen sin i full fart. Feks tegnekurs osv.

Vårt yngste barn er totalt motsatt. En stor muskelbunt som kan gå og gå og gå hele døgnet uten å være trøtt eller få noen vondter. Alikevel er vi nøye med å legge inn hvileperioder her også, slik at det på sikt ikke skal bli en kropp som ikke klarer å kjenne på roen som trenges for å hente seg inn i voksen alder.

Foreldre kjenner best sitt eget barn og hva som tåles. Flere ganger har vi opplevd at det eldste barnet har stått på hos andre uten å vise sitt sanne jeg. Men når barnet har kommet hjem så brytes det ut i gråt og fortelles om at man er så utrolig sliten og utmattet. Hjemme er det trygt å fortelle hvordan man egentlig har det.

Som du skjønner så kunne jeg opptrådt slik du har erfart med dine besøksbarn at deres foreldre gjør og sier til deg. MED det største barnet mitt. Hadde ikke trengt det med minsten.

Håper du skjønner litt mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liknende hverdag som du beskriver, med unntak av at jeg er alene med 3 barn og er i full jobb.

Det hender jeg sier nei til overnattingsbesøk fredager fordi jeg er sliten, avtaler evt at vedkommende kan komme dagen etter.

Den minste (7 år) har alltid vært avhengig av nok søvn, og kan selv si til besøkende barn på kveldstid at h*n vil legge seg. H*n kan også være sliten etter ei travel uke slik at jeg vil unngå overnattingsbesøk en fredag da dette ofte innebærer mindre søvn.

Men innlagte hviletider har vi aldri hatt!

Alle er forskjellige (heldigvis!), men dere er garantert innenfor normalen og lever tydeligvis et godt, aktivt og harminisk liv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge dere ikke presser ungene for at de skal være i aktivitet, så høres alt strålende ut.

Dere passer på at de får masse mosjon og frisk luft. De liker å gjøre ting, og å være ute. Antagelig er de i ganske god form, og tåler en del aktivitet. Og slik bør det i mine øyne være.

Jeg har ei jente på 10 år. Så det blir en del overnatting her også. Jeg er litt streng og sier at fredag til lørdag er ok, men ikke lørdag til søndag. Da synes jeg ho trenger en skikkelig natts søvn uten at det blir alt for sent på kvelden, og alt for tidlig neste morgen.

Jeg har opplevd at ungene kan bli litt trøtte "dagen derpå", men ingen har måtte hjem for å hvile eller noe. Og det har aldri skjedd at foreldrene setter stopper for ting på denne måten. Det virker bare merkelig å sette begrensninger for barna slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenkte jeg også på. Jeg hadde sendt med utstyr for hele dagen, latt vertsforeldrene ta støyten hvis ungen ble sliten og håpet de holdt ut til kvelden :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tid til selv bestemme agendaen

''Jeg synes barna har godt av å ha mange timer i strekk hvor de ikke har planlagte aktiviteter. Hvor de selv helt fritt kan bestemme om de skal være ute eller inne, lese eller holde på med håndarbeid eller ake eller andre aktiviteter, men helt på eget initiativ''

Enig i prinsippet om at barna bør ha tid som ikke er helt lagt opp for dem.

Dog likevel ikke helt enig i at barna skal få velge helt fritt hva de skal gjøre i mange timer, slik du antyder. TV-spill mange timer i strekk har barna mine rett og slett ikke godt av...

Har derfor mer tro på å gi dem visse alternativer :-).

Enig i det, hos oss er "skjermaktiviteter" ikke noe de kan velge fritt til en hver tid, så det burde jeg ha preseisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det kan jo være foreldrene som bruker det som unnskyldning for at de vil ha ungene hjemme hos seg bare.''

Og kanskje de synes at det får holde med den "tjenesten" de gjør trådstarter ved å la barna overnatte, om de ikke i tillegg må ofre seg ved å la dem være der litt uover neste dag....;-)

(ref annen tråd der tilsvarende kom opp *S*)

"Og kanskje de synes at det får holde med den "tjenesten" de gjør trådstarter ved å la barna overnatte, om de ikke i tillegg må ofre seg ved å la dem være der litt uover neste dag....;-)"

Jeg ville heller tenkt omvendt!

Nemlig at jeg ikke ville legge beslag på "overnattings-familien" til langt utover neste dag når de allerede hadde vært så greie å la barnet mitt få overnatte.

Hvis vi har hatt barn på besøk både kvelden før, til overnatting og til frokost dagen etter, (som totalt sett ofte innebærer litt mere "liv og uro", senere kveld, tidligere våken om morgene etc..) så synes jeg faktisk det er veldig deilig når overnattings-barna drar hjem og vi blir "alene i huset"

Dessuten ønsker kanskje foreldrene å være litt sammen med barna sine selv også, siden de har vært borte kvelden / natten før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og kanskje de synes at det får holde med den "tjenesten" de gjør trådstarter ved å la barna overnatte, om de ikke i tillegg må ofre seg ved å la dem være der litt uover neste dag....;-)"

Nemlig at jeg ikke ville legge beslag på "overnattings-familien" til langt utover neste dag når de allerede hadde vært så greie å la barnet mitt få overnatte.

Hvis vi har hatt barn på besøk både kvelden før, til overnatting og til frokost dagen etter, (som totalt sett ofte innebærer litt mere "liv og uro", senere kveld, tidligere våken om morgene etc..) så synes jeg faktisk det er veldig deilig når overnattings-barna drar hjem og vi blir "alene i huset"

Dessuten ønsker kanskje foreldrene å være litt sammen med barna sine selv også, siden de har vært borte kvelden / natten før..

Enig med, deg. Jeg ville også ha tenkt slik at de som lot barna overnatte hos seg, gjorde _meg_ en tjeneste og at jeg ikke vil beslaglegge mer av tiden deres.

Selv om jeg ikke har bedt om det, eller har behov for barnevakt, er det jo de som har mitt barn i tillegg til egne, som får litt ekstra jobb med flere å lage mat til, re opp seng, litt ekstra bråk og rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med, deg. Jeg ville også ha tenkt slik at de som lot barna overnatte hos seg, gjorde _meg_ en tjeneste og at jeg ikke vil beslaglegge mer av tiden deres.

Selv om jeg ikke har bedt om det, eller har behov for barnevakt, er det jo de som har mitt barn i tillegg til egne, som får litt ekstra jobb med flere å lage mat til, re opp seng, litt ekstra bråk og rot.

Nettopp!

Så hvis det ikke er lagt konkrete planer for dagen etter, eller det ikke er gjort noen avtale om når de skal hentes, så synes jeg det er "normal høflighet" å tilby seg og hente barna såpass tidlig at "verts-familien" får mesteparten av dagen for seg selv.

Ihvertfall mens barna er i en alder hvor de ikke kan overlates så mye til seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville heller tenkt omvendt! ''

Det ville vel de fleste! :-) Nettopp derfor en smiley pluss referanse til den andre tråden der en mente at man skulle tenke seg godt om før man ba med andres unger på ting, fordi det ikke var sikkert at de orket å si nei men ble med for å være "greie"...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...