Gå til innhold

Flytting og skolebarn

Gjest Flyttemamma

Anbefalte innlegg

Gjest Flyttemamma

Vil gjerne ha noen synspunkter på følgende problemstilling:

En familie med barn i barneskolealder har flytteplaner et par år fram i tid. Alternativene for flytting er

a) flytte nærmere barnas skole og deres venner. Valgmulighetene når det gjelder bolig vil da være begrenset, hvis man skal holde seg til skolens/venners nærmiljø.

B) flytte et annet sted i/rundt byen, med valg på øverste hylle når det gjelder bolig. Mulighet for større plass og rom til voksne og barn. Vil medføre skolebytte og flytting fra venner.

Hva veier tyngst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ville nok landet på a), forutsatt at det var mulig å finne en bolig som var tilfredsstillende (ikke nødvendigvis ideell).

En av grunnene er at vi har stor aldersforskjell på barna. Venner har derfor vært viktige, og det kryr av barn der vi bor. Vi ville derfor nødig flyttet derfra, selv om det selvsagt finnes barn andre steder også.

Men jeg synes ikke det finnes noe fasitsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

a) veier tyngst (hvis man er fornøyd med skolen og vennemiljøet til barna), men det er forutsatt at boligen man finner er ok, om enn ikke like optimal som boligen man kan få under alternativ B).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flyttemamma

Det synes jeg ikke det går an å gi noe standard svar på.

Nei, så klart det ikke finnes standardsvar. Hadde mer lyst å høre hva "magefølelsen" til andre sa, og om den stemte med min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, så klart det ikke finnes standardsvar. Hadde mer lyst å høre hva "magefølelsen" til andre sa, og om den stemte med min egen.

Det jeg mener er selvfølgelig at helt avhengig av hvordan ting fungerer i dag og forventes å fungere i fremtiden vil man vekte de ulike kriteriene ulikt.

Som de andre ville jeg nok være mest interessert i a), men det forutsetter selvfølgelig en ok standard og beliggenhet på boligen man finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A.

Må selvsagt også ta i betraktning barnas personlighet. Om de er utadvendte og lett for å tilpasse seg nye omgivelser, få ny venner. Hvor flinke dere er til å støtte barna i å få nye venner og gli inn i skolemiljøet.

Hvis dere er positive, vil nok dette smitte over på barna.

Tror likevel jeg ville unngått å flytte, om det hadde vært mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å bo trangt blant annet for at storesøster ikke skal trenge å flytte fra vennene eller bytte skole.

Men at det er det rette valget for alle tror jeg neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg ville satset på drømmeboligen hvis dere har tenkt å holde dere stabile der. Hvis barna har lett for å skaffe seg venner, og er i barneskolealder så går dette raskt. Det kan bli vanskeligere i ungdomstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alderstrinn

Du skriver ikke noe om hvor store de er. Det er stor forskjell på skolebarn når det gjelder flytting. En uheldig alder er statistisk sett rundt 11 år, i følge barnepsykologen vi gikk med.

Så det er flere ting som spiller inn her. Har de venner, har de lett for å få venner, hvilken personlighet har de osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere er fornøyd med skolen, liker området rundt den og føler at ungene er en del av et godt sosialt miljø, ville jeg gått for alternativ a).

Men dersom dere leter, leter og leter, og ikke finner en bolig dere er fornøyde med er det ikke verdens undergang å flytte heller.

Min far er yrkesmilitær, og jeg har gått på 4 forskjellige barneskoler. Det gikk helt fint det :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har mulighet til det, for eksempel ved å være på utkikk de nærmeste årene og kan slå til når/hvis det dukker opp noe passende i nærmiljøet ville jeg absolutt valgt det. I alle fall hvis dere bor i et ok strøk og barna trives på skolen.

Men når dere skal flytte er det også viktig at den nye boligen oppfyller de kravene dere har, så dere slipper å flytte for mange ganger. Og så er spørsmålet når dere bør flytte, hvis det innebærer bytte av skolekrets. Jeg tror det er lurt å gjøre det tidlig i barneskolen, venter dere for lenge vil det være vanskeligere for barna å finne seg til rette i de nye klassene og finne nye venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flyttemamma

Du skriver ikke noe om hvor store de er. Det er stor forskjell på skolebarn når det gjelder flytting. En uheldig alder er statistisk sett rundt 11 år, i følge barnepsykologen vi gikk med.

Så det er flere ting som spiller inn her. Har de venner, har de lett for å få venner, hvilken personlighet har de osv.

Barna er førsteklassing og barnehagebarn nå, dvs. at de vil gå i 3. eller 4. og 1. eller 2. når vi flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flyttemamma

Hvis dere har mulighet til det, for eksempel ved å være på utkikk de nærmeste årene og kan slå til når/hvis det dukker opp noe passende i nærmiljøet ville jeg absolutt valgt det. I alle fall hvis dere bor i et ok strøk og barna trives på skolen.

Men når dere skal flytte er det også viktig at den nye boligen oppfyller de kravene dere har, så dere slipper å flytte for mange ganger. Og så er spørsmålet når dere bør flytte, hvis det innebærer bytte av skolekrets. Jeg tror det er lurt å gjøre det tidlig i barneskolen, venter dere for lenge vil det være vanskeligere for barna å finne seg til rette i de nye klassene og finne nye venner.

Ja, poenget er nettopp at neste bolig skal være hjemmet vårt for "resten av livet". Så standard og størrelse har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...