Gå til innhold

Hjelp! Ettåringen klatrer overalt!

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

Minstemann har akkurat fylt et år. Han er blitt en ravn til å klatre.

Jeg får ikke gjort annet enn å fly etter ham og passe på.

Han sitter ikke å leker med lekene sine. Han krabber opp i sofaen og videre opp i vinduskarmen. Jeg er så redd han skal ramle ned og slå seg skikkelig.

Vi har såkalt åpen løsning, så det er vanskelig å stenge av rommet.

I dag når jeg lagde middag måtte jeg sikkert fly ifra 15 ganger og hente ham ned fra vinduet. Han åpner alt av skuffer og skap og drar ut alt som er!

Jeg føler meg helt utslitt av ham.

Noen som har noen tips?

Jeg har to barn til, men de har ikke vært i nærheten av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørt om lekegrind?

*Hehe* En sånn klatremus lar seg ikke stoppe av en lekegrind, med mindre det er tak på den! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Hørt om lekegrind?

Blir vel bare grin om jeg begynner å sette ham i en lekegrind nå som han er et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Blir vel bare grin om jeg begynner å sette ham i en lekegrind nå som han er et år.

''Blir vel bare grin om jeg begynner å sette ham i en lekegrind nå som han er et år.''

Så da har du lært at barneoppdragelsen begynner så fort barnet er født;)

_Du_ skal ha kontroll over barnet ikke _han_ over deg...

Dessuten er det _din_ jobb å aktivisere barnet, ta han med på middagslaging, i høy barnestol. La han få vaske opp etc. Ha alltid barnet i samme rom som deg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

''Blir vel bare grin om jeg begynner å sette ham i en lekegrind nå som han er et år.''

Dessuten er det _din_ jobb å aktivisere barnet, ta han med på middagslaging, i høy barnestol. La han få vaske opp etc. Ha alltid barnet i samme rom som deg;)

Han er i samme rom, men vi har et kjempestort rom med stue og kjøkken i ett.

Nå som han har lært å klatre vil han ikke annet.

Synes det er vanskelig å aktivisere han mens jeg steker middag.

Ikke vil han sitte i en høy barnestol heller, jeg må spenne han fast med seler mens han spiser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Du får bruke litt tid på å gjøre stuen og kjøkkenet mer barnevennlig. Sett barnesikring på de skapene du ikke vil at han skal røre inni, og la noen være med barnevennlig innhold slik at han kan utforske om han vil.

Når det gjelder klatring så har jeg alltid latt mine klatre. Og ja, de har ramlet ned av sofa og stoler, men det har nå gådd bra. Jeg har rett og slett ikke orket dette med å løpe etter en ettåring som klatrer og synes det er gøy når mamma kommer etter og løfter ned. Ting som virkelig var farlig har jeg enten gjort utilgjengelig eller sagt strengt og bestemt nei til.

Jeg tok feks vekk trappegrinda da minsten var ti måneder og lot henne klatre opp og ned som hun ville. Jeg synes det var bedre at hun lærte å beherske trappetrinnene tidlig, en at hun kanskje skulle ramle ned fordi søskene glemte å lukke grinda. Jeg har sett toåringer forsøke å ta trappen sånn rett ut i løse luften, og der mor greide å ta pjokken i siste sekund før det gikk ille. Slikt er et resultat av at ungene ikke har fått lov til å utforske og lære seg å gå i trapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Så da har du lært at barneoppdragelsen begynner så fort barnet er født;)

_Du_ skal ha kontroll over barnet ikke _han_ over deg...''

Herlighet, så nedlatende du er nå, Hidi. Og generaliserende, nok en gang. Det er ikke alle som sverger til lekegrind, av mange ulike grunner. Det er ikke det samme som at man sluntrer unna "barneoppdragelsen". Og at en unge i ettårsalderen kan være vanskelig å kontrollere, er slett ikke uvanlig - snarere tvert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest holaa

Jeg tror ikke det nødvendigvis blir så mye gråt hvis han har interessante ting å drive med oppi der. Han skal ikke tilbringe hele dagen oppi der, men det kan være et fint sted å plassere han når du trenger litt trygghet i forhold til at han er sikker når må få litt ting unnagjort. Det er kanskje verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest holaa

*Hehe* En sånn klatremus lar seg ikke stoppe av en lekegrind, med mindre det er tak på den! ;o)

Det er faktisk ikke så lett å komme seg ut av en lekegrind hvis du ikke har stor armstyrke eller lange ben, en ettåring har ingen av delene. Dessuten må jo cluet være å finne noe interessant han kan holde på med oppi der, så han ikke har det helt store ønsket om å forsøke å klatre ut mens mor holder på med nødvendige ting hvor han bør være trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Herlighet, så nedlatende du er nå, Hidi. Og generaliserende, nok en gang. Det er ikke alle som sverger til lekegrind, av mange ulike grunner. Det er ikke det samme som at man sluntrer unna "barneoppdragelsen". Og at en unge i ettårsalderen kan være vanskelig å kontrollere, er slett ikke uvanlig - snarere tvert om.

Slik tenkte jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Det er ikke alle som sverger til lekegrind, av mange ulike grunner. Det er ikke det samme som at man sluntrer unna "barneoppdragelsen". Og at en unge i ettårsalderen kan være vanskelig å kontrollere, er slett ikke uvanlig - snarere tvert om.''

Har ikke nevnt lekegrind med ett ord:(

Og hvis en ettåring er vanskelig å kontrollere, så forsøk med tenåringer!

Slutt og si at jeg er nedlatende i mine svar, Mrs. Wallace, kan hende jeg har mer kunnskap enn deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Det er ikke alle som sverger til lekegrind, av mange ulike grunner. Det er ikke det samme som at man sluntrer unna "barneoppdragelsen". Og at en unge i ettårsalderen kan være vanskelig å kontrollere, er slett ikke uvanlig - snarere tvert om.''

Har ikke nevnt lekegrind med ett ord:(

Og hvis en ettåring er vanskelig å kontrollere, så forsøk med tenåringer!

Slutt og si at jeg er nedlatende i mine svar, Mrs. Wallace, kan hende jeg har mer kunnskap enn deg...

Klart du nevner lekegrind, du har det jo med i det uthevede sitatet ditt, så jeg regner med at du svarer direkte på det - hvis ikke er sitatet helt malplassert.

Å være nedlatende har for øvrig ikke noe med kunnskapsnivå å gjøre, hidi - det handler om en holdning og et menneskesyn. Om du har all verdens kunnskap og erfaring, kan ikke det forsvare en nedlatende holdning. Snarere tvert om.

Jeg tviler ikke på at du har mange nyttige erfaringer. Men når du velger å innta en så generaliserende og nedlatende måte å formidle dem på, minsker sjansen for at du når fram med budskapet ditt betraktelig.

Og tenåringer kjenner jeg godt til, på flere områder. Men det har vel strengt tatt ikke noe som helst med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da sønnen min var et år brukte han armmusklene til å heise seg opp på kanten av senga, helt til han kom til vippepunktet :-) Deis i gulvet, det gikk heldigvis bra, men han fikk tidlig stor seng så han kunne hoppe ut på en trygg måte istedet ;-)

Han er sterk som en bjørn den dag i dag også ;-)

Da han var to år fant jeg han på badet, da satt han på gulvet og badet i diverse shampo og andre såper, som jeg trodde jeg hadde satt trygt på toppen av baderomsskapet...... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke så lett å komme seg ut av en lekegrind hvis du ikke har stor armstyrke eller lange ben, en ettåring har ingen av delene. Dessuten må jo cluet være å finne noe interessant han kan holde på med oppi der, så han ikke har det helt store ønsket om å forsøke å klatre ut mens mor holder på med nødvendige ting hvor han bør være trygg.

Les innlegget til waxo over ditt eget her så ser du noe annet.

Det finnes da haugevis av småttiser som klatrer ut av sprinkelsenga si lenge før de fyller året, disse har neppe noen større problemer med å forsere kanten på lekegrinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest holaa

Les innlegget til waxo over ditt eget her så ser du noe annet.

Det finnes da haugevis av småttiser som klatrer ut av sprinkelsenga si lenge før de fyller året, disse har neppe noen større problemer med å forsere kanten på lekegrinda.

Jeg gjentar, hvis man finner noe spennende å sysselsette han med i lekegrinda vil det kanskje være uinteressant å klatre ut. Og det kan da absolutt være et forsøk verdt når moren i dette tilfellet bekymrer seg for at han skal klatre rundt overalt og falle ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar, hvis man finner noe spennende å sysselsette han med i lekegrinda vil det kanskje være uinteressant å klatre ut. Og det kan da absolutt være et forsøk verdt når moren i dette tilfellet bekymrer seg for at han skal klatre rundt overalt og falle ned.

For noen barn er klatring noe som overvinner enhver interesse!

Noen blir jo til og med fjellklatrere ;-)

Men jeg er helt tilhenger av lekegrind, i de tilfellene det funker ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest holaa

For noen barn er klatring noe som overvinner enhver interesse!

Noen blir jo til og med fjellklatrere ;-)

Men jeg er helt tilhenger av lekegrind, i de tilfellene det funker ;-)

Kanskje hun har produsert en fremtidig fjellklatrer du ;) Jeg har god erfaring med lekegrind og er også tilhenger av det. Jeg er også tilhenger av at barn skal utfolde seg å klatre litt, men da er det en fordel at man anledning til å passe på de den tiden de utfolder seg på denne måten og det er ikke alltid en smal sak hvis man har en klatrer i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...