Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 tre og et halvt år og sminke????? Nei dette hr du skrevet kun for å provosere!!! Selvfølgelig er det for tidlig, for dumt og helt idiotisk å sminke så små barn!!! Hvorfor vil du ødelegge de nydelige små ansiktene til disse søte små? Nei nå ble jeg sjokkert over mora2. Ahr, der kom reaksjonen jeg forventet å få. *s* Man kunne ikke se at hun var sminket. Så hun ble langt fra ødelagt. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ikke før i 7. klasse kanskje? -altså sånn på ordentlig? Jentungen tar på neglelakk innimellom, men sminke har hun ikke brukt noe særlig bortsett fra noe kle-seg-ut greier hun fikk i bursdagsgave av ei venninne. Ansiktsmaling for å se ut som kattepus har hun også brukt av og til. Selv eier jeg omtrent like mye sminke som Lillemus beskriver lenger ned i tråden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ikke før i 7. klasse kanskje? -altså sånn på ordentlig? Jentungen tar på neglelakk innimellom, men sminke har hun ikke brukt noe særlig bortsett fra noe kle-seg-ut greier hun fikk i bursdagsgave av ei venninne. Ansiktsmaling for å se ut som kattepus har hun også brukt av og til. Selv eier jeg omtrent like mye sminke som Lillemus beskriver lenger ned i tråden. Takk for svar! Jeg får tenke litt over dette, så får vi se hva det blir til. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ahr, der kom reaksjonen jeg forventet å få. *s* Man kunne ikke se at hun var sminket. Så hun ble langt fra ødelagt. :0) :-) Jeg ser ingenting i veien med å sminke seg til utkledning og slikt. men syns det går over alle støvleskaft når tre ronger sminkes til bursdag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 :-) Jeg ser ingenting i veien med å sminke seg til utkledning og slikt. men syns det går over alle støvleskaft når tre ronger sminkes til bursdag. Ja, det er jo tidlig. Er enig i det. Men jeg får gå litt i tenkeboksen, og bestemme meg for hva jeg sier neste gang hun spør. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hvis du på ramme alvor mener at det er greit å sminke opp en så liten unge, så havner du i kategorien med de psyke mødrene i amerika som stiller ut ungene i "missekonkurranser". Å la ungene få et inntrykk av at de må pyntes på for å kunne gå ut blant folk, det er det samme som å legge veien klar for psykiatrisk behandling. Alle unger, både jenter og til dels gutter, synes det er gøy å sminke seg fra de er små. Det handler om å male nytt ansikt, og gjøres i forbindelse med karneval - nettopp for å lage nytt ansikt. Tullesminke utført av ungen sjøl innenfor husets fire vegger - helt OK. Men å la ungene tro at de ikke er pene nok for omverdenen, det er helt på vidda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 En ting er jo å gjøre dette på gøy og til utkledning, men her var det jo snakk om å sminke små barn til bursdager. Det er ikke mye som skal til før en treåring er fornøyd. Viktigst å bare få prøve noe av det mamma bruker og høre at hun er fin. Det er ikke snakk om å stivsminke. Så jeg kan ikke se noe problem med det i det hele tatt. Ikke verre enn å gå med mammas sko. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 tre og et halvt år og sminke????? Nei dette hr du skrevet kun for å provosere!!! Selvfølgelig er det for tidlig, for dumt og helt idiotisk å sminke så små barn!!! Hvorfor vil du ødelegge de nydelige små ansiktene til disse søte små? Nei nå ble jeg sjokkert over mora2. Jenter har lyst til å gjøre som mamma. De tar på seg mammas sko. Forsøker å gjøre som mamma. Når de skal i bursdag har de lyst til å sminke seg som mamma gjør når hun skal være ekstra fin. Litt på leppene og på kinnene, evt. litt øyeskygge og jenta er fornøyd. Ikke snakk om å stivsmike jenta til noe helt annet. Bare å la henne få _gjøre_ litt som mamma. Så hva er det store grusomme problemet? Norsk pietisme? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Det var slik jeg også tenkte. For det er jo ikke til hverdags, bare for moro når hun skal i bursdager. Men vi får se. :0) Det handler jo ikke om å være stivsminket. Bare om å _gjøre_ som mamma. Kjempespennende. Om man steilt nekter småjentene å prøve sminke, kan de bli mye mer oppsatt på det. Forbuden frukt osv. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Det handler jo ikke om å være stivsminket. Bare om å _gjøre_ som mamma. Kjempespennende. Om man steilt nekter småjentene å prøve sminke, kan de bli mye mer oppsatt på det. Forbuden frukt osv. mvh ''Om man steilt nekter småjentene å prøve sminke, kan de bli mye mer oppsatt på det. Forbuden frukt osv. '' Det har du sikkert rett i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hvis du på ramme alvor mener at det er greit å sminke opp en så liten unge, så havner du i kategorien med de psyke mødrene i amerika som stiller ut ungene i "missekonkurranser". Å la ungene få et inntrykk av at de må pyntes på for å kunne gå ut blant folk, det er det samme som å legge veien klar for psykiatrisk behandling. Alle unger, både jenter og til dels gutter, synes det er gøy å sminke seg fra de er små. Det handler om å male nytt ansikt, og gjøres i forbindelse med karneval - nettopp for å lage nytt ansikt. Tullesminke utført av ungen sjøl innenfor husets fire vegger - helt OK. Men å la ungene tro at de ikke er pene nok for omverdenen, det er helt på vidda. Det var da voldsomt. Når treåringer vil sminke seg handler det først og fremst om å få lov å _gjøre_ som mamma og bli litt innviet i hennes verden. Handler også om mor-datter fortrolighet. Selvfølgelig pynter man seg til spesielle anledninger. Det skal ikke mye til før en treåring er fornøyd. Målet er ikke å forandre ansiktet. Heller handler det ikke om å ikke se bra nok ut. Men å få prøve noe man synes er spesielt og som mamma gjør. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 ''Om man steilt nekter småjentene å prøve sminke, kan de bli mye mer oppsatt på det. Forbuden frukt osv. '' Det har du sikkert rett i. Tre drag med børsten og litt diskret på leppene. Så er småjenter storfornøyde. Mamma har innviet dem i sin verden og latt dem prøve av sine egne, seriøse, voksne ting. Større lykke finnes knapt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Det var da voldsomt. Når treåringer vil sminke seg handler det først og fremst om å få lov å _gjøre_ som mamma og bli litt innviet i hennes verden. Handler også om mor-datter fortrolighet. Selvfølgelig pynter man seg til spesielle anledninger. Det skal ikke mye til før en treåring er fornøyd. Målet er ikke å forandre ansiktet. Heller handler det ikke om å ikke se bra nok ut. Men å få prøve noe man synes er spesielt og som mamma gjør. mvh Ja, vi pynter oss til spesielle anledninger, men samtidig er det ting som er forbeholdt voksne - og andre ting er for barn. Man lar f.eks. ikke 3-åringen låne mammas blonde-BH eller truse m/fransk åpning, vel? Sminke er for voksne, som må forandre på utseendet sitt. Barn er nydelige som de er, og ved å si at man skal sminke seg før man går bort, så sier man at man ikke er fornøyd med det utseendet barnet har. Er svært overrasket over at spesielt du ikke ser dette. Fortrolighet mellom mor og datter bør virkelig ligge på et annet plan når datteren er 3,5... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg eier ikke sminke. ) Hudkrem og lypsyl er det lengste jeg går på sminkefronten. *hehe* Jeg _eier_ faktisk sminke, men jeg tror den er klar for museum... Hehe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Tre drag med børsten og litt diskret på leppene. Så er småjenter storfornøyde. Mamma har innviet dem i sin verden og latt dem prøve av sine egne, seriøse, voksne ting. Større lykke finnes knapt. mvh ''Mamma har innviet dem i sin verden og latt dem prøve av sine egne, seriøse, voksne ting. Større lykke finnes knapt.'' Ja, men jeg ville vært veldig forsiktig med å gi dem feedback på at dette hører med når de skal i bursdag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hvis du på ramme alvor mener at det er greit å sminke opp en så liten unge, så havner du i kategorien med de psyke mødrene i amerika som stiller ut ungene i "missekonkurranser". Å la ungene få et inntrykk av at de må pyntes på for å kunne gå ut blant folk, det er det samme som å legge veien klar for psykiatrisk behandling. Alle unger, både jenter og til dels gutter, synes det er gøy å sminke seg fra de er små. Det handler om å male nytt ansikt, og gjøres i forbindelse med karneval - nettopp for å lage nytt ansikt. Tullesminke utført av ungen sjøl innenfor husets fire vegger - helt OK. Men å la ungene tro at de ikke er pene nok for omverdenen, det er helt på vidda. ''Hvis du på ramme alvor mener at det er greit å sminke opp en så liten unge, så havner du i kategorien med de psyke mødrene i amerika som stiller ut ungene i "missekonkurranser". '' Dette er jo å ta det altfor langt. Barnet er nysgjerrig på sminke og vil gjerne prøve. Da fordømmer jeg ikke om mor ønsker å imøtekomme datteren ved f.eks. at hun får lov til å ta på seg lipgloss eller neglelakk en gang i blant. Barn får ikke mindre sunt forhold til sminke ved å bli introdusert til det litt av gangen. Alt med måtehold og innenfor kontrollerte former. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 ''Hvis du på ramme alvor mener at det er greit å sminke opp en så liten unge, så havner du i kategorien med de psyke mødrene i amerika som stiller ut ungene i "missekonkurranser". '' Dette er jo å ta det altfor langt. Barnet er nysgjerrig på sminke og vil gjerne prøve. Da fordømmer jeg ikke om mor ønsker å imøtekomme datteren ved f.eks. at hun får lov til å ta på seg lipgloss eller neglelakk en gang i blant. Barn får ikke mindre sunt forhold til sminke ved å bli introdusert til det litt av gangen. Alt med måtehold og innenfor kontrollerte former. Innenfor husets fire vegger, ja, det er jeg enig i. Men å la en 3,5-åring sminke seg for å gå i bursdag, det er psykt. Da kan man like godt si at "jo, jeg synes du er så stygg at vi må male deg om før vi kan slippe deg ut blandt folk". Nice. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ja, vi pynter oss til spesielle anledninger, men samtidig er det ting som er forbeholdt voksne - og andre ting er for barn. Man lar f.eks. ikke 3-åringen låne mammas blonde-BH eller truse m/fransk åpning, vel? Sminke er for voksne, som må forandre på utseendet sitt. Barn er nydelige som de er, og ved å si at man skal sminke seg før man går bort, så sier man at man ikke er fornøyd med det utseendet barnet har. Er svært overrasket over at spesielt du ikke ser dette. Fortrolighet mellom mor og datter bør virkelig ligge på et annet plan når datteren er 3,5... Nå er det en ganske stor forskjell på det man har i ansiktet og det man har rundt underlivet. Jeg sminker meg gjerne foran mine barn, men de sexy trusene tar jeg ikke på når jeg er sammen med dem. Så den sammenligningen holder ikke. ;-) Jeg ser ikke det store problemet. Jeg ser heller ikke på sminke som noe voksne må bruke fordi de må forandre utseende. Selv kjenner jeg nesten ingen som har skader, arr eller lignende som er så skjemmende at de _må_ forandre på det. Sminke er pynt for meg. Jeg er i hvert fall pen nok til å gå uten! Og blir enda bedre med. ;-) Så jeg har over hodet ingen skrupler med å la småjenter få pynte seg litt ekstra. Som regel vises det knapt at de har sminke i ansiktet. Det å ta på seg en flott kjole, smykker og finsko. Gjøre noe ekstra med håret og noen drag med mammas sminkebørste... Da retter jentene ryggen og stråler ut enda mer av den skjønnheten som er der hele tiden. Ikke på grunn av et endret utseende, det er jo ikke endret. Men fordi de føler seg som prinsesser. Sminke på denne måten skader hverken barnas helse eller selvbilde. Så hvorfor gjøre det så mystisk og voksent? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Innenfor husets fire vegger, ja, det er jeg enig i. Men å la en 3,5-åring sminke seg for å gå i bursdag, det er psykt. Da kan man like godt si at "jo, jeg synes du er så stygg at vi må male deg om før vi kan slippe deg ut blandt folk". Nice. Da min eldste datter gikk i barnehage, gikk alle hennes små venninner neglelakk. Og dette var jenter i 3 års alderen. Min ville også ha neglelakk, men fikk ikke lov. Hun ble veldig lei seg over dette. Så da bestemte jeg at det var greit med neglelakk i _enkelte_ anledninger, så som barnebursdager. Da visste jeg at alle de andre jentene også garantert hadde neglelakk på seg. Hun ble veldig glad for det, og forstod at hun ikke kunne få ha neglelakk hele tiden, slik de andre jentene fikk. Men at hun likevel fikk lov iblant, og da sluttet hun å mase, og syntes det var stas. Barna elsker å vise seg frem når de har pyntet seg, og sminke endrer jo ikke på det. Mine har alltid syntes det var veldig stas med sminke. Så da får de lov innimellom, og heller det enn at de går amok med tusj eller at de ødelegger min sminke og sminker seg "i smug". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 ''Mamma har innviet dem i sin verden og latt dem prøve av sine egne, seriøse, voksne ting. Større lykke finnes knapt.'' Ja, men jeg ville vært veldig forsiktig med å gi dem feedback på at dette hører med når de skal i bursdag. Nei, de må selvfølgelig ikke. Men når de spør, ser jeg ingen grunn til å nekte dem. Akkurat som de noen ganger vil ha prinsessekrone, andre ganger hårbånd. Pynting hører med til bursdager. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.