Liliaceae Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Det handler jo ikke om å være stivsminket. Bare om å _gjøre_ som mamma. Kjempespennende. Om man steilt nekter småjentene å prøve sminke, kan de bli mye mer oppsatt på det. Forbuden frukt osv. mvh Helt enig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Da min eldste datter gikk i barnehage, gikk alle hennes små venninner neglelakk. Og dette var jenter i 3 års alderen. Min ville også ha neglelakk, men fikk ikke lov. Hun ble veldig lei seg over dette. Så da bestemte jeg at det var greit med neglelakk i _enkelte_ anledninger, så som barnebursdager. Da visste jeg at alle de andre jentene også garantert hadde neglelakk på seg. Hun ble veldig glad for det, og forstod at hun ikke kunne få ha neglelakk hele tiden, slik de andre jentene fikk. Men at hun likevel fikk lov iblant, og da sluttet hun å mase, og syntes det var stas. Barna elsker å vise seg frem når de har pyntet seg, og sminke endrer jo ikke på det. Mine har alltid syntes det var veldig stas med sminke. Så da får de lov innimellom, og heller det enn at de går amok med tusj eller at de ødelegger min sminke og sminker seg "i smug". ''....og heller det enn at de går amok med tusj eller at de ødelegger min sminke og sminker seg "i smug".'' Nemlig! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Det er ikke mye som skal til før en treåring er fornøyd. Viktigst å bare få prøve noe av det mamma bruker og høre at hun er fin. Det er ikke snakk om å stivsminke. Så jeg kan ikke se noe problem med det i det hele tatt. Ikke verre enn å gå med mammas sko. mvh Enig. Min 4 åring får låne en rouge børste, _uten_ rouge iblant, og er storfornøyd med å ha "sminket seg..!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Nå er det en ganske stor forskjell på det man har i ansiktet og det man har rundt underlivet. Jeg sminker meg gjerne foran mine barn, men de sexy trusene tar jeg ikke på når jeg er sammen med dem. Så den sammenligningen holder ikke. ;-) Jeg ser ikke det store problemet. Jeg ser heller ikke på sminke som noe voksne må bruke fordi de må forandre utseende. Selv kjenner jeg nesten ingen som har skader, arr eller lignende som er så skjemmende at de _må_ forandre på det. Sminke er pynt for meg. Jeg er i hvert fall pen nok til å gå uten! Og blir enda bedre med. ;-) Så jeg har over hodet ingen skrupler med å la småjenter få pynte seg litt ekstra. Som regel vises det knapt at de har sminke i ansiktet. Det å ta på seg en flott kjole, smykker og finsko. Gjøre noe ekstra med håret og noen drag med mammas sminkebørste... Da retter jentene ryggen og stråler ut enda mer av den skjønnheten som er der hele tiden. Ikke på grunn av et endret utseende, det er jo ikke endret. Men fordi de føler seg som prinsesser. Sminke på denne måten skader hverken barnas helse eller selvbilde. Så hvorfor gjøre det så mystisk og voksent? mvh Tildels enig med deg. Å pynte seg og å få oppmerksomhet fordi man har pyntet seg er høyst menneskelig. Men min komfortsone i forhold til barn og sminke stopper ved utkledning. Til bursdager synes jeg det holder med pene klær, sko og pent hår. Det handler for meg om å begrense interessen i denne delen av voksenverdenen - altså utforske, ja, men tre inn i, nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 .0)ingen katastrofe, sålenge det bare er innimellom , tenker mye på allergier og utslett i forbindelse med sminke, fordi jeg selv er plaget med det..0) Jeg tror "voksen" sminke ofte er mye bedre enn barnesminke. Jeg sikter til "pyntesminke", ikke teatersminke. Billig barnesminke er jeg skeptisk til. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Da min eldste datter gikk i barnehage, gikk alle hennes små venninner neglelakk. Og dette var jenter i 3 års alderen. Min ville også ha neglelakk, men fikk ikke lov. Hun ble veldig lei seg over dette. Så da bestemte jeg at det var greit med neglelakk i _enkelte_ anledninger, så som barnebursdager. Da visste jeg at alle de andre jentene også garantert hadde neglelakk på seg. Hun ble veldig glad for det, og forstod at hun ikke kunne få ha neglelakk hele tiden, slik de andre jentene fikk. Men at hun likevel fikk lov iblant, og da sluttet hun å mase, og syntes det var stas. Barna elsker å vise seg frem når de har pyntet seg, og sminke endrer jo ikke på det. Mine har alltid syntes det var veldig stas med sminke. Så da får de lov innimellom, og heller det enn at de går amok med tusj eller at de ødelegger min sminke og sminker seg "i smug". OK, jeg regner ikke neglelakk som "sminke", men hvis det er kun det er jeg enig i at det ikke er så farlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Tildels enig med deg. Å pynte seg og å få oppmerksomhet fordi man har pyntet seg er høyst menneskelig. Men min komfortsone i forhold til barn og sminke stopper ved utkledning. Til bursdager synes jeg det holder med pene klær, sko og pent hår. Det handler for meg om å begrense interessen i denne delen av voksenverdenen - altså utforske, ja, men tre inn i, nei. Om du har sett lyset i øynene på småjentene når de får litt rouge på kinnene, hadde du nok endret mening. Jeg er stor tilhenger av å avmystifisere sminke. Man trenger ikke kaste det etter jentene, men heller ikke gjemme det for dem. Jentene som opplever dette som veldig forbudt har større risk for å bli frenetisk mhp sminke når de endelig får lov. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Nå er det en ganske stor forskjell på det man har i ansiktet og det man har rundt underlivet. Jeg sminker meg gjerne foran mine barn, men de sexy trusene tar jeg ikke på når jeg er sammen med dem. Så den sammenligningen holder ikke. ;-) Jeg ser ikke det store problemet. Jeg ser heller ikke på sminke som noe voksne må bruke fordi de må forandre utseende. Selv kjenner jeg nesten ingen som har skader, arr eller lignende som er så skjemmende at de _må_ forandre på det. Sminke er pynt for meg. Jeg er i hvert fall pen nok til å gå uten! Og blir enda bedre med. ;-) Så jeg har over hodet ingen skrupler med å la småjenter få pynte seg litt ekstra. Som regel vises det knapt at de har sminke i ansiktet. Det å ta på seg en flott kjole, smykker og finsko. Gjøre noe ekstra med håret og noen drag med mammas sminkebørste... Da retter jentene ryggen og stråler ut enda mer av den skjønnheten som er der hele tiden. Ikke på grunn av et endret utseende, det er jo ikke endret. Men fordi de føler seg som prinsesser. Sminke på denne måten skader hverken barnas helse eller selvbilde. Så hvorfor gjøre det så mystisk og voksent? mvh Jeg er grunnleggende uenig med deg, siden jeg er veldig for å la barn være barn, og voksne være voksne. At du ikke synes undertøysammenligningen holder mål - vel... Sminke er av de ting jeg mener er forbeholdt voksenverdenen. Ikke minst fordi voksne bruker sminke for å gjøre seg mer attraktive, du sier jo selv at du bruker det som pynt - for å gjøre deg penere. Og penere er attraktivt. Sminke speiler fort over i det seksuelle, hvilket er en del av voksenverdenen som jeg mener skal forbli der. Det samme gjelder klær for barn, jeg synes ikke barneklær skal være utfordrende og over i det sexy. Selv om voksne bruker det. Og høye hæler. Osv. Så ja, jeg synes at voksenverdenen skal være et annet sted enn i et barnesinn. Å pynte seg med pene klær, pene sko og pent hår er veldig greit, men da tilpasset barn. (Jeg forstår forøvrig ikke helt hvorfor du driver og blunker til meg hele tiden, flørter du eller prøver du å latterliggjøre meg?) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Da min eldste datter gikk i barnehage, gikk alle hennes små venninner neglelakk. Og dette var jenter i 3 års alderen. Min ville også ha neglelakk, men fikk ikke lov. Hun ble veldig lei seg over dette. Så da bestemte jeg at det var greit med neglelakk i _enkelte_ anledninger, så som barnebursdager. Da visste jeg at alle de andre jentene også garantert hadde neglelakk på seg. Hun ble veldig glad for det, og forstod at hun ikke kunne få ha neglelakk hele tiden, slik de andre jentene fikk. Men at hun likevel fikk lov iblant, og da sluttet hun å mase, og syntes det var stas. Barna elsker å vise seg frem når de har pyntet seg, og sminke endrer jo ikke på det. Mine har alltid syntes det var veldig stas med sminke. Så da får de lov innimellom, og heller det enn at de går amok med tusj eller at de ødelegger min sminke og sminker seg "i smug". Med neglelakk følger aceton. Og det er jo slett ikke så bra. Dessuten er det et frykelig styr å holde den pen. Så den politikken støtter jeg fullt ut. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg er grunnleggende uenig med deg, siden jeg er veldig for å la barn være barn, og voksne være voksne. At du ikke synes undertøysammenligningen holder mål - vel... Sminke er av de ting jeg mener er forbeholdt voksenverdenen. Ikke minst fordi voksne bruker sminke for å gjøre seg mer attraktive, du sier jo selv at du bruker det som pynt - for å gjøre deg penere. Og penere er attraktivt. Sminke speiler fort over i det seksuelle, hvilket er en del av voksenverdenen som jeg mener skal forbli der. Det samme gjelder klær for barn, jeg synes ikke barneklær skal være utfordrende og over i det sexy. Selv om voksne bruker det. Og høye hæler. Osv. Så ja, jeg synes at voksenverdenen skal være et annet sted enn i et barnesinn. Å pynte seg med pene klær, pene sko og pent hår er veldig greit, men da tilpasset barn. (Jeg forstår forøvrig ikke helt hvorfor du driver og blunker til meg hele tiden, flørter du eller prøver du å latterliggjøre meg?) Du legger ganske mye i ganske mye. ;-) Slik smiler jeg til folk. Jeg kan sminke meg for å gå ut med venninner. Og jeg ser ikke helt det seksualiserte med det. Jeg kan også sminke meg til et jobbintervju, selv om jeg ikke søker på jobb i bordell. Sminke er ikke mer seksualisert enn klær. Det kommer an på hvordan den burkes, akkurat som klærne. Jeg er helt enig med deg i at en del klær absolutt ikke passer til småjenter. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Om du har sett lyset i øynene på småjentene når de får litt rouge på kinnene, hadde du nok endret mening. Jeg er stor tilhenger av å avmystifisere sminke. Man trenger ikke kaste det etter jentene, men heller ikke gjemme det for dem. Jentene som opplever dette som veldig forbudt har større risk for å bli frenetisk mhp sminke når de endelig får lov. mvh Jeg tror ikke de vil oppleve det som veldig forbudt om de får leke seg med sminke. Man trenger ikke gjøre nei'et til å ta det på før man går på butikken til en stor sak. Si nei da, si ja andre ganger (når det er snakk om lek). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Du legger ganske mye i ganske mye. ;-) Slik smiler jeg til folk. Jeg kan sminke meg for å gå ut med venninner. Og jeg ser ikke helt det seksualiserte med det. Jeg kan også sminke meg til et jobbintervju, selv om jeg ikke søker på jobb i bordell. Sminke er ikke mer seksualisert enn klær. Det kommer an på hvordan den burkes, akkurat som klærne. Jeg er helt enig med deg i at en del klær absolutt ikke passer til småjenter. mvh Signaleffekten er stor, og den tror jeg flere undervurderer. (Om blunkingen: OK, jeg visste ikke at det er slik du smiler, ble bare litt undrende til slike fakter.) :-) Forøvrig: http://www.vfb.no/xp/pub/venstre/rod/tema/barn_og_kjonn/296272 og: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2094029.ece 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg tror ikke de vil oppleve det som veldig forbudt om de får leke seg med sminke. Man trenger ikke gjøre nei'et til å ta det på før man går på butikken til en stor sak. Si nei da, si ja andre ganger (når det er snakk om lek). Om de vil sminke seg _for_ å gå i butikken, hadde jeg nok sagt nei. Er det for å pynte seg til en bursdag, ser jeg ikke noe problem med symbolsk smiking. Har de lekt med sminke før man skal ut, må den vaskes bort om ungene ikke ser ut. ;-) Så jeg har altså få skrupler på dette området. Å stivsminke jentunger på voksen manér, har jeg derimot ikke sansen for. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Om de vil sminke seg _for_ å gå i butikken, hadde jeg nok sagt nei. Er det for å pynte seg til en bursdag, ser jeg ikke noe problem med symbolsk smiking. Har de lekt med sminke før man skal ut, må den vaskes bort om ungene ikke ser ut. ;-) Så jeg har altså få skrupler på dette området. Å stivsminke jentunger på voksen manér, har jeg derimot ikke sansen for. mvh Ja, få skrupler, men vi er nok egentlig ganske enige. Hysteri og forbud gagner ingen, men graden av måtehold varierer litt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Signaleffekten er stor, og den tror jeg flere undervurderer. (Om blunkingen: OK, jeg visste ikke at det er slik du smiler, ble bare litt undrende til slike fakter.) :-) Forøvrig: http://www.vfb.no/xp/pub/venstre/rod/tema/barn_og_kjonn/296272 og: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2094029.ece Måten man som mor bruker sminke på og de holdningene man har, er signaleffekten døtre fanger opp. Om de får lov å ta litt rouge på kinnene til en og annen bursdag 4-5 ganger i året, spiller ingen rolle i den sammenhengen. De tingene jeg lar barna begynne med når de er små nok til at jeg kan påvirke får jeg mye større innflytelse på enn det ungene må ta seg til på egenhånd. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ja, få skrupler, men vi er nok egentlig ganske enige. Hysteri og forbud gagner ingen, men graden av måtehold varierer litt Målet for sminkeoppdragelse av jenter bør være at de skal kjenne seg _frie_ både til og sminke seg og til å la det være. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hehe, så stas, tenker hun var kry da ja. :0) Har vært et ras av bursdager siste tiden her, det syns hun jo er moro. Så i dag lurte hun på om hun kunne få litt sminke.. Jeg syns jo også det er tidlig, men ble litt i tvil. Hun har ikke spurt før. Og hun som er den guttejenta, er jo litt artig at hun ønsker pynte seg. Når tar hun frivillig på kjole/skjørt! *shock* Her må du smi mens jernet er varmt! ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Måten man som mor bruker sminke på og de holdningene man har, er signaleffekten døtre fanger opp. Om de får lov å ta litt rouge på kinnene til en og annen bursdag 4-5 ganger i året, spiller ingen rolle i den sammenhengen. De tingene jeg lar barna begynne med når de er små nok til at jeg kan påvirke får jeg mye større innflytelse på enn det ungene må ta seg til på egenhånd. mvh Som sagt, vi har ulikt ståsted og oppfatter ting svært ulikt. Jeg synes ikke unger er stygge, og dermed trenger de ikke å bli pyntet opp. Barn skal få være barn, som også artiklene jeg linket til sier noe om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Med neglelakk følger aceton. Og det er jo slett ikke så bra. Dessuten er det et frykelig styr å holde den pen. Så den politikken støtter jeg fullt ut. mvh En sjelden gang kan jeg ikke se at det skal være farlig. Mine stikkord er måthold og kontrollerte former, så dette har jeg et avslappet forhold til. Sist gang de fikk ha på neglelakk var en dag i julen! Det er færre enn én gang i mnd de har dette på. Altså ikke hver gang de er med i bursdag, men sånn innimellom. Kanskje litt oftere om sommeren og litt sjeldnere om vinteren. Det fjernes samme kveld med neglelakkfjerner som ikke inneholder aceton eller hva det nå heter. Denne kjøpte jeg til tross for at vi har neglelakkfjerner fra før, nettopp fordi den skal være vennligere mot hud og ikke inneholde så mye giftstoffer. Å ha neglelakk på vanlig hverdager synes jeg er verre, for da sitter jo neglelakken mye lengre på. Det ser heller ikke pent ut etter en dag eller to. Barna venner seg til at det å ha neglelakk på er normalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 En sjelden gang kan jeg ikke se at det skal være farlig. Mine stikkord er måthold og kontrollerte former, så dette har jeg et avslappet forhold til. Sist gang de fikk ha på neglelakk var en dag i julen! Det er færre enn én gang i mnd de har dette på. Altså ikke hver gang de er med i bursdag, men sånn innimellom. Kanskje litt oftere om sommeren og litt sjeldnere om vinteren. Det fjernes samme kveld med neglelakkfjerner som ikke inneholder aceton eller hva det nå heter. Denne kjøpte jeg til tross for at vi har neglelakkfjerner fra før, nettopp fordi den skal være vennligere mot hud og ikke inneholde så mye giftstoffer. Å ha neglelakk på vanlig hverdager synes jeg er verre, for da sitter jo neglelakken mye lengre på. Det ser heller ikke pent ut etter en dag eller to. Barna venner seg til at det å ha neglelakk på er normalt. Vi er altså rørende eninge. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.