løvinne71 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Som sagt, vi har ulikt ståsted og oppfatter ting svært ulikt. Jeg synes ikke unger er stygge, og dermed trenger de ikke å bli pyntet opp. Barn skal få være barn, som også artiklene jeg linket til sier noe om. "Jeg synes ikke unger er stygge, og dermed trenger de ikke å bli pyntet opp" Barn skal få være barn, som også artiklene jeg linket om" Dette har da ingenting å gjøre med at unger er "stygge" eller ikke! Jeg synes ikke voksne er "stygge" heller, men det er ikke å se bort ifra at mange (voksne) blir penere av litt sminke. Hvis du ser deg rundt i verden, og i historien, så vil du nok oppdage at sminke/pynt tradisjonellt sett, slett ikke er forbeholdt kun "voksenverdenen" I svært mange kulturer er det tradisjon for å sminke/pynte også barn til fest og høytider helt fra de er ganske små. Vi snakker jo tross alt om barn som pynter seg til selskap, ikke barn som sminkes for å gå i barnehagen... Så innenfor visse grenser synes jeg det er helt greit at barna kan få pynte seg med litt sminke, vel og merke hvis de tar intiativet selv. Det blir noe helt annet å oppfordre til det.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 "Jeg synes ikke unger er stygge, og dermed trenger de ikke å bli pyntet opp" Barn skal få være barn, som også artiklene jeg linket om" Dette har da ingenting å gjøre med at unger er "stygge" eller ikke! Jeg synes ikke voksne er "stygge" heller, men det er ikke å se bort ifra at mange (voksne) blir penere av litt sminke. Hvis du ser deg rundt i verden, og i historien, så vil du nok oppdage at sminke/pynt tradisjonellt sett, slett ikke er forbeholdt kun "voksenverdenen" I svært mange kulturer er det tradisjon for å sminke/pynte også barn til fest og høytider helt fra de er ganske små. Vi snakker jo tross alt om barn som pynter seg til selskap, ikke barn som sminkes for å gå i barnehagen... Så innenfor visse grenser synes jeg det er helt greit at barna kan få pynte seg med litt sminke, vel og merke hvis de tar intiativet selv. Det blir noe helt annet å oppfordre til det.. Å godta at unger vil sminke seg før de skal i selskap, er det samme som å si at de ikke er pene nok som de er. Det handler om signaler man sender ut. Leste du artiklene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Å godta at unger vil sminke seg før de skal i selskap, er det samme som å si at de ikke er pene nok som de er. Det handler om signaler man sender ut. Leste du artiklene? Nå må du rulle inn da. Små barn tenker vel ikke på om de er pene eller stygge når de vil låne litt sminke fra mamma. De syns jo det er morsomt og spennende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Dette var ikke noen aktuell problemstilling da min datter var kun 3 1/2 år... Men når det er sagt, så kommer det an på "settingen" rundt ønsket om å sminke seg. - Er det endel av en utkledning? Ønsker barnet å leke "jåledame" og sminke seg slik mamma gjør, eller er det fordi barnet ikke føler seg "fin nok" uten sminke? Jeg mener det bare er for å pynte seg litt ekstra. Tror ikke hun tenker lengre enn det. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Nå må du rulle inn da. Små barn tenker vel ikke på om de er pene eller stygge når de vil låne litt sminke fra mamma. De syns jo det er morsomt og spennende. Samme oppfatning har jeg også. Jeg tror ikke hun tenker over at hun må se bedre ut. hun bryr seg generelt veldig lite om utseende. Og har aldri likt å pynte seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg mener det bare er for å pynte seg litt ekstra. Tror ikke hun tenker lengre enn det. :0) Sålenge intiativet kommer fra henne selv, og sminkingen begrenses til litt diskret neglelakk, rouge og/el lipgloss så ser jeg ikke noe galt idet. Da kan man imøtekomme barnets ønske, men samtidig formidle til barnet at dette er mere enn nok og at barnet ikke "trenger" mere enn dette. Men å legge full sminke på en 3-åring ville jeg nok ikke ha gjort, nei.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Nå må du rulle inn da. Små barn tenker vel ikke på om de er pene eller stygge når de vil låne litt sminke fra mamma. De syns jo det er morsomt og spennende. Jeg tror ikke dere forstår hva "holdninger" og "grenser" betyr, jeg, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å viske ut alle grenser mellom voksen- og barnelivet. Hvor setter dere grenser? Ved lipgloss? Ved lipgloss og mascara? Lipgloss, mascara, rough? Og hva med klær - og mat og drikke? Sex? Hvorfor si nei til noe overhode? Tenker dere i det heletatt på hva manglende grenser gjør med barna? La dem sminke seg for å gå bort i en alder av 3,5 år. OK - hvorfor ikke la dem få litt sexy undertøy til 6-årsdagen, drikke medbragt alkohol på klassefesten når de er 12 osv. Når sette grenser? Jeg skjønner ikke hvorfor dere så absolutt vil trekke dem inn i de voksnes verden fortest mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Dette var ikke noen aktuell problemstilling da min datter var kun 3 1/2 år... Men når det er sagt, så kommer det an på "settingen" rundt ønsket om å sminke seg. - Er det endel av en utkledning? Ønsker barnet å leke "jåledame" og sminke seg slik mamma gjør, eller er det fordi barnet ikke føler seg "fin nok" uten sminke? En ting til, er nok meg som lager et problem utav dette da... Men jeg blir litt forvirret over hva som er riktig å si i denne situasjonen. Skal, skal ikke.. Vil jo ikke gi henne inntrykket av at hun ikke er fin nok, men det vil jeg jo heller ikke når hun er eldre... Jeg syns Pielill har mange gode svar den veien. Samtidig ser jeg jo at fokuset på utseende for unge jenter blir verre og verre. Og jeg ønsker jo å gjøre det som er best for jenta vår. Hun spurte bare helt uskyldig, hun så at jeg sminket meg. Så ville vel hun også prøve. Jeg vet ikke om de andre jentene sminker seg, men de er eldre enn henne. Så mulig. Samtidig ser hun jo faren barbere seg, og vil gjerne prøve det også, men det får hun jo ikke lov til. ;p Jeg er bare i tvil om det er greit og "normalisere" sminke fra de er små, eller om jeg bør nekte henne dette om hun spør igjen. (for det vet jeg jo ikke om hun gjør) Til hverdags er det jo uaktuelt, men til fest? Sammen med kjolen og hårpynten som hun aldri har likt? Er det verre med litt usynlig sminke, enn neglelakk, hårpynt og hårprodukter og fine klær? Alt er jo for å pynte seg litt ekstra? *sukk* Jeg må innrømme jeg syns det var stas at hun spurte. At hun endelig vil ha på kjole, og litt pynt i håret.. Hun er nydelig i kjoler! Hun er nydelig ellers også, guttejente i bukser med et stort ønske om å klippe hanekam. Herlig jenta vår! ;p 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Sålenge intiativet kommer fra henne selv, og sminkingen begrenses til litt diskret neglelakk, rouge og/el lipgloss så ser jeg ikke noe galt idet. Da kan man imøtekomme barnets ønske, men samtidig formidle til barnet at dette er mere enn nok og at barnet ikke "trenger" mere enn dette. Men å legge full sminke på en 3-åring ville jeg nok ikke ha gjort, nei.. Man kunne ikke se at hun hadde sminke på seg. ;0) Og jeg hadde aldri tilbudt henne sminke, det var hun selv som spurte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg tror ikke dere forstår hva "holdninger" og "grenser" betyr, jeg, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å viske ut alle grenser mellom voksen- og barnelivet. Hvor setter dere grenser? Ved lipgloss? Ved lipgloss og mascara? Lipgloss, mascara, rough? Og hva med klær - og mat og drikke? Sex? Hvorfor si nei til noe overhode? Tenker dere i det heletatt på hva manglende grenser gjør med barna? La dem sminke seg for å gå bort i en alder av 3,5 år. OK - hvorfor ikke la dem få litt sexy undertøy til 6-årsdagen, drikke medbragt alkohol på klassefesten når de er 12 osv. Når sette grenser? Jeg skjønner ikke hvorfor dere så absolutt vil trekke dem inn i de voksnes verden fortest mulig. Oioioi, skal si du drar det langt! Sexy undertøy til 6åringer, finnes det da? Og alkohol er forbudt, så det er jo greit nok. Var noen snodige sammenligninger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Oioioi, skal si du drar det langt! Sexy undertøy til 6åringer, finnes det da? Og alkohol er forbudt, så det er jo greit nok. Var noen snodige sammenligninger... Sukk, er det bare det forbudte foreldre skal si nei til? Poenget er at med holdnings- og grenseløse foreldre vil jo ting bare eskalere. BH'er til barn, f.eks., er det lett å kjøpe. Og om det er forbudt å gi barn alkohol - jaha, det stopper jo ikke akkurat alle fra å sende med dem. Klær er jo et stort kapittel - hva sier man når 14-åringen ønsker å låne mammas korsett og lårhøye støvler for å bruke på klassefest?! Dette handler om å la barna få være i barneverdnen, ikke dra dem med inn i det som burde være en voksenverden. De blir da tidsnok voksne! Ser at du skriver at jenta di ikke liker kjoler og pynt. Det må jo være helt greit - da trenger hun vel ikke å ha på kjole, da, hvis hun ikke liker den slags påkledning? Man MÅ ikke pynte seg, og det er for tidlig å tro at det man mener i 3,5-årsalderen vil være utslagsgivende for meningene i 15-årsalderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Å godta at unger vil sminke seg før de skal i selskap, er det samme som å si at de ikke er pene nok som de er. Det handler om signaler man sender ut. Leste du artiklene? Nei, jeg leste ikke artiklene. Men jeg er uenig i påstanden om at det å tillate litt sminke, i unntakstilfeller, er det samme som å formidle til barna at de ikke er bra nok / pene nok uten. Det blir å snu betydningen på hodet. Barn lærer av det de ser og erfarer. Og de ser at voksne pynter seg / sminker seg, kanskje litt ekstra, når de skal på fest, selvom de også kunne vært "pene nok" uten. Jeg tror derfor ikke at ønsket hos en 3 åring, 7 åring eller 12 åring, om å sminke seg, ligger i at hun føler seg "for stygg" til å gå uten sminke. Det ligger mere i ønsket om å gjøre samme som mamma, tante, lærerinnen eller venninnen gjør, og å føle seg så fin som mulig. Dette ønsket ligger vel latent hos de fleste jenter/kvinner (også menn og gutter for den saks skyld) og enten vi liker det eller ikke, så er sminke et av virkemidlene vi har til dette, på lik linje med fine klær, smykker, hårpynt / riktig frisyre etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Oioioi, skal si du drar det langt! Sexy undertøy til 6åringer, finnes det da? Og alkohol er forbudt, så det er jo greit nok. Var noen snodige sammenligninger... ''Sexy undertøy til 6åringer, finnes det da?'' Det er ikke så mange år siden flere kjeder solgte undertøyssett til småjenter fra 6-årsalder med truse og bh... Og jeg steilet da jeg på KappAhl en gang fant en småjentegenser med påskriften:"Pick me if you can"!!! Det var riktignok bilder av blomster på den, men hallo?! Jeg tolket det som noe helt annet i alle fall og genseren ble ikke med meg hjem! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Å godta at unger vil sminke seg før de skal i selskap, er det samme som å si at de ikke er pene nok som de er. Det handler om signaler man sender ut. Leste du artiklene? ''Å godta at unger vil sminke seg før de skal i selskap, er det samme som å si at de ikke er pene nok som de er'' Da spiller det ingen rolle om ungen kommer i selskap i den møkkete buksa fra barenhagen heller da - h*n er jo pen nok som h*n er... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 En ting til, er nok meg som lager et problem utav dette da... Men jeg blir litt forvirret over hva som er riktig å si i denne situasjonen. Skal, skal ikke.. Vil jo ikke gi henne inntrykket av at hun ikke er fin nok, men det vil jeg jo heller ikke når hun er eldre... Jeg syns Pielill har mange gode svar den veien. Samtidig ser jeg jo at fokuset på utseende for unge jenter blir verre og verre. Og jeg ønsker jo å gjøre det som er best for jenta vår. Hun spurte bare helt uskyldig, hun så at jeg sminket meg. Så ville vel hun også prøve. Jeg vet ikke om de andre jentene sminker seg, men de er eldre enn henne. Så mulig. Samtidig ser hun jo faren barbere seg, og vil gjerne prøve det også, men det får hun jo ikke lov til. ;p Jeg er bare i tvil om det er greit og "normalisere" sminke fra de er små, eller om jeg bør nekte henne dette om hun spør igjen. (for det vet jeg jo ikke om hun gjør) Til hverdags er det jo uaktuelt, men til fest? Sammen med kjolen og hårpynten som hun aldri har likt? Er det verre med litt usynlig sminke, enn neglelakk, hårpynt og hårprodukter og fine klær? Alt er jo for å pynte seg litt ekstra? *sukk* Jeg må innrømme jeg syns det var stas at hun spurte. At hun endelig vil ha på kjole, og litt pynt i håret.. Hun er nydelig i kjoler! Hun er nydelig ellers også, guttejente i bukser med et stort ønske om å klippe hanekam. Herlig jenta vår! ;p Jeg har aldri i min 8-årige karriere som jentemamma sett småjenter komme med sminke i bursdagsselskap. -og hvis det ikke synes, hva er da vitsen? Barn vil jo gjerne herme etter voksne (det er vel det som er endel av "jobben" deres) - men det er ikke alt som trenger å være på ordentlig selv om de gjerne vil? De vil jo gjerne gjøre andre ting som er voksen-greier også uten at de får lov til det? Da guttungen min var to år syntes f.eks han det var kjempestilig at jeg ( og faren hans) tok på meg linser om morgenen. Det ville han også gjerne prøve. Han fikk da en tom linse-dings og lot som om han tok på linser. Jeg kunne jo ikke gi ham ordentlige kontaktliser selvom han hadde lyst til å prøve det samme som oss? Jeg føler at grensa går ved neglelakk og teatersminke. Vil de herme etter voksne med annen sminke får det være i leiken, ikke for å være fine i selskapslivet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Nei, jeg leste ikke artiklene. Men jeg er uenig i påstanden om at det å tillate litt sminke, i unntakstilfeller, er det samme som å formidle til barna at de ikke er bra nok / pene nok uten. Det blir å snu betydningen på hodet. Barn lærer av det de ser og erfarer. Og de ser at voksne pynter seg / sminker seg, kanskje litt ekstra, når de skal på fest, selvom de også kunne vært "pene nok" uten. Jeg tror derfor ikke at ønsket hos en 3 åring, 7 åring eller 12 åring, om å sminke seg, ligger i at hun føler seg "for stygg" til å gå uten sminke. Det ligger mere i ønsket om å gjøre samme som mamma, tante, lærerinnen eller venninnen gjør, og å føle seg så fin som mulig. Dette ønsket ligger vel latent hos de fleste jenter/kvinner (også menn og gutter for den saks skyld) og enten vi liker det eller ikke, så er sminke et av virkemidlene vi har til dette, på lik linje med fine klær, smykker, hårpynt / riktig frisyre etc. Jeg skjønner at du mener det slik, mens jeg mener at det er ting i voksentilværelsen som ikke egner seg for barn. Sminke er en av disse tingene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 ''Å godta at unger vil sminke seg før de skal i selskap, er det samme som å si at de ikke er pene nok som de er'' Da spiller det ingen rolle om ungen kommer i selskap i den møkkete buksa fra barenhagen heller da - h*n er jo pen nok som h*n er... Javel, hvis man mener at buksa er en del av barnets opprinnelige utsettende, så er det vel slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 ''Sexy undertøy til 6åringer, finnes det da?'' Det er ikke så mange år siden flere kjeder solgte undertøyssett til småjenter fra 6-årsalder med truse og bh... Og jeg steilet da jeg på KappAhl en gang fant en småjentegenser med påskriften:"Pick me if you can"!!! Det var riktignok bilder av blomster på den, men hallo?! Jeg tolket det som noe helt annet i alle fall og genseren ble ikke med meg hjem! Skikkelig bh, eller topp? Hva i alle dager skal en 6åring med skikkelig bh?.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Sukk, er det bare det forbudte foreldre skal si nei til? Poenget er at med holdnings- og grenseløse foreldre vil jo ting bare eskalere. BH'er til barn, f.eks., er det lett å kjøpe. Og om det er forbudt å gi barn alkohol - jaha, det stopper jo ikke akkurat alle fra å sende med dem. Klær er jo et stort kapittel - hva sier man når 14-åringen ønsker å låne mammas korsett og lårhøye støvler for å bruke på klassefest?! Dette handler om å la barna få være i barneverdnen, ikke dra dem med inn i det som burde være en voksenverden. De blir da tidsnok voksne! Ser at du skriver at jenta di ikke liker kjoler og pynt. Det må jo være helt greit - da trenger hun vel ikke å ha på kjole, da, hvis hun ikke liker den slags påkledning? Man MÅ ikke pynte seg, og det er for tidlig å tro at det man mener i 3,5-årsalderen vil være utslagsgivende for meningene i 15-årsalderen. Syns forsatt du drar det for langt. Og jo, enkelte ganger MÅ man pynte seg. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg har aldri i min 8-årige karriere som jentemamma sett småjenter komme med sminke i bursdagsselskap. -og hvis det ikke synes, hva er da vitsen? Barn vil jo gjerne herme etter voksne (det er vel det som er endel av "jobben" deres) - men det er ikke alt som trenger å være på ordentlig selv om de gjerne vil? De vil jo gjerne gjøre andre ting som er voksen-greier også uten at de får lov til det? Da guttungen min var to år syntes f.eks han det var kjempestilig at jeg ( og faren hans) tok på meg linser om morgenen. Det ville han også gjerne prøve. Han fikk da en tom linse-dings og lot som om han tok på linser. Jeg kunne jo ikke gi ham ordentlige kontaktliser selvom han hadde lyst til å prøve det samme som oss? Jeg føler at grensa går ved neglelakk og teatersminke. Vil de herme etter voksne med annen sminke får det være i leiken, ikke for å være fine i selskapslivet. Vitsen var vel at hun gjerne ville gjøre som mamma? Hun følte vel at hun pyntet seg ekstra, og det var stas. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.