Mammantil3 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Syns forsatt du drar det for langt. Og jo, enkelte ganger MÅ man pynte seg. :0) Ja, man må av og til pynte seg, men hva som er pynting og ikke kommer vel an på øyet som ser. Det er forskjell på å møte opp i skitne klær kontra det å ha på rent, helt tøy som barnet er komfortabel med. Du synes jeg drar det for langt, ok, men som forelder handler det også om å tenke langsiktig og ikke minst tenke på konsekvensene av hva vi gjør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ja, man må av og til pynte seg, men hva som er pynting og ikke kommer vel an på øyet som ser. Det er forskjell på å møte opp i skitne klær kontra det å ha på rent, helt tøy som barnet er komfortabel med. Du synes jeg drar det for langt, ok, men som forelder handler det også om å tenke langsiktig og ikke minst tenke på konsekvensene av hva vi gjør. '' men som forelder handler det også om å tenke langsiktig og ikke minst tenke på konsekvensene av hva vi gjør.'' Og det er grunnen til at jeg spør. Jeg er i tvil om hva som er riktig her. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Men når hun blir eldre da, og det er greit å begynne med sminke. Sender man ikke ut de samme signalene da? :0) Jo, men det er vel kanskje greit at jenter begynner med sminke i 13-14 års alderen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Man kunne ikke se at hun var sminket, så hun var langt fra oversminket. :0) da tok sikkert hverken hun eller noen andre skade av det. Jeg synes ikke man skal krisemaksimere alt jeg... Og jeg tror egentlig det er størresjanse for at jenta di får et naturlig forhold til sminke, og lærer å brukedet med måte om ho får lov i slike settinger. De som er fullstendig anti står nok i større fare for å få tenåringsdøtre som oversminker seg tror jeg. Over sminkede fjortenåringer er forresten heller ikke pent ;-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Skikkelig bh, eller topp? Hva i alle dager skal en 6åring med skikkelig bh?.... Jeg tipper det er mer som et solliv, kanskje med to trekanter? Uansett så har jo ikke småjenter langt under pubertetsalder bruk for det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Skikkelig bh, eller topp? Hva i alle dager skal en 6åring med skikkelig bh?.... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3261096.ece 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imot sminke på barn Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Lipgloss og neglelakk, noe mer får hverken jenta på 7 eller jenta på 12 år lov til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Lipgloss og neglelakk, noe mer får hverken jenta på 7 eller jenta på 12 år lov til! Hva er forskjllen på lipgloss og litt rouge? :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3261096.ece Takk for link. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jeg tipper det er mer som et solliv, kanskje med to trekanter? Uansett så har jo ikke småjenter langt under pubertetsalder bruk for det. Nei, de har vel strengt tatt ikke bruk for det så tidlig. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Jo, men det er vel kanskje greit at jenter begynner med sminke i 13-14 års alderen? Ja, det syns jeg absolutt. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er bedre å sende signaler om at jenta ikke er fin nok når hun bare bli eldre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 da tok sikkert hverken hun eller noen andre skade av det. Jeg synes ikke man skal krisemaksimere alt jeg... Og jeg tror egentlig det er størresjanse for at jenta di får et naturlig forhold til sminke, og lærer å brukedet med måte om ho får lov i slike settinger. De som er fullstendig anti står nok i større fare for å få tenåringsdøtre som oversminker seg tror jeg. Over sminkede fjortenåringer er forresten heller ikke pent ;-). Hehe, nei det finnes endel av de som oversminker seg i den alderen! ;p Du er nok inne på noe der ja, det er slik jeg også har tenkt. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imot sminke på barn Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hva er forskjllen på lipgloss og litt rouge? :0) Ehhh...tuller du? Barn har naturlig farge i kinnene hvis de har vært ute og lekt om dagene. Trenger absolutt ikke noe mer farge i kinnene enn dette. Lipgloss er uten farge , men med litt glans som gjør det hele akkurat passe spennende. Hvis du begynner for tidlig med sminke på barna så blir de slike sminkejenter som du kan se fra 6 klasse og oppover. Det er helt patetisk med maskara osv. på barn i disse lave aldersgruppene. Hvorfor ikke lære barna at det er flott med å være naturlig så lenge som mulig? Det er først som voksen at ansiktene våre trenger å fikses på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ehhh...tuller du? Barn har naturlig farge i kinnene hvis de har vært ute og lekt om dagene. Trenger absolutt ikke noe mer farge i kinnene enn dette. Lipgloss er uten farge , men med litt glans som gjør det hele akkurat passe spennende. Hvis du begynner for tidlig med sminke på barna så blir de slike sminkejenter som du kan se fra 6 klasse og oppover. Det er helt patetisk med maskara osv. på barn i disse lave aldersgruppene. Hvorfor ikke lære barna at det er flott med å være naturlig så lenge som mulig? Det er først som voksen at ansiktene våre trenger å fikses på. Men barn har jo fine lepper også vel? De trenger vel ikke lipgloss mer enn de trenger rouge? :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Sålenge intiativet kommer fra henne selv, og sminkingen begrenses til litt diskret neglelakk, rouge og/el lipgloss så ser jeg ikke noe galt idet. Da kan man imøtekomme barnets ønske, men samtidig formidle til barnet at dette er mere enn nok og at barnet ikke "trenger" mere enn dette. Men å legge full sminke på en 3-åring ville jeg nok ikke ha gjort, nei.. ''Da kan man imøtekomme barnets ønske, men samtidig formidle til barnet at dette er mere enn nok og at barnet ikke "trenger" mere enn dette.'' Som regel er en småjente mer enn fornøyd med nesten usynlige doser. Så da er det ingen behov for å påpeke at mere får du ikke. Da kommer jo pigebarnet på at det kunne ønsket seg enda mer. Om det virker, ikke reparer det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 ''Da kan man imøtekomme barnets ønske, men samtidig formidle til barnet at dette er mere enn nok og at barnet ikke "trenger" mere enn dette.'' Som regel er en småjente mer enn fornøyd med nesten usynlige doser. Så da er det ingen behov for å påpeke at mere får du ikke. Da kommer jo pigebarnet på at det kunne ønsket seg enda mer. Om det virker, ikke reparer det. mvh Sant. Snuppa hadde jo så å si usynlig sminke på seg, men hun var storfornøyd hun. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Sukk, er det bare det forbudte foreldre skal si nei til? Poenget er at med holdnings- og grenseløse foreldre vil jo ting bare eskalere. BH'er til barn, f.eks., er det lett å kjøpe. Og om det er forbudt å gi barn alkohol - jaha, det stopper jo ikke akkurat alle fra å sende med dem. Klær er jo et stort kapittel - hva sier man når 14-åringen ønsker å låne mammas korsett og lårhøye støvler for å bruke på klassefest?! Dette handler om å la barna få være i barneverdnen, ikke dra dem med inn i det som burde være en voksenverden. De blir da tidsnok voksne! Ser at du skriver at jenta di ikke liker kjoler og pynt. Det må jo være helt greit - da trenger hun vel ikke å ha på kjole, da, hvis hun ikke liker den slags påkledning? Man MÅ ikke pynte seg, og det er for tidlig å tro at det man mener i 3,5-årsalderen vil være utslagsgivende for meningene i 15-årsalderen. ''Sukk, er det bare det forbudte foreldre skal si nei til?'' Å ha noe å si nei til må aldri bli et mål i seg selv. ''Poenget er at med holdnings- og grenseløse foreldre vil jo ting bare eskalere. BH'er til barn, f.eks., er det lett å kjøpe. Og om det er forbudt å gi barn alkohol - jaha, det stopper jo ikke akkurat alle fra å sende med dem. Klær er jo et stort kapittel - hva sier man når 14-åringen ønsker å låne mammas korsett og lårhøye støvler for å bruke på klassefest?! '' Så du mener altså at man med et par drag rouge over småjenters kinn har blitt en grenseløs og holdningsløs forelder? At om man ikke sier nei til noe så banalt, vil man heller ikke klare å si nei til skadelige ting som alkohol? Jeg vet ikke med deg, men jeg er i hvert fall en bedre balansekunstner enn som så. ;-) Og jeg mener det er en balansegang som er livsviktig for barna. Om jeg steilt forbyr alt uskyldig smådill fordi det kanskje, kanskje kan bli noe dumt av det, vil barna ikke lære å se forskjell på stort og smått. Roper jeg ulv, ulv! dagen lang, vil ungene slutte å ta meg på alvor. Jo mindre jeg strør rundt meg med bud, forbud og påbud , jo større er sjansen for at de få jeg kommer med vil bli forstått, akseptert, respektert og etterlevd. Selv når jeg ikke er der for å kontrollere. Så for meg blir det alt for sløvt å forby noe bare for å være på den sikre siden. Barna mine trenger at jeg er langt mer bevistt, nyansert og målrettet enn som så. Og jeg har faktisk ingen ting i skapet mitt som jeg av anstendighetsgrunner ikke kunne lånt ut til en 14-åring. (Undertøyet mitt låner jeg ikke ut til noen.) At de fleste 14-åringer ville betakket seg for store deler av min garderobe er en annen sak. Jeg satser på eksempelets makt fremfor forbudets i småting. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Ja, jeg må jo innrømme det er litt stas.. ;p Lipglossen tok hun av, den var nok for klissete, hehe! Neglelakk har hun hatt på før, men bare sort. ;p Hun får låne mine hårprodukter, men kun olje som glir glans. Jeg tror ikke jeg tør bruke krølltang og slikt på henne, er redd for å slite håret. Men for all del, en gang i blandt skader sikert ikke. Men hun vil helst klippe seg kort, hanekam er visst den store drømmen... Jaja.. hehe! :0) Høres ut som datteren til en venninne; hun er ei skikkelig guttejente, og vil helst klippe håret kort og farge det blått Mamma'n vil helst at hun skal være litt prinsesse, men jenta elsker å sparke fotball med gutta Klart det sliter på håret med krølltang og sånt, men det var mer ment som pynt til spesielle anledninger altså Sort neglelakk liker vi vettu! Minstejenta her har hatt det noen ganger - hun er litt rockejente Me like... Og eldstejenta fikk lilla neglelakk nå i kveld - ække dumt det heller...! (Selv om hun vanligvis er litt mer konservativ i stilen...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Høres ut som datteren til en venninne; hun er ei skikkelig guttejente, og vil helst klippe håret kort og farge det blått Mamma'n vil helst at hun skal være litt prinsesse, men jenta elsker å sparke fotball med gutta Klart det sliter på håret med krølltang og sånt, men det var mer ment som pynt til spesielle anledninger altså Sort neglelakk liker vi vettu! Minstejenta her har hatt det noen ganger - hun er litt rockejente Me like... Og eldstejenta fikk lilla neglelakk nå i kveld - ække dumt det heller...! (Selv om hun vanligvis er litt mer konservativ i stilen...) Hehe, jeg er veldig stolt av min lille rockejente. Hun er en av gutta hun også. Men så er det jo litt stas når hun er jentejente også. ;p Jeg tror nok disse jentebursdagene har påvirket henne en god del. Hun ser jo andre jente pynte seg, og vil vel gjøre som de store jentene hun også. Lilla neglelakk, det er sikkert stilig! Kanskje jeg skulle innvistere i litt neglelakker. Jeg har bare så små negler...usj.. Men kan jo alltids sveise på noen. ;p Jeg kom på en ting, guttungen her hadde jo langt hår i flere år. Jeg rettet faktisk luggen hans et par ganger! ;p Men så ville han ha hanekam han også. Og det fikk han, ble så stilig at. ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 da tok sikkert hverken hun eller noen andre skade av det. Jeg synes ikke man skal krisemaksimere alt jeg... Og jeg tror egentlig det er størresjanse for at jenta di får et naturlig forhold til sminke, og lærer å brukedet med måte om ho får lov i slike settinger. De som er fullstendig anti står nok i større fare for å få tenåringsdøtre som oversminker seg tror jeg. Over sminkede fjortenåringer er forresten heller ikke pent ;-). Jeg er så hjertens enig med deg. Det handler også om å gi jenter trygghet i "pyntesammenhenger" inkludert sminke. Jenter som har mødre som med smil og varme bistår dem med pynting/sminking, finner lettere en slik trygghet. Jenter som derimot frykter mors underkjennelse, kjefting og fordømmelse, får det mye mer komplisert. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.