Gå til innhold

Gråter og er utilfreds


Gjest ert

Anbefalte innlegg

Hei dere

Nå trenger jeg litt hjelp. Gutten vår gråter og gråter nå de siste dagene. Han er bare 1 mnd. Han har alltid vært så rolig mellom måltid og søvn. Hatt lange våke-perioder uten å skrike. Nå illskriker han hele tiden mellom måltidene og vi må bysse og bære han for at han skal roe seg. Og det skal ingenting til før han skriker. Og begynner han først å skrike, så går det lang tid før vi klarer å trøste han. Jeg blir veldig sliten av dette, for det pågår også på natten. Nå føler jeg at jeg ikke klarer mer, og vil gi opp hele ammingen. Det går utover humøret mitt og samboeren min. Han blir også sliten, og to slitne foreldre kan nok bli slitsomt i lengden...

Noen som kan hjelpe? Hva kan det være siden han nå skriker så mye? Håper noen har noen gode råd.

hilsen en sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trebarnsmor

Hei. Og gratulerer så mye med den lille...

Ja jeg vet det er slitsomt med et gråtende barn.

Og jeg lærte etter hvert at ikke all gråt var sult... De gråter mye og lett når de er overtrette, for eksempel. Liker han å bli trillet i vogn? Mange barn sovner lett der. Eldste jenta gråt mye hver ettermiddag. Da ble det biltur, som alltid medførte at hun sov litt, og vi fikk ei gla'jente igjen.

Om du mistenker mageknip, kan du forsøke koke vann, tilsette litt sukker (1 dl +1 ss), og gi noen teskjeer av det. Jeg hadde fin erfaring med det på barn nr 2, som hadde kolikk. Dessuten ga jeg kokt rent vann (uten sukker). Gutten min innbilte seg at suging var det som skulle til. Men mat hver halvtime på hans kolikkmage var ikke gunstig. så for han hjalp det å roe magen med vannet. (Selvfølgelig ikke hver dag, med sukker og vann... men innimellom, når han gråt som verst.)

Ellers så avledet jeg mine fra den verste gråtingen med å f.eks skru på vannkranen. Lyden av det rennende vannet fikk i hvert fall eldste jenta til å roe seg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot magesmerter anbefaler jeg å koke 2 ts fenikkel på 2 dl vann,og så trekke en pose kamillete over dette igjen,og tilsette fra 1-3 ss sukker per dl (prøv deg frem til du finner det minste som gir virkning) ..

Dette gav vi 5 ml av før pupp,etter råd fra legen.

Hvis du kutter ned sukkeret til et par teskjeer per dl kan du gi 15 ml.Sukkervannet fungerer som bedøvelse,fenikkelen hjelper mot luftdannelse,og kamillen roer ned tarmene (og barnet;).

Dosering og servering fixet vi med en engangs-sprøyte (uten spiss da) fra apoteket!

5ml fenikkelte/ammete med maltekstrakt kan fint gies et par ganger daglig som forebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære ert. Det er vanlig at spebarn spiser fra 8-12 ganger i døgnet i den alderen noen mere i økeperioder. La barnet bestemme hvor ofte og hvor mye mat det vil ha. Er du i tvil ta en vektkontroll og snakk med noen på helsestasjonen. Erfaringsmessig våkner barnet mere til etter noen uker, da kan det være ganske strevsomt å være mor og far. Prøv å fordel oppgaver og søvn dere voksne imellom, etterhvert lærer dere mere barnet å kjenne og hvordan barnet deres vil ha det. Det anbefales å være tilbakeholden med å gi spebarn sukkervann og urteteer før du har sjekket matinntaket, da dette kan fylle opp en liten mage og fortrenge viktige næringstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Det høres nesten ut som hos oss bare litt verre.

Vi har en liten gutt på 7 uker. Vi har begynt å gå til fotsoneterapaut, har bare vært der to ganger så noen veldig bedring er det ikke, men litt.Hun sier ihvertfall det at han har problemmer med magen som det vil ta litt tid for å få orden på.Jeg synest at det er veldig greit å få en slik beskjed slik at jeg vet hva som er galt, da er jeg roligere når jeg vet at det er magen, slik at jeg ikke lurer på om det altmulig annet, slik jeg gjorde før.Dette er vel ikke til noe hjelp sånn sett, men jeg har lest de andre svarene du har fått og jeg har ingen andre råd.Annet enn alternativ behandling som nevnt ovenfor og/eller kiropraktor, fysioterapaut osv.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...