Gå til innhold

Verdi på gave i barnebursdag.

Mandolaika

Anbefalte innlegg

Gjest Bursdagsmamma

Skjønner ikke hvorfor du synes det var for lite med gaven fra søskenparet. Selv om de er to, er de én giver.

Det der med hva ting koster henger jeg meg ikke opp i. Blir flau hvis folk gir for dyre ting, men ser ikke "ned" på gaver jeg skjønner er kjøpt på salg. Blir helt oppgitt over den tankegangen.

Selv holder jeg meg godt under hundrelappen til gaver til barnehage- og skolevenner. Det går an å finne ting som ikke bare er ræl til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

13

• Bookworm

5

• Axcia

5

• Angustia

2

Gjest Elextra

Skjønner ikke hvorfor du synes det var for lite med gaven fra søskenparet. Selv om de er to, er de én giver.

Det der med hva ting koster henger jeg meg ikke opp i. Blir flau hvis folk gir for dyre ting, men ser ikke "ned" på gaver jeg skjønner er kjøpt på salg. Blir helt oppgitt over den tankegangen.

Selv holder jeg meg godt under hundrelappen til gaver til barnehage- og skolevenner. Det går an å finne ting som ikke bare er ræl til den prisen.

''Det der med hva ting koster henger jeg meg ikke opp i. Blir flau hvis folk gir for dyre ting, men ser ikke "ned" på gaver jeg skjønner er kjøpt på salg. Blir helt oppgitt over den tankegangen.

''

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Å gi 200 kr i et barneselskap (våre 3 barn blir bedt i bursdager flere ganger pr mnd), er totalt uaktuelt. Gir ca 100 kr til nærmeste venn, resten av bursdagsbarna får noe til 50-100 kr, ettersom hva jeg har liggende (nøye på at det skal passe mottakerens interesser). Jeg kjøper inn endel turutstyr/ball/bøker/tegnesaker/leker når det er på tilbud. Det meste av dette koster 100-200 kr til fullpris. Så det er ikke på noen måte kjipe ting.

Men jeg synes det er en uting å legge lista og forventningene høyt. Guttungen her hadde blitt veldig glad for en vannpistol til 40 kr, og kanskje ikke sååå glad for en fotball til 150 kr.

Enig, utfordringen er å holde prisene på barnegavene nede.

En gang kjøpte jeg et lass med bøker på tilbud, de hadde typisk kostet nærmere 200 før, og var nedsatt til kr. 69, tror jeg det var. Må innrømme at jeg enkelte ganger lot tilbudsprisen bli stående på; jeg ville ikke mottaker (eller rettere sagt foreldrene) skulle tro vi hadde kjøpt gave til et par hundre :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til klassekamerater/barnehagevenner de ikke er spesielt nære med, kjøper vi gaver for mellom 50-120 kroner, litt avhengig av hva vi finner. Er det nære kompiser som ungene er mye sammen med, blir det gjerne litt mer.

I klassen til eldstemann (4.klasse) er penger blitt populært som gave det siste året, da er taksten 100 kroner.

Jeg har aldri reagert på at en gave er for billig, synes det er trist og unødvendig hvis terskelen på sånt skal bli for høy.

Var forskjellen på de to gavene jeg reagerte på, to ytterpunkter på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er kjip som tenker sånn. Man gir det man evner og mottaker bør være fornøyd med det. Det må ikke bli sånn at barn ikke skal få delta i selskap fordi man ikke har råd til "inngangsbilletten".

Har selv vært i den situasjonen og har også vært ute for å glemt selskaå og bare tatt noe jeg allerede har hatt i huset, fordi det ikke har vært alternativer. Skulle jeg heller latt være å sende barnet???

Jeg reagerte på forskjellen da, to ytterpunkter i gaver. Nå legger du litt flere meninger over på meg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppgitt over hvor mye dere gir i gave.... rart vi får noen kravstore bortskjemte barn??

I klassen til poden her er vi blitt enige om femti kroner, og de fleste gir penger. Synes det er akkurat passe.

Så kan bursdagsbarnet kjøpe det de har lyst til: Heller én skikkelig tin enn masse "tullegaver".....

"Jeg er oppgitt over hvor mye dere gir i gave.... rart vi får noen kravstore bortskjemte barn??"

Jeg gir for rundt 100 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Skjønner ikke hvorfor du synes det var for lite med gaven fra søskenparet. Selv om de er to, er de én giver."

Jeg reagerte mer på forskjellen på den gaven der, og de 200 kr. h*n fikk fra en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På foreldremøte i 1.klasse tror jeg vi ble enige om å holde oss under hundrelappen. Mener å huske at de sa 80,-? (jeg var ikke der akkurat da)

personlig prøver jeg å handle inn leker og bøker på salg så jeg har noe på lur når innbydelsen havner i postkassa med to dagers varsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

På foreldremøte i 1.klasse tror jeg vi ble enige om å holde oss under hundrelappen. Mener å huske at de sa 80,-? (jeg var ikke der akkurat da)

personlig prøver jeg å handle inn leker og bøker på salg så jeg har noe på lur når innbydelsen havner i postkassa med to dagers varsel...

''personlig prøver jeg å handle inn leker og bøker på salg så jeg har noe på lur når innbydelsen havner i postkassa med to dagers varsel...

''

Vi gjør også det, og har et lager hjemme. Har vært fristet til å la salgsprislappen stå, for gaven ser gjerne mye derere ut enn den er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er ikke i så mange bursdager, de går begge i store klasser og det er helt "stuerent" å invitere få.

Som mange andre her, handler jeg også på tilbud og har lager hjemme. Vi har i all hovedsak jenter å kjøpe til, og siden det er Littlest Pet Shop, High School Musical, Winx og denslags som er in, er det mye å velge i.

Jeg registrerer at det er rundt 100-lappen ungene får i gave (både i rene penger og i gaveverdi), og det er nok der vi også ligger. Å kjøpe for 30-40 kroner er vanskelig, synes jeg, da blir det mest ræl som nøkkelringer eller noe sånt. Det _er_ begrenset hvor mange nøkkelringer unger trenger i barneskolealder...

Ut over det har jeg bare èn gang reagert litt på en gave, da den eldste fikk _mange_ High School Musical-effekter av en klassevenninne. Gavens verdi var nærmere 600,-, men etterpå fikk jeg vite at pappa'n hadde fri tilgang på disse effektene. Må innrømme at jeg ble veldig, veldig lettet da! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skjønner ikke hvorfor du synes det var for lite med gaven fra søskenparet. Selv om de er to, er de én giver."

Jeg reagerte mer på forskjellen på den gaven der, og de 200 kr. h*n fikk fra en annen.

"Jeg reagerte mer på forskjellen på den gaven der, og de 200 kr. h*n fikk fra en annen."

Folk har jo forskjellig økonomi.

Og noen barn er i massevis av bursdager, andre er i færre. Noen har enebarn, og andre har 2-3 søsken som også blir bedt i bursdager..

Dessuten avhenger det kanskje litt av hvordan forhold man har til bursdagsbarnet? Man gir kanskje litt mere til bestekompisen eller bestevenninnen, enn man gjør til en "vanlig" klassekamerat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellig økonomi, det er også forskjell på hvor mange bursdager barna deltar på gjennom året slik at mange kanskje må begrense seg litt med tanke på pris på gaver. Jeg hadde ikke vurdert å reagere på prisforskjeller på gaver slik du gir uttrykk for her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har forskjellig økonomi, det er også forskjell på hvor mange bursdager barna deltar på gjennom året slik at mange kanskje må begrense seg litt med tanke på pris på gaver. Jeg hadde ikke vurdert å reagere på prisforskjeller på gaver slik du gir uttrykk for her.

Jeg lufter det litt da, har da ikke reagert så veldig synes jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lufter det litt da, har da ikke reagert så veldig synes jeg.....

Nei nei, men du skrev et innlegg om det, og da får du svar. Du reagerte i hvert fall nok til å skrive om det, så får du vurdere selv hvor viktig er det for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bursdagsmamma

Jeg synes 200 kr fra en venn er for mye. Det er sånt som gjør meg flau, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Har nettopp feiret bursdagen til minste på 7. Eksempel på gaver h*n fikk: Av et barn fikk h*n 200 kr. og av et søskenpar fikk h*n en hvit t-skjorte til kr.49,50 (prisen hang på)''

Men det kan jo hende gaven til 200 kr. var kjøpt på tilbud? Vi har ofte kjøpt f.eks. bøker eller DVD'er på tilbud og gitt bort i bursdaggaver. Ofte har førprisen vært 150-200.

Hos oss finnes ingen regler for gavepriser, men tror ca. 70-150 er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Vi pleier å ligge på ca 100 + / - . Kanskje litt mer til venner de er mye sammen med. Jeg tenker aldri over hvor mye verdi gaven jenta mi får har. For meg er det aller viktigste at gjestene kommer. Sønnen som har bursdag i juli opplevde en gang at av 7 inviterte kom det bare en. Resten var på ferie, en annen sa at hun fant lappen bare et par timer før, og dessverre ikke hadde noen gave, så han ble hjemme. Ungene gleder seg stort sett til å ha pølser og brus og lage leven sammen med venner, og bryr seg fint lite om konvolutten har 50 eller 100 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stusselig i seg selv, men litt lite når den var fra 2 barn.

Jeg nevner selvfølgelig ikke dette for barnet, tenker ikke så mye på det selv heller, annet enn at jeg synes forskjellen på denne gaven som kom fra 2 barn, og de 200 kronene fra ett annet barn, var stor.

"Ikke stusselig i seg selv, men litt lite når den var fra 2 barn."

Men gaven var jo TIL kun ett barn??!

Og siden disse barna var søsken, så kom de jo fra samme økonomiske husstand.

Hadde gaven vært spleiset fra to barn i ulike husstander, eller hvis det var to bursdagsbarn som fikk en billig gave på "deling" så kunne jeg forstått tankegangen din bedre...

Forøvrig synes jeg "bruksverdien" av gaven, betyr mere en selve prisen.

Bedre med en nyttig ting og "ordentlig" ting som f.eks en pen t-skjorte, selvom den er billig, enn med en dyrere gjenstand som koster mye, men som er totalt unyttig eller "uinterressant" for barnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snuppa begynte på skolen ble vi enige om at 50,- var greit. Mange hadde flere barn, og det ble mange bursdager. Nå når ho går i 5. er det færre bursdager. Prisen nå blir ofte i overkant av 100,-. (Men ofte har jeg funnet ting på tilbud slik at "vanlig pris" er en del høyere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, men du skrev et innlegg om det, og da får du svar. Du reagerte i hvert fall nok til å skrive om det, så får du vurdere selv hvor viktig er det for deg.

Jeg skrev et innlegg for å høre hva dere pleide å gi. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...