Mandolaika Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 ''Har nettopp feiret bursdagen til minste på 7. Eksempel på gaver h*n fikk: Av et barn fikk h*n 200 kr. og av et søskenpar fikk h*n en hvit t-skjorte til kr.49,50 (prisen hang på)'' Men det kan jo hende gaven til 200 kr. var kjøpt på tilbud? Vi har ofte kjøpt f.eks. bøker eller DVD'er på tilbud og gitt bort i bursdaggaver. Ofte har førprisen vært 150-200. Hos oss finnes ingen regler for gavepriser, men tror ca. 70-150 er vanlig. H*n fikk en 200-lapp (så den var ikke på tilbud) :-). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plommeblomst Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 H*n fikk en 200-lapp (så den var ikke på tilbud) :-). Kanskje det var det de hadde for handa akkurat da? Jeg _kan_ forestille meg at det kunne skje her. Jeg holder meg til 100+- (9-10 åringer), men tenker at hvis man hadde dårlig tid/glemt kunne trå til med det man har i lommeboka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg synes ikke at "inngangsbilletten" til barnebursdager skal være så høy, jeg. Da kan det slå negativt ut = noen har da ikke råd til å la ungene delta i selskapene. Det hadde vært langt verre, enn at du synes ei t-skjorte og blyanter er stusselig... Jeg synes gaven er helt ok, jeg, selv om jeg nok hadde gitt litt mere i verdi. Men husk at det er de voksne (du) som reagerer på beløpet - ikke ungen. ''Jeg synes ikke at "inngangsbilletten" til barnebursdager skal være så høy, jeg. Da kan det slå negativt ut = noen har da ikke råd til å la ungene delta i selskapene. Det hadde vært langt verre, enn at du synes ei t-skjorte og blyanter er stusselig... Jeg synes gaven er helt ok, jeg, selv om jeg nok hadde gitt litt mere i verdi. Men husk at det er de voksne (du) som reagerer på beløpet - ikke ungen.'' Så enig! Hos oss varierer det fra ca 50 - 130 kr i barnebursdag til 2. klassinger. Heldigvis har mine barn alltid satt pris på gaver uansett verdi eller ønskeliste - har opplevd at de har fått alt fra reklamemateriell til alt for dyre ting. Folk er i forskjellig situasjon, og det er viktig at ikke barn blir ekskludert pga familiens økonomi. Ønsker å dele følgende opplevelse som et eksempel: Min yngste feira 7-års bursdag i fjor og fikk en vanvittig dyr gave fra X som er barn av en nyinnflytta flyktningfamilie. Om gaven hadde vært kjøpt på "halv pris av halv pris" hadde den likevel vært ALTFOR dyr.. Tilfeldigvis vet jeg at denne familien ikke har oppspart valuta og deltar i introduksjonsordningen i kommunen - ergo har dårlig råd. Etter dette har ikke X kommet i bursdager til noen i klassa. Til jul laga klassa en julekalender, og beskjeden var at elevene skulle ta med en innpakka gave til ca 20 kr. X hadde med en ipod, til stor glede for mottakeren... Ved henting på SFO i dag overhørte jeg en samtale mellom X, min yngste og Y som har invitert til bursdag i helga. X sier h*n ikke kan komme fordi de ikke har penger. Minsten min og Y sier at det gjør da ingenting, men X holder på sitt. Da sier bursdagsbarnet Y: "Men jeg blir veldig glad for hjemmelagde ting, f.eks en fin tegning!" X var fortsatt tvilende, til tross for at jeg og bursdagsbarnet Y oppmuntra h*n på alle måter. Poenget med innlegget er i alle fall at de fleste barn ikke er mer materialistiske enn de er "oppdratt" til, og har svært kreative løsninger når det gjelder :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Jeg synes ikke at "inngangsbilletten" til barnebursdager skal være så høy, jeg. Da kan det slå negativt ut = noen har da ikke råd til å la ungene delta i selskapene. Det hadde vært langt verre, enn at du synes ei t-skjorte og blyanter er stusselig... Jeg synes gaven er helt ok, jeg, selv om jeg nok hadde gitt litt mere i verdi. Men husk at det er de voksne (du) som reagerer på beløpet - ikke ungen.'' Så enig! Hos oss varierer det fra ca 50 - 130 kr i barnebursdag til 2. klassinger. Heldigvis har mine barn alltid satt pris på gaver uansett verdi eller ønskeliste - har opplevd at de har fått alt fra reklamemateriell til alt for dyre ting. Folk er i forskjellig situasjon, og det er viktig at ikke barn blir ekskludert pga familiens økonomi. Ønsker å dele følgende opplevelse som et eksempel: Min yngste feira 7-års bursdag i fjor og fikk en vanvittig dyr gave fra X som er barn av en nyinnflytta flyktningfamilie. Om gaven hadde vært kjøpt på "halv pris av halv pris" hadde den likevel vært ALTFOR dyr.. Tilfeldigvis vet jeg at denne familien ikke har oppspart valuta og deltar i introduksjonsordningen i kommunen - ergo har dårlig råd. Etter dette har ikke X kommet i bursdager til noen i klassa. Til jul laga klassa en julekalender, og beskjeden var at elevene skulle ta med en innpakka gave til ca 20 kr. X hadde med en ipod, til stor glede for mottakeren... Ved henting på SFO i dag overhørte jeg en samtale mellom X, min yngste og Y som har invitert til bursdag i helga. X sier h*n ikke kan komme fordi de ikke har penger. Minsten min og Y sier at det gjør da ingenting, men X holder på sitt. Da sier bursdagsbarnet Y: "Men jeg blir veldig glad for hjemmelagde ting, f.eks en fin tegning!" X var fortsatt tvilende, til tross for at jeg og bursdagsbarnet Y oppmuntra h*n på alle måter. Poenget med innlegget er i alle fall at de fleste barn ikke er mer materialistiske enn de er "oppdratt" til, og har svært kreative løsninger når det gjelder :-) ''Til jul laga klassa en julekalender, og beskjeden var at elevene skulle ta med en innpakka gave til ca 20 kr. X hadde med en ipod, til stor glede for mottakeren...'' Denne familien må ha misforstått grundig. De er kanskje fullstendig usikre på det med gaver/dårlig forståelse av språket etc. Du kan ta en prat med dem å forklare at gavene ikke skal være av så stor verdi. Det blir jo ekskluderende, slik du også beskriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Til jul laga klassa en julekalender, og beskjeden var at elevene skulle ta med en innpakka gave til ca 20 kr. X hadde med en ipod, til stor glede for mottakeren...'' Denne familien må ha misforstått grundig. De er kanskje fullstendig usikre på det med gaver/dårlig forståelse av språket etc. Du kan ta en prat med dem å forklare at gavene ikke skal være av så stor verdi. Det blir jo ekskluderende, slik du også beskriver. ''Denne familien må ha misforstått grundig. De er kanskje fullstendig usikre på det med gaver/dårlig forståelse av språket etc. Du kan ta en prat med dem å forklare at gavene ikke skal være av så stor verdi. Det blir jo ekskluderende, slik du også beskriver'' Helt enig! Har forsøkt direkte til dem (vanskelig pga språk) og til skolen og flyktningetjenesten. Håper det løser seg, svært uheldig når det materielle blir ensartet med integrering ... Men hovedpoenget mitt er ikke å henge ut en familie eller gruppe, men å dele en rørende opplevelse av barns empati og løsningsfokus :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Jeg skrev et innlegg for å høre hva dere pleide å gi. :-) Siste innlegg fra meg om denne saken, da du tydeligvis ikke kan forstå reaksjonene du får... Hadde du bare lurt på hva andre gir, kunne du ha spurt om det : "Hva er vanlig å gi i bursdagsgaver til klassekamerater". Men du skriver i hovedinnlegget at du reagerte på gaven, og syntes den var stusselig. Dermed kommer en del reaksjoner på dette... Slik er det gjerne på fora som dette...:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Siste innlegg fra meg om denne saken, da du tydeligvis ikke kan forstå reaksjonene du får... Hadde du bare lurt på hva andre gir, kunne du ha spurt om det : "Hva er vanlig å gi i bursdagsgaver til klassekamerater". Men du skriver i hovedinnlegget at du reagerte på gaven, og syntes den var stusselig. Dermed kommer en del reaksjoner på dette... Slik er det gjerne på fora som dette...:-) Stusselig I FORHOLD TIL 200-lappen fra det andre barnet ja. Nettopp derfor lurte jeg på hva som var vanlig. Her blir man jo hugget med en eneste gang..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Stusselig I FORHOLD TIL 200-lappen fra det andre barnet ja. Nettopp derfor lurte jeg på hva som var vanlig. Her blir man jo hugget med en eneste gang..... Hugget?? Ærlig talt, du får svar på det som faktisk står i innlegget ditt... Du burde vel være vant til det nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Stusselig I FORHOLD TIL 200-lappen fra det andre barnet ja. Nettopp derfor lurte jeg på hva som var vanlig. Her blir man jo hugget med en eneste gang..... ''Stusselig I FORHOLD TIL 200-lappen fra det andre barnet ja. '' Jeg synes du skal legge vekk sammenligningen din. Det er nemlig langt i fra normalt å gi 200 kr til en klassekamerat. Det bør være mere normalt med en t-skjorte + blyanter, samme om det er fra ett barn, eller fra et søkpar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Hugget?? Ærlig talt, du får svar på det som faktisk står i innlegget ditt... Du burde vel være vant til det nå? Ja da, men det skal ikke mye til før man blir tillagt meninger man ikke har heller. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 ''Stusselig I FORHOLD TIL 200-lappen fra det andre barnet ja. '' Jeg synes du skal legge vekk sammenligningen din. Det er nemlig langt i fra normalt å gi 200 kr til en klassekamerat. Det bør være mere normalt med en t-skjorte + blyanter, samme om det er fra ett barn, eller fra et søkpar. "Det er nemlig langt i fra normalt å gi 200 kr til en klassekamerat. Det bør være mere normalt med en t-skjorte + blyanter, samme om det er fra ett barn, eller fra et søkpar." Ja, men det har jeg altså fått vite nå, derfor jeg skrev inn her. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 H*n fikk en 200-lapp (så den var ikke på tilbud) :-). Tror nok ikke det er vanlig å gi 200. Men om bursdagen er NÅ, man ikke har fått ordnet gave og kun besitter en 200-lapp, er det jo tenkelig at denne går som bursdaggave, i et unntakstilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Ja da, men det skal ikke mye til før man blir tillagt meninger man ikke har heller. :-) Da bør du være litt mer forsiktig med hvordan du ordlegger deg, dette ansvaret får du bare ikke skjøvet over på oss som svarer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 16. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2010 Da bør du være litt mer forsiktig med hvordan du ordlegger deg, dette ansvaret får du bare ikke skjøvet over på oss som svarer... Det er ikke første gangen dette her, og det er ikke bare meg som mener dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Ikke stusselig i seg selv, men litt lite når den var fra 2 barn. Jeg nevner selvfølgelig ikke dette for barnet, tenker ikke så mye på det selv heller, annet enn at jeg synes forskjellen på denne gaven som kom fra 2 barn, og de 200 kronene fra ett annet barn, var stor. Jeg hadde vel ikke kommet på tanken engang om at en pakke fra et søskenpar burde koste mer enn en pakke fra ett enkelt barn. Det er da ikke bryllup det er snakk om og da betaler man vel ikke kuvertpris??? Jeg ville blitt veldig glad for ei hvit t-skjorte og 50 kr er faktisk den prisen som de fleste her legger seg på. 50-70 kr er helt vanlig her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 ''Jeg synes ikke at "inngangsbilletten" til barnebursdager skal være så høy, jeg. Da kan det slå negativt ut = noen har da ikke råd til å la ungene delta i selskapene. Det hadde vært langt verre, enn at du synes ei t-skjorte og blyanter er stusselig... Jeg synes gaven er helt ok, jeg, selv om jeg nok hadde gitt litt mere i verdi. Men husk at det er de voksne (du) som reagerer på beløpet - ikke ungen.'' Så enig! Hos oss varierer det fra ca 50 - 130 kr i barnebursdag til 2. klassinger. Heldigvis har mine barn alltid satt pris på gaver uansett verdi eller ønskeliste - har opplevd at de har fått alt fra reklamemateriell til alt for dyre ting. Folk er i forskjellig situasjon, og det er viktig at ikke barn blir ekskludert pga familiens økonomi. Ønsker å dele følgende opplevelse som et eksempel: Min yngste feira 7-års bursdag i fjor og fikk en vanvittig dyr gave fra X som er barn av en nyinnflytta flyktningfamilie. Om gaven hadde vært kjøpt på "halv pris av halv pris" hadde den likevel vært ALTFOR dyr.. Tilfeldigvis vet jeg at denne familien ikke har oppspart valuta og deltar i introduksjonsordningen i kommunen - ergo har dårlig råd. Etter dette har ikke X kommet i bursdager til noen i klassa. Til jul laga klassa en julekalender, og beskjeden var at elevene skulle ta med en innpakka gave til ca 20 kr. X hadde med en ipod, til stor glede for mottakeren... Ved henting på SFO i dag overhørte jeg en samtale mellom X, min yngste og Y som har invitert til bursdag i helga. X sier h*n ikke kan komme fordi de ikke har penger. Minsten min og Y sier at det gjør da ingenting, men X holder på sitt. Da sier bursdagsbarnet Y: "Men jeg blir veldig glad for hjemmelagde ting, f.eks en fin tegning!" X var fortsatt tvilende, til tross for at jeg og bursdagsbarnet Y oppmuntra h*n på alle måter. Poenget med innlegget er i alle fall at de fleste barn ikke er mer materialistiske enn de er "oppdratt" til, og har svært kreative løsninger når det gjelder :-) ipoden skulle læreren ha inndratt umiddelbart og lot eleven trekke en ny gave. Etterpå skulle læreren ha tatt kontakt med foreldrene til X og forklart misforståelsen. Det er helt uholdbart et eleven tar med hjem ipoden og flyktingfamilien fortsatt lever i troa om at slik må det være. Det er en del av læreren sitt ansvar i forhold til X. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 ipoden skulle læreren ha inndratt umiddelbart og lot eleven trekke en ny gave. Etterpå skulle læreren ha tatt kontakt med foreldrene til X og forklart misforståelsen. Det er helt uholdbart et eleven tar med hjem ipoden og flyktingfamilien fortsatt lever i troa om at slik må det være. Det er en del av læreren sitt ansvar i forhold til X. Dette er jeg enig i! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Detvarogsånoe Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 "Ikke stusselig i seg selv, men litt lite når den var fra 2 barn." Men gaven var jo TIL kun ett barn??! Og siden disse barna var søsken, så kom de jo fra samme økonomiske husstand. Hadde gaven vært spleiset fra to barn i ulike husstander, eller hvis det var to bursdagsbarn som fikk en billig gave på "deling" så kunne jeg forstått tankegangen din bedre... Forøvrig synes jeg "bruksverdien" av gaven, betyr mere en selve prisen. Bedre med en nyttig ting og "ordentlig" ting som f.eks en pen t-skjorte, selvom den er billig, enn med en dyrere gjenstand som koster mye, men som er totalt unyttig eller "uinterressant" for barnet.. Jeg har tvillinger og de leverer alltid en pakke på hver når de skal i bursdager. De får jo hver sin gave av klassekamerater,så hvorfor i alle dager skal de ikke gi hver sine? Her ligger vi på ca 75-100 kr. Det er ingen avtale mellom foreldre hvor mye man skal gi men de fleste ligger rundt dette. Jeg hadde ikke reagert på om noen hadde gitt mer/mindre,det må være opp til hver enkelt. Jeg reagerer derimot på når ungene mine får en gave på deling. Greit nok med ting som kan deles men... en gåbil? en pyntegjenstand til rommet? (delte ikke rom da) Hehe,ingen tragedie men det skaper litt frustrasjon hos ungene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.