Gå til innhold

I stedet for sherry?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg fant en oppskrift jeg har lyst til å prøve, og da skulle noen grønnsaker stekes kjapt i olje og sherry. Vi har ikke sherry, men hva kan brukes i stedet? Whiskey? Cognac? Ripslikør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Portvin? Hvis det eneste utvalget du har er det du ramser opp, så ville jeg vel ha gått for cognac og litt ekstra sukker. Selv om jeg hadde grått over å kaste bort edle dråper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Portvin? Hvis det eneste utvalget du har er det du ramser opp, så ville jeg vel ha gått for cognac og litt ekstra sukker. Selv om jeg hadde grått over å kaste bort edle dråper ;)

Hmmmm - nå har jeg sjekket barskapet - og det var litt andre ting inni der enn jeg trodde:

*Grønn Martini

*Litt akevitt

*Tyrkisk pepper-shot

*Bayleys

*Krydder-likør (likner litt på Jegermeister)

*Likør av Johannesbrødfrukt - kjøpt på mallorca, smaker tjære...

*Ripslikør

*Campari

Kan noe av dette brukes tro? Har vin også, men det skulle vel være noe sterkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hmmmm - nå har jeg sjekket barskapet - og det var litt andre ting inni der enn jeg trodde:

*Grønn Martini

*Litt akevitt

*Tyrkisk pepper-shot

*Bayleys

*Krydder-likør (likner litt på Jegermeister)

*Likør av Johannesbrødfrukt - kjøpt på mallorca, smaker tjære...

*Ripslikør

*Campari

Kan noe av dette brukes tro? Har vin også, men det skulle vel være noe sterkt..

Av de du nevner ville jeg absolutt valgt Martini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Ikke vær så pysete, da vel. Ta den tyrkiske pepperen ;-)

''Ta den tyrkiske pepperen ''

LOL - kunne jo bli interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

he-he - ja, ungene kommer sikkert ikke til å like det uansett, og mannen min er borte, så jeg kunne jo ha eksperimentert litt :-)

Men hvis noen har noen forslag til hva jeg kan bruke den hersens flaska med JOhannesbrødfrukt-likør til, så hadde det vært flott..... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he-he - ja, ungene kommer sikkert ikke til å like det uansett, og mannen min er borte, så jeg kunne jo ha eksperimentert litt :-)

Men hvis noen har noen forslag til hva jeg kan bruke den hersens flaska med JOhannesbrødfrukt-likør til, så hadde det vært flott..... ;-)

''Men hvis noen har noen forslag til hva jeg kan bruke den hersens flaska med JOhannesbrødfrukt-likør til, så hadde det vært flott..... ;-)''

Ettersom du skriver at den smaker tjære, kunne du jo høre etter med noen som liker Lapsang Suchong-te, kanskje de liker'n? :-) Evt prøve å lage te-knert med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Men hvis noen har noen forslag til hva jeg kan bruke den hersens flaska med JOhannesbrødfrukt-likør til, så hadde det vært flott..... ;-)''

Ettersom du skriver at den smaker tjære, kunne du jo høre etter med noen som liker Lapsang Suchong-te, kanskje de liker'n? :-) Evt prøve å lage te-knert med den?

Hva er te-knert????

Og det derre Lapsang choiu te, eller hva det nå var????

Den grønnsaksretten ble forresten god med Dry Martini i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Av de du nevner ville jeg absolutt valgt Martini.

Den grønnsaksretten ble god med Dry Martini i :-)

Det var kikerter og ruccola som ble varmet i olje, krydderblanding med spisskummen i (skulle egentlig være bare spisskummen, men det hadde jeg ikke) og Dry Martini + salt :-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er te-knert????

Og det derre Lapsang choiu te, eller hva det nå var????

Den grønnsaksretten ble forresten god med Dry Martini i :-)

te-knert = karsk, men med te istedenfor kaffe (altså te og sprit, og gjerne en god del sukker også...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

te-knert = karsk, men med te istedenfor kaffe (altså te og sprit, og gjerne en god del sukker også...)

Høres grusomt ut! Men kanskje verdt et forsøk... Den flaska er med hver fest, og vi klarer å lure noen nye til å smake, men det blir som regel bare med den ene smaken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres grusomt ut! Men kanskje verdt et forsøk... Den flaska er med hver fest, og vi klarer å lure noen nye til å smake, men det blir som regel bare med den ene smaken....

Tjæresmak høres jo ikke så godt ut, men det er gankse ok i den før nevnte teen.

Vi kjøpte med oss en ganske fæl lokal spritvariant fra Bulgaria for mange mange år siden. Den het Slivovitsj og var laget av plommer, hvis jeg husker rett.

Det som ble redningen her, var å blande den opp i en stor bolle med velkomstdrikk til en fest- sammen med annen sprit og mineralvann etc etc 'forsvant' den i mengden.

men viktig å teste ut slikt, da, så man ikke ødelegger hele greia:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg tenkte det samme, men klarte ikke å formulere et like "snasent" svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Den grønnsaksretten ble god med Dry Martini i :-)

Det var kikerter og ruccola som ble varmet i olje, krydderblanding med spisskummen i (skulle egentlig være bare spisskummen, men det hadde jeg ikke) og Dry Martini + salt :-))))

Høres godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...