Gjest Ertina Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Er det tilfeldig hvem som får adoptere tvillinger? Er det også mulig å adoptere søskenpar? Har ikke hørt om noen som har gjort det. og når det er snakk om å adoptere barn med spesielle behov, hvilke sykdommer/funksjonshemning er det snakk om da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Dette står under FAQ på Adopsjonsforum: Det er mulig å adoptere mer enn ett barn av gangen. Men norske myndigheter krever at barna må være biologiske søsken, og man må derfor regne med aldersforskjell mellom barna. Søkere som er interessert i å adoptere et søskenpar må sørge for at dette blir tatt opp med barnevernet eller sosialkontoret, og vurdert i sosialrapporten. Selv om sosialrapporten uttaler seg positivt på dette punkt, er det langt fra noen automatikk i at man får forhåndssamtykke for søskenadopsjon fra Bufetat. Selv søkere som ikke har forhåndssamtykke for søsken kan få forespørsel om en slik adopsjon, men da må saken tilbake til Bufetat for godkjenning. Jeg vet om noen som har adoptert søsken. I en søskenflokk på 2 - 3 barn er barna / det yngste barnet ofte litt eldre enn et gjennomsnitts adoptivbarn. I hvert fall har det vært slik i de tilfellene jeg kjenner til. Vedr. barn med spesielle behov kan det variere veldig. Det kan også være litt uavklart hvor "spesielt" barnet egentlig er. Du kan jo se her under Barn søker foreldre: http://www.adopsjonsforum.no/index.aspx?article=2276&mid=2276 http://verdensbarn.no/info_Barn_soker_foreldre.nml 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Tvillinger har jeg ikke hørt om, men jeg kjenner til et par tilfeller av adopsjon av søsken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ertina Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Dette står under FAQ på Adopsjonsforum: Det er mulig å adoptere mer enn ett barn av gangen. Men norske myndigheter krever at barna må være biologiske søsken, og man må derfor regne med aldersforskjell mellom barna. Søkere som er interessert i å adoptere et søskenpar må sørge for at dette blir tatt opp med barnevernet eller sosialkontoret, og vurdert i sosialrapporten. Selv om sosialrapporten uttaler seg positivt på dette punkt, er det langt fra noen automatikk i at man får forhåndssamtykke for søskenadopsjon fra Bufetat. Selv søkere som ikke har forhåndssamtykke for søsken kan få forespørsel om en slik adopsjon, men da må saken tilbake til Bufetat for godkjenning. Jeg vet om noen som har adoptert søsken. I en søskenflokk på 2 - 3 barn er barna / det yngste barnet ofte litt eldre enn et gjennomsnitts adoptivbarn. I hvert fall har det vært slik i de tilfellene jeg kjenner til. Vedr. barn med spesielle behov kan det variere veldig. Det kan også være litt uavklart hvor "spesielt" barnet egentlig er. Du kan jo se her under Barn søker foreldre: http://www.adopsjonsforum.no/index.aspx?article=2276&mid=2276 http://verdensbarn.no/info_Barn_soker_foreldre.nml hvorfor må de være biologiske søsken egentlig? På et barnehjem vil det jo alltid være barn som er knyttet til hverandre fordi de har vokst opp sammen. De blir jo som søsken da. Skulle det være noe problem å adoptere dem selv om de ikke er bio søsken? Mulig svaret er åpenbart men spør likevel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åpne for å adoptere søsken Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Du kan oppgi at du er interessert i å adoptere søsken, men sjansen er nok veldig mye større for at de da har noen års aldersforskjell enn at det er tvillinger. I min datters banehage gikk det et tvillingpar som var adoptert, foreldrene hadde ikke oppgitt spesielt ønske om å adoptere to / søsken, men ble oppringt ved tildeling og spurt om de kune ta et tvillingsøskenpar. Barna bodde i hvert sitt fosterhjem før de kom hit til landet. Jeg har hørt at det er vanligere å tildele tvillinger / søsken til de som ikke har barn fra før men det vet jeg ikke noe om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ertina Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Du kan oppgi at du er interessert i å adoptere søsken, men sjansen er nok veldig mye større for at de da har noen års aldersforskjell enn at det er tvillinger. I min datters banehage gikk det et tvillingpar som var adoptert, foreldrene hadde ikke oppgitt spesielt ønske om å adoptere to / søsken, men ble oppringt ved tildeling og spurt om de kune ta et tvillingsøskenpar. Barna bodde i hvert sitt fosterhjem før de kom hit til landet. Jeg har hørt at det er vanligere å tildele tvillinger / søsken til de som ikke har barn fra før men det vet jeg ikke noe om. ''Jeg har hørt at det er vanligere å tildele tvillinger / søsken til de som ikke har barn fra før men det vet jeg ikke noe om'' Det er nok ikke så rart. Det er mye arbeid med et adoptert barn, for ikke å snakke om to. Hvis man i tillegg har ett eller flere barn fra før, kan barna bli skadelidende, da alle må dele på oppmerksomheten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 hvorfor må de være biologiske søsken egentlig? På et barnehjem vil det jo alltid være barn som er knyttet til hverandre fordi de har vokst opp sammen. De blir jo som søsken da. Skulle det være noe problem å adoptere dem selv om de ikke er bio søsken? Mulig svaret er åpenbart men spør likevel Jeg vet ikke, men det sto jo at det er myndighetene her i landet som krever det. Kan tenke meg at det f.eks. kan være en måte å begrense "risikoen" for at noen fristes til å kjøre dobbelt prosess, f.eks. med to forskjellige organisasjoner. Men jeg VET ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Det kan være tilfeldig at man får adpotere tvillinger, men som regel har foreldrene søkt om søksenadopsjon. Et par jeg kjenner hadde et adoptivbarn og hadde vetnet i 4 år på søksen til dette barnet. De fikk en telefon fra adposjonsforeningen om at et tvillingpar trengte foreldre, de hadde ikke søkt om søskenadposjon i utgangspunktet. Da de hentet tvillingene var de 8 måneder gamle og det største barnet 7 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt tilfeldig, ja Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Det er ganske tilfeldig hvem som får adoptere tvillinger, ja. Jeg vet både om et par som var godkjent for søskenadopsjon som har gjort det, og et par som var godkjent for å adoptere bare en. Begge disse parene var barnløse fra før av. Hvis man ønsker å adoptere søsken må man enten søke om det til å begynne med, og få en godkjenning med tanke på de ekstra utfordringene det medfører, eller man kan søke om å endre det underveis i prosessen. Et par jeg kjenner er nå for å hente sine to, søte små. De sto flere år i kø som godkjente for å adoptere ett barn, endret godkjenningen i høst, og har nå fått to søsken under 4 år som de skal adoptere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Jeg har hørt at det er vanligere å tildele tvillinger / søsken til de som ikke har barn fra før men det vet jeg ikke noe om'' Det er nok ikke så rart. Det er mye arbeid med et adoptert barn, for ikke å snakke om to. Hvis man i tillegg har ett eller flere barn fra før, kan barna bli skadelidende, da alle må dele på oppmerksomheten. Er det altid mye arbeid med adopterte barn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Dette står under FAQ på Adopsjonsforum: Det er mulig å adoptere mer enn ett barn av gangen. Men norske myndigheter krever at barna må være biologiske søsken, og man må derfor regne med aldersforskjell mellom barna. Søkere som er interessert i å adoptere et søskenpar må sørge for at dette blir tatt opp med barnevernet eller sosialkontoret, og vurdert i sosialrapporten. Selv om sosialrapporten uttaler seg positivt på dette punkt, er det langt fra noen automatikk i at man får forhåndssamtykke for søskenadopsjon fra Bufetat. Selv søkere som ikke har forhåndssamtykke for søsken kan få forespørsel om en slik adopsjon, men da må saken tilbake til Bufetat for godkjenning. Jeg vet om noen som har adoptert søsken. I en søskenflokk på 2 - 3 barn er barna / det yngste barnet ofte litt eldre enn et gjennomsnitts adoptivbarn. I hvert fall har det vært slik i de tilfellene jeg kjenner til. Vedr. barn med spesielle behov kan det variere veldig. Det kan også være litt uavklart hvor "spesielt" barnet egentlig er. Du kan jo se her under Barn søker foreldre: http://www.adopsjonsforum.no/index.aspx?article=2276&mid=2276 http://verdensbarn.no/info_Barn_soker_foreldre.nml DNA-tester de barna for å finne ut om de er søsken tro? (Vet om et filipinsk "søskenpar" som sannsynligvis ikke er i slekt i det hele tatt) Men de ble adoptert for mange år siden, altså. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ertina Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Jeg har hørt at det er vanligere å tildele tvillinger / søsken til de som ikke har barn fra før men det vet jeg ikke noe om'' Det er nok ikke så rart. Det er mye arbeid med et adoptert barn, for ikke å snakke om to. Hvis man i tillegg har ett eller flere barn fra før, kan barna bli skadelidende, da alle må dele på oppmerksomheten. tja, kanskje jeg ikke burde brukt ordet alltid. men de jeg kjenner som har adoptert har sagt at det har vært en prosess å få barnet til å føle seg trygg med nye omsorgspersoner. De bruker også tid på å bli kjent med barnet, de vet som oftest ikke all verdens om barnets bakgrunn osv. Og jo eldre det adopterte barnet er, jo lengre kan tilvenningsperioden være. Men selvfølgelig kan det gå helt smertefritt også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt tilfeldig, ja Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Er det altid mye arbeid med adopterte barn? Nei, det er det ikke Med en av hver, så kan jeg med hånden på hjertet si at det første året var mye mer strevsomt med det hjemmelaga enn det adopterte barnet. Nå kan selvsagt de to barna få forskjellige utfordringer etter hvert som de vokser seg til, men den tid - den sorg. En god start er verd mye, og jeg trodde ikke det var mulig å ha en så harmonisk og god start i ny familie for et adoptert barn som vår lille har hatt. Måtte det gå like greit for alle, og måtte det fortsette som det stevner! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Du kan oppgi at du er interessert i å adoptere søsken, men sjansen er nok veldig mye større for at de da har noen års aldersforskjell enn at det er tvillinger. I min datters banehage gikk det et tvillingpar som var adoptert, foreldrene hadde ikke oppgitt spesielt ønske om å adoptere to / søsken, men ble oppringt ved tildeling og spurt om de kune ta et tvillingsøskenpar. Barna bodde i hvert sitt fosterhjem før de kom hit til landet. Jeg har hørt at det er vanligere å tildele tvillinger / søsken til de som ikke har barn fra før men det vet jeg ikke noe om. ''Jeg har hørt at det er vanligere å tildele tvillinger / søsken til de som ikke har barn fra før men det vet jeg ikke noe om.'' Det stemmer ikke - snarere tvert om, faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 ''Jeg har hørt at det er vanligere å tildele tvillinger / søsken til de som ikke har barn fra før men det vet jeg ikke noe om.'' Det stemmer ikke - snarere tvert om, faktisk. Jeg vet ikke så mye om dette generelt, men når det gjelder Thailand er det iallefall slik at de tildeler tvillinger/søsken kun til søkere som ikke har barn fra før. Så "åpne for å adoptere søsken" har nok også grunnlag for sin påstand. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 19. mars 2010 Del Skrevet 19. mars 2010 Jeg vet ikke så mye om dette generelt, men når det gjelder Thailand er det iallefall slik at de tildeler tvillinger/søsken kun til søkere som ikke har barn fra før. Så "åpne for å adoptere søsken" har nok også grunnlag for sin påstand. Klart at de forskjellige giverlandene har sine forskjellige retningslinjer, men hvis man ser på alle barn som kommer til Norge i helhet, stemmer det nok ikke. Og i forhold til norsk praksis og norske regler, stemmer det i hvert fall ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Klart at de forskjellige giverlandene har sine forskjellige retningslinjer, men hvis man ser på alle barn som kommer til Norge i helhet, stemmer det nok ikke. Og i forhold til norsk praksis og norske regler, stemmer det i hvert fall ikke. Er det statistikk på dette altså? Men når det gjelder norsk praksis vs. samarbeidslandenes praksis er det nok ikke gjort noen harmonisering, nei, og min erfaring er at BUFetat heller ikke nødvendigvis har oversikt over reglene samarbeidslandene på dette området. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til tvillinger Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Vi har adoptert tvillinger, og var godkjent for ett barn. Tvillinger går for en, men søsken i forskjellig alder må ha søskengodkjenning. Vet også om trillinger som er tildelt til folk som er godkjent for ett barn, men da måtte det ekstra godkjenning til. Da vi fikk våre to, sa adopsjonsforeningen at det kom tvillinger kanskje en gang annenhvert år, og det fra alle landa de samarbeidet med tilsammen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bangkok-også en tvillingmamma-:-) Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Det er flott med tvillinger! Vi har et tvillingpar adoptert fra Thailand. Vi var godkjent for søskenadopsjon, og var og tydelige i sosialrapporten på at vi ønsket å adoptere søsken.Men vet som andre nevner, at det ikke trengs søskengodkjenning for tvillinger Det var flere tildelinger til Norge fra Thailand samtidig med oss, og vil nok tro at interessen for søsken og søskengodkjenningen medvirkende for at det ble vi som fikk tvillinger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attekattenoa Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 DNA-tester de barna for å finne ut om de er søsken tro? (Vet om et filipinsk "søskenpar" som sannsynligvis ikke er i slekt i det hele tatt) Men de ble adoptert for mange år siden, altså. Men ble de adoptert samtidig? Det er jo lov å adoptere flere enn ett barn, men man må gjøre det i flere omganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.