Gjest høstløv Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Det er noen barn som vil gjøre allting på et for tidlig tidspunkt i forhold til det de mesterer i henhold til deres alder. Og disse barna er det et slit å holder under oppsikt. Prøv å avlede poden med en leke eller noe annet, når du har måttet si nei til noe han ikke får lov til. Trøst deg, det blir bedre med alderen, når han blir så stor at dere kan kommunisere. I mellomtiden kan du gjøre oppholdsrommene, mer barnevennlige, slik at du ikke må gjete ham hele tiden. Mht maten, så la ham selv bestemme, noen barn spiser i rykk og napp, i enkelte perioder kan de spise mye, for så å spise mindre i andre perioder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccola Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Ang stellebord - han har sikkert en favorittdings som han elsker å plukke på? Jeg hadde noen ting på lur som kun var til bruk ved stelling, da har de ligget noenlunde stille. Det kan f.eks være en boks med ob til å riste på, en tannkremtube, uansett noe de ikke får holde på med til vanlig. Støtter forslag om lekegrind, det har vi hatt til begge våre, men mulig det er vanskelig å venne ham til det nå. At de ler deg opp i fjeset når du sier nei, er ikke noe uvanlig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 I det rommet dere oppholdere dere mest når han er våken, ville jeg fjernet det jeg var _mest_ redd for og som er farlig, men selvsagt ikke alt slik at han ikke lærer å oppholde seg inne i et vanlig hus. Jeg er ikke veldig glad i lekegrinder, men hadde jeg hatt en ekstremt aktiv baby ville jeg hatt en høy og sikker grind til å bruke mens jeg var på badet eller gjorde andre korte oppgaver jeg ikke kunne holde øye med barnet hvert sekund. Bleieskift på gulvet er det beste for de fleste store babyer, også de som i utgangspunktet er rolige, kan plutselig vir seg ned fra stellebordet. Så pakk bort stellebordet og bruk matte / håndlke på gulvet. Nå er det såpass mildt de fleste steder i landet at man kan være mye ute, ta på ham vinterdress med regnbukse utenpå, og gå til nærmeste lekeplass eller hage eller park, og vær ute et par timer hver dag. La ham sove i vognen hvis det passer bedre i deres hverdag, og når det blir litt varmere kan dere ta formiddagsmaten ute også. Legg en god bok i vognen, så kan du sitte med en kaffe på en benk når han sover. Jeg ble ganske sprø den tiden jeg var hjemme med snart ettåringen og det var for kaldt til å være mye ute. Vi blomstret begge to når vi kunne være ute og ikke gå hverandre på nervene inne i leiligheten. Er det åpen barnehage der dere bor, kan han ha veldig godt av å leke der det er andre barn også.. Når vi var ute på formiddagen fikk jeg ikke gjort så mye inne, men det ga jeg heller blaffen i. En rydderunde på kjøkkenet og en vaskemaskin om kvelden holdt oss i ok stand uken igjennom.. Ang mat, vei ham på helsestasjonen for å sjekke at ikke det er noe i veien med vekten hans. Hvis vekten holder seg på riktig kurve, er det _ingen_ grunn til å lage grøt hvis du har tilbudt brødmat og pålegg som han likte forrige uke. Hold på det du har bestemt, og når du vet at vekten hans er ok, er det ingen grunn til bekymring. De fleste barn har en uke nå og da hvor de spiser lite, ikke bruk denne tiden til å lære dem å bli kresne i matveien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArabianStar Skrevet 15. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg oppfatter det du beskriver som en aktiv gutt, men ikke aktiv utenom det som er vanlig. Du sier at spisingen er hovedproblemet. I stedet for å kjempe hver eneste dag - kan du ikke gi ham grøt + vann + fruktpuré i en uke eller to, slik at måltidene blir noe mer enn bare kamper? Så kan du f.eks. gi ham en skalk han kan tygge på innimellom, slik at han kjenner smaken av brød. Og så kan du etterhvert bytte ut fruktpuréen med banan en dag, og se hva han gjør da. I forhold til at han er overalt inne, ville jeg helt klart hatt ei grind (finner ikke ordet nå), og hatt ham oppi der når du absolutt ikke kan løpe etter ham - men ellers er et godt forslag å la ham ha den nederste skuffen til "sine" kjøkkenting - ordentlige lokk, sleiver osv, og så kan han være med deg. Du er sliten - ikke kjemp alt på en gang. Det gjør ikke noe om han venter noen uker med å spise grøt. En dag er han kanskje interessert i middagen din - da kan du la ham få litt fra deg. Hehe.. Joda, har prøvd å la han spise sjøl.. Jeg la brødbiten/fruktbiten på bordet og sa "Vær så god".. Hvorpå han såklart tok biten med fingrene, laget et ordentlig "Æææææsj..." -uttrykk med ansiktet og spriket med fingrene og syns det var helt gruuuusomt med alt griseriet mellom fingra.. Joda, skal innrømme at da lo jeg.. Men dere som sier han kan bestemme maten sin sjøl en periode nå.. Er det ingen fare for at han da vil bli en "trollunge" å mate senere? At han blir superkresen og bare spiser ditt og ikke vil ha datt..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Hvordan tenker du, egentlig? Selvfølgelig er det vanskeligere å holde oppsyn med to barn enn med ett! Eller ville du f.eks. skiftet bleier på dem samtidig - én med hver hånd?'' Nevnte ikke bleieskifting eller mating, kun å holde to barn under oppsyn... Er det mer enn en voksen pr to barn i barnehagen? Vil tro det er mindre. Hvorfor er så vanskelig for dere unge å se, at å behandle barna bestemt, rolig og konsekvent er det rette? Har dere for mye dårlig samvittighet? At det går an. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Når hidi gir råd, så er det litt som når svigermor gir råd. Jeg bare nikker og smiler og overser "visdommen".'' Det er jo akkurat dere gjør! Og barna deres oppfører seg ikke bedre... ''Og barna deres oppfører seg ikke bedre...'' Hvorfor snakker du stadig om "barna deres" til diverse av oss andre? Tror du barna til alle andre på dol er en gjeng ufordrgelige snørrunger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Synes svarene dine noen ganger er bedrevitende på grensen til det ufordragelige :/.'' Når hidi gir råd, så er det litt som når svigermor gir råd. Jeg bare nikker og smiler og overser "visdommen". ''Når hidi gir råd, så er det litt som når svigermor gir råd. Jeg bare nikker og smiler og overser "visdommen".'' Ja, det er nok det lureste, skal forsøke å bli bedre på det! Men min svigermor har aldri følt seg så mye bedre enn andre, heldigvis :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Hehe.. Joda, har prøvd å la han spise sjøl.. Jeg la brødbiten/fruktbiten på bordet og sa "Vær så god".. Hvorpå han såklart tok biten med fingrene, laget et ordentlig "Æææææsj..." -uttrykk med ansiktet og spriket med fingrene og syns det var helt gruuuusomt med alt griseriet mellom fingra.. Joda, skal innrømme at da lo jeg.. Men dere som sier han kan bestemme maten sin sjøl en periode nå.. Er det ingen fare for at han da vil bli en "trollunge" å mate senere? At han blir superkresen og bare spiser ditt og ikke vil ha datt..? ''Men dere som sier han kan bestemme maten sin sjøl en periode nå.. Er det ingen fare for at han da vil bli en "trollunge" å mate senere? At han blir superkresen og bare spiser ditt og ikke vil ha datt..?'' Sønnen din har mange år ennå, hvor du skal oppdra ham, så ta det rolig, og ikke forvent for mye av et så lite barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Tips, hvordan håndterer jeg han nå?'' Barn er ikke født sta:) Så jeg er enig med helsesøster at han er bortskjemt. Vær alltid rolig og bestemt med barnet, og ha tonnevis tålmodighet;) Et rolig og bestemt "NEI", har mer virkning enn sinne og utålmodighet... Etterhvert vil barnet forstå, at din måte er best for han/henne;)) ''Barn er ikke født sta:)'' jeg tror nok at barn absolutt er født sta. Min første hylte i en halvtime av reint sinne da han var 8 mnd og jeg gikk unna en klokkestreng-dings med bjelle på som han syntes var morsom å pille på mens han satt på armen min. Det er slett ikke alltid mora sin feil som man trodde i "gamle dager", men mora må lære seg å takle sitt barns temperament på en fornuftig måte så ungene kan styres til å bli vettuge mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Barn er ikke født sta:)'' jeg tror nok at barn absolutt er født sta. Min første hylte i en halvtime av reint sinne da han var 8 mnd og jeg gikk unna en klokkestreng-dings med bjelle på som han syntes var morsom å pille på mens han satt på armen min. Det er slett ikke alltid mora sin feil som man trodde i "gamle dager", men mora må lære seg å takle sitt barns temperament på en fornuftig måte så ungene kan styres til å bli vettuge mennesker. ''jeg tror nok at barn absolutt er født sta.'' Mi er født med furteleppe og har søren ta meg vært sta siden hun kom ut! Lurer på hvor hun har det fra... *host* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Barn er ikke født sta:)'' jeg tror nok at barn absolutt er født sta. Min første hylte i en halvtime av reint sinne da han var 8 mnd og jeg gikk unna en klokkestreng-dings med bjelle på som han syntes var morsom å pille på mens han satt på armen min. Det er slett ikke alltid mora sin feil som man trodde i "gamle dager", men mora må lære seg å takle sitt barns temperament på en fornuftig måte så ungene kan styres til å bli vettuge mennesker. ''Det er slett ikke alltid mora sin feil som man trodde i "gamle dager", men mora må lære seg å takle sitt barns temperament på en fornuftig måte så ungene kan styres til å bli vettuge mennesker.'' Vel talt! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Åhh, jeg støtter forslaget om å bruke åpen barnehage!!! Jeg var der mye med datteren min fra hun var ca 8 mnd til hun begynte i barnehage ved 17 mnd, og vi hadde begge MYE igjen for det! Stedet er tilrettelagt som barnehage, og det er altså ikke mange ting gutten kan pelle på som ikke er lov. Han får sitte ved bordet og spise sammen med mange andre barn, det øker matlysten hos mange. I tillegg får du komme deg ut av huset og prate med andre småbarnsforeldre. Han får også kjørt seg litt i lek med andre/større barn, og er kanskje mer sliten når dere kommer hjem igjen. Et pluss er det jo også at han lærer seg litt av gangen i barnehagehverdagen før han kanskje en dag skal begynne i vanlig barnehage. Dette er et SÅ flott tilbud! Forresten så synes jeg det er dårlig/typisk av helsesøster å avfeie hele greia med at du må ha gitt etter for ofte. Hvordan kan de forvente at man skal kunne komme til dem med bekymringer/spørsmål dersom det alltid er slike svar man får?! Selv er jeg overbevist om at stahet er en del av personligheten ens! Noen barn vil stå på sitt i all evighet, uansett om de noen gang får viljen på denne måten eller ei. Det er stor forskjell på et barn som gråter og hyler fordi det veit at da gir mamma etter, og et barn som er illsint og sta fordi det ikke klarer å gi seg! Ellers må jeg si jeg kjenner igjen så innmari mye av det du skriver, fra da jenta mi var baby. Det høres ut som om han er en sunn og normal baby med sterk personlighet og stort behov for utfordringer:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Barn er ikke født sta:)'' jeg tror nok at barn absolutt er født sta. Min første hylte i en halvtime av reint sinne da han var 8 mnd og jeg gikk unna en klokkestreng-dings med bjelle på som han syntes var morsom å pille på mens han satt på armen min. Det er slett ikke alltid mora sin feil som man trodde i "gamle dager", men mora må lære seg å takle sitt barns temperament på en fornuftig måte så ungene kan styres til å bli vettuge mennesker. ''jeg tror nok at barn absolutt er født sta'' Hvordan skal de ellers overleve i vår verden, hvis de ikke hadde en god porsjon stahet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''jeg tror nok at barn absolutt er født sta'' Hvordan skal de ellers overleve i vår verden, hvis de ikke hadde en god porsjon stahet. ''Hvordan skal de ellers overleve i vår verden, hvis de ikke hadde en god porsjon stahet.'' Når man er liten heter det sta - når man er voksen heter det utholdende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Hehe.. Joda, har prøvd å la han spise sjøl.. Jeg la brødbiten/fruktbiten på bordet og sa "Vær så god".. Hvorpå han såklart tok biten med fingrene, laget et ordentlig "Æææææsj..." -uttrykk med ansiktet og spriket med fingrene og syns det var helt gruuuusomt med alt griseriet mellom fingra.. Joda, skal innrømme at da lo jeg.. Men dere som sier han kan bestemme maten sin sjøl en periode nå.. Er det ingen fare for at han da vil bli en "trollunge" å mate senere? At han blir superkresen og bare spiser ditt og ikke vil ha datt..? Jeg sa ikke at han skal få bestemme maten selv, altså at du tar frem annen mat når han nekter å spise det du gir ham. Men jeg sa at du i en periode kan gi ham grøt, slik at ikke det blir kampmåltider hver eneste dag. Kanskje får han lyst på brød om et par uker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 ''Tips, hvordan håndterer jeg han nå?'' Barn er ikke født sta:) Så jeg er enig med helsesøster at han er bortskjemt. Vær alltid rolig og bestemt med barnet, og ha tonnevis tålmodighet;) Et rolig og bestemt "NEI", har mer virkning enn sinne og utålmodighet... Etterhvert vil barnet forstå, at din måte er best for han/henne;)) Jeg synes det er helt utrolig at du kan si at alle barn som er sta er det fordi de er bortskjemte! Min eldste datter var ekstremt sta og kom tidlig i "trassalderen". Mine to yngste var aldri i nærheten av å være like sta som henne. Jeg kan med hånden på hjertet si at den som ble minst "bortskjemt" som liten, var den staeste eldstejenta. Vi var opptatt av å gjøre ting "riktig" etter boka og veldig bestemte på å vise konsekventhet, bestemthet osv... Med de to yngste var vi mer avslappa og orka ikke alltid ta opp "kampen". Etter din definisjon er det de to som skulle vært staest Jeg tror faktisk ikke verden er så enkel som du skal ha det til, hidi Små barn er født med bestemte personligheter og noen barn er faktisk staere enn andre, uavhengig av oppdragelse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg synes det er helt utrolig at du kan si at alle barn som er sta er det fordi de er bortskjemte! Min eldste datter var ekstremt sta og kom tidlig i "trassalderen". Mine to yngste var aldri i nærheten av å være like sta som henne. Jeg kan med hånden på hjertet si at den som ble minst "bortskjemt" som liten, var den staeste eldstejenta. Vi var opptatt av å gjøre ting "riktig" etter boka og veldig bestemte på å vise konsekventhet, bestemthet osv... Med de to yngste var vi mer avslappa og orka ikke alltid ta opp "kampen". Etter din definisjon er det de to som skulle vært staest Jeg tror faktisk ikke verden er så enkel som du skal ha det til, hidi Små barn er født med bestemte personligheter og noen barn er faktisk staere enn andre, uavhengig av oppdragelse. Du forsøker du også? Jeg har bestemt meg for å ta Glimtippers råd til etteretning 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Du forsøker du også? Jeg har bestemt meg for å ta Glimtippers råd til etteretning Jeg rakk dessverre ikke å lese Glimtippers gode råd før det var for sent ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svigermor Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Du forsøker du også? Jeg har bestemt meg for å ta Glimtippers råd til etteretning smart;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. mars 2010 Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg synes sønnen din høres ganske normal ut for alderen, så jeg tror nok du stresser endel for å få ting "på rett kjøl"? Lekegrind er veldig godt å ha. Jeg satte ungen oppi f.eks. når jeg skulle på do, ta en dusj etc. I denne alderen er det helt normalt at ungene vil utforske alt mulig. Du må finne ting han liker å gjøre, som f.eks. å ha en egen kjøkkenskuff (ved gulvet) med ting han kan leke med. Putt oppi grytelokk, sleiver, sil, litermål etc. Kjempespennende saker som kan holde ham i ånde når du setter kopper i oppvaskmaskinen ;-) Avled oppmerksomheten hans når han trasser, syng en sang, kil ham osv Jeg tror jeg hadde gått på veggen om jeg var alene med ansvaret for et så lite barn og i tillegg hjemmeværende! Sørg for å komme dere ut for å treffe folk osv. Det vil gi deg mer overskudd som gutten din vil nyte godt av Et tips mht å miste smokken om natta: Kjøp smokk med "ring" til å holde i. Tre en vaskeklut gjennom ringen, så vil smokken som regel havne like ved ansiktet til babyen når han våkner om natta 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.