Gå til innhold

Sønnen min er så vanvittig sta..!

ArabianStar

Anbefalte innlegg

Gjest Stamamma

Ja det er jo liksom akkurat det.. Det er jo så feil nå å korrigere ungen, de skal jo omtrent ikke høre et eneste strengt ord nå. Og det er her jeg blir litt frustrert, jeg føler jeg jo omtrent som en barnemisshandler når andre mødre får krupp fordi jeg ser ungen min inn i øynene og sier nei hvis han er vanskelig..

Problemet er jo også at han blir så sinnsykt grinete og sur når han er sulten. Så om jeg hopper over et måltid, så tar det bare en halvtime før han er skikkelig grinete. Jeg har prøvd å gi han mat jeg VET han spiser for å ikke havne i en sånn spytte ut-situasjon, men nå for tida er det jo svært lite han vil ha...

Ja barnevakt har jeg planer om. Jeg driver jo med hest og det er min avkobling. Så det er tanken å få til.. Har undersøkt litt om åpen barnehage her, men sånt finns ikke her i området i det hele tatt..:( Har en venninne vi triller sammen med en del da, og i dag merka jeg ganske stor endring etter noen timer ute. Jeg har jo erfart det før da, men her er så lite å finne på at det blir ofte bare trilletur, og da virker det som han ikke alltid blir "sliten" av..

''Ja det er jo liksom akkurat det.. Det er jo så feil nå å korrigere ungen, de skal jo omtrent ikke høre et eneste strengt ord nå. Og det er her jeg blir litt frustrert, jeg føler jeg jo omtrent som en barnemisshandler når andre mødre får krupp fordi jeg ser ungen min inn i øynene og sier nei hvis han er vanskelig..''

Blås i hva andre mener og stol på deg selv. Klart man skal korrigere barn. Har man barn som er viljesterke, må man ofte være strengere og tydeligere en om barna gir seg lett.

Min jente utfordret meg bevisst da hun var 10 mndr gammel. Selvfølgelig kunne jeg ikke vente til hun var 2-3 år før jeg begynte å sette grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

18

• Sofline

10

• ArabianStar

9

• laban

7

Min yngste er 17 år, så jeg tror ikke mine metoder er gammeldagse;)

Jeg var hjemmeværende til barna var tre år gamle og vel så det. Mine barn ble både sett og hørt, hele dagen, i motsetning til dagens barn:(

Trådstarter er da også hjemme med sønnen hele dagen, så jeg skjønner ikke hva det å være hjemmeværende eller yrkesaktiv har med saken å gjøre her. De fleste barn på 10 mnd er sammen med én av foreldrene på heltid her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo liksom akkurat det.. Det er jo så feil nå å korrigere ungen, de skal jo omtrent ikke høre et eneste strengt ord nå. Og det er her jeg blir litt frustrert, jeg føler jeg jo omtrent som en barnemisshandler når andre mødre får krupp fordi jeg ser ungen min inn i øynene og sier nei hvis han er vanskelig..

Problemet er jo også at han blir så sinnsykt grinete og sur når han er sulten. Så om jeg hopper over et måltid, så tar det bare en halvtime før han er skikkelig grinete. Jeg har prøvd å gi han mat jeg VET han spiser for å ikke havne i en sånn spytte ut-situasjon, men nå for tida er det jo svært lite han vil ha...

Ja barnevakt har jeg planer om. Jeg driver jo med hest og det er min avkobling. Så det er tanken å få til.. Har undersøkt litt om åpen barnehage her, men sånt finns ikke her i området i det hele tatt..:( Har en venninne vi triller sammen med en del da, og i dag merka jeg ganske stor endring etter noen timer ute. Jeg har jo erfart det før da, men her er så lite å finne på at det blir ofte bare trilletur, og da virker det som han ikke alltid blir "sliten" av..

Du kan korrigere så mye du vil, og bør også gjøre det så han lærer forskjell på rett og galt, men det er lenge til du kan forvente at han kommer til å gjøre som du sier. Jeg har selv vært like frustrert som deg i lignende situasjon, og jeg ble anbefalt å lese kapittelet om ett-åringer i boka "Gode knep for småbarnsforeldre". Der står det forklart hvorfor denne aldersgruppen oppfører seg som de gjør (ett-åringer er ikke på noen måte utspekulerte), og tips til hvordan man kan takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å la ham få utfolde seg masse og få brukt mye energi i løpet av dagen.

Om natten skal vi sove! Ikke ha smokken hver time. Den kan han foresten lære seg å ta selv.

Vi skal respektere maten, ikke spytte ut og leke med den. Vil han ikke spise så fjern maten. Det er ingen krise med det helt første at han ikke spiser stort til hvert måltid. Lag vanlig middagsmat og ting som smaker til ham når han først skal spise.

Ikke ting og tang mellom måltidene. Du må la ham få opp sultfølelsen litt.

Oppdragelse. Små barn kan oppdras. Barnet ditt vet når han gjør noe feil, og når han bare gliser av deg når du irettesetter så er han såpass uspekulert at han godt kan skjønne korreks også. Vet mange synes det er feil, men jeg har aldri hatt sansen for sånn uro du forteller om her og jeg har krevd oppførsel fra de små rundt meg. Og det har fungert helt bra.

Lekegrind som noen sier, for at du skal få litt avlasning.

Få deg trillepike eller fast barnepass en dag i uka hvis det går. Du trenger å tenke på deg selv og bli kvinne igjen før du kan klare å være en sterk og stødig mor.

Vi føler det er feil å være egoistiske men egentlig så er det en gave til alle rundt oss at vi tar litt godt hånd om oss selv. Og egoisme er det langt der fra.

Så stikkordene mine blir, konsekvent/hardere oppdragelse, mer leketid/herjetid ute/på åpen barnehage/ på lekeplassen/ sammen med venner ol, mat/ikke mat, mer fri for deg/passe bedre på deg selv.

''Om natten skal vi sove! Ikke ha smokken hver time. Den kan han foresten lære seg å ta selv.''

Fortell meg gjerne hvordan man lærer et barn dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Om natten skal vi sove! Ikke ha smokken hver time. Den kan han foresten lære seg å ta selv.''

Fyll senga med såpass mange smokker at han ikke kan unngå å komme borti en av dem når han famler rundt i halvsøvne :-|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mor til en 8 år gammel gutt, som har slitt med spisingen siden han var født. Nå er det så gale at han spiser ingenting, men lever på næringsdrikk.

De rådene vi hørte om at barn spiser når de blir sultne nok, og at barn sulter seg ikke frivillig, stemmer overhodet ikke. Min gutt hadde heller sultet seg til døde enn å spise noe han ikke vil ha.

De viktigste rådene vi har fått av psykologen er: Ikke stress! La måltidene være positive og hyggelige. Ikke legg press på ungen at dette skal du spise, eller dette må du spise. Du skal heller tilby maten med en forventning om at han spiser den, men ikke et krav. Her er maten din, den kan du smake på, kan du si. Hvis han ikke spiser den, skal du ta det med ro. Snakk om noe hyggelig, og ikke gi han negativ oppmerksomhet om han ikke spiser. Du kan derimot gjerne gi han positiv oppmerksomhet for at han er flink til å spise.

Det er viktig at du beholder roen, ungene merker fort om du stresser. Hvis han tuller seg masse, så bare gjenta rolig, at her er maten din, den kan du spise.

Er det mat du merker at han absolutt ikke liker, så ta en pause fra det. Så kan du heller prøve igjen ved en senere anledning.

En annen ting som er lurt for å få han nysjerrig til å smake på mat, er å være et godt forbilde. Han ser hva du spiser, og da skal du snakke positivt om det du spiser. Si gjerne at nå er jeg jammen sulten, nå skal det bli godt med mat! Nam nam denne brødskiven smakte kjempegodt. Det er så godt med agurk, nam nam :-)

Håper du finner disse rådene matnyttige :-)

Lykke til!

Jeg henger meg på disse matrådene som som regel gjør måltidet med min for tiden super-kresne sønn lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyll senga med såpass mange smokker at han ikke kan unngå å komme borti en av dem når han famler rundt i halvsøvne :-|

''Fyll senga med såpass mange smokker at han ikke kan unngå å komme borti en av dem når han famler rundt i halvsøvne :-|''

Hos oss nyttet ikke det. Enten kom han til å legge seg på en av smokkene og våkne av den grunn og dersom en smokk gikk i golvet så våknet han av lyden og han visste alltid hvor mange smokker han hadde i sengen og alle skulle være der. Så da ropte han på oss til en av kom i halvsøvne og gravde frem smokken fra under sengen.

Jeg ble til slutt så lei at jeg kastet alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd. Det blir bare kaste på gulvet etterfulgt av hyl og skrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd. Det blir bare kaste på gulvet etterfulgt av hyl og skrik.

Da er det kanskje noe annet enn smokken han egentlig er ute etter? Eller er han så liten at han ikke får "satt den inn" selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fyll senga med såpass mange smokker at han ikke kan unngå å komme borti en av dem når han famler rundt i halvsøvne :-|''

Hos oss nyttet ikke det. Enten kom han til å legge seg på en av smokkene og våkne av den grunn og dersom en smokk gikk i golvet så våknet han av lyden og han visste alltid hvor mange smokker han hadde i sengen og alle skulle være der. Så da ropte han på oss til en av kom i halvsøvne og gravde frem smokken fra under sengen.

Jeg ble til slutt så lei at jeg kastet alle sammen.

Jo, men da var jo ikke problemet at han ikke hadde "lært" å ta smokken selv, men et mer avansert logistikkspørsmål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje noe annet enn smokken han egentlig er ute etter? Eller er han så liten at han ikke får "satt den inn" selv?

Han er snart to, og det er ikke noe problem for ham å ta smokken selv. :-) Det var heller ikke noe problem for tre måneder siden. Hadde det vært det hadde vi nok ventet med barn nummer to som kommer om en måned, og da nytter det ikke med en toåring som våkner ti ganger hver natt *holder på å bli sprø*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er over 2 år så hadde jeg gjort kort prosess og kastet smokkene. Men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er over 2 år så hadde jeg gjort kort prosess og kastet smokkene. Men det er meg.

Jeg har sterkt vurdert det mange ganger, men jeg har ikke hjerte til å ta dem fra ham nå. Om en måned kommer lillebror/lillesøster, og han skal ikke "føle" at han/hun tar fra ham smokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MayLynn

''Tips, hvordan håndterer jeg han nå?''

Barn er ikke født sta:) Så jeg er enig med helsesøster at han er bortskjemt.

Vær alltid rolig og bestemt med barnet, og ha tonnevis tålmodighet;) Et rolig og bestemt "NEI", har mer virkning enn sinne og utålmodighet...

Etterhvert vil barnet forstå, at din måte er best for han/henne;))

Hvor har du det fra?

Mi yngste er desidert født sta!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er snart to, og det er ikke noe problem for ham å ta smokken selv. :-) Det var heller ikke noe problem for tre måneder siden. Hadde det vært det hadde vi nok ventet med barn nummer to som kommer om en måned, og da nytter det ikke med en toåring som våkner ti ganger hver natt *holder på å bli sprø*.

Men roer han seg dersom noen kommer og ordner smokken, da?

Revurdere evt. dagsøvn? Legge en tåteflaske med litt vann i senga?

Jeg har ingen personlige erfaringer med barn som våkner støtt når de først har sovnet, så jeg har ingen orakelråd. Spør hidi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen personlige erfaringer med barn som våkner støtt når de først har sovnet, så jeg har ingen orakelråd. Spør hidi...

Noen ganger ligger han og skriker med smokken i munnen, så det er ikke den alene som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger ligger han og skriker med smokken i munnen, så det er ikke den alene som er problemet.

Nei, jeg så det i den andre tråden din.

Jeg har dessverre ingen råd du ikke allerede har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke til med dette her

Et barn på 10 måneder kan springer rundt og klå over alt, spise pent når han vil eller spytte ut av fri vilje men han kan ikke klare å se etter smokken sin og stappe den i munnen?

Hjelpes meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Spør hidi...''

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duct tape! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...