Gjest Elextra Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Da tenker jeg. Er det bedre å gi penger til barna uten at de gjøre noe, eller er det bedre å gi dem penger for at de gjør noe? '' Er det bedre å gi penger til barna uten at de gjøre noe, eller er det bedre å gi dem penger for at de gjør noe? '' Som sagt har jeg lyst til å gi dem betaling uavhengig av arbeid i hjemmet, og at andre mekanismer brukes for å få dem til å hjelpe til hjemme. Men om jeg fikser dette i praksis er en annen sak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 ''* Ordne klær klar til neste skoledag'' Det skal jentungen her få begynne med for nå er jeg lei av at det ofte ikke er bra nok når jeg finner frem noe. Hun får da beskjed om at hun vet at når det som ligger fremme ikke er bra nok så må hun gå på rommet og finne noe selv, men det gidder hun jo ikke og da har vi det gående... Men i kveld skal hun få finne frem det hun skal ha på seg i morra. Mi jente på 8,5 har i hele vinter gått på skolen i bare stillongs og ulltrøye, evt med sin elskede Mariusgenser utenpå. Hun er ikke nøye med klesvalget ;-) Det er sånna t jeg må omtrent rive av henne ulltøyet for å vaske det innimellom.... Men det er lettvint da! Hun hopper rett i dressen om morgenen, og har vel gått på ski 90% av dagene fra jul til nå, til og fra skolen - men nå er det slutt på skigåingen... I dag klarte jeg å sette på henne en kjole utenpå ulltøyet (men hun var hjemme fordi hun var syk...), og det var litt deilig å se noe annet enn bare ulltøyet! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Mi jente på 8,5 har i hele vinter gått på skolen i bare stillongs og ulltrøye, evt med sin elskede Mariusgenser utenpå. Hun er ikke nøye med klesvalget ;-) Det er sånna t jeg må omtrent rive av henne ulltøyet for å vaske det innimellom.... Men det er lettvint da! Hun hopper rett i dressen om morgenen, og har vel gått på ski 90% av dagene fra jul til nå, til og fra skolen - men nå er det slutt på skigåingen... I dag klarte jeg å sette på henne en kjole utenpå ulltøyet (men hun var hjemme fordi hun var syk...), og det var litt deilig å se noe annet enn bare ulltøyet! Ikke nøye med klesvalget? Eller motsatt? Ullhaterene ville misunt deg den frøkna (Jada, begge mine liker ull under så jeg har llite å klage på) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Mi jente på 8,5 har i hele vinter gått på skolen i bare stillongs og ulltrøye, evt med sin elskede Mariusgenser utenpå. Hun er ikke nøye med klesvalget ;-) Det er sånna t jeg må omtrent rive av henne ulltøyet for å vaske det innimellom.... Men det er lettvint da! Hun hopper rett i dressen om morgenen, og har vel gått på ski 90% av dagene fra jul til nå, til og fra skolen - men nå er det slutt på skigåingen... I dag klarte jeg å sette på henne en kjole utenpå ulltøyet (men hun var hjemme fordi hun var syk...), og det var litt deilig å se noe annet enn bare ulltøyet! Sånn har jenta mi gått i hele vinter også, til for en uke siden, da spurte hun om hun kanskje kunne ta en vanlig genser og bukse for det ble litt varmt med ull! -i mellomtiden hadde hun vokst fra omtrent alle buksene og en god del av genserne sine, så vi måtte ut og handle klær i går :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Ikke nøye med klesvalget? Eller motsatt? Ullhaterene ville misunt deg den frøkna (Jada, begge mine liker ull under så jeg har llite å klage på) Mine to eldste elsker ull, hun minste har veldig ømfintlig hud, så hun har perioder der hun klør mye, men så kan det gå fint i noen uker... Skjønner meg ikke helt på huden hennes..... Men hun er sabla praktisk i klesveien hun mellomste altså. Vil ikke ha dongeribukser, vil helst bo i stillongsen, og vil helst ha håret løst eller til nød i hestehale..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Vi begynte med et opplegg i høst, der barna skulle få x kr for hver ting de gjorde, og de måtte huske å krysse seg av på et skjema. Og så skulle de få utbetalt penger hver lørdag. Det har sklidd ut, og det er vel både barna og vi voksne som synes dette er vanskelig,... Og jeg er ikke enig med mannen min om at de skal få betalt for å hente avisen eller dekke bordet eller ta ut av oppvaskmaskinen... Men de ukene det fungerte, så varierte det med 20-60 kr pr barn.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Så hvis hun velger å ikke rydde rommet og dermed ikke få ukelønn, er det greit? Det er det nemlig ikke hos oss. De må også støvsuge, lage mat og gjøre andre oppgaver ved behov. Imidlertid får de betalt hvis de måker snø og klipper plen, dette blir da ekstra penger. Ja, om ho velger å ikke rydde rommet, så er det greit. (Dvs. at ho må skuffe unna det værste innimellom, men ho må ikke rydde det strøkent + støvsuge) Dette er et valg, og har sammenheng med ukepenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 '' Er det bedre å gi penger til barna uten at de gjøre noe, eller er det bedre å gi dem penger for at de gjør noe? '' Som sagt har jeg lyst til å gi dem betaling uavhengig av arbeid i hjemmet, og at andre mekanismer brukes for å få dem til å hjelpe til hjemme. Men om jeg fikser dette i praksis er en annen sak. Her ikke ikke jeg hjelpe deg med noen praktisk løsning. Annet enn at man bare gir dem penger. (Noe jeg synes er en dårlig løsning) Enkelte ganger forhandler ho med meg. Jeg hjelper henne på rommet mot at ho hjelper meg med noe annet. For meg spiller det ingen rolle hva jeg gjør, og på denne måten kan ho ende opp med å få ukepenger for et ryddig rom selv om jeg har hjulpet til:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hilsen mamma til to Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 50 kroner uka til en 7-åring?!! Det syns jeg er altfor mye penger. hva skal hun/han med så mye penger? Min 7-åring får ikke lommepenger enda, men vi begynner nok med det etterhvert. Men h*n har ikke så mye begreper om penger enda heller. Det blir kanskje snakk om 10-15 kr til å kjøpe seg et enkelt godteri - vi kjøper jo inn lørdagsgodt felles uansett. Som del av en familie (team) har alle oppgaver hjemme hos oss. Både 3 og 7-åringen legger selv rent tøy på plass i skapet. (3-åringen elsker det, og er mye flinkere til dette enn 7-åringen!) Begge hjelper iblant til med å henge opp tøy på tørkestativet. Begge skal sette tallerknen sin i vasken etter måltidene. Begge skal også sette støvler, luer og votter på plass når de kommer hjem. 7-åringen skal i tillegg henge opp jakken sin og ta ut matboksen fra sekken sin. De får ingen penger for å gjøre dette, jeg syns ikke barn skal få penger for alt mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.