Gå til innhold

skolebytte: vente til høsten eller bytte før?

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Hei

Vi skal flytte, jeg og mine to skolebarn. En går i 3. og en i 5. trinn. begge er relativt postivite til skolebyttet, spesielt den eldste (jente) trives dårlig der hun går nå.

det jeg lurer på er om det er best for dem å vente til høsten med å bytte skole, eller om jeg skal forsøke å få dem inn på den nye skolen idet vi flytter (slutten av april).

Fordelen med å vente er at ikke alt blir nytt på en gang.

Fordelen med å la dem bytte med en gan er en langt enklere hverdag (de får to minutter til den nye skolen, den gamle ligger 5 t-banestasjoner borte). samt at de da blir kjent med de nye vennene sine FØR ferien, og kanskje kan danne vennskap som kan være gode å ha i sommerferien. Og at de er litt kjent til høsten.

Hva synes dere?

alternativt kunne jeg la datteren min få begynne der med en gang, men la sønnen min på 8 fortsette på den gamle skolen ut skoleåret. Han trives mye bedre enn henne på den skolen, og er også den som er reddest for forandringer. Men rent praktisk blir det jo litt slitsomt å ha dem på to skoler, men det er selvsagt bare snakk om et par mnd.

Og hvordan melder jeg skolebytte i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest men det er meg da

Jeg er for skolebytte utenom skolestart på høsten :)

På høsten er det ofte mange nye elever, og alt kan bli kaotisk, nå er det kanskje bare dine barn som starter, og barna blir "sett" på en annen måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg ville bytta med det samme. Sårlig med tanke på datteren din som ikke trives. Fint å få nye venner før sommeren også:-) lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et spørsmål til: jeg ringte skolen nå, og de sa at 5.trinn var veldig full. Kan de nekte datteren min skoleplass på den nærmeste skolen? 3.trinn hadde god plass. Jeg vil nødig ha de på to forskjellige skoler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noen erfaring, så heller jeg mot å anbefale bytte når dere flytter. Tror det er lettere å komme inn i klassa da - man er en nyhet.

Ser at det har gått veldig bra med de som har kommet inn i klassene til mine barn midt i skoleåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet da jeg gikk i 4. klasse. Jeg byttet da skole midt i året, og opplevde ingen problemer med det. Så jeg tror det er like greit å bytte skole med en gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjer ofte mye sosialt og hyggelig mot slutten av skoleåret, så jeg tror det er lurt å la dem bytte i forbindelse med flyttingen. Jeg tenker også på å få nye venner før sommerferien, slik du er inne på selv.

Jeg hadde maks. ventet til etter 17.mai-langhelgen, hvis du tror det kan være kjekt å være med på en feiring de kjenner fra før.

Jeg hadde behandlet dem likt. Ingen grunn til å utsette noe som uansett vil komme, og gutten vil antakelig ha stor glede av å kjenne noen i nærmiljøet i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et spørsmål til: jeg ringte skolen nå, og de sa at 5.trinn var veldig full. Kan de nekte datteren min skoleplass på den nærmeste skolen? 3.trinn hadde god plass. Jeg vil nødig ha de på to forskjellige skoler....

Er det fullt så er det fullt, men det skal nok noe til for å nekte et barn å begynne. Du har nærskoleprinsippet i opplæringslovens §8-1 som regulerer dette, elevene ”har rett til å gå på den skolen som ligg nærast eller ved den skolen i nærmiljøet som dei soknar til.”

Hvis du leser her, så står det et stykke ned på siden at det "som oftest vil være anledning til å ta inn tilflyttende elever som bosetter seg innefor det området som i forskrift eller praksis blir definert å sokne til en enkelt skole."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...