Katt-ja Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Det gjør vi også, men det er sjelden det fungerer. Hmmm. Da har jeg ikke noe bedre å komme med enn et "lykke til" - og "det er sikkert bare en periode, og går over snart..." :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 18. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2010 Hmmm. Da har jeg ikke noe bedre å komme med enn et "lykke til" - og "det er sikkert bare en periode, og går over snart..." :-) Takk! :-) Han har hatt perioder før, men det har gått over i løpet av noen uker. Nå holder jeg på å bli sprø.... Fra kl. 4 i natt til morgenkvisten gjorde jeg ikke annet enn å stå opp og legge ham ned i senga igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma til 4 barn Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Jeg har ikke lest tråden, så jeg svarer bare ut fra egen erfaring. Vi har 2 barn som ikke har styra på om natta, så jeg forteller deg bare hva vi har gjort. Om du kan plukke opp noe derfra vet jeg ikke, men det finner du fort ut. Begge våre har sovet på eget rom fra dag 1 (babycall og vegg-i-vegg). Fra dag 1 begynte vi med nattrutiner; når pysjen var på, var det kveld/natt. Vi hadde dimmer på soveromslyset, og jeg hadde en stol på barnets rom som jeg ammet i. Når det magiske ordet "Natt'a" var sagt, senket vi stemmer til hviskenivå, og vi snakket ikke med dem annet enn å si at det var natt, og de skulle sove. Mens de enda fikk nattpupp, gikk jeg inn til dem og satte meg i stolen og ammet på deres eget rom. Etter rap ble de lagt tilbake i senga, og jeg gikk ut av rommet etter å sagt natta igjen. Oppsummert: Like kveldsrutiner fra de var bittesmå, eget rom, lite lys, ikke snakking om annet enn at det var natt, og snakking kun med hviskestemme. Vi hadde svært få våkenetter, pappan tok 5-6 på den eldste da tenna kom. Ellers sov de over relativt tidlig, og selv den eldste som fikk nattmat til ca 8 måneder (sen på tannfronten!) hadde bare en kort våkentid akkurat under måltidet. Nå er ditt barn eldre, da, men det kan jo hende at noe er overførbart hvis dere ikke allerede gjør alle disse tingene. Ønsker deg all mulig lykke til, det er utrolig hva man tåler om dagen hvis man bare får sove om natta. Dette er jo uansett ikke neon oppskrift da. Jeg har gjort det motsatt av deg. Ungene har sovet med oss, i senga vår. Og et par av dem hadde senga si på soverommet vårt til de var godt over 3 år. Minstemann på 6 år sover fortsatt hos oss innimellom. Kan ikke skjønne at dette skal være noe å være så hard på. Alle mine 4 barn har sovet om natta hele veien. Enda jeg har gjort motsatt av deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Dette er jo uansett ikke neon oppskrift da. Jeg har gjort det motsatt av deg. Ungene har sovet med oss, i senga vår. Og et par av dem hadde senga si på soverommet vårt til de var godt over 3 år. Minstemann på 6 år sover fortsatt hos oss innimellom. Kan ikke skjønne at dette skal være noe å være så hard på. Alle mine 4 barn har sovet om natta hele veien. Enda jeg har gjort motsatt av deg. ''Dette er jo uansett ikke neon oppskrift da.'' Neivel? ''Jeg har gjort det motsatt av deg. Ungene har sovet med oss, i senga vår. Og et par av dem hadde senga si på soverommet vårt til de var godt over 3 år.'' OK? Fint for dere at det fungerte, det hadde ikke gitt oss noen god søvn. Derfor gjorde ikke vi slik. ''Minstemann på 6 år sover fortsatt hos oss innimellom.'' OK, hvis dere liker det er det vel flott? ''Kan ikke skjønne at dette skal være noe å være så hard på.'' Kommer ikke det litt an på hvordan både foreldrene og barna er, da? Og hva legger du i "hard"? ''Alle mine 4 barn har sovet om natta hele veien. Enda jeg har gjort motsatt av deg. ;)'' Så fantastisk! Men tror du ikke at det bare betyr noe sånt som at det er flere veier til Rom, at unger er forskjellige og at det ikke finnes èn fasit? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Dette er jo uansett ikke neon oppskrift da. Jeg har gjort det motsatt av deg. Ungene har sovet med oss, i senga vår. Og et par av dem hadde senga si på soverommet vårt til de var godt over 3 år. Minstemann på 6 år sover fortsatt hos oss innimellom. Kan ikke skjønne at dette skal være noe å være så hard på. Alle mine 4 barn har sovet om natta hele veien. Enda jeg har gjort motsatt av deg. Det var jo ingen "oppskrift" Mammantil3 kom med, men hun fortalte hva som hadde funka for dem. Det er jo dette Sofline etterlyser Barn er så forskjellige, så din metode kunne vi brukt på et av vårt barn, men ikke på de to andre ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Sover han om dagen? Våkner han kanskje fordi han fryser/er for varm? Våkner han kanskje fordi han er mørkredd? (la det stå på litt lys om natta) Flytte litt på senga..? Har han kosedyr el.l hos seg? Bare noen forslag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest verinoca Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Husker at vi innimellom brukte cd-spiller med lav musikk (så lav at ungen må ligge rolig for å høre) i perioder dersom de ble urolige ved legging. Funker imidlerid bare i perioder... og husker ikke om vi gjorde det så tidlig som i 2-årsalderen. Jepp, det gjorde vi også! Det funket en periode, som du sier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Dette er jo uansett ikke neon oppskrift da. Jeg har gjort det motsatt av deg. Ungene har sovet med oss, i senga vår. Og et par av dem hadde senga si på soverommet vårt til de var godt over 3 år. Minstemann på 6 år sover fortsatt hos oss innimellom. Kan ikke skjønne at dette skal være noe å være så hard på. Alle mine 4 barn har sovet om natta hele veien. Enda jeg har gjort motsatt av deg. Kan ikke se at "mamma til 4 barn" påstod at hun kom med noen oppskrift heller jeg, hun fortalte hva de hadde gjort... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.