Gå til innhold

Kan jeg forvente det?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Problemet er også at hun kan finne på å ikke ville gå på det som er gøy, helt plutselig. Sånn som i dag, da hun brølte sånn, da sa hun plutselig at hun ville være hjemme og lese. Det hun skulle på hadde hun gledet seg til å flere uker. Da synes jeg ikke det er riktig å la henne bli hjemme når hun plutselig ombestemmer seg.

Da vi først kom i bilen, var hun blid som ei sol, og gledet seg veldig, og hun syntes hun var veldig fin i kjole....

Høres kjent ut ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tiliti

6

• frosken

4

• AAA

1

• Axcia

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest prust

Sånn er også min niåring når hun er i dette humøret og da kan hun drive meg til vannvidd! Jeg pleier å si at dersom hun ikke kommer når jeg har talt til tre, så blir det ingen tv eller data resten av dagen. Da kommer hun som regel, men blid skal jeg ikke påstå hun er ;)

Når det gjelder klær synes hun det meste er "ekkelt" å ha på seg. "Kjedelige" klær liker hun heller ikke. Lykken er komplett når hun finner en ny kleskombinasjon som samtidig er komfortabel ;-) Hun kan skrike for å få hjelp til å finne noe å ta på, men alt jeg foreslår er helt "borti natta", så jeg har sagt at hun får fikse klærne selv for sånt tull gidder jeg ikke å være med på....

Så vittig. Høres veldig ut som mi jente. HUn synes de fleste bukser er ekle, og er supernøye på både truser, boksere, strømpebukser, stillongser og bukser (det siste er et nødvendig onde en sjelden gang).

Som sagt har hun boss i stillongs i vinter, og hun har fått lov til å gå sånn på skolen også. Hun har også bodd i en turkis WOW-dress, for den er behagelig å gå med. Så falt hun faktisk for en kjole jeg kjøpte til henne i vinter, så det hender hun har på den.

Skapet er fullt av klær, veldig mye fint og det aller meste er den typen tøy hun liker å ha på - men hun går ikke med mye forskjellig...

Lillesøstera er helt annerledes, og liker å pynte seg, og ble superglad da hun i forrige uke fikk en kjole som stresøster "haaaaatet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Høres kjent ut ;-)

Klarer liksom ikke å tro at andre unger kan være like sinte som henne...

Men så er hun jo verdens mest kosete og blide når hun er i DET hjørnet da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vittig. Høres veldig ut som mi jente. HUn synes de fleste bukser er ekle, og er supernøye på både truser, boksere, strømpebukser, stillongser og bukser (det siste er et nødvendig onde en sjelden gang).

Som sagt har hun boss i stillongs i vinter, og hun har fått lov til å gå sånn på skolen også. Hun har også bodd i en turkis WOW-dress, for den er behagelig å gå med. Så falt hun faktisk for en kjole jeg kjøpte til henne i vinter, så det hender hun har på den.

Skapet er fullt av klær, veldig mye fint og det aller meste er den typen tøy hun liker å ha på - men hun går ikke med mye forskjellig...

Lillesøstera er helt annerledes, og liker å pynte seg, og ble superglad da hun i forrige uke fikk en kjole som stresøster "haaaaatet".

Hadde vesla fått bestemt hadde hun hatt på seg èn joggedress resten av livet.

Hvis man ser bort fra at hun plutselig kan rase gjennom 15 kjoler og nattkjoler på 1 time da ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Hadde vesla fått bestemt hadde hun hatt på seg èn joggedress resten av livet.

Hvis man ser bort fra at hun plutselig kan rase gjennom 15 kjoler og nattkjoler på 1 time da ..

''Hadde vesla fått bestemt hadde hun hatt på seg èn joggedress resten av livet. ''

Ja- jeg er blitt ganske så lei av den turkise WOW-dressen hennes, men greit nok. Men jeg fatter ikke at hun ikke vil bruke noe annet innimellom. Hun synes det er kjempemoro å få nytt tøy, og også arve mye stilig tøy av noen venners varn.

''Hvis man ser bort fra at hun plutselig kan rase gjennom 15 kjoler og nattkjoler på 1 time da ..''

Kan ikke huske at mi jente har hatt den evnen. Har et plagg kommet på, blir det helst værende noen dager, hvis ikke mamma sjekker at det blir byttet...

Vi skal forresten i kirka i morgen. Hva synes du passer best - Marusgenser og rosa stillongs eller turkis WOW-genser????

*s*

Jeg får gi henne to alternativer:

1) Kjole med strømpebukse

2) En av de nye buksene (som hun aldri bruker) + en genser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde vesla fått bestemt hadde hun hatt på seg èn joggedress resten av livet. ''

Ja- jeg er blitt ganske så lei av den turkise WOW-dressen hennes, men greit nok. Men jeg fatter ikke at hun ikke vil bruke noe annet innimellom. Hun synes det er kjempemoro å få nytt tøy, og også arve mye stilig tøy av noen venners varn.

''Hvis man ser bort fra at hun plutselig kan rase gjennom 15 kjoler og nattkjoler på 1 time da ..''

Kan ikke huske at mi jente har hatt den evnen. Har et plagg kommet på, blir det helst værende noen dager, hvis ikke mamma sjekker at det blir byttet...

Vi skal forresten i kirka i morgen. Hva synes du passer best - Marusgenser og rosa stillongs eller turkis WOW-genser????

*s*

Jeg får gi henne to alternativer:

1) Kjole med strømpebukse

2) En av de nye buksene (som hun aldri bruker) + en genser.

Se det på den lyse siden, det blir mindre klesvask :-)

Vesla var i kirken sammen med noen stivpyntede venner, i skitten joggedress. Flotters ..... :-) Nå skal det sies at det ikke var planlagt at hun skulle være med dit, da hadde jeg nok sørget for å få på henne noe annet, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Se det på den lyse siden, det blir mindre klesvask :-)

Vesla var i kirken sammen med noen stivpyntede venner, i skitten joggedress. Flotters ..... :-) Nå skal det sies at det ikke var planlagt at hun skulle være med dit, da hadde jeg nok sørget for å få på henne noe annet, hehe.

Uff, je jeg vet hvordan det var. Her i høst en gang skulle vi i kirka, og jeg orket ikke ta kampen om tøyet den dagen. Så jeg lot henne gå i ulltrøye og stillongs og ikke særlig stelt på håret.

Akkurat den dagen var læreren hennes også i kirka med sitt lille søte barnebarn på 4 år, og denne jenta var striglet med pentøy og stramme fletter.

Uff, da var jeg flau.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vesla blir fullt så sint, men hun er helt gudsjammerlig sta, skal ikke bestemmes over - for enhver pris.

Her er det fritt frem for å kaste hele barnerommet i søpla og grine i 12 timer, heller enn å rydde litt.

Men ser det forverres i enkelte situasjoner, som at hun rett og slett ikke klarer få nok oversikt til å finne noe i sitt eget skap, det blir for mye annet spennende å se på - eller at hun ikke klarer se hvor hun skal begynne med å rydde rommet dersom det blir mer enn 1-3 ting som skal ryddes på plass.

Så det har blitt pick your fights for meg, og eventuelt den gyldne middelvei på en del ting. Hun finner noen klær - jeg finner resten, hun rydder dukkeklærne og bøkene, jeg tar et par andre ting og lignende.

Noen ganger går det bare helt i lås, og hun blir så sint og frustrert at hun ender med å bli helt fortvilet og griner så tårene spruter - i timesvis. Jeg har ikke funnet fasiten, men vi har iallefall landet på en middelvei som fungerer for oss. Og jeg ser jo at det blir færre og færre slike "krisesituasjoner" som går galt hver gang, for hvert år som går.

Om noen år er de tenåringer og da skjønner vi vel uansett ingenting av hva de vil ha på seg - og er til liten eller ingen hjelp.

Det er dog mulig de fremdeles griner foran kleskapet, fordi de ikke finner akkurat den greia de hadde tenkt å kle på seg - siden mamma ikke har vært tankeleser og vasket den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, je jeg vet hvordan det var. Her i høst en gang skulle vi i kirka, og jeg orket ikke ta kampen om tøyet den dagen. Så jeg lot henne gå i ulltrøye og stillongs og ikke særlig stelt på håret.

Akkurat den dagen var læreren hennes også i kirka med sitt lille søte barnebarn på 4 år, og denne jenta var striglet med pentøy og stramme fletter.

Uff, da var jeg flau.....

Hehe jepp, det er flott :-)

Men noen er pyntedukker og andre er ikke det. Min kan finne på å pynte seg, men det er altså helst hjemme alene i stua, mens det ellers bare går på lykke og fromme ("se der var et fint klesplagg jeg fant tråkket inn i et hjørne på barnerommet, flekkete og ekkelt, men det var rett foran meg så jeg tror jeg tar det")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke møtt min minste, prust, jeg har aldri sett noen så sinna som han,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hehe, den turkise wowdressen tror jeg faktisk er den samme som er min datters yndlingsplagg for tida ;-)

Eldste og yngste har aldri laga i nærheten så mye rabalder pga klær som niåringen (heldigvis!). Hun er faktisk veldig glad i å pynte seg, men så var det det med å finne pynta og kule nok klær - som samtidig er komfortable ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morges hadde vi forresten en annen, dog kortere fight. Hun hadde sovet hos ei venninne, kom hjem klokka 12, og satte seg inne og så på TV - det gjorde forresten de to andre også. Mannen min og jeg var ute og ryddet i garasjen.

Da jeg kom inn og så at de satt og så på TV, sa jeg helt rolig at nå må de slå av, og gå ut alle tre, så kan de hjelpe oss med hva som skal kastes og hva som skal tas vare på.

De to andre aksepterte dette med en gang, og begynte å reise seg. Hun på snart 9 ropte med en gang ut: "Nei, jeg vil ikke ut. Jeg VIL ikke ut!!!!" Jeg var rolig og sa til henne at hun skulle ut. "Nei, jeg skal ikke ut, " fortsatte hun.

Da eksploderte jeg, og brølte til henne at hun skulle ut.

Da begynte hun å grine fordi jeg var så slem og streng.

Vet ikke hvordan jeg skal håndtere slike situasjoner, der hun trosser meg så vanvittig. Råd?

Kremmt.... det er ikke sikkert at du kan forvente at du har fått tre unger som liker å være greie. Det finnes en god del barn rundt omkring som er minst like utfordrende som din nr 3.

Men jeg håper hun finner en matchende strømpebukse til mariusgenseren når dere skal i kirken i morgen...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Kremmt.... det er ikke sikkert at du kan forvente at du har fått tre unger som liker å være greie. Det finnes en god del barn rundt omkring som er minst like utfordrende som din nr 3.

Men jeg håper hun finner en matchende strømpebukse til mariusgenseren når dere skal i kirken i morgen...*s*

''Men jeg håper hun finner en matchende strømpebukse til mariusgenseren når dere skal i kirken i morgen...*s**

Yndlingsstillongsen (som er blitt utslitt etter bare en sesong) er HELDIGVIS i vaskemaskinen akkurat nå :-) - nøye planlagt. Tror jammen den andre nest-yndlingsstillongsen også er med....

Nå har jeg lagt frem 2 kjoler på badet til i morgen, og begge to er innunder hennnes aksept. Så det går vel sånn tålig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Vet ikke om vesla blir fullt så sint, men hun er helt gudsjammerlig sta, skal ikke bestemmes over - for enhver pris.

Her er det fritt frem for å kaste hele barnerommet i søpla og grine i 12 timer, heller enn å rydde litt.

Men ser det forverres i enkelte situasjoner, som at hun rett og slett ikke klarer få nok oversikt til å finne noe i sitt eget skap, det blir for mye annet spennende å se på - eller at hun ikke klarer se hvor hun skal begynne med å rydde rommet dersom det blir mer enn 1-3 ting som skal ryddes på plass.

Så det har blitt pick your fights for meg, og eventuelt den gyldne middelvei på en del ting. Hun finner noen klær - jeg finner resten, hun rydder dukkeklærne og bøkene, jeg tar et par andre ting og lignende.

Noen ganger går det bare helt i lås, og hun blir så sint og frustrert at hun ender med å bli helt fortvilet og griner så tårene spruter - i timesvis. Jeg har ikke funnet fasiten, men vi har iallefall landet på en middelvei som fungerer for oss. Og jeg ser jo at det blir færre og færre slike "krisesituasjoner" som går galt hver gang, for hvert år som går.

Om noen år er de tenåringer og da skjønner vi vel uansett ingenting av hva de vil ha på seg - og er til liten eller ingen hjelp.

Det er dog mulig de fremdeles griner foran kleskapet, fordi de ikke finner akkurat den greia de hadde tenkt å kle på seg - siden mamma ikke har vært tankeleser og vasket den :P

Godt skrevet!

Vi har jo noen gode dager innimellom, og da tenker jeg "Nå er vi kommet videre, forbi dette sinna-sta stadiet", men så kommer det som kastet på oss igjen...

Ikke nevn tenårene ennå, er du snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg håper hun finner en matchende strømpebukse til mariusgenseren når dere skal i kirken i morgen...*s**

Yndlingsstillongsen (som er blitt utslitt etter bare en sesong) er HELDIGVIS i vaskemaskinen akkurat nå :-) - nøye planlagt. Tror jammen den andre nest-yndlingsstillongsen også er med....

Nå har jeg lagt frem 2 kjoler på badet til i morgen, og begge to er innunder hennnes aksept. Så det går vel sånn tålig.

Husker jeg helt feil, eller fikk dere noe foreldreveiledning i forhold til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Husker jeg helt feil, eller fikk dere noe foreldreveiledning i forhold til henne?

Vi startet opp med PMTO med en som holdt på med utdanning og skulel ha noen familie-caser. Var der én gang, i to timer, og ble kjenpeinteressert og vi syntes begge to at dette virket veldig bra.

men dagen før andre time (når vi skulle begynne på ordentlig), ringte han og sa at han hadde kuttet ut utdanningen, og kunne ikke fortsette med oss. Så vi ble veldig oppgitte, og mistet litt piff. Han hadde imidlertid ordnet med at familiekontoret kunne ta oss inn likevel, men etter påske.

Så nå går vi og venter på å få time etter påske.

Men det var utrolig kjipt at lt datt i dass akkurat når vi var blitt så inspirert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til fire barn

Hun har ganske lik oppførsel som min 10 år gamle sønn. Men han har både ADHD og Tourettes. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi startet opp med PMTO med en som holdt på med utdanning og skulel ha noen familie-caser. Var der én gang, i to timer, og ble kjenpeinteressert og vi syntes begge to at dette virket veldig bra.

men dagen før andre time (når vi skulle begynne på ordentlig), ringte han og sa at han hadde kuttet ut utdanningen, og kunne ikke fortsette med oss. Så vi ble veldig oppgitte, og mistet litt piff. Han hadde imidlertid ordnet med at familiekontoret kunne ta oss inn likevel, men etter påske.

Så nå går vi og venter på å få time etter påske.

Men det var utrolig kjipt at lt datt i dass akkurat når vi var blitt så inspirert!

Håper dere får litt ryddigere hjelp nå etter påske:-)

Men jeg tror jeg er tilhenger av mariusgenser og stillongs ved kirkebesøk...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg tenkte faktisk på deg og din 9-åring i dag, da vi raste på her hjemme ;-)

Hun tar så sabla stor plass! Når vi andre fire er i stua, snakker vi litt hver, og samtalen flyter. Når hun er der, krever hun FULL oppmerksohet for det hun skal si, og hun vil si noe AKKURAT når hun kommer på det.... og hun har vanvittig høy stemme...

''Hun tar så sabla stor plass! Når vi andre fire er i stua, snakker vi litt hver, og samtalen flyter. Når hun er der, krever hun FULL oppmerksohet for det hun skal si, og hun vil si noe AKKURAT når hun kommer på det.... og hun har vanvittig høy stemme...''

Ja, den er velkjent. Vår mellomste tror jeg er ganske lik din, hun tar også MYE plass. Og det er sjeldent hun kan ta imot en beskjed uten mye om og men og krangling...

Men akkurat det å legge frem klær går nå mye bedre. Hun må nemlig legge frem klær til neste dag før hun får leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Ettersom jeg husker er datteren din litt vanskelig?

Samme med snuppen her. Men han er noe yngre.

Det er ikke alle dager man kan forvente det samme. Noen dager går slike ting uten problemer, andre dager klikker det helt..

Så er det jo bare det å finne ut hvilke dager man kan forvente litt mer...

Det som fungerer her, er at jeg finner frem bukse og genser, han finner bokser, sokker og stilongs. Andre dager kan han finne alt selv. Men da må det alltid være helt orden i klærene. Alt må ligge på sin faste plass. Ellers finner han det ikke. ( litt i tvil om det er det mannlige genet som slår inn her. ;p)

Prøv å ikke rop igjen. Bare overse. Ikke lett... Men om du merker det begynner koke for henne, prøv å roe ned situasjonen. Hjelp henne med å finne frem det hun leter etter. Og mens du hjelper henne, si høyt hvor alt ligger. Klarer hun finne noe selv, så skryt. Fokuser på det positive, og ikke det faktum at du faktisk må hjelpe henne med noe " de aller fleste" unger klarer. Avtal gjerne med henne på forhånd, gjerne dagen før hva hun vil gå med. Dårlig tid = stress = sinte unger = frustrerte foreldre * uutholdelig situasjon....

Ikke lett. Jeg vet.. *klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...