Gå til innhold

Å ikke si takk når jeg legger igjen penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes også det er ille at så få sier takk når man handler. Faktisk blir det mer og mer vanlig at de bare sier værsågod. Det er da ikke jeg som skal takke?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• hidi, the scorpion

3

• willow

2

• Bookworm

2

Gjest anonymfortiden
Skrevet

Jeg har også reagert på dette. Har selv tatt meg selv i å si takk for kassalappen, og så fått et værsågo igjen. Tror det har noe med at når vi betaler med kort, så blir det liksom ikke så lett å si takk. Det var kanskje mer vanlig å si takk når en fikk kontanter i hånden? Har selv jobbet i butikk, før folk brukte kort så mye, og sa da alltid takk, og værså god når jeg ga vekslepenger og kassalapp tilbake. Det er en merkelig kald verden vi lever i.

Skrevet

Det har jeg aldri tenkt over. Så lenge ekspeditøren er høflig og hjelpsom er jeg fornøyd, tror jeg. Jeg må kanskje legge merke til hvem som takker og ikke :)

Det finnes mye uhøflige kunder også forresten. Her forleden var jeg innom i en butikk hvor ekspeditørene er høflige og hilser vennlig på hver nye kunde som kommer frem til kassa. Kunden foran meg verdiget ikke ekspeditøren et blikk og langt mindre noe svar. Ikke noe takk eller værsågod ved "transaksjonen" heller. -men hun sa "jeg vil ha to" på spørsmål om hun trengte pose. Det er langt fra den eneste gangen jeg har stått bak slike kunder.

-men så synes jeg heller ikke man skal si "jeg skal ha", men "kan jeg få" og takk og værsågod. Og når man spanderer et smil, får man som regel et igjen :)

Gjest Kongen dy.
Skrevet

Jeg har også reagert på dette. Har selv tatt meg selv i å si takk for kassalappen, og så fått et værsågo igjen. Tror det har noe med at når vi betaler med kort, så blir det liksom ikke så lett å si takk. Det var kanskje mer vanlig å si takk når en fikk kontanter i hånden? Har selv jobbet i butikk, før folk brukte kort så mye, og sa da alltid takk, og værså god når jeg ga vekslepenger og kassalapp tilbake. Det er en merkelig kald verden vi lever i.

''Har selv jobbet i butikk''

Regner med at det var før krigen.

Gjest si takk!
Skrevet

jeg har aldri hørt takk. forventer det ikke heller. takk forventer jeg ikke når jeg kjøper noe. aldri.

Hvorfor ikke? Når du legger igjen masse penger i en butikk, er det da du soms kal takke når du får kassalappen?

Jeg syns du forventer for lite, jeg da! Og er sjokkert over at det er så mange some r likegyldig til dette!

Gjest si takk!
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at noen sier "tusen takk for handelen", og det forventer jeg heller ikke. Men jeg synes da de aller fleste sier takk når jeg gir rekker over pengene (betalingen) for varen(e) jeg er i ferd med å kjøpe.

Jeg har jo ikke sagt at de skal bruke de ordene: Takk for handelen.

Og jeg regner med at du kommer til å legge merke til at nesten ingen takker, heretter.

Men jeg skal slutte å si takk til mine kunder jeg også, for jeg ser jo at det slett ikke er nødvendig..mulig at det sier mer om kundene enn om meg?

Gjest verinoca
Skrevet

Det har jeg aldri tenkt over. Så lenge ekspeditøren er høflig og hjelpsom er jeg fornøyd, tror jeg. Jeg må kanskje legge merke til hvem som takker og ikke :)

Det finnes mye uhøflige kunder også forresten. Her forleden var jeg innom i en butikk hvor ekspeditørene er høflige og hilser vennlig på hver nye kunde som kommer frem til kassa. Kunden foran meg verdiget ikke ekspeditøren et blikk og langt mindre noe svar. Ikke noe takk eller værsågod ved "transaksjonen" heller. -men hun sa "jeg vil ha to" på spørsmål om hun trengte pose. Det er langt fra den eneste gangen jeg har stått bak slike kunder.

-men så synes jeg heller ikke man skal si "jeg skal ha", men "kan jeg få" og takk og værsågod. Og når man spanderer et smil, får man som regel et igjen :)

''-men så synes jeg heller ikke man skal si "jeg skal ha", men "kan jeg få" og takk og værsågod.''

Er så enig. Folk som står og peker og kommanderer - jeg skal ha en sånn, også skal jeg ha en slik - fremstår uhøflige og egosentriske på meg.

Jeg sier alltid Hei, jeg vil gjerne ha en.. Og takker når handelen er over. Det er en selvfølge for meg.

Gjest verinoca
Skrevet

...og legger til:

Det at kassepersonen rekker fram pengene og sier værsågod FØR jeg sier takk er helt naturlig. Men sier jeg takk på autopilot idet pengene rekkes meg, eller posen med varene eller hva det nå er, synes jeg det er stusselig at de repliserer med et "værsågod", akkurat som om de var snille og greie mor meg som nettopp har brukt penger i butikken.

Jeg synes de kan si takk, eller i lige måde, eller bare "ha en god dag" eller noe annet - bare ikke "værsågod"

Enig :-)

Gjest verinoca
Skrevet

Dette hadde jeg nå aldri gddet å henge meg opp i....

Har aldri tenkt på hvem som sier tak og hvem som sier værsågod, og når de gjør det, og hvem som burde takke....

Men ja - jeg er enig i at det er jo butikken som burde være takknemlig for at kunden valgte å handle nettopp der!

Man kan jo ytre sin mening på et nettforum uten at man dermed er opphengt i saken. Synes det blir litt flåsete. Noen bryr seg om høflighet, sånn er det bare :-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg regner med at du ikke bare legger igjen penger i butikkene? Du får da vel med deg de varene du har kjøpt også?

Det er naturlig å ha en liten dialog med den som sitter i kassa, men hvem som sier "takk" i hvuilken rekkefølge henger jeg meg ikke opp i. Det er jammen ikke lett å være butikkansatt i dag. Det er ikke lenge siden noen på dol klagde over at de i kassa sa "Hei" til dem og smilte. De ville sikkert ikke ha noen "takk" heller.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg synes at kunden gjerne kan si takk. Takke butikkpersonalet for at de er der for oss, og hjelper oss til å få tak i de varer vi trenger.

Smiler du og sier takk for hjelpen du får i butikken, får du alltid et smil og et takk tilbake, og alle blir blide og fornøyde.

Skrevet

Hvorfor ikke? Når du legger igjen masse penger i en butikk, er det da du soms kal takke når du får kassalappen?

Jeg syns du forventer for lite, jeg da! Og er sjokkert over at det er så mange some r likegyldig til dette!

Men herregud da - du legger jo ikke igjen en masse penger i butikken helt uten videre, du har da med deg varer ut igjen...

Dette synes jeg er et oppkonstruert problem, og det kunne ikke ramlet meg inn å sende en mail for å klage på dette...

Skrevet

Man kan jo ytre sin mening på et nettforum uten at man dermed er opphengt i saken. Synes det blir litt flåsete. Noen bryr seg om høflighet, sånn er det bare :-)

Og ytrer man sine meninger på et internettforum må en da også regne med at ikke alle er enige med en, og at disse også ytrer sine meninger....

Gjest verinoca
Skrevet

Og ytrer man sine meninger på et internettforum må en da også regne med at ikke alle er enige med en, og at disse også ytrer sine meninger....

Selvsagt, men å si at andre er opphengt i noe bare fordi man sier meningen sin om et tema, blir litt for pågående. Synes jeg, da.

Skrevet

Dette hadde jeg nå aldri gddet å henge meg opp i....

Har aldri tenkt på hvem som sier tak og hvem som sier værsågod, og når de gjør det, og hvem som burde takke....

Men ja - jeg er enig i at det er jo butikken som burde være takknemlig for at kunden valgte å handle nettopp der!

Jeg synes det å karakterisere mine tanker om dette som "opphengt" er en smule... overdrevent...;-) Det er jo bare tanker om hva jeg mener om hva som er normal høflighet eller ikke.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg synes det å karakterisere mine tanker om dette som "opphengt" er en smule... overdrevent...;-) Det er jo bare tanker om hva jeg mener om hva som er normal høflighet eller ikke.

nettopp.... ;-)

Gjest bibibi
Skrevet

ja, det er så forskjellig det der..

jeg er en høflig kunde og sier takk når jeg mottar vekslepengene hehe,

men føler det blir litt feil, er jo ekspeditøren som skal takke som tok i mot pengene for varen, er jo mine egne penger jeg får tilbake :)

butikkene bør sende sine ansatte på smilekurs, lære dem folkeskikk og service :) Kunden i fokus.

Men til en viss grad,

jeg må si jeg syns denne "hei" kan være litt mye av og til,

i alle fall i kassa på rema, med 20 kunder i kø,

joda, kunden skal bli sett, kikk opp, møt kunden i øynene, si hei...

jeg er så stressa med å få varene på båndet jeg at jeg knapt enser kassadama (stakkar), og skvetter til når hun sier hei, er ikke vant til slik "service".

Første gangene lurte jeg på om jeg kjente vedkommende og så rart på henne... men skjønte dette bare var høflighet for å vise kunden at jeg ikke bare var en i mengden liksom.

men syns det er koseligere om de etter handelen, sier noe hyggelig som

ha en fin dag da, eller du får ha en god helg :)

Man blir litt satt ut, men på en positiv måte.

Gjest anonymfortiden
Skrevet

''Har selv jobbet i butikk''

Regner med at det var før krigen.

Ånei, du. mine foreldre var ikke en gang påtenkt før krigen. jeg jobbet i butikk fra 1991, og det var sjelden noen betalte med kort. Bor i liten bygd.

Gjest Kongen dy.
Skrevet

Ånei, du. mine foreldre var ikke en gang påtenkt før krigen. jeg jobbet i butikk fra 1991, og det var sjelden noen betalte med kort. Bor i liten bygd.

Uansett er det en litt merkelig skikk å si takk for man får igjen sine egne penger.

Gjest anonymfortiden
Skrevet

Uansett er det en litt merkelig skikk å si takk for man får igjen sine egne penger.

Vi mener nok det samme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...