Gå til innhold

Å ha kanin

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Har noen av dere kanin?

Det er minstejentas største ønske - å få kanin, og jeg er på glid til å la henne få det oppfylt.

Vi må ha kaninen ute (to av oss har en del allergier, og jeg vil ikke trigge dette med å ha dyret inne), men om vinteren når det er mye snø, kan vel buret være inne i garasjen?

Er det mye arbeid?

Tror ikke det blir riktig om kaninen blir bare hennes - menvi lurer litt på å gi henne et kort med en kanin på nå til 6-års dagen, evt med noe mer kanin-ting oppi, og si at når det blir litt varmere, skal familien få seg en kanin.

Dette med å bruke sele på dem,. går det greit? Kanskje vi kan gi henne en kaninsele?

Hva trenger en egentlig av utstyr (utenom dyret) - og hvor mye stell er det?

Går det greit å flytte buret og kaninen til f.eks. morfar i sommerferien, er de tilpasningsdyktige?

Bør en ha flere kaniner, eller går det greit med én?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest been there done that

Jeg har hatt kaniner og syns ikke det er var så stas. De biter på alt og bæsjer små kuler hele tiden, så det nytter ikke ha dem inne, utenom i bur. Tisset dems lukter også og en må være nøye med renhold i buret. Man må håndtere kaninen ganske ofte om den skal bli skikkelig tam.

Kaniner kan gjerne stå i bur ute eller i garasje på vinteren.

Kjøp store svartsekker med høy hos en bonde og kjøp kaninpellets på felleskjøpet. Kaniner skal ikke ha fete kornblandinger som de prøver å prakke på dere i dyrebutikken.

La kaninen få tilgang på kvister som de kan gnage på så de får slipt ned tennene. Drikkeflaske er kjekt på sommeren.

Det går fint å ha en kanin. Vær klar over at dyrebutikkene ikke alltid har peiling på kaniner, de solgte meg en hann og en hunn og trodde at det var to hunner. Det ble to kull med kaninunger det gitt.. Og den ene kaninen hadde bittfeil så tennene ble ikke slipt ned skikkelig. Kjøp heller kanin hos en oppdretter, det er også billigere!

Kaninen kan lære å gå i bånd og hoppe.

Personlig har jeg mye mer sansen for katter, de er mer kjælne, renslige og lettere å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg har hatt kaniner og syns ikke det er var så stas. De biter på alt og bæsjer små kuler hele tiden, så det nytter ikke ha dem inne, utenom i bur. Tisset dems lukter også og en må være nøye med renhold i buret. Man må håndtere kaninen ganske ofte om den skal bli skikkelig tam.

Kaniner kan gjerne stå i bur ute eller i garasje på vinteren.

Kjøp store svartsekker med høy hos en bonde og kjøp kaninpellets på felleskjøpet. Kaniner skal ikke ha fete kornblandinger som de prøver å prakke på dere i dyrebutikken.

La kaninen få tilgang på kvister som de kan gnage på så de får slipt ned tennene. Drikkeflaske er kjekt på sommeren.

Det går fint å ha en kanin. Vær klar over at dyrebutikkene ikke alltid har peiling på kaniner, de solgte meg en hann og en hunn og trodde at det var to hunner. Det ble to kull med kaninunger det gitt.. Og den ene kaninen hadde bittfeil så tennene ble ikke slipt ned skikkelig. Kjøp heller kanin hos en oppdretter, det er også billigere!

Kaninen kan lære å gå i bånd og hoppe.

Personlig har jeg mye mer sansen for katter, de er mer kjælne, renslige og lettere å ha med å gjøre.

Jeg elsker katter, men dessverre er både jeg og gutten vår allergiske mot katter og hunder.

Det er absolutt ikke snakk om å ha kaninen inne - der må vi være kjempetrenge.

Takk for tips om å kjøpe direkte fra oppdretter. Hvor finner en kaninoppdretter tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest been there done that

Jeg elsker katter, men dessverre er både jeg og gutten vår allergiske mot katter og hunder.

Takk for tips om å kjøpe direkte fra oppdretter. Hvor finner en kaninoppdretter tro?

http://www.kanin-nkf.net/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=61

Ta kontakt med noen nær deg.

Hvis dere kjøper av oppdretter så får dere de beste tipsene. Dere kan også få en renraset kanin som det kan være morsomt å dra på utstilling med. Jeg antar at dere vil ha en liten kanin. Dvergvedder er liten, men litt større enn hermelin. Hermelin kan være litt vanskeligere i lynnet. Jeg syns "løvehodet dvergvedder" er fine. De har litt langhåret manke i nakken. Ganske søt. Den peneste kaninungen jeg fikk var nesten blågrå i fargen. Den var nydelig den. De er utrolig pene disse kaninene, men de krever en del innsats om de skal bli gode kjæledyr. Husk at en kanin kan bli opptil 12 år gammel. Det kan også bli dyrlegebesøk osv.

En bør sette seg inn i hva slags mat kaninen bør/ikke bør spise (mye av).

Enkelte matvarer gir tarmplager osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Er ikke din eldste ganske allergisk? Jeg er skeptisk til å anskaffe dyr i allergifamilier, selv om kaninen skal være utendørs. Husk at hår og høy setter seg i klærne på den som steller kaninen, og at det kanskje må skiftes klær før vedkommende går inn i huset etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt to kaniner. Jeg synes det var ganske lite jobb med kanin, vår sto i et bur på verandaen også om vinteren men hadde et hus og masse høy i buret slik at den ikke skulle fryse.

Men, det var egentlig dattera mi sin og da hun skulle flytte så måtte hun ta den med seg og hun var litt småallergisk og i begynnelsen så gikk det bra, men da hun begynte å ha kaninen inne så ble hun etterhvert kjempeallergisk mot den og deretter ble hun allergisk mot katter også. Så fikk vi gitt den bort til forumbruker og hun hadde den et halvt år og så ble hun allergisk også og måtte gi den bort til noen andre igjen. Så nå har kaninen bodd hos fire forskjellige familier pga allergi så jeg hadde ikke tatt sjansen på kanin selv i uthuset.

Jeg har to katter da og dattera mi er mye mindre allergisk mot dem enn hun var for kaninen og det samme med forumbrukeren faktisk så kaniner er nok enda mer allergifremkallende enn katter så hvis dattera di allerede er allergisk så hadde jeg ikke tatt sjansen. Men det er min erfaring da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke når familien er allergisk

Kaniner må ha masse menneskekontakt for at de skal bli ordentlig tamme og ikke bite hver gang noen (et barn) løfter dem osv.

Hvis hverken du eller broren hennes pga allergi bør kose med den, så skal det mye til at hun etter hvert er nok sammen med den til at den blir ordentlig tam. Jeg ser for meg en veldig lang neste vinter i en garasje uten veldig mye menneskekontakt hvis hun alene skal ha ansvaret for å kose med den.

Er dere allergiske for katt og hun der det stor sjanse for at dere vil reagere på hennes klær osv når hun har holdt kaninen og stelt buret.

Og sjansen for at hun også utvikler allergi er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med allergi i familien hadde jeg ikke kjøpt annet enn akvarium. Som de andre også sier - man drar jo med seg dyrehår, støv og høy inn også.

Kaniner kan bli veldig tamme og de kan også læres opp til å bli like renslige som en katt med kasse, men det krever jo litt av eieren.

Hvis det ikke er noen andre i familien som kan eller har interesse av å kose med dyret enn en 6-åring så vil jeg nærmest kalle det dyreplageri å kjøpe en kanin. Hvis den skal være mye alene bør dere i alle fall ha to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg syns kanskje du burde revurdere kaninkjøpet. Med tanke på at det er allergikere i huset er det dumt å uttfordre på sykdom. Og jeg syns ikke det er en god ide å la dyret være i garasjen om vinteren. Det kommer til å bli en ganske stusselig tilværelse for kaninen. Jeg tror jeg heller ville satset på en "allergi-sikker" hund eller katt, som kan være inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Dere kan oppleve at allergien blir trigget allikevel, for både hår og høy setter seg veldig i klær og hår. Da må hun nesten bytte klær for hver gang hun skal stelle den, og kose med den.

Kanin er hoppedyr, så den bør ha en grei luftegård.

Her var endel info:

http://kanin.org/kanin

Så mener jeg og huske at det er tråd om kanin her inne fra før, så ta et søk, for jeg mener og huske at det var flere som svarte i den.

Det er fine dyr, vi har såvidt snakket om å få kaniner, siden vi har stor plass ute og fjøs. Foreløpig holder vi igjen, for endel jobb er det jo med dyr. Vi har hund og katt fra før da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Vi har en kanin og den har eget rom i en bod ved siden av garasjen og bor der hele året. Han har god plass til å boltre seg på og er en fornøyd liten tass. På dagtid og på sommeren står døra åpen med bare en netting foran slik at han ser og kan hilse på folk som går forbi. Vi har alle en vane med å ta med en liten godbit fra kjøkkenet titt og ofte så han kommer straks vi går forbi. Han er kjælen og liker å bli håndtert. På baksiden har han en liten dør ut til en hageflekk.

Vi har også allergibarn, men kaninhold går helt greit. Vi tar ikke spesielle forholdsregler med skifte av klær osv. Legen mente at et modrerat dyrehold er positivt for imunforsvaret og da har vi forholdt oss til dette. Inger er blitt verre av å håndtere kaninen ihvertfall.

Jeg anbefaler en kanin, da den blir mest kosete. To hanner vil slåss, og de lukter sterkt fordi de vil markere på samme måte som en ukastrert katt. To hunner kan gå greit, men da må de taes fra samme kull og vokse opp sammen.

Vi forer med høy, og gir i tillegg brød, grønnsaker og frukt.

Lykke til med valg av kanin. Det er for vår del et koselig innslag i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Vi har hatt kanin 1 år nå. Litt jobb er det jo med de - men overkommelig - for all del. Vår stod ute fram til oktober, men da flyttet vi den inn. Vi syntes synd på den der den stod ute i det kalde - vet jo så klart at de kan stå ute, men plassen ble litt trekkfull og gal for den på den kalde årstiden.

Vi har et barn som har hatt diagnosen astma siden 1-års alderen. H'n er 9 år nå. Astmaen har ikke vært noe problem de siste 5-6 årene, og meninga var å kutte ut medisiner. Helt til nå i vinter. Da astmaproblemene har kommet og ødelagt for h'n på sine aktiviteter som går på kondisjon. Eneste forskjellen denne vinteren i forhold til tidligere vintere er at kaninen står inne. Og når jeg tenker etter har vårt barn vært mye småforskjølet og harket/hostet mye i vinter.

Så i dag kommer det en som skal ta over vår kanin - vil ikke utsette mitt barn mer når det tydelig gjør såpass mye med astmaen.

så jeg ville vært veldig betenkt med å anskaffe dyr når du har barn med allergier. Selv om du skal ha kaninen ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Vi har hatt kanin 1 år nå. Litt jobb er det jo med de - men overkommelig - for all del. Vår stod ute fram til oktober, men da flyttet vi den inn. Vi syntes synd på den der den stod ute i det kalde - vet jo så klart at de kan stå ute, men plassen ble litt trekkfull og gal for den på den kalde årstiden.

Vi har et barn som har hatt diagnosen astma siden 1-års alderen. H'n er 9 år nå. Astmaen har ikke vært noe problem de siste 5-6 årene, og meninga var å kutte ut medisiner. Helt til nå i vinter. Da astmaproblemene har kommet og ødelagt for h'n på sine aktiviteter som går på kondisjon. Eneste forskjellen denne vinteren i forhold til tidligere vintere er at kaninen står inne. Og når jeg tenker etter har vårt barn vært mye småforskjølet og harket/hostet mye i vinter.

Så i dag kommer det en som skal ta over vår kanin - vil ikke utsette mitt barn mer når det tydelig gjør såpass mye med astmaen.

så jeg ville vært veldig betenkt med å anskaffe dyr når du har barn med allergier. Selv om du skal ha kaninen ute.

Vi leverte vår kanin til pass på en gård hvor de drev med pass av kaniner ved ferie. Det var ikke noe problem for vår kanin å være der. Den spiste og koste seg og trivdes tydelig. Men kaninen i buret ved siden av likte seg ikke. Den spiste ikke og lå for det meste inne i huset sitt når den var der. Så er tydelig store forskjeller på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kaniner

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00009/Kaninbrosjyre_klikk_h_9865a.pdf

Litt enig i at det kan være litt risikabelt med allergikere i familien, det blir mye "fine" løse hår av kaninpels som vil feste seg på klær og sånt og uvegerlig bli med inn...

Kaniner trenger _mye_ mer stell enn en gjennomsnittlig kanineier tror for å ha det bra, og de trenger mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med allergi i familien hadde jeg ikke kjøpt annet enn akvarium. Som de andre også sier - man drar jo med seg dyrehår, støv og høy inn også.

Kaniner kan bli veldig tamme og de kan også læres opp til å bli like renslige som en katt med kasse, men det krever jo litt av eieren.

Hvis det ikke er noen andre i familien som kan eller har interesse av å kose med dyret enn en 6-åring så vil jeg nærmest kalle det dyreplageri å kjøpe en kanin. Hvis den skal være mye alene bør dere i alle fall ha to.

Veldig, veldig enig med Lillemus!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...