Gjest fuchur Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Liten føler herfra: Guttungen som blir ni om en liten stund får følgende av oss i år: en litt stor lego-ting, en liten playmobil-ting, et (brukt) spill til psp, og et lite kamera som kan ta bilder under vann med veske og ekstra minnekort (kameraet var på tilbud til 1/3 av prisen og enkelt og snertent). Svigermor ser på mens jeg pakker inn, og sier at du verden det var da en masse presanger, er det til ham alt det der? (Altså fire presanger, pluss at jeg pakket inn presangen fra min mor som jeg har ordnet med). Han er enebarn, og han får nok av ting, men jeg syns ikke det var så uforskammet mye jeg.... Men det skal ikke være for _mange_ presanger, da blir han bortskjemt... Far i huset er litt der han også, mens jeg syns det er hyggelig å gi litt flere presanger når det først er bursdag og heller holde igjen resten av året. Jeg ser egentlig det motsatte problemet litt, at hvis han skal få bare noen få presanger til bursdagen blir det mye mer han får innimellom bursdag og jul, fordi istedet for å samle opp litt og gi klær og sko, sykkelting, ski og andre ting han trenger til bursdag og jul, (for at det ikke skal være så _mange_ presanger), må han istedet få det når han trenger det, selv om det da ikke er noen spesiell anledning. Og - ja, han har mye leker, men jammen meg ikke mye i forhold til mange av kompisene og søskenbarna... Jeg syns det er bedre å "skjemme ham bort" to ganger i året, enn at han får ting "hele tiden". Hvor mange presanger (skjønner jo at det også avhenger av økonomi, og hva tingen koster osv) får barna deres av dere foreldre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Synes det der hørtes helt fint ut jeg. ) Det er vel svigermor som fremdeles tilhører den generasjonen hvor man fikk 1 gave til jul og det var et par nye ullbukser... ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Vi har ingen faste regler på hverken antall gaver eller pris. Forsøker å begrense antallet gaver til jul, men ikke til bursdag, likevel er det sjelden det blir mange gaver fra oss. Gaven kan koste alt fra et par-tre hundre til et par tusen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Vi prøver å holde oss til en fra mamma og stefar, en fra pappa, en fra hver av besteforeldre-parene (alle besteforeldrene er skilt, så det blir fire, pluss at han får fra stefars familie hvor de også er skilte, så seks til sammen)... Men det blir en del drypp i løpet av året også. Ganske mange, faktisk. Han får alltid noe nytt av pappaen, fordi han kun ser han annenhver måned. Besteforeldrene i Norge sender ofte pakker med litt av hvert, ofte klær, men også noen leker. I tillegg hender det jo jeg eller stepappaen vil kjøpe noe fint også, selv om det er hverken jul eller bursdag. Han skal for eksempel få en Nintendo Wii med en god del spill til når han blir storebror om noen uker. Og i går var det fint vær, så da fant jeg fram et golfsett jeg hadde kjøpt på tilbud i løpet av vinteren. Barn nå til dags får mye mer enn det vi fikk mens vi vokste opp. Sånn er det bare. Jeg passer på at alle lekene er sortert og ryddet til enhver tid, slik at det ikke bare blir en mølje. I tillegg legger vi ofte vekk noen leker når det blir for mye, som vi så tar fram igjen senere. Her i England (hvor vi bor) er det helt vanlig å kjøpe flere "små"gaver til barna, i stedet for en stor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg tenker nok ikke antall her, men pris. Og presangene ligger ofte på ca. 1500,- nå. Men jeg kan finne på å kjøpe et par bittesmåting i tillegg dersom ho får en stor ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Vi gir én litt stor gave til bursdager (f.eks en stor Lego-ting, et spill el.l, av og til også større, dersom det er noe som bursdagsbarnet har ønsket seg lenge og vi synes kan forsvares). I tillegg er søskenet med på å plukke ut en litt mindre gave som da er fra søskenet. Jeg må innrømme at jeg synes det var veldig raust med gaver, det du ramset opp. Men nå er jeg en litt sånn kjip, nøktern forelder, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Bedre å være litt raus, enn litt kjip, synes jeg :-) Gutten din blir sikkert veldig fornøyd med dette! Si i fra hvis du vil adoptere en voksen datter ;-) Jeg synes presanger er digg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Vi er nok av en mer "kjip" type foreldre, men jeg synes du har mye riktig tankegang for deg. Her i huset holdes det meste av "store ting" som sykler, ski og annet utstyr utenom bursdager/jul. Det kjøpes brukt eller arves, og kommer inn som drypp innimellom. Klær arves også i stor skala, men det vi kjøper kommer når det trengs; er det tomt for bukser i passe størrelse, så handles det, liksom. Så til bursdager og jul blir det litt andre ting. Vår 9-åring fikk hull i ørene til bursdagen, pluss en gave (leke) fra søstra. Til jul fikk ungene 2 gaver hver fra oss foreldre, til sammen kostet de ca 1000,- til hver. Tallet 2 var ikke planlagt, det bare ble slik i år. I tillegg fikk de en ting hver fra kjæledyrene sine. Jeg synes det er veldig greit å bruke jul og bursdag som gaveanledninger, vi kjøper sjelden noe til ungene mellom disse dagene. Det betyr ikke at de ikke får noe, de får f.eks. penger av både besteforeldre og tanter jevnlig, samt gaver fra folk som ramler innom (vi har ofte gamle venner på besøk). Hva antall gaver angår sånn ellers, så synes jeg det er helt naturlig at man ønsker seg stort antall. Du kunne jo ha valgt å pakke alt i samme pakka, hvis antallet var noe problem. Ungene digger jo å pakke opp, så jeg skjønner ikke helt tegninga. Dessuten er det vel ikke noe merkelig i at et enebarn får flere ting enn de som er søsken, det sier seg jo selv at det blir mer å bruke når man ikke trenger å fordele pengebruken. Drit i svigerbeistet, sier nå jeg bare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elsker bursdager.... Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Jeg synes det er helt greit nivå på gavene du gir, jeg. Vi kjøper nesten ingenting til barna våre utover året, men gir mange jule-og bursdagsgaver. Jeg har på følelsen at de får mindre enn andre barn, totalt sett, men mer ved disse anledningene. Vi har bursdagsbarn i mai, og vi pleier å kjøpe sommerklær til bursdagen. Hadde vi ikke gjort det da, hadde vi jo måttet kjøpe klær likevel - alle synes (heldigvis) at det er morsommere å få sånt som bursdagsgaver. I tillegg til mange "fornuftige" ting, får de en større gave med noe de ønsker seg, som vi ikke ville kjøpt ellers. I år blir det feks sparkesykkel til mai-barnet. Har allerede planlagt julegavene til gjengen - det blir enten fatboy til alle sammen, eller tur til London, inkludert "Lion King" - billetter. Sykkel og ski får de forresten utenom. De arver av hverandre, så det blir ikke riktig, synes vi, at den ene får sykkel som sin bursdagsting, mens de andre får masse annet + sykkel - selv om den er arvet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Det er ikke noe rart i denne kommentaren fra svigermor, og ikke noe spesielt med gavene dere gir. Hvorfor føler du at du må forklare så detaljert hva han får? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 22. mars 2010 Del Skrevet 22. mars 2010 Som du og mange sier varierer vel dette fra familie til familie; etter økonomi, barns ønsker / behov osv. Mine barn har lært seg at jule- / bursdagsgaver ikke nødvenigvis trenger å sammenfalle i pris - det kommer an på hva de trenger eller ønsker seg. Det samme gjelder andre innkjøp: trenger ett barn nye klær, sykkel e.el er det ikke automatikk i at de andre får det samtidig. De får det når behovet oppstår, og det skjønner de. Har hatt varierende økonomi de siste årene, og gavene har vært deretter. Har også opplevd at barna "har alt" og det har vært vanskelig å kjøpe julegaver f.eks. Snakk om luksusproblem når de ikke ønsker seg eller trenger noe, nesten skammelig :-( Tror barn har forståelse for det meste når det blir forklart for dem. Men ikke la svigers eller andre styre ditt gavekjøp - du kjenner ditt barn og din økonomi best! Lykke til med bursdag :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.