Gjest mora2 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 ''Men jeg får så dårlig samvittighet når jeg sier h*n må gå sulten hjem...'' Hvis det ikke passer at han spiser med dere, kan du jo smøre en brødblings til han som kan han ha med seg hjem? Ja, det var lurt! Takk for tips. Men litt stusselig å gi h*n et stykke brød mens vi skal spise middag?... Usj, den samvittigheten min knekker meg.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Dersom han ikke klarer å vente så må han enten gå hjem eller spise hos dere. Ellers får dere jo ingen matro i det hele tatt. Nei, det blir dårlig med matro når h*n er her..... Derfor også man blir litt lei.. ;p 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 ''Denne gjesten kan ikke vente mens vi spiser.. Da blir det roping og masing, og h*n henger rundt bordet.... ;p'' Da ville jeg ha gitt beskjed til gjesten om at "nå må du gå hjem for vi skal spise middag. NN kan komme til deg, når h*n har spist middag" Også ville jeg ganske enkelt geleidet gjesten pent ut. Skjønner ikke at du kan ha dårlig samvittighet for det..? Det er vel fordi det ligger mer bak. Og jeg kan desverre ikke gå nærmere inn på det her... Men ville bare høre hvordan andre gjør det i forhold til besøk. Og jeg ser jo at alle setter grenser uten problemer. Så jeg får bli litt flinkere til å si nei. Og det har jeg gjort i dag. *puh* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Ja, det var lurt! Takk for tips. Men litt stusselig å gi h*n et stykke brød mens vi skal spise middag?... Usj, den samvittigheten min knekker meg.... Nei, vet du hva, nå syns jeg du skal snu litt på tankegangen din. Tenk slik: Du setter de grensene som er nødvendige for at du skal kunne like å ha ham der, når han er hos dere. Ved å gjøre det, kan det tenkes at han, når han vokser opp, husker deg som "den hyggelige nabodama som likte meg og ga meg mat når jeg var sulten". Prøv å fokusere bittelitt på det positive du gjør for dette barnet: Du slipper ham inn i deres hjem, du lar ham spise med dere innimellom, han får lek, grenser og varme. (Jeg vet at det ikke er lett...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Nei, vet du hva, nå syns jeg du skal snu litt på tankegangen din. Tenk slik: Du setter de grensene som er nødvendige for at du skal kunne like å ha ham der, når han er hos dere. Ved å gjøre det, kan det tenkes at han, når han vokser opp, husker deg som "den hyggelige nabodama som likte meg og ga meg mat når jeg var sulten". Prøv å fokusere bittelitt på det positive du gjør for dette barnet: Du slipper ham inn i deres hjem, du lar ham spise med dere innimellom, han får lek, grenser og varme. (Jeg vet at det ikke er lett...) Tusen takk Tatjana. Det er ikke så lett , men jeg skal prøve. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Barn som er invitert hjem hit fra skolen får selvsagt spise middag med oss. Ellers har vi to nabobarn på besøk omtrent hele tiden. De spiser som regel _ikke_ middag hos oss, og jeg sender dem hjem når vi skal spise. Jeg vil også ha ro og tid til å spise. Skal det sitte noen på rommet eller ved bordet og vente så blir mine småspiste gutter enda mer småspiste og "de er ikke sultne". Når gjesten har gått hjem får de mer ro til å spise. Jeg lager aldri ekstra middagsmat i tilfelle gjester så jeg har ingen dårlig samvittighet for å sende dem hjem uten mat. De har ett minutt å gå hjem til sin egen dør;-) I helgene, når det er snakk om brødblingser til lunch, så smører jeg til alle som er her og vil ha. Hva når de har med avtalt besøk hjem fra skolen, og i tillegg kommer nabobarna droppende innom. Kan man da gi kun det avtalte besøket mat? Ikke alltid det er nok, gutter på 12 spiser myyyye mat... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hva når de har med avtalt besøk hjem fra skolen, og i tillegg kommer nabobarna droppende innom. Kan man da gi kun det avtalte besøket mat? Ikke alltid det er nok, gutter på 12 spiser myyyye mat... Ja om gutta har med planlagt besøk hjem så er det ikke noe problem å gi de middag mens naboungene sendes hjem til middag. Skulle bare mangle så lenge de holder til på andre siden av gjerdet. Er nabobarna da reelt sultne så går de og spiser før de igjen møter barna her ute til lek igjen. Ikke noe problem i det hele tatt og det praktiseres slik både her og hos naboen:-) Og slik må det vel bare være når det gjelder barn som er innom hver dag? Jeg kunne ikke tenke meg å ha middagsgjester hver dag i hvertfall:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Ja om gutta har med planlagt besøk hjem så er det ikke noe problem å gi de middag mens naboungene sendes hjem til middag. Skulle bare mangle så lenge de holder til på andre siden av gjerdet. Er nabobarna da reelt sultne så går de og spiser før de igjen møter barna her ute til lek igjen. Ikke noe problem i det hele tatt og det praktiseres slik både her og hos naboen:-) Og slik må det vel bare være når det gjelder barn som er innom hver dag? Jeg kunne ikke tenke meg å ha middagsgjester hver dag i hvertfall:-) Ok, takk for synspunkt Da kan jeg vel gjøre det uten å få dårlig samvittighet.. selv om det kan føles litt dumt noen ganger.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Ok, takk for synspunkt Da kan jeg vel gjøre det uten å få dårlig samvittighet.. selv om det kan føles litt dumt noen ganger.. He he, den følesen går over når du gjør det nesten daglig:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Ja, det var lurt! Takk for tips. Men litt stusselig å gi h*n et stykke brød mens vi skal spise middag?... Usj, den samvittigheten min knekker meg.... Det må da være bedre å gjøre det slik, enn å sende han tomhendt hjem, hvis samvittigheten gnager? Når han blir større, husker han nok tilbake på at han har blitt tatt vel imot hos dere. Du gjør jo masse for han, åpner hjemmet ditt og gir av din tid, omsorg og kjærlighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Det må da være bedre å gjøre det slik, enn å sende han tomhendt hjem, hvis samvittigheten gnager? Når han blir større, husker han nok tilbake på at han har blitt tatt vel imot hos dere. Du gjør jo masse for han, åpner hjemmet ditt og gir av din tid, omsorg og kjærlighet. Ja, du har rett i det. Tusen takk for gode svar! *klem* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.