Gå til innhold

Hvordan vitner man i en rettssak?

Anbefalte innlegg

Gjest en gang må være den første
Skrevet

Noen her som har vitnet i en rettssak?

Jeg er innkalt som vitne om et par uker på Tinghuset.

Jeg er forberedt på det jeg kan bli spurt om og det jeg skal svare.

Men det jeg lurer på er det praktiske der og da:

Må man fram på en slags talerstol? Blir man bedt høytidelig om å sverge å fortelle sannheten (hvilket jeg selvsagt skal fortelle)? Må man bruke ord som Ærede herr dommer (og hva sier man hvis dommeren er en kvinne)?

Eller har jeg sett for mye på TV...?

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Man blir "formanet" om at en skal snakke sant og konsekvensen av å lyve. Deretter ber hun deg love å snakke sant. Du må da reise deg og svarer da: "Det lover jeg".

Du sitter på en stol ved et bord foran dommeren. Du tiltaler dommeren med "dommer".

Skrevet

Man blir "formanet" om at en skal snakke sant og konsekvensen av å lyve. Deretter ber hun deg love å snakke sant. Du må da reise deg og svarer da: "Det lover jeg".

Du sitter på en stol ved et bord foran dommeren. Du tiltaler dommeren med "dommer".

Takk for svar! I mellomtiden fant jeg linken nedenfor som forklarer mer. Men: Her står det at man må fortelle sitt fulle navn, fødselsdato og adresse. Jeg har liten lyst til å fortelle adressen av frykt for hevn fra tiltalte. Er det mulig å slippe dette? Må jeg i tilfelle fortelle hvorfor der og da?

http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____10557.aspx?epslanguage=NO

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar! I mellomtiden fant jeg linken nedenfor som forklarer mer. Men: Her står det at man må fortelle sitt fulle navn, fødselsdato og adresse. Jeg har liten lyst til å fortelle adressen av frykt for hevn fra tiltalte. Er det mulig å slippe dette? Må jeg i tilfelle fortelle hvorfor der og da?

http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____10557.aspx?epslanguage=NO

Si noe slikt: " I denne sammenhengen er adressen min Oslo". Dommeren vil vite hvorfor.

Skrevet

Si noe slikt: " I denne sammenhengen er adressen min Oslo". Dommeren vil vite hvorfor.

Er det så sikkert at dommeren vil skjønne hvorfor? Vedk er tiltalt for vold mot et familiemedlem. Jeg bor i en annen kommune enn vedk.

Skrevet

Sjekk om den tingretten du skal i har vitnestøtte. Da kan du henvende deg dit enten på forhånd eller når du kommer for å vitne og få svar på slike spørsmål.

Gjest aktor
Skrevet

Er det så sikkert at dommeren vil skjønne hvorfor? Vedk er tiltalt for vold mot et familiemedlem. Jeg bor i en annen kommune enn vedk.

Du har kanskje forklart deg hos politiet? Da står adressen din der og den har tiltalte sett. Det er ekstremt sjelden at noen hevner seg på vitner i rettssaker. Det er egne straffebestemmelser for dette som blir tatt veldig alvorlig både av politiet og rettsvesenet, så jeg synes ikke du skal bekymre deg. Lykke til! Og er det noe du ikke husker kommer du til å bli konfrontert med det du har forklart tidligere. Alle skjønner at det er en litt uvanlig og stressende situasjon og det tar vi hensyn til:)

Skrevet

Om du må stå eller sitte kommer ann på hvilken domstol du skal til. I Oslo står man ofte, i Trondheim sitter man alltid.

Dommeren tar først i mot personalia. Dersom du ikke ønsker å oppgi adresse, så sier du bare det. Dommeren vil i de fleste tilfeller forstå det.

Dommeren vil be deg avlegge en forsikring om å fortelle den hele og fulle sannhet og ikke legge skjul på noe. Til dette skal du svare "det forsikrer jeg på ære og samvittighet".

Deretter starter spørsmålene. Dersom det er politiet som har kalt deg inn som vitne får aktor stille deg spørsmål først, deretter forsvarer og til slutt dommerne. Det kan også komme en runde til med spørsmål.

Det viktigste man gjør som vitne er å svare på det man får spørsmål om, og være tydelig på om man er sikker eller usikker på det svaret man gir.

Lykke til!

Skrevet

Jeg reiste meg ikke når jeg skulle sverge på å fortelle sannheten...

Var unaturlig å svare "Jeg sverger". Dommer snakket en helt annen dialekt enn meg og jeg apet etter hans dialekt.

Gjest domstoltraveren
Skrevet

Om du må stå eller sitte kommer ann på hvilken domstol du skal til. I Oslo står man ofte, i Trondheim sitter man alltid.

Dommeren tar først i mot personalia. Dersom du ikke ønsker å oppgi adresse, så sier du bare det. Dommeren vil i de fleste tilfeller forstå det.

Dommeren vil be deg avlegge en forsikring om å fortelle den hele og fulle sannhet og ikke legge skjul på noe. Til dette skal du svare "det forsikrer jeg på ære og samvittighet".

Deretter starter spørsmålene. Dersom det er politiet som har kalt deg inn som vitne får aktor stille deg spørsmål først, deretter forsvarer og til slutt dommerne. Det kan også komme en runde til med spørsmål.

Det viktigste man gjør som vitne er å svare på det man får spørsmål om, og være tydelig på om man er sikker eller usikker på det svaret man gir.

Lykke til!

og det heter den "fulle og rene" sannhet

Gjest domstoltraveren
Skrevet

Lykke til!

"hele og rene" selvfølgelig!!!

Skrevet

og det heter den "fulle og rene" sannhet

..det er vel den "rene og fulle" i så fall ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...