Gå til innhold

Spise hva til frokost for å få i gang magen?

Spirello

Anbefalte innlegg

jeg er nyfgravid, og har allerede blitt hard i magen.. :( Ble det tidlig sist også. Det som reddet meg da var fedon-brød til frokost og mye vann.. Jeg drikker mye vann nå, men finner ikke fedonbrødet i butikken lenger? Må ha masse fiber! Hva annet er lurt å spise til frokost da? Har du noen frokostblandinger eller knekkebrød å anbefalle? Hva med activia yogurten? er også fryktelig oppblåst.. :(

Vil få magen i gang igjen så fort som mulig, for sist fikk jeg blødninger (og angst) siden jeg var hard i magen. Vil også unngå hemmoroider..

Frokosten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svisker? Tørkede aprikoser? 4-korn (eller de noe mer velsmakende God Morgen fra Axa) med en god dæsj ekstra havrekli / kruskakli oppi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg vil anbefale ingers rugbrød, har hjulpet min mage veldig. Og masse vann. Gjerne et glass biola å drikke ved siden av frokosten.

Håper du får skikk på magen raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregrøt med linfrø og svisker.

Spiser frokost på jobben, så må være noe jeg kan lage her.. havregrøt er velidg upratisk, dessuten klarer jeg kun små mengder grøt. Svinsker får jeg ikke i meg.. Spiste til nød sviskekompott sist jeg var gravid, men hjalp ikkenoe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svisker? Tørkede aprikoser? 4-korn (eller de noe mer velsmakende God Morgen fra Axa) med en god dæsj ekstra havrekli / kruskakli oppi?

Hvor får jeg kjøpt alle disse mystiske korn-greiene da? vanlig matbutikk? Det er noe jeg ALDRI bruker, hehe.. så helt grønn der, men tenkte å prøve meg nå siden magen har stoppa opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke minifom for oppblåsthet under graviditeten.

Det kan hjelpe mot forstoppelse å starte dagen med et eple eller en pære. Knekkebrød inneholder også mye fiber - sjekk ut de forskjellige typene.

Men husk at fiber gjør vondt verre om du ikke samtidig får i deg masse vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ts fiberhusk i et glass vann. Jeg visper inn fiberhusk, ellers klumper det seg lett. Så må det drikkes med en gang, før det blir til gele.

Du drikker jo allerede mye vann, så det behøver jeg ikke å si.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke minifom for oppblåsthet under graviditeten.

Det kan hjelpe mot forstoppelse å starte dagen med et eple eller en pære. Knekkebrød inneholder også mye fiber - sjekk ut de forskjellige typene.

Men husk at fiber gjør vondt verre om du ikke samtidig får i deg masse vann!

Jeg drikker i hvert fall tre liter om dagen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker i hvert fall tre liter om dagen :o)

Det er bra :)

Men prøv ut minifom om oppblåstheten blir for ille. Mange gravide som bruker litt av det kan skryte av flat mage langt ut i 2. trimester, i motsetning til de av oss som går rundt som ballonger og tror det er livmoren som vokser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får jeg kjøpt alle disse mystiske korn-greiene da? vanlig matbutikk? Det er noe jeg ALDRI bruker, hehe.. så helt grønn der, men tenkte å prøve meg nå siden magen har stoppa opp.

Se i frokostblandingshylla. :o) Havrekli eller kruskakli står sammen med mel og sånt. Har du biola eller cultura på kan jeg ikke skjønne annet enn at magen kommer i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedonbrødet kan vel bakes selv? Oppskriften finner du nok på nettet.

Dessuten kan du bake dette knekkebrødet, massssse fiber:) Og det er utrolig enkelt å lage. Alt som skal i finnes på butikken:)

Grove hjemmelagde knekkebrød

3,5 dl grov rug

3,5 dl havregryn

1,5 dl sesamfrø

2 dl solsikkekjerner

1,5 dl linfrø

1 dl kruskakli

1 ts salt

7 dl vann

1 kjøttbuljongterning

Varm litt av vannet og bland ut med buljongen. Alt blandes sammen. Smør et tynt lag på to bakeplater med bakepapir.

Stekes på 190g varmluft i 10 min.

Ta ut og del i ruter.

Stek videre i 25-30 min.

Kan godt skru ned ovenen litt og la brettene stå inne med døren åpen en stund til hvis de ikke blir sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten kan du bake dette knekkebrødet, massssse fiber:) Og det er utrolig enkelt å lage. Alt som skal i finnes på butikken:)

3,5 dl grov rug

3,5 dl havregryn

1,5 dl sesamfrø

2 dl solsikkekjerner

1,5 dl linfrø

1 dl kruskakli

1 ts salt

7 dl vann

1 kjøttbuljongterning

Varm litt av vannet og bland ut med buljongen. Alt blandes sammen. Smør et tynt lag på to bakeplater med bakepapir.

Ta ut og del i ruter.

Stek videre i 25-30 min.

Kan godt skru ned ovenen litt og la brettene stå inne med døren åpen en stund til hvis de ikke blir sprø.

takk for svar, men blir ikkennoe baking på meg nei.. det har jeg ikke tid til. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 dl grov rug

3,5 dl havregryn

1,5 dl sesamfrø

2 dl solsikkekjerner

1,5 dl linfrø

1 dl kruskakli

1 ts salt

7 dl vann

1 kjøttbuljongterning

Ta ut og del i ruter.

Stek videre i 25-30 min.

Oooh, disse skal jeg prøve! Så deilige ut :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov kornblanding (her er det prøving og feiling som gjelder, men et sunt alternativ er 4-korn fra Axa er bra. Kan evt søtes med litt lett-syltetøy i en smak du liker) med syrnede melkeprodukter på - Biola, f.eks. Og ha linfrø i.

Ellers styrer du helt unna melk, det gjelder hele dagen. Mye vann er flott. Spis mye grønt, det inneholder masse fiber.

Grunnen til at Fedonbrødet hjalp deg sist er antakelig at det i tillegg til fiber inneholder en del olje. Dette kan du veldig gjerne supplere med til frokost. Enten en spiseskje som kosttilskudd, eller du kan blande en skje olje i en youghurt i løpet av dagen. Det smører tarmen og gjør avføringen myk.

Apoteket har også gode alternativer - Lactulose og Duphalac er helt trygge midler du kan bruke under graviditeten. Her er det heller ingen fare for tilvenning. Disse virker ved å trekke væske ut av tarmen, slik at avføringen blir mykere. På samme måte som med fiber, kreves det at du drikker nok hvis du skal bruke disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh, disse skal jeg prøve! Så deilige ut :o)

Er kjempegode, og så raske å lage. Alle på jobb sitter å knasprer disse for tiden:) Viktig å drikke rikelig da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, men blir ikkennoe baking på meg nei.. det har jeg ikke tid til. :o)

:) Er kjappe å lage disse knekkebrødene, og garantert effektive.

Men ellers så putter du linfrø i yoghurt, evt blander i vann og drikker etter at det har stått over natta (jeg greier ikke konsistensen da men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...