Gjest GA Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Jeg har gått lenge og irritert meg over Frost-produktene i sportsbutikkene som er så inni hampen rosa og blå og så "tilpasset" prinsesser og prinser. I reklamen ligger gutten framover i full fart på en snowracer, mens jenta ligger lett poserende i snøen og "deiger seg". Har kjøpt noe av det, fordi skøytene har vært bra og billig og hjelmene har passet ungene ok, men har strevd fælt med kamelsmaken i munnen etter hver handel. Nå begynner dem jammen med sykler også. To PRIKK like sykler (bortsett fra at jenteutgaven har rosa dekor og gutteutgaven har svart og sølv) blir beskrevet slik: ''Med dempegaffel og 6 letthåndterlige gir fra Shimano. Dette, sammen med de kraftige V-bremsene, gjør den til et trygt og fornuftig valg, perfekt til skole- og litt rampete sykling i nabolaget'' ''Sykkelen har en lett aluminiumsramme med dempegaffel og 6 letthåndterlige gir fra Shimano. Kvalitetskomponenter, sammen med V-bremser, gjør den til et enkelt og trygt valg for små jenter'' Hvorfor må jenter ha det enkelt mens gutter kan være rampete da?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Pass på blodtrykket ditt, nå! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Jeg ergrer meg også over dette. Men det er nok dessverre slik at markedskreftene rår, og det selges mye flere varer hvis man deler opp i jente- og gutte-leker. Det gjelder både klær, utstyr, leker, TV-programmer, filmer... Det er vel snart bare butikker av den alternative typen som har unisexleker for barn... Bortsett fra kanskje tegnesaker... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 De har jo truffet blink da med disse produktene, selger som hakka møkk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Å fy fader! Og enda så er det noen som lever i den villfarelsen at vi har full likestilling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Bla opp en e-postadresse til produsent / importør så skal vi da vel sende dem en mail og fortelle dem hva vi mener! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Dette synes jeg faktisk er litt kvalmende. Kan du ikke tipse en eller annen journalist om saken? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Jeg ergrer meg også over dette. Men det er nok dessverre slik at markedskreftene rår, og det selges mye flere varer hvis man deler opp i jente- og gutte-leker. Det gjelder både klær, utstyr, leker, TV-programmer, filmer... Det er vel snart bare butikker av den alternative typen som har unisexleker for barn... Bortsett fra kanskje tegnesaker... Jeg synes kanskje ikke det verste er bruk av ulike farger, men den teksten som var brukt i markedsføringen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Trodde forskjellen på guttleker og jenteleker ble opphevet på 70-tallet, jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Bla opp en e-postadresse til produsent / importør så skal vi da vel sende dem en mail og fortelle dem hva vi mener! Det var i en tilbudsavis fra G-sport, og det var Diamant-sykler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Det var i en tilbudsavis fra G-sport, og det var Diamant-sykler. Men Diamant er ikke det samme som Frost? Diamant er G-sports eget sykkelmerke, Frost selges jo flere steder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Men Diamant er ikke det samme som Frost? Diamant er G-sports eget sykkelmerke, Frost selges jo flere steder. Mente ikke DET da. Frost og Diamant er to forskjellige merker, men begge selges hos G-sport. Jeg mente at det begynte å bli en trend i sportsbutikkene og produsentene av sportsutstyr generelt det å skille mellom gutte- og jenteutstyr. Nå har vel sykler bestandig vært ulike, men teksten i reklamen var det jeg reagerte på i dag tidlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Det var i en tilbudsavis fra G-sport, og det var Diamant-sykler. Jeg fant den og en mail er straks på vei til G-sport! Men den sykkelen har ikke noe med Frost å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Trodde forskjellen på guttleker og jenteleker ble opphevet på 70-tallet, jeg... Jeg har en datter født 1990 og en sønn født 1999. Jeg synes alt sånt har blitt verre i løpet av de årene som er mellom dem. Både leker og klær var noe mer kjønnsnøytrale tidlig på 90-tallet enn de er nå. Hvis jeg likte fargene på gutteklærne best i 1994, kunne jeg ta noen klær til jenta fra guttestativet i butikkene. Men ti år senere var både fargene / motivene og størrelsene (!) så ulike at det var totalt uaktuelt å velge f.eks. trøyer eller gensere på tvers av kjønn. Det er like ille på lekefronten. Jeg er glad jeg hadde jente først, synes det er mye jålete dritt for små jenter nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Mente ikke DET da. Frost og Diamant er to forskjellige merker, men begge selges hos G-sport. Jeg mente at det begynte å bli en trend i sportsbutikkene og produsentene av sportsutstyr generelt det å skille mellom gutte- og jenteutstyr. Nå har vel sykler bestandig vært ulike, men teksten i reklamen var det jeg reagerte på i dag tidlig. Melding avsendt til G-sport herfra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Åh, herre min!! Nå kjenner jeg at jeg ikke vet helt om jeg skal gråte eller le ;-)))) Jeg tror søren meg jeg hadde klaga til Forbrukerrådet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Bla opp en e-postadresse til produsent / importør så skal vi da vel sende dem en mail og fortelle dem hva vi mener! Jeg trodde du kødda da du skrev at du skulle sende en e-post om saken, men jeg ser nå at du mente det. Huttetu, hva folk orker å engasjere seg i. Dette hadde ikke jeg giddet å bruke tid på. Men, men... ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Jeg trodde du kødda da du skrev at du skulle sende en e-post om saken, men jeg ser nå at du mente det. Huttetu, hva folk orker å engasjere seg i. Dette hadde ikke jeg giddet å bruke tid på. Men, men... ) *hehe* Jeg kødda ikke. Hvorfor skal småjentene fremstilles som små dukker som trenger en sikker og trygg sykkel, mens guttene fremstilles som små tøffinger som trenger en sykkel de kan bruke til "rampete sykling" (hva nå det måtte være!)??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 *hehe* Jeg kødda ikke. Hvorfor skal småjentene fremstilles som små dukker som trenger en sikker og trygg sykkel, mens guttene fremstilles som små tøffinger som trenger en sykkel de kan bruke til "rampete sykling" (hva nå det måtte være!)??? Joda, for så vidt enig. Jeg er bare litt mer selektiv i forhold til hva jeg orker å bruke tid på og å irritere meg over. Pick your figths, så har du mer overskudd til å kjempe når det dukker noe som _virkelig_ er noe å blåse seg opp for! ;o) Litegrann på siden, meg jeg har ei venninne som har en tendens til å engasjere seg i (etter min og mange andres mening) litt for mye, det være seg både situasjoner på skolen/barnehagen og i samfunnet generelt. Hun ringer og skriver og maser om den minste ting. Resultatet er litt sånn ulv, ulv. Nå gidder ingen å bry seg med hva hun engasjerer seg i, for ofte har hun blåst seg opp for bagateller, og når det plutselig er en ting som kanskje er litt fornuftig å engasjere seg i, så er det ingen som orker å høre på henne, tenker bare at "uff, nå er hun i gang igjen..." Liten avsporing bare, som jeg kom på i denne sammenhengen. Sier ikke at dette nødvendigvis gjelder deg, altså. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Uff Jeg skulle ønske det var mer rom for gutter som liker rosa og jenter som ikke vil være prinsesser. Gutten min elsket rosa, inntil han begynte i barnehagen. Over natten lærte han seg, selv med sitt begrensede språk, at rosa er jente-farge. Nå elsker han visst nok blått... Sånn tilfeldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.