Gjest Kjønnsrollemønsteret består Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Sendte kjapt inn en klage til Forbrukerombudet, og fikk følgende svar: ''Klage på annonsering Vi viser til din klage til Forbrukarombodet 23. mars 2010. Forbrukarområdet fører tilsyn med at dei næringsdrivandes marknadsføring, handelspraksis og avtalevilkår er i samsvar med marknadsføringslova (mfl.). Les lova og meir om Forbrukarombodet på www.forbrukerombudet.no. Du reagerer på ei annonse frå sportsleverandøren G-Sport, som etter di meining gjev uttrykk for kjønnsdiskriminering. Vi har vurdert forholdet etter mfl. § 2 andre ledd, der det er slått fast at ”annonsør…skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann”, men har kome til at reklamen ikkje er i strid med lova. Det overordna prinsippet i § 2, som dei andre kriteria er ei presisering av, er at marknadsføringa ikkje skal vera i strid med likeverdet mellom kjønna. Det er ikkje utan vidare lovstridig å framstilla jenter og gutar på ulik måte i reklame. Det er heller ikkje nødvendigvis lovstridig for annonsør å spela på antikverte kjønnsrollar. Terskelen for når lova kan seiast å vera broten er forholdsvis høg, og etter Forbrukarombodet si oppfatning er ikkje den aktuelle annonsen nedverdigande eller støtande i den grad som i tidlegare saker har ført til lovstrid. På heimesida vår kan du lesa Forbrukarombodet si rettleiing om kjønnsdiskriminerande reklame. Her finn du døme på saker vedrørande kjønnsdiskriminering som Forbrukarombodet og Marknadsrådet har teke stilling til ved tidlegare høve. Desse gir eit visst inntrykk av kor terskelen for kva som kan reknast for kjønnsdiskriminerande ligg. Takk for at du tok deg tid til å senda annonsen inn til vurdering av oss. Ta gjerne kontakt med meg dersom du skulle ha spørsmål eller kommentarar.'' Så vet vi det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Har du ikke fått med deg programmet Hjernevask? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Har du ikke fått med deg programmet Hjernevask? Joda, jreg har sett på hjernevask. Og jeg tror på at testosteron spiller en stor rolle i guttebarns væremåte. Jeg synes allikevel det er stigmatiserende at jentebarn framstilles som passive i reklame. De er jo ikke det! *ser på jentungen som seiler rundt i stua på rullesko og hyler "se nå klarer jeg å svinge FØR jeg kræsjer i sofaen!"* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Det er mange svenskere, som heller ikke kan gå på ski. Spesielt de fra Sydsverige, vi har venner i Malmø, og der er klimaet omtrent som i Danmark, dvs at det nesten aldri er ordentlig vinter med snø, slik at barna blir vant med å gå på ski. Unntatt i vinter, hvor de har hatt snø i tre måneder, og det er jo helt sensasjonelt. Det er også mange dansker som er riktig så flinke! :-) Husker en gang jeg var i Trysil og rotet med borti en off-piste-løype. Jeg syntes det var skikkelig guffent, og tok det derfor svært pent nedover. Jeg ble forbirent av en fyr i kjaoo fart og med god stil. Han stanset litt nedenfor meg for å snakke med vennene sine, og da jeg litt senere ploget meg forbi som en ku på ski, så hørte jeg at de alle snakket dansk...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Det er også mange dansker som er riktig så flinke! :-) Husker en gang jeg var i Trysil og rotet med borti en off-piste-løype. Jeg syntes det var skikkelig guffent, og tok det derfor svært pent nedover. Jeg ble forbirent av en fyr i kjaoo fart og med god stil. Han stanset litt nedenfor meg for å snakke med vennene sine, og da jeg litt senere ploget meg forbi som en ku på ski, så hørte jeg at de alle snakket dansk...;-) Jada, det er mange danskere som er glade i å reise på fjellet enten i Østerrike eller Norge for å stå på ski om vinteren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Joda, jreg har sett på hjernevask. Og jeg tror på at testosteron spiller en stor rolle i guttebarns væremåte. Jeg synes allikevel det er stigmatiserende at jentebarn framstilles som passive i reklame. De er jo ikke det! *ser på jentungen som seiler rundt i stua på rullesko og hyler "se nå klarer jeg å svinge FØR jeg kræsjer i sofaen!"* http://www.psykologibloggen.no/?p=2446 :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.