Gå til innhold

Vansker med å skifte linje under lesing.

waxo

Anbefalte innlegg

Nå skal vi snart til øyelege og ortoptist igjen med guttungen.

Men vil bare se her inne om noen har vært borti det jeg opplever om dagen.

Han er langsynt, +4,5 og 5. Var til siste synskontroll i august 09.

Det jeg opplever er at han strever med å lese, eller ikke det å lese i seg selv, det går fint og flytende, men det å henge med på linjeskift er vanskelig for han. Begynner ofte å lese samme linje om igjen eller hopper over en linje, og han sier selv at det er vanskelig å finne riktig linje.

Nå har jeg akkurat begynt med briller selv, og det jeg selv merker nå er at hvis jeg tar av meg brillene sliter jeg også med linjeskift, og jeg er bare litt langsynt, 0,75 og 0,5.

Så det jeg etter alle disse skriveriene lurer på er. Kan synet hans ha forandret seg så mye på et drøyt halvår, at det er der vanskene kan ligge? Eller kan det være andre ting som gjør at linjeskift er vanskelig?

Eller en siste mulighet, at det er vanlig når man er 7 år og ikke har såååå masse lesetrening bak seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den type synsrelaterte problemer er i allefall vanlig for folk med samsynsvansker, så det er bra han skal til optometrist (eller hva det nå heter, jeg roter alltid litt med betegnelsen...*s*).

Det som hjelper for en del er å bruke linjal som støtte for synet når man leser. Legg linjalen under den linjen som skal leses, og så flyttes den hver gang man er ferdig med en linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den type synsrelaterte problemer er i allefall vanlig for folk med samsynsvansker, så det er bra han skal til optometrist (eller hva det nå heter, jeg roter alltid litt med betegnelsen...*s*).

Det som hjelper for en del er å bruke linjal som støtte for synet når man leser. Legg linjalen under den linjen som skal leses, og så flyttes den hver gang man er ferdig med en linje.

Ja, jeg sliter også litt med samsynet....så det kan nok stemme bra.

Sist han var hos Ortoptisten sa ho at han ikke gjorde det, men vet ikke om sånt kan forandre seg?

Jaja, vi får jo snart svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sliter også litt med samsynet....så det kan nok stemme bra.

Sist han var hos Ortoptisten sa ho at han ikke gjorde det, men vet ikke om sånt kan forandre seg?

Jaja, vi får jo snart svar :-)

Ortopist var det det heter, ja.-)

Samsynsvansker kan være helt marginale, så jeg ville nå uansett ha forsøkt å lese med linjal for å se om det hjelper. Jeg har selv gjort det i ørten år, og gjør det fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

''Eller en siste mulighet, at det er vanlig når man er 7 år og ikke har såååå masse lesetrening bak seg?''

Jeg heller til denne teorien. Et tips, som datteren min fikk, var å bruke lineal og skifter linje etterhvert som han leser, blir det lettere å følge med på linjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva mener du

Hva mener du med ortopmist? Mener du optometrist? Hvis han ikke går til optometrist så vil jeg anbefale deg å prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jeg hadde iallefall problemer med dette når jeg var liten. Det "løste jeg" ved å ha bare et øye oppe når jeg leste ;)

Problemet mitt lå i at jeg hadde litt samsynsvansker, så jeg vil tro det er dette som er problemet for barnet ditt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer jeg på

Samsynsvansker kan være helt marginale, så jeg ville nå uansett ha forsøkt å lese med linjal for å se om det hjelper. Jeg har selv gjort det i ørten år, og gjør det fortsatt.

Oj, gjør du det når du leser på senga også? Er ikke det tungvint?

Men enig i at det er fint for de små som sliter med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, gjør du det når du leser på senga også? Er ikke det tungvint?

Men enig i at det er fint for de små som sliter med dette.

Nei, jeg gjør det ikke når jeg leser skjønnlitteratur på senga, men jeg gjør det stort sett alltid når jeg jobber med faglitteratur. Det er ikke hemmende for lesehastigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å finne bøker med korte linjer? Jeg vet at dette kan hjelpe en del som har div. leseproblemer. (Da mener jeg altså at linjene fysisk er korte, ikke setningene)

Det bør finnes bøker til denne alderen som har dette.

Enkel test som du fort ser om virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt forslag :-)

Skal teste det på leseleksa i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg ser du har fått flere gode svar, så jeg nøyer meg meg å si at Billa (som blir 7 på mandag) roter med linjene innimellom. Hun leser helt ok, men det er flere ganger hun hopper over en linje, eller leser sammen igjen (mest det første). Det er ingen konsekvent feil, men det skjer.

Hun blander oftere b og d enn hun leser linjer feil, men når hun først har begynt å lese noe feil - så er det vanskelig å rette det opp/lese det riktig etterpå. Det blir som feilen har satt seg på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tekstene han leser fått mindre og tettere skrift og linjer? Det vil i så fall stille større krav til synet og eventuelle vansker vil komme mer fram.

I stedet for linjal kan det være greit med et hvitt ark eller noe annet som ikke gir forstyrrende synsinntrykk. Det går også an å prøve med en transparent folie som man tengner en linje på. For noen kan det være til hjelp med litt gulfarge på folien.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tekstene han leser fått mindre og tettere skrift og linjer? Det vil i så fall stille større krav til synet og eventuelle vansker vil komme mer fram.

I stedet for linjal kan det være greit med et hvitt ark eller noe annet som ikke gir forstyrrende synsinntrykk. Det går også an å prøve med en transparent folie som man tengner en linje på. For noen kan det være til hjelp med litt gulfarge på folien.

mvh

Ja, helt klart mindre bokstaver og tettere linjer de siste ukene.

Tusen takk for tips, jeg tar de med meg videre, og vil teste ut hva som funker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har fått flere gode svar, så jeg nøyer meg meg å si at Billa (som blir 7 på mandag) roter med linjene innimellom. Hun leser helt ok, men det er flere ganger hun hopper over en linje, eller leser sammen igjen (mest det første). Det er ingen konsekvent feil, men det skjer.

Hun blander oftere b og d enn hun leser linjer feil, men når hun først har begynt å lese noe feil - så er det vanskelig å rette det opp/lese det riktig etterpå. Det blir som feilen har satt seg på en måte.

''Hun blander oftere b og d enn hun leser linjer feil, men når hun først har begynt å lese noe feil - så er det vanskelig å rette det opp/lese det riktig etterpå. Det blir som feilen har satt seg på en måte.''

Den perioden har vi akkurat vært igjennom og er bak oss :-)

Tenkte på det forrige uke faktisk, at nå har han jammen sluttet med å blande b og d ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å finne bøker med korte linjer? Jeg vet at dette kan hjelpe en del som har div. leseproblemer. (Da mener jeg altså at linjene fysisk er korte, ikke setningene)

Det bør finnes bøker til denne alderen som har dette.

Enkel test som du fort ser om virker.

Det er leseleksene på skolen. Linjene har blitt ganske lange i det siste, og det er i det siste problemet har dukket opp.

Det har også blitt mindre bokstaver i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde iallefall problemer med dette når jeg var liten. Det "løste jeg" ved å ha bare et øye oppe når jeg leste ;)

Problemet mitt lå i at jeg hadde litt samsynsvansker, så jeg vil tro det er dette som er problemet for barnet ditt også.

Jeg har løst det ved å sitte med hode på skakke jeg......

Du kan sikkert tenke deg hvordan nakken er.......;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Eller en siste mulighet, at det er vanlig når man er 7 år og ikke har såååå masse lesetrening bak seg?''

Jeg heller til denne teorien. Et tips, som datteren min fikk, var å bruke lineal og skifter linje etterhvert som han leser, blir det lettere å følge med på linjene.

Skal teste dette med linjal, hvis det funker er det jo veldig enkelt.

Linjalen er jo i sekken hele tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har løst det ved å sitte med hode på skakke jeg......

Du kan sikkert tenke deg hvordan nakken er.......;-)

Hehe, finnes mange rare medoder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...