Gå til innhold

Kjøpe varer gjennom egen arbeidsplass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så enkelt er det ikke. Arbeidsgiveren kan få bokettersyn, og da er det viktig for arbeidsgiver at alle faktura, som er utstedt til hans firma er blitt bokført i firmaets regnskap, ellers ser det ut til at firmaet kjøper og selger varer utenom det vanlige bokføringssystem, og da er det lett å tolke det dithen at det er svarte penger i omløp i firmaet.

Disse fakturaene som ikke er bokført hos oss, de må da ettersynet ha funnet hos fakturautsteder?

Persille1365381127
Skrevet

''men poenget mitt var at det ikke var ulovlig å ta det utenom :)''

Og poenget mitt er at det kan være enklere å gjøre det riktig 1. gangen, slik en ikke får et forklaringsproblem ved et eventuell bokettersyn eller revisorgjennomgang.

Å føre to fakturaer mer, en innkommende og en utgående, vil ikke volde noe stort problem uansett om virksomheten er liten.

Jo, for meg så ville det faktisk blitt et problem. Jeg selger ikke varer, jeg selger en tjeneste - som ikke er mva-belagt. Det vil si at jeg får refundert alt vi betaler inn av mva.

Jeg har ingen mulighet til å ha noe kunderegister utover de barna som er registrert i barnehagen, og i så måte er abonnementskunder. Jeg må også betale regnskapsføreren for å gjøre en slik jobb.

Likevel har jeg mulighet til å kjøpe ting billigere fordi vi er barnehage, blant annet en del husholdningsutstyr, leker osv - som ansatte kanskje også vil ha hjemme.

Så jeg ser helt klart at det er veldig mye mer jobb å gjøre det slik du beskriver, enn å bare gi den ansatte varen & fakturaen.

Gjest høstløv
Skrevet

Jo, for meg så ville det faktisk blitt et problem. Jeg selger ikke varer, jeg selger en tjeneste - som ikke er mva-belagt. Det vil si at jeg får refundert alt vi betaler inn av mva.

Jeg har ingen mulighet til å ha noe kunderegister utover de barna som er registrert i barnehagen, og i så måte er abonnementskunder. Jeg må også betale regnskapsføreren for å gjøre en slik jobb.

Likevel har jeg mulighet til å kjøpe ting billigere fordi vi er barnehage, blant annet en del husholdningsutstyr, leker osv - som ansatte kanskje også vil ha hjemme.

Så jeg ser helt klart at det er veldig mye mer jobb å gjøre det slik du beskriver, enn å bare gi den ansatte varen & fakturaen.

''Så jeg ser helt klart at det er veldig mye mer jobb å gjøre det slik du beskriver, enn å bare gi den ansatte varen & fakturaen.''

Nå gjør du en liten arbeidsoppgave til å bli et stort problem, og det er det ikke.

Du vil få et mye større problemer med at fakturaene ikke er registrert i ditt regnskap, hvis du får bokettersyn. For da viser regnskapet ditt at du kjøper og selger varer utenom det som du fører i regnskapet, og det blir svart inntekt.

Persille1365381127
Skrevet

''Så jeg ser helt klart at det er veldig mye mer jobb å gjøre det slik du beskriver, enn å bare gi den ansatte varen & fakturaen.''

Nå gjør du en liten arbeidsoppgave til å bli et stort problem, og det er det ikke.

Du vil få et mye større problemer med at fakturaene ikke er registrert i ditt regnskap, hvis du får bokettersyn. For da viser regnskapet ditt at du kjøper og selger varer utenom det som du fører i regnskapet, og det blir svart inntekt.

Nå tror jeg ikke du har lest alt jeg har skrevet.

Jeg sier; det jeg foreslo er ikke ulovlig.

Det jeg foreslo er langt enklere for mange, enn den løsningen du foreslo. At du mener det er vanskeligere er helt ok, men det er ikke det for meg.

Og nei, når man ikke verken har ført varen inn eller tatt den ut - så har det aldri vært noen vare der, og heller ingenting å tjene svart på.

Om jeg bestiller tre puslespill og gir både dem og fakturaen til en ansatt - så tviler jeg sterkt på at noen vil kunne beskylde meg for å tjene svart på det. Verken pengene eller varen har vært innom barnehagens regnskap.

Og bestiller du til en co/ adresse, og med navngitt kontaktperson på den adressen - så har heller aldri varen vært i lokalene, ei heller blitt signert inn på barnehagens adresse.

Ingen vare mottatt, ingen vare å betale for. Ergo er mitt selskap ute av dansen.

Det andre selskapet kan dokumentere at varen er mottatt på riktig adresse, og faktura betalt - mottaker kan bekrefte at dette stemmer.

Mao; ikke noe problem for noen.

Selger har barnehagen som ansvarlig selskap dersom mottaker ikke betaler - man trenger ikke være mottaker av varen for det.

Gjest høstløv
Skrevet

Det jeg foreslo er langt enklere for mange, enn den løsningen du foreslo. At du mener det er vanskeligere er helt ok, men det er ikke det for meg.

Og nei, når man ikke verken har ført varen inn eller tatt den ut - så har det aldri vært noen vare der, og heller ingenting å tjene svart på.

Om jeg bestiller tre puslespill og gir både dem og fakturaen til en ansatt - så tviler jeg sterkt på at noen vil kunne beskylde meg for å tjene svart på det. Verken pengene eller varen har vært innom barnehagens regnskap.

Og bestiller du til en co/ adresse, og med navngitt kontaktperson på den adressen - så har heller aldri varen vært i lokalene, ei heller blitt signert inn på barnehagens adresse.

Ingen vare mottatt, ingen vare å betale for. Ergo er mitt selskap ute av dansen.

Det andre selskapet kan dokumentere at varen er mottatt på riktig adresse, og faktura betalt - mottaker kan bekrefte at dette stemmer.

Selger har barnehagen som ansvarlig selskap dersom mottaker ikke betaler - man trenger ikke være mottaker av varen for det.

Du har ikke lest innleggene mine og derfor ikke forstått hvordan bokettersyn fungerer i virkeligheten.

Persille1365381127
Skrevet

Du har ikke lest innleggene mine og derfor ikke forstått hvordan bokettersyn fungerer i virkeligheten.

Joda, jeg har forstått det.

Men så lenge dette ikke er ulovlig, så er det heller ingen som kan ta deg på det bokettersyn.

Og alle driver ikke selskaper som handler med kjøp og salg av varer, så da kan det jo hende at de fungerer på andre måter enn det du kjenner til. Mitt f.eks.

Gjest høstløv
Skrevet

Dessuten har du glemt å lese Forskrift om bokføring, det står der at alle transaksjoner med leverandør skal bokføres.

''4. Leverandørspesifikasjon. Alle transaksjoner med leverandører pr. periode, der leverandørens kode, navn og organisasjonsnummer, alle poster i ordnet rekkefølge med dokumentasjonsdato og dokumentasjonshenvisning og inn- og utgående saldo skal fremgå. ''

http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-20041201-1558-003.html#3-1

Gjest høstløv
Skrevet

Joda, jeg har forstått det.

Men så lenge dette ikke er ulovlig, så er det heller ingen som kan ta deg på det bokettersyn.

Og alle driver ikke selskaper som handler med kjøp og salg av varer, så da kan det jo hende at de fungerer på andre måter enn det du kjenner til. Mitt f.eks.

Det er ulovlig iflg. Forskrift om bokføring, kapitel 3 nr. 4.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har Nå har jeg jobbet innen regnskap i 15 år, og ikke hatt tilsvarende problematikk. Noen spør etter kontoutdrag, men det er for å sikre at det ikke er åpne og ubetalte fakturaer til leverandører. (Altså at de skylder penger som ikke er bokført)

Det med næringsdrivende har vært i årevis, og er ikke noe nytt. Det er jo for å innrapportert regninger som de har sendt slik at de ikke kan ta dette svart.

Jeg ble rett og slett veldig nysgjerrig her nå, så jeg ringte Sticos (Norges største oppslagsverk på regnskap m.m.) De sa at det ikke var noen krav om dette, men at han anbefalte at vi førte det. Så dermed gjør man ikke noe galt (lovmessig) ved å ikke føre disse fakturaene.

Det er lovpålagt iflg. Forskrift om bokføring kapitel 3 nr 4.

''4. Leverandørspesifikasjon. Alle transaksjoner med leverandører pr. periode, der leverandørens kode, navn og organisasjonsnummer, alle poster i ordnet rekkefølge med dokumentasjonsdato og dokumentasjonshenvisning og inn- og utgående saldo skal fremgå. ''

Persille1365381127
Skrevet

Dessuten har du glemt å lese Forskrift om bokføring, det står der at alle transaksjoner med leverandør skal bokføres.

Jeg har ikke foretatt noen transaksjon, jeg har kun latt en ansatt bruke meg som garantist for å bestille en vare.

Problem løst.

Persille1365381127
Skrevet

Det er ulovlig iflg. Forskrift om bokføring, kapitel 3 nr. 4.

Sjekk forrige svar; nei.

Jeg gidder ikke diskutere det mer, du er tydeligvis mer opptatt av at alle må gjøre som du sier - selv om du flere ganger har fått vist og forklart at andre alternativer ikke er ulovlig, og kanskje mer praktisk.

Jeg sier ikke at du tar feil, du har helt sikkert rett - men det gjør det likevel ikke ulovlig å velge andre løsninger.

Gjest høstløv
Skrevet

Sjekk forrige svar; nei.

Jeg gidder ikke diskutere det mer, du er tydeligvis mer opptatt av at alle må gjøre som du sier - selv om du flere ganger har fått vist og forklart at andre alternativer ikke er ulovlig, og kanskje mer praktisk.

Jeg sier ikke at du tar feil, du har helt sikkert rett - men det gjør det likevel ikke ulovlig å velge andre løsninger.

Det var jo egentlig du som begynte å blande deg inn i en annen tråd, som ikke omhandler et annet spørsmål, enn den problemstilling, som du argumenterer med.

Caloni Makaroni
Skrevet

Kjempefint!

Beløpet er såpass stort, så greit å ha sitt på det tørre. Jeg tror sjefen i kontakt med revisor en-eller-annen-gang tidligere har fått beskjed om at private varer må viderefaktureres med påslag, og siden det har det var sagt. Men han kan ha misforstått i utgangspunktet.

Nå har ikke jeg lest igjennom denne tråden, men bare skyter inn at da jeg arbeidet i butikk fikk vi kjøpe varer til "Innkjøpspris + 10 % + moms". Det var for å gjøre det lovlig, visstnok.

Men jeg kan ikke noe mer om det enn at det var slik vi gjorde det.

Persille1365381127
Skrevet

Det var jo egentlig du som begynte å blande deg inn i en annen tråd, som ikke omhandler et annet spørsmål, enn den problemstilling, som du argumenterer med.

Hæ?

Jeg har svart direkte til trådstarter - og så er det du som svarer meg. Jeg har ikke startet noen diskusjon, eller svart på noe annet enn det trådstarter spør om.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har ikke jeg lest igjennom denne tråden, men bare skyter inn at da jeg arbeidet i butikk fikk vi kjøpe varer til "Innkjøpspris + 10 % + moms". Det var for å gjøre det lovlig, visstnok.

Men jeg kan ikke noe mer om det enn at det var slik vi gjorde det.

Det er nok for å unngå at man kjøper varer til innkjøpspris og selger videre på privatbasis, da er jo mulighetene for svart omsetning absolutt tilstede.

I tilfellet mitt er det ganske så enkelt å dokumentere at varene er i min besittelse og ikke videresolgt. Så jeg tror dette går bra :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...