Gå til innhold

Hvordan bli spesialpedagog?

Gjest vil bytte jobb

Anbefalte innlegg

Gjest vil bytte jobb

Jeg er utdannet sykepleier og har jobbet i mange år som det. I de par siste årene har jeg fått lyst til å bli spesialpedagog. Må jeg da først ta lærerutdanningen først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trondheimsboer

På NTNU er spesialpedagogikk en masterutdanning (ser under her at i Oslo kan du ta en bachelor) På NTNU krever det som forkunnskaper enten:

• Bachelorgrad med fordypning i pedagogikk

• Eller gjennomført de tre første årene av

allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanning

• Eller Bachelorgrad og ettårig praktisk-pedagogisk

utdanning

• Eller 3 årig faglærerutdanning

• Eller bachelor i trafikkpedagogikk

og dessuten må du ha C for å komme inn...

http://www.ntnu.no/studier/spesialpedagogikk/master

http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/archive/00093/Master_i_spesialpeda_93711a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

I Oslo, ja...

Du spurte om man MÅTTE ta lærerutdanninga først, og jeg svarte at du ikke måtte. ;)

I Trondheim kan du ta spes.ped. på høyskolen, men jeg lurer på om det kanskje er en master. Og da må du i så fall ha 3 av 4 år på lærerutdanninga først. Eller evt. 3-årig barnevernspedagog eller førskolelærer. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trondheimsboer

Du spurte om man MÅTTE ta lærerutdanninga først, og jeg svarte at du ikke måtte. ;)

I Trondheim kan du ta spes.ped. på høyskolen, men jeg lurer på om det kanskje er en master. Og da må du i så fall ha 3 av 4 år på lærerutdanninga først. Eller evt. 3-årig barnevernspedagog eller førskolelærer. Tror jeg.

Nei, nå blander du nok. Jeg spurte ikke om noen ting i det hele tatt, jeg :) Jeg ville bare presisere at det var forskjeller avhengig av hvor i landet man studerer. Jeg vet godt hvordan det er i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CableDrop

Nei, du trenger ikke lærerutdanning. Du kan begynne rett på et treårig Bachelorløp i spesped, eller så kan det tenkes at du kan få innpass på tredje året pga din sykepleierutdanning. Alt er i endring nå, så du får sjekke det. Det er noen masterutdanninger som synspedagogikk og audiopedagogikk, hvor du _muligens_ kan få dispensasjon fra bachelorgraden med sykepleierutdanning. Men det må du sjekke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...