Gå til innhold

Hvordan bli spesialpedagog?

Gjest vil bytte jobb

Anbefalte innlegg

Gjest vil bytte jobb

Jeg er utdannet sykepleier og har jobbet i mange år som det. I de par siste årene har jeg fått lyst til å bli spesialpedagog. Må jeg da først ta lærerutdanningen først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trondheimsboer

På NTNU er spesialpedagogikk en masterutdanning (ser under her at i Oslo kan du ta en bachelor) På NTNU krever det som forkunnskaper enten:

• Bachelorgrad med fordypning i pedagogikk

• Eller gjennomført de tre første årene av

allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanning

• Eller Bachelorgrad og ettårig praktisk-pedagogisk

utdanning

• Eller 3 årig faglærerutdanning

• Eller bachelor i trafikkpedagogikk

og dessuten må du ha C for å komme inn...

http://www.ntnu.no/studier/spesialpedagogikk/master

http://www.ntnu.no/eksternweb/multimedia/archive/00093/Master_i_spesialpeda_93711a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

I Oslo, ja...

Du spurte om man MÅTTE ta lærerutdanninga først, og jeg svarte at du ikke måtte. ;)

I Trondheim kan du ta spes.ped. på høyskolen, men jeg lurer på om det kanskje er en master. Og da må du i så fall ha 3 av 4 år på lærerutdanninga først. Eller evt. 3-årig barnevernspedagog eller førskolelærer. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trondheimsboer

Du spurte om man MÅTTE ta lærerutdanninga først, og jeg svarte at du ikke måtte. ;)

I Trondheim kan du ta spes.ped. på høyskolen, men jeg lurer på om det kanskje er en master. Og da må du i så fall ha 3 av 4 år på lærerutdanninga først. Eller evt. 3-årig barnevernspedagog eller førskolelærer. Tror jeg.

Nei, nå blander du nok. Jeg spurte ikke om noen ting i det hele tatt, jeg :) Jeg ville bare presisere at det var forskjeller avhengig av hvor i landet man studerer. Jeg vet godt hvordan det er i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CableDrop