Gå til innhold

Hva vil det egentlig si å ha fordommer?

Anbefalte innlegg

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''Er jeg fordomsfull eller rasistisk?''

Nei.

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

58

• hidi, the scorpion

16

• morsan

9

• peppermyntete

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Da må du også være imot at de bærer kors om halsen.

''Da må du også være imot at de bærer kors om halsen.''

Det bør være lik praksis for alle religiøse symbolder.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Knappene på politiuniformen har kors. Det er en del av uniformen, og det er da langt mer alvorlig enn om 1-2 politikvinner ut av alt politi i Norge har sjal på? (Noe som ikke plager andre enn dem selv, og ikke er et hinder på noe vis.)

Så lenge vi ikke har en stat som skiller mellom stat og religion, må vi akseptere religioner uten å diskriminere.

Med vennlig hilsen

''Det er en del av uniformen, og det er da langt mer alvorlig ''

Nei, det er det virkelig ikke. Og ganske naturlig når vi har en kristen verdiforankring i Grunnloven.

Gjest fordomsfull
Skrevet

Knappene på politiuniformen har kors. Det er en del av uniformen, og det er da langt mer alvorlig enn om 1-2 politikvinner ut av alt politi i Norge har sjal på? (Noe som ikke plager andre enn dem selv, og ikke er et hinder på noe vis.)

Så lenge vi ikke har en stat som skiller mellom stat og religion, må vi akseptere religioner uten å diskriminere.

Med vennlig hilsen

Om de knappene så har kors, så er det likt for alle som bærer dem. De har ikke valgt dem selv. Kvinnene som ønsker å jobbe i politiet og ha eget hodeplagg har gjort et valg selv. De ønsker da å fremstå som privatpersoner i tillegg til å være polit, hvor dette skal være nøytralt. Og nei, jeg synes heller ikke noe om politimenn med Vålerengaskjerf, eller hva det skulle være.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Om de knappene så har kors, så er det likt for alle som bærer dem. De har ikke valgt dem selv. Kvinnene som ønsker å jobbe i politiet og ha eget hodeplagg har gjort et valg selv. De ønsker da å fremstå som privatpersoner i tillegg til å være polit, hvor dette skal være nøytralt. Og nei, jeg synes heller ikke noe om politimenn med Vålerengaskjerf, eller hva det skulle være.

''Om de knappene så har kors, så er det likt for alle som bærer dem. ''

Et ytterst viktig poeng.

Gjest fordomsfull
Skrevet

Vel, enten vi liker det eller ei, er store deler av befolkningen religiøse. Jeg er ateist, og tenker egentlig mer på om en organisasjon er religiøs, enn om den enkelte er det.

Det er på mange måter langt verre at korset er en del av uniformen for alle, enn at en eller annen politi har på kors, hijab, kippa, osv.

Og tenk også på at man kan ha en forstokket mannlig muslim som politi (helt i tråd med politiuniformforskriftene), men kan kan ikke ha en progressiv kvinne med sjal? Hva er logikken i det?

Med vennlig hilsen

''Det er på mange måter langt verre at korset er en del av uniformen for alle, enn at en eller annen politi har på kors, hijab, kippa, osv.

''

hvorfor skulle det være så mye verre da? Problemet oppstår jo når en skal megle mellom etniske grupper. Hvordan skal gruppene kunne føle seg rettferdig ivaretatt når en ser at politiet som skal være nøytralt tilhører en religiøs gruppe? Hvis jeg ringer politiet så vil jeg at politiet skal komme i form av sin yrkesgruppe ikke som muslimer og jøder

hidi, the scorpion
Skrevet

''Det er på mange måter langt verre at korset er en del av uniformen for alle, enn at en eller annen politi har på kors, hijab, kippa, osv.

''

hvorfor skulle det være så mye verre da? Problemet oppstår jo når en skal megle mellom etniske grupper. Hvordan skal gruppene kunne føle seg rettferdig ivaretatt når en ser at politiet som skal være nøytralt tilhører en religiøs gruppe? Hvis jeg ringer politiet så vil jeg at politiet skal komme i form av sin yrkesgruppe ikke som muslimer og jøder

Jødedommen er fredelig, kristendommen er fredelig. Islam oppfordrer til vold og død...

Skrevet

Vel; har du noen fordommer innebærer det først og fremt at du har vært igjennom noen tankeprosesser før "saksomfanget" er av en slik art at du blir i stand til å gjøre en mer fornuftig og helhetlig vurdering av sakens anliggende. Heri ligger det altså et morsomt paradoks; fordomsfrie mennesker må anses som uinteressante tanketomme idioter som umulig kan ytre seg om en sak før den har gått ut på dato. Mao ukåte fjaser som ikke er i stand til å lire ut annet en alminnelig kjedelig pisspreik blottet for sprengkraft. Den fordomsfulle tar stilling til saken før han har full informasjon. Det gjøre han til en refleksiv, og kan hende, til en interessant person.

Gjest fordomsfull?
Skrevet

Jødedommen er fredelig, kristendommen er fredelig. Islam oppfordrer til vold og død...

''Jødedommen er fredelig, kristendommen er fredelig. Islam oppfordrer til vold og død...''

Jeg er sterkt uenig i generaliseringen. Det er enkeltmennesker innen religionen som bestemmer hvordan religionen skal oppfattes for andre. Det er kristne som har gjort grusomme forbrytelser, det samme med jøder. Samtidig er islam en så utbredt religon at at det gir lite mening å si at Islam som religon er voldelig fordi noen velger å joine Al Qaida, De fredelige muslimene som det finnes flest av, hører vi ikke så mye om. De er ikke så interesante i media. Det er mer spennende å fokusere på det som gir action.

Gjest fordomsfull?
Skrevet

Vel; har du noen fordommer innebærer det først og fremt at du har vært igjennom noen tankeprosesser før "saksomfanget" er av en slik art at du blir i stand til å gjøre en mer fornuftig og helhetlig vurdering av sakens anliggende. Heri ligger det altså et morsomt paradoks; fordomsfrie mennesker må anses som uinteressante tanketomme idioter som umulig kan ytre seg om en sak før den har gått ut på dato. Mao ukåte fjaser som ikke er i stand til å lire ut annet en alminnelig kjedelig pisspreik blottet for sprengkraft. Den fordomsfulle tar stilling til saken før han har full informasjon. Det gjøre han til en refleksiv, og kan hende, til en interessant person.

en person som innrømmer at h*n har fordommer, er vel ganske langt på vei til å bli fordomsfri? For fordommer har vi vel alle sammen ?

Skrevet

Du oppfordrer til slikt med barnehagepreiket ditt.

Skrevet

Har ingen betenkligheter med at Norge skal være norsk... Har mange betenkligheter mot muslimer....(

Ja, vi vet du er uvitende, dessverre. Det har du demonstrert til fulle.

"Norsk" handler om statsborgerskap.

Muslim handler om religion. Man kan fint være norsk muslim, pakistansk kristen, kinesisk hindu, osv.

Du blander konseptene.

Skrevet

''Det er en del av uniformen, og det er da langt mer alvorlig ''

Nei, det er det virkelig ikke. Og ganske naturlig når vi har en kristen verdiforankring i Grunnloven.

Nettopp. Ergo er det ikke fritt for religion, og da vil det være alvorlig diskriminering hvis man ikke aksepterer andre religioner, ettersom den norske Grunnloven fordrer religionsfrihet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men lovverket sier at folk har religionsfrihet, og at det også gjelder politifolk.

Det er heller ikke noe problem med mindre man ønsker å lage et problem ut av det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Om de knappene så har kors, så er det likt for alle som bærer dem. ''

Et ytterst viktig poeng.

Hva er så viktig med det? Det viser jo bare at religiøse symboler må være akseptable.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

''Jødedommen er fredelig, kristendommen er fredelig. Islam oppfordrer til vold og død...''

Jeg er sterkt uenig i generaliseringen. Det er enkeltmennesker innen religionen som bestemmer hvordan religionen skal oppfattes for andre. Det er kristne som har gjort grusomme forbrytelser, det samme med jøder. Samtidig er islam en så utbredt religon at at det gir lite mening å si at Islam som religon er voldelig fordi noen velger å joine Al Qaida, De fredelige muslimene som det finnes flest av, hører vi ikke så mye om. De er ikke så interesante i media. Det er mer spennende å fokusere på det som gir action.

Det er opp til deg å mene;))

hidi, the scorpion
Skrevet

Du oppfordrer til slikt med barnehagepreiket ditt.

Din mening;)

Gjest fordomsfull?
Skrevet

Men lovverket sier at folk har religionsfrihet, og at det også gjelder politifolk.

Det er heller ikke noe problem med mindre man ønsker å lage et problem ut av det.

Med vennlig hilsen

Det er jo en problemstilling som vi ikke har sett ennå. Ja, jeg tenker at det i en del situasjoner kan bli veldig problematisk om politifolk velger å bruke religiøse hodeplagg på jobben. Det er godt mulig at de har lov til å bruke religiøse plagg i jobben, men det står vel ingenting om at det skal være synlig for folk? Om ingen kan se at jeg har et kjede med kors under uniformen, så er det vel heller ikke noe problem? hvorfor skal alle vite om mitt religiøse syn?

Gjest fordomsfull?
Skrevet

Det er opp til deg å mene;))

''Det er opp til deg å mene;))''

ja, og takk Gud for det!

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, vi vet du er uvitende, dessverre. Det har du demonstrert til fulle.

"Norsk" handler om statsborgerskap.

Muslim handler om religion. Man kan fint være norsk muslim, pakistansk kristen, kinesisk hindu, osv.

Du blander konseptene.

Jeg ønsker et fredelig Norge, uansett "religion", men det finnes ikke mye fred Islam....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...