Gå til innhold

Hva vil det egentlig si å ha fordommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Din mening;)

Poenget er at du sprer hat, og oppfører deg som en rasistisk klovn når du skriver slikt. Du er som en unge i barnahagen som har lært et "stygt" ord, og som bare må repetere og repetere det for å "sjokkere" flest mulig.

Ta deg en tur til konsentrasjonsleirer i Polen, så ser du hva det du holder på med fører til.

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

58

• hidi, the scorpion

16

• morsan

9

• peppermyntete

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg ønsker et fredelig Norge, uansett "religion", men det finnes ikke mye fred Islam....

De fleste muslimer jeg kjenner er LANGT fredeligere og mer forsonelige enn det du er, så det er faktisk du som er verst her.

De aller fleste av verdens 1,5 milliarder muslimer lever i fred og ro.

Skrevet

Det er jo en problemstilling som vi ikke har sett ennå. Ja, jeg tenker at det i en del situasjoner kan bli veldig problematisk om politifolk velger å bruke religiøse hodeplagg på jobben. Det er godt mulig at de har lov til å bruke religiøse plagg i jobben, men det står vel ingenting om at det skal være synlig for folk? Om ingen kan se at jeg har et kjede med kors under uniformen, så er det vel heller ikke noe problem? hvorfor skal alle vite om mitt religiøse syn?

Et kors brukes for å fortelle andre om religionen din.

Et sjal på hodet handler ikke om å fortelle andre, men å dekke til håret ditt. Forstår du? Det er ikke "misjonærende"; man har simpelthen et sjal på.

De har lov å bruke sjal i Storbritannia og Sverige, og enkelte stater i USA. Politiet i Storbritannia sier de har meget gode erfaringer med det.

Men uansett om folk ikke likte det - hva så? Skal man si at man ikke skal ha homofile politifolk fordi noen ikke liker homofile? Eller noen ikke liker at kvinner er politi?

Med vennlig hilsen

Gjest fordomsfull?
Skrevet

Jeg ønsker et fredelig Norge, uansett "religion", men det finnes ikke mye fred Islam....

Hvor tar du disse konklusjonene dine fra? om du har hørt om voldelige muslimer ( de finnes), hvordan kan du da konkludere med at resten av muslimene også er sånn? Det blir som om kristne skulle bli assosiert med pedofile prester og Knutby-folk, fordi det er det media har vært opptatt av. Du får ikke høre om alle de andre kristne som ikke er slik. Vi må være kritiske til det vi får servert gjennom media.

hidi, the scorpion
Skrevet

Poenget er at du sprer hat, og oppfører deg som en rasistisk klovn når du skriver slikt. Du er som en unge i barnahagen som har lært et "stygt" ord, og som bare må repetere og repetere det for å "sjokkere" flest mulig.

Ta deg en tur til konsentrasjonsleirer i Polen, så ser du hva det du holder på med fører til.

Nå går du for langt:(

Det blir så useriøst.

hidi, the scorpion
Skrevet

De fleste muslimer jeg kjenner er LANGT fredeligere og mer forsonelige enn det du er, så det er faktisk du som er verst her.

De aller fleste av verdens 1,5 milliarder muslimer lever i fred og ro.

Og resten vil ødelegge verden...(

Skrevet

Nå går du for langt:(

Det blir så useriøst.

Når du skriver slikt. "Jødedommen er fredelig, kristendommen er fredelig. Islam oppfordrer til vold og død..." så har du allerede gått for langt, hidi.

Alt for langt.

Det er INGEN forskjell på å trakassere jøder og å trakassere muslimer. Det er akkurat det samme, og det vet du godt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hvor tar du disse konklusjonene dine fra? om du har hørt om voldelige muslimer ( de finnes), hvordan kan du da konkludere med at resten av muslimene også er sånn? Det blir som om kristne skulle bli assosiert med pedofile prester og Knutby-folk, fordi det er det media har vært opptatt av. Du får ikke høre om alle de andre kristne som ikke er slik. Vi må være kritiske til det vi får servert gjennom media.

''Hvor tar du disse konklusjonene dine fra? ''

Fra Koranen.

Skrevet

Og resten vil ødelegge verden...(

Det gjelder i akkurat like stor grad kristne, jøder, hinduer og alle andre. Inkl. deg, basert på hva du skriver her.

Mennesker med slike holdninger som du fremviser er en del av problemet.

Skrevet

''Hvor tar du disse konklusjonene dine fra? ''

Fra Koranen.

Ja, og du tolker også Bibelen helt bokstavelig?

Alt som står mellom permene skal tas bokstavelig?

Gjest fordomsfull?
Skrevet

Et kors brukes for å fortelle andre om religionen din.

Et sjal på hodet handler ikke om å fortelle andre, men å dekke til håret ditt. Forstår du? Det er ikke "misjonærende"; man har simpelthen et sjal på.

De har lov å bruke sjal i Storbritannia og Sverige, og enkelte stater i USA. Politiet i Storbritannia sier de har meget gode erfaringer med det.

Men uansett om folk ikke likte det - hva så? Skal man si at man ikke skal ha homofile politifolk fordi noen ikke liker homofile? Eller noen ikke liker at kvinner er politi?

Med vennlig hilsen

nå diskuterer vi om politifolk skal skal være nøytrale eller ikke i jobben, ikke hva slags folk vi liker eller ikke liker. om en muslimsk politikvinne kan dekke til sjalet sitt med politilua, så er ikke hennes religiøse syn synlig for folk.

Muslimske kvinner skal ikke forholde seg til ukjente menn. De skal helst ikke prate med dem eller ta i dem. hvordan skal da en eventuell pågripelse skje? Må de da overlate alt til en ikke-muslimsk kollega?

Det forundrer meg ikke om de ikke har opplevd negative ting med å ha muslimsk politi i England. Du kan jo risikere deg en blåveis om du velger snakke å høyt om de problemene det medfører. Da blir du regnet som fordomsfull.

hidi, the scorpion
Skrevet

Når du skriver slikt. "Jødedommen er fredelig, kristendommen er fredelig. Islam oppfordrer til vold og død..." så har du allerede gått for langt, hidi.

Alt for langt.

Det er INGEN forskjell på å trakassere jøder og å trakassere muslimer. Det er akkurat det samme, og det vet du godt.

''Det er INGEN forskjell på å trakassere jøder og å trakassere muslimer. Det er akkurat det samme, og det vet du godt.''

Er du helt historieløs?

Skrevet

''Det er INGEN forskjell på å trakassere jøder og å trakassere muslimer. Det er akkurat det samme, og det vet du godt.''

Er du helt historieløs?

Nei, jeg kjenner godt historien, og det er nettopp derfor jeg reagerer.

Det du gjør mot muslimer er akkurat det samme som ble gjort mot jøder på 1930-tallet. Skam deg!

Skrevet

nå diskuterer vi om politifolk skal skal være nøytrale eller ikke i jobben, ikke hva slags folk vi liker eller ikke liker. om en muslimsk politikvinne kan dekke til sjalet sitt med politilua, så er ikke hennes religiøse syn synlig for folk.

Muslimske kvinner skal ikke forholde seg til ukjente menn. De skal helst ikke prate med dem eller ta i dem. hvordan skal da en eventuell pågripelse skje? Må de da overlate alt til en ikke-muslimsk kollega?

Det forundrer meg ikke om de ikke har opplevd negative ting med å ha muslimsk politi i England. Du kan jo risikere deg en blåveis om du velger snakke å høyt om de problemene det medfører. Da blir du regnet som fordomsfull.

En politi er da vel like mye/lite nøytral om hun har et sjal på? Altså, man kan være "bror til bin Laden" og gå i godkjent politiuniform. Man kan være en menneskerettighetsforkjemper, men siden man er muslim og kvinne, skal man da ikke kunne være politi?

Vedr. jobben: de muslimske kvinnene gjør det samme som alle andre. Det har de akseptert, selvsagt.

Det siste du skrev forstod jeg ikke.

Med vennlig hilsen

Gjest Et godt eksempel på fordomsfullhet
Skrevet

Nå skal jeg si noe jeg egentlig aldri sier, men les "samtalene" mellom Sør og Hidi i denne tråden. Hidi demonstrerer her hva fordommer er. I hennes ressonementer finnes det ikke noe inndividnivå, hun opererer kun på gruppenivå (muslimer), og også ikke-praktiserende (eksmpelvis Mohammed som could'nt care less om Allah), vil rammes av hennes holdninger til muslimer generellt i møte med henne. I hennes hode vil også Mohammed være en tidsinnstilt og voldelig bombe.

peppermyntete
Skrevet

Jeg anbefaler at du ser fjerde episode av Harald Eias "Hjernevask" hvis du ikke allerede har gjort det.

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/622217/

:-)

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Nettopp. Ergo er det ikke fritt for religion, og da vil det være alvorlig diskriminering hvis man ikke aksepterer andre religioner, ettersom den norske Grunnloven fordrer religionsfrihet.

Med vennlig hilsen

Ikke så lenge norge har en 1000-årig kristen historie. Men for meg kan man gjerne fjerne korset fra politiuniformen, så slipper man det problemet.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Nå har ikke jeg lest hva andre har svart. Men jeg vil tro at å ha fordommer, er å fordømme/ dømme noen både uten at du kjenner de, og om du eventuelt kjenner de. Da har du satt deg opp en mening om at en person ikke oppfører seg/ser ut som , det som du synes er rett og riktig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Alt for langt.

Du er ikke god i hodet ditt...

Jødene er et fredelig folk, muslimer er ikke.

Fy, du er ekkel:(

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Hva er så viktig med det? Det viser jo bare at religiøse symboler må være akseptable.

Med vennlig hilsen

''Hva er så viktig med det?''

Poenget med å bære en uniform som representant for en statlig instans som driver med legitim utøvelse av makt er nettopp at alle personlige oppfatninger eller holdninger må legges til side. Derfor skal alle politifolk bruke den samme uniformen. Private og gruppemessige markører legger man til side når man er i tjeneste. Er ikke dette mulig er man rett og slett ikke skikket til å være politi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...