Gå til innhold

Hva vil det egentlig si å ha fordommer?

Anbefalte innlegg

Gjest macny
Skrevet

Fordi det er noe man tror på. Å ha et sjal som dekker håret er ikke "praktisering av religion", mer enn å ha skjørt på er praktisering av kristendom.

''Fordi det er noe man tror på.''

Altså er det praktisering av religion.

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

58

• hidi, the scorpion

16

• morsan

9

• peppermyntete

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Fordi det er noe man tror på.''

Altså er det praktisering av religion.

Kristne tror på Gud 24 timer i døgnet, inkl. i arbeidstiden.

Gjest macny
Skrevet

Kristne tror på Gud 24 timer i døgnet, inkl. i arbeidstiden.

Det har ingen betydning for uniformeringen.

Gjest macny
Skrevet

Fordi dødsstraff er forbudt i Grunnloven.

Grunnloven kan endres.

Skrevet

Grunnloven kan endres.

Og mot den europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.

Skrevet

Det har ingen betydning for uniformeringen.

Nei, og et sjal under politiluen har ingen betydning for utføringen av politijobben.

peppermyntete
Skrevet

Det er "merkelig" hvordan du bortforklarer korsene, men fokuserer på et sjal under politiluen.

Man har forskjellige uniformer for kvinner, som du ser. Ikke noe problem å gjøre som i mange andre land, nemlig å ha en mulighet for et sjal til å dekke håret, for de som ønsker det.

Det gjelder å være løsningsorientert.

Hvor er det jeg bortforklarer korsene? Disse knappene du drar frem reflekterer ikke den enkelte politimann/-kvinnes personlige syn, men statens. Ser du ikke forskjellen?

Det er kors i det norske flagget også.

Hvis man skal innføre spesialuniform for muslimske kvinner, hvor går da grensen for å innføre andre spesialiserte uniformsplagg? Det blir ikke lenger en nøytral uniform. Ser du ikke det?

Skrevet

Hvor er det jeg bortforklarer korsene? Disse knappene du drar frem reflekterer ikke den enkelte politimann/-kvinnes personlige syn, men statens. Ser du ikke forskjellen?

Det er kors i det norske flagget også.

Hvis man skal innføre spesialuniform for muslimske kvinner, hvor går da grensen for å innføre andre spesialiserte uniformsplagg? Det blir ikke lenger en nøytral uniform. Ser du ikke det?

Det er da langt mer alvorlig at hele organisasjonen er religiøs, enn at at 1-2 av de som jobber der er det?

Akkurat som man utvidet politiuniformmulighetene for kvinner, så kan kan legge til muligheten for et diskreet sjal man kan ha under politiluen for de som vil det. Muslim eller ei.

Med vennlig hilsen

peppermyntete
Skrevet

Det er da langt mer alvorlig at hele organisasjonen er religiøs, enn at at 1-2 av de som jobber der er det?

Akkurat som man utvidet politiuniformmulighetene for kvinner, så kan kan legge til muligheten for et diskreet sjal man kan ha under politiluen for de som vil det. Muslim eller ei.

Med vennlig hilsen

Ser du forskjellen eller ikke?

Les uniformsreglementet.

Om det er riktig at Norge skal ha statsreligion er en annen diskusjon.

Skrevet

Ser du forskjellen eller ikke?

Les uniformsreglementet.

Om det er riktig at Norge skal ha statsreligion er en annen diskusjon.

Men trenger ikke gjøre det "muslimsk"; man tillater sjal under politiluen for alle. Ferdig med det.

Det er sannsynligvis 1-2 muslimske kvinner i Norge (med sjal) som er interessert i å bli politi. Å ha en slik opposisjon mot noe så enkelt er pinlig for landet, og viser at intoleransen til andre fremdeles er utbredt blant mange i Norge.

Dessverre.

Med vennlig hilsen

peppermyntete
Skrevet

Men trenger ikke gjøre det "muslimsk"; man tillater sjal under politiluen for alle. Ferdig med det.

Det er sannsynligvis 1-2 muslimske kvinner i Norge (med sjal) som er interessert i å bli politi. Å ha en slik opposisjon mot noe så enkelt er pinlig for landet, og viser at intoleransen til andre fremdeles er utbredt blant mange i Norge.

Dessverre.

Med vennlig hilsen

Du ser helt klart ikke forskjellen med andre ord.

Skrevet

Du ser helt klart ikke forskjellen med andre ord.

Hva man observerer, og hva man velger å henge seg opp i og lage et problem ut av, er to forskjellige ting.

Med vennlig hilsen

Gjest macny
Skrevet

Og mot den europeiske Menneskerettighetskonvensjonen.

Den kan nok endres den og.

Gjest macny
Skrevet

Nei, og et sjal under politiluen har ingen betydning for utføringen av politijobben.

Nei, det er det heller ingen som har sagt. Derimot har det stor betydning for publikums forhold til politiet. De viktigste prinsippene i en liberal rettstat er nøytralitet og likhet for loven. Ordensmakten er beskytter, håndhever og garantist for rettstatens virke. Rettstatens beskyttere, ved politiet, skal derfor alltid opptre med ubetinget nøytralitet. Bruk av politiske, religiøse og andre personlige symboler i politiets offentlige tjenesteuniformer undergraver rettstatens legitimitet som en nøytral innstans.

Gjest høstløv
Skrevet

Herlighhet, det er jo bare et smykke... Man ser vel ansiktene deres likevell. Nå finnes ikke jeg religiøs, men dette mener du vel ikke seriøst?

Hvis det skal være forbud mot å bruke religiøse symboler på jobb, så må forbudet håndheves konsekvent.

Korset er et religiøst symbol.

Gjest høstløv
Skrevet

Hvem da? helsepersonell eller politiet?

Forbudet mot å bære religiøse symboler må i arbeidstiden må være konsekvent for alle,

Korset er et religiøst symbol, og blir dermed omfattet av forbudet.

Gjest liljana
Skrevet

Ikke glem at vi lever i et kristent land. hva hadde vært tilsvarende problem, hvis det var snakk om et muslimsk land? kunne en kristen tatt med alt som vedkommende likte å gå med, og ikke få reprimander?

Selvfølgelig ikke...

Gjest anonym i dag ja....
Skrevet

Jeg opplevde å få legetime til en muslim. Jeg visste ikke noe om dette før jeg så navnet etterat jeg hadde fått timen. Første innfall var å avlyse...men så tok jeg meg kraftig isammen og gikk til legen med åpent sinn.

Det endte med at denne legen var kjempegrei og flink. Akkurat som en hvit "innfødt."

Skammer meg i ettertid. Dette er et klasisk eksempel på å være fordomsfull i hverdagen,.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Ingen sier den skal praktiseres i arbeidstiden. Å dekke håret er ikke praktisering av religion.

hvis dekking av hår ikke er en del av religion, hvorfor mener du da at det skal være "lov". Hvis en politi vil ha hanekam, eller et eller annet iøynefallende, skal det da også være lov? Du skriver at det er religionsfrihet her i landet, da har jo diskusjonen om tildekket hår ingenting i den diskusjonen å gjøre. Da går det heller på hva som kan aksepteres av hårpynt. Caps, skaut, pippi-fletter, osv. hvorfor stoppe med tildekket hår?

Skrevet

Fordi dødsstraff er forbudt i Grunnloven.

Nei, det er det ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...