Gå til innhold

Hva vil det egentlig si å ha fordommer?

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Verre med dem som snakker vossamaul!! ;-)

''Verre med dem som snakker vossamaul!! ;-)''

Vossinger er et staut folkeslag - og de har en sabla interessant dialekt :-)

Etter snart 20 år med nærkontakt med vossinger, dukker det stadig opp ord jeg ikke har hørt før, eller bøyinger på ord jeg ikke har lagt merke til før.

Men det stoooor forskjell på de unge og de gamle når det gjelder denne flotte dialekten....

• Svar 169
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

58

• hidi, the scorpion

16

• morsan

9

• peppermyntete

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Det er INGEN forskjell på å trakassere jøder og å trakassere muslimer. Det er akkurat det samme, og det vet du godt.''

Du er ikke god i hodet ditt...

Jødene er et fredelig folk, muslimer er ikke.

Fy, du er ekkel:(

''Du er ikke god i hodet ditt...

Fy, du er ekkel:(''

Jeg er rimelig sjokkert over dine synspunkter her, hidi. Og jeg skjønner ikke din tendens til å ville karakterisere alle som er uenige med deg som "ikke gode i hodet" og "ekle". Det er en gjenganger, ikke bare i denne tråden, men i mange tråder.

Skrevet

''Det er INGEN forskjell på å trakassere jøder og å trakassere muslimer. Det er akkurat det samme, og det vet du godt.''

Du er ikke god i hodet ditt...

Fy, du er ekkel:(

Det skulle selvfølgelig være: Alle som ikke er "enige" med deg. Og ikke "uenige".

Skrevet

Etter snart 20 år med nærkontakt med vossinger, dukker det stadig opp ord jeg ikke har hørt før, eller bøyinger på ord jeg ikke har lagt merke til før.

Men det stoooor forskjell på de unge og de gamle når det gjelder denne flotte dialekten....

Jeg har ikke så mye erfaring med dialekta, og det er sikkert derfor jeg synes den kan være vanskelig å skjønne til tider.

Men det betyr ikke at jeg synes det er en fæl dialekt, altså :-)

Skrevet

''Du er ikke god i hodet ditt...

Fy, du er ekkel:(''

Jeg er rimelig sjokkert over dine synspunkter her, hidi. Og jeg skjønner ikke din tendens til å ville karakterisere alle som er uenige med deg som "ikke gode i hodet" og "ekle". Det er en gjenganger, ikke bare i denne tråden, men i mange tråder.

''Det er en gjenganger, ikke bare i denne tråden, men i mange tråder.''

Ja, men det er vel lett å ty til slike angrep på person når man ikke har noen argumenter å komme med...

Skrevet

''Det er en gjenganger, ikke bare i denne tråden, men i mange tråder.''

Ja, men det er vel lett å ty til slike angrep på person når man ikke har noen argumenter å komme med...

Ja, logikken og kunnskapene mangler fullstendig, men diskutere skal man...

Skrevet

Ja, logikken og kunnskapene mangler fullstendig, men diskutere skal man...

;-)

Gjest prust
Skrevet

Jeg har ikke så mye erfaring med dialekta, og det er sikkert derfor jeg synes den kan være vanskelig å skjønne til tider.

Men det betyr ikke at jeg synes det er en fæl dialekt, altså :-)

Jeg syntes også den var vanskelig å forstå de første årene, men nå forstår jeg 99% av det også gamle folk på 80 sier - og jeg blir ganske fascinert over hvor rik dialekten er på ord og nyanser.

Men at den ikke er enkel å forstå for folk som ikke er vant til den, det er jeg enig i!

Gjest fordomsfull?
Skrevet

Hei,

Jo, men det er ikke så mange år siden kvinner i politiet var nyheter. Da hørte man akkurat samme innvendinger som for kvinner med sjal nå (kriminelle vil ikke ta dem seriøst). Også svarte fikk høre slikt.

Dette er fordommer. Det er selvsagt ingen reell grunn til at de ikke kan være politi. Det er gammelmodige folk som må bli vant med kvinner, homofile, svarte, osv i offentlige stillinger.

Og den eneste måten man bekjemper fordommer på er å la dem bli vant med det, slik at det blir like naturlig som alt annet.

Med vennlig hilsen

Da har jeg et forslag. Alle kvinner i politiet, om de er muslimer eller ikke har hijab som en del av uniformen. Mannfolka kan gå i Turban. På den måten får de som har lyst til det , gå i hodeplagg, samtidig som vi ikke vet hvem som tilhører hvilken religion. Det må være en ypperlig løsning!

takk for meg i denne diskusjonen!

Skrevet

Jeg liker forsåvidt dialekten, synes ikke den er stygg, men ganske uforståelig - i alle fall om ikke de legger godviljen til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...