Gå til innhold

Skole gudstjeneste

Zelda77

Anbefalte innlegg

Jeg er temmelig frustrert no. Klassetrinnet til min sønn var i kirken i går. Jeg har ved tidligere anledninger gitt lærer beskjed om at han ikke skal delta i kirkelige aktiviteter. Jeg snakket også med læreren dagen før hun sa da at hun hadde ordnet det sånn at gutten min skulle være på skolen med klasse trinnet under mens de andre var i kirken. Dette var en ordning som var i orden for meg.

Vi ble sittende og prate litt. I samtalen gir jeg uttrykk for at jeg lar sønnen min bestemme til en viss grad selv om han vil gå i kirken eller ikke. Hun sier da at skolens rettningslinjer ikke tillater at eleven selv tar den avgjørelsen. Jeg sier da at han ikke bestemmer selv. Han blir hørt og jeg har siste avgjørende ord.

Da gutten min kom hjem fra skolen i går sier han til meg at han hadde vært i kirken. Når jeg spørr hvorfor sier hann at det var fordi han ville. Han hadde sakt til læreren at han ville være med og dermed fått lov. Her går læreren mot det som ble sakt til meg dagen før angående det at de ikke tillot at eleven fikk ta en slik avgjørelse på egen hånd.

Hva ville dere gjort? Jeg er fristet til å melde meg inn i humanetisk forbund for å deretter søke han fritatt fra hele religons faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zelda77

21

• morsan

12

• ....AV

11

• trollemor;o)

11

Mest aktive i denne tråden

Jeg sjønner ikke helt problemet. Du sa jo at han fikk velge om han ville være med sjøl. Læreren har tydeligvis gjort en unntak fra regelen slik at han nettopp kunne få være med på avgjørelsen. Hvis du ikke ønsker at at skal være med å bestemme må du jo ikke si det heller. Jeg synes det virker som om læreren har ønsket å komme dere i møte på dette.

Det virker ikke som om du ønsker å la sønnen din være med på å bestemme, eller får han velge så lenge han velger det samme som deg? Du vil jo søke han fri fra all religionsundervisning pga en misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjønner ikke helt problemet. Du sa jo at han fikk velge om han ville være med sjøl. Læreren har tydeligvis gjort en unntak fra regelen slik at han nettopp kunne få være med på avgjørelsen. Hvis du ikke ønsker at at skal være med å bestemme må du jo ikke si det heller. Jeg synes det virker som om læreren har ønsket å komme dere i møte på dette.

Det virker ikke som om du ønsker å la sønnen din være med på å bestemme, eller får han velge så lenge han velger det samme som deg? Du vil jo søke han fri fra all religionsundervisning pga en misforståelse.

Jeg sa han fikk være med på å bestemme. Om han hadde komt til meg og sakt at han vil i kirken fordi han var nyskjerrig på kristendommen hadde jeg sakt at han kunne gå. Men da hadde jeg tatt visse forholdsregler som for eks at jeg også hadde vært med.

Grunnen til at han velgte å gå var fordi han ikke ønsket å være sammen med klasse trinnet under. Ikke fordi han ønsket å vite mer om religionen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa han fikk være med på å bestemme. Om han hadde komt til meg og sakt at han vil i kirken fordi han var nyskjerrig på kristendommen hadde jeg sakt at han kunne gå. Men da hadde jeg tatt visse forholdsregler som for eks at jeg også hadde vært med.

Grunnen til at han velgte å gå var fordi han ikke ønsket å være sammen med klasse trinnet under. Ikke fordi han ønsket å vite mer om religionen.

Kanskje du skal ta dette opp med læreren og din sønn. Har du forklart til sønnen din hva du tenker og hvorfor? Jeg tenker at læreren også vil respektere dine standpunkt hvis du er tydelig på hva disse er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du ta opp med skolen på generelt grunnlag. Det finnes retningslinjer som skolen må forholde seg til:

http://www.udir.no/upload/Brev/regelverk/gudstjenester_i_skoletiden.pdf¨

På skolen hvor mine barn går, går skolen samlet i gudstjeneste hvert år. Da går det i god tid på forhånd ut brev til foreldrene hvor det skal gis tilbakemelding på om barnet skal eller ikke skal være med på gudstjenesten. De barna som ikke skal være med får et alternativt, likeverdig opplegg på skolen. De barna som ikke skal være med i gudstjensten behøver heller ikke være med på innøvingen av sangene som skal synges under gudstjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Jeg er fristet til å melde meg inn i humanetisk forbund for å deretter søke han fritatt fra hele religons faget.

''

Det har du ikke anledning til. Det er ikke mulighet til å søke fritak fra kunnskapsinnholdet i faget, men det åpnes for at foresatte kan søke om fritak fra enkeltaktiviteter etter Opplæringslovens § 2-3a

''Elevar skal etter skriftleg melding frå foreldra få fritak frå dei delar av undervisninga ved den enkelte skolen som dei ut frå eigen religion eller eige livssyn opplever som utøving av ein annan religion eller tilslutning til eit anna livssyn, eller som dei på same grunnlag opplever som støytande eller krenkjande. Det er ikkje nødvendig å grunngi melding om fritak etter første punktum. ''

Det er opp til den enkelte skolen om de godkjenner fritakssøknaden eller ikke, men det er helt klart at du ikke kan søke fritak fra vanlig undervisning. Undervisningen i RLE-faget skal være objektiv, pluralistisk og ikke-forkynnende, det er nedfelt i Opplæringslovens § 2-4

http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-002.html#2-3a

Når det gjelder besøk i gudshus, templer o.l. er det her fritaksreglementet blir mest brukt. Skolen må forholde seg til foresattes skriftlige melding om fritak, og er pliktet til å ha et likeverdig alternativ. Dersom eleven er over 15 år, er det eleven selv som søker skriftlig fritak. Dette er også lovfesta i § 2-3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du overdriver!

Jeg er enig i at læreren har brutt det dere snakket om, men hva vet du om guttungen har sagt at "mamma sier det er greit"? Sidden du har gitt uttrykk for ditt liberale syn, så er vel læreren med på det, da.

Som HEF'er kan du ikke få fritak fra dagens RLE-fag i skolen, ei heller fra kirkebesøk. Kun fra kirkelige handlinger som gudstjeneste og annet skummelt som salmesang og sånt. Det kan du forresten uten å være HEF'er også.

Og hva gjør det nå om ungene får innblikk i den delen av kulturarven, da? Det er uansett vår oppgave som foreldre å sørge for at ungene får et balansert innblikk i tro og livssyn slik at de blir i stand til å ta bevisste valg selv en dag. Jeg er selv ikke medlem i statskirken eller noen andre tros-/livssynssamfunn, og er åpen for at barna får velge helt fritt. Derfor vil jeg ikke styre dem bort fra verken kirke-, moské-, eller tempelbesøk i skoleregi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du overdriver!

Jeg er enig i at læreren har brutt det dere snakket om, men hva vet du om guttungen har sagt at "mamma sier det er greit"? Sidden du har gitt uttrykk for ditt liberale syn, så er vel læreren med på det, da.

Som HEF'er kan du ikke få fritak fra dagens RLE-fag i skolen, ei heller fra kirkebesøk. Kun fra kirkelige handlinger som gudstjeneste og annet skummelt som salmesang og sånt. Det kan du forresten uten å være HEF'er også.

Og hva gjør det nå om ungene får innblikk i den delen av kulturarven, da? Det er uansett vår oppgave som foreldre å sørge for at ungene får et balansert innblikk i tro og livssyn slik at de blir i stand til å ta bevisste valg selv en dag. Jeg er selv ikke medlem i statskirken eller noen andre tros-/livssynssamfunn, og er åpen for at barna får velge helt fritt. Derfor vil jeg ikke styre dem bort fra verken kirke-, moské-, eller tempelbesøk i skoleregi.

Det er faktisk foreldrene som skal velge om barna skal delta i gudstjeneste eller ikke.

Når barna står overfor valget om å bli med klassen i kirken eller være igjen alene sammen med trinnet under, er ikke det i realiteten et fritt valg.

Det er ikke opp til læreren å la barnet bestemme selv, det er det kun foreldrene som kan gjøre. I dette tilfellet har ikke læreren fulgt de gjeldende retningslinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk foreldrene som skal velge om barna skal delta i gudstjeneste eller ikke.

Når barna står overfor valget om å bli med klassen i kirken eller være igjen alene sammen med trinnet under, er ikke det i realiteten et fritt valg.

Det er ikke opp til læreren å la barnet bestemme selv, det er det kun foreldrene som kan gjøre. I dette tilfellet har ikke læreren fulgt de gjeldende retningslinjene.

Jeg sier jo at jeg er enig i at læreren ikke har handlet i samsvar med hva de snakket om! Og da heller ikke i samsvar med det som skal være regelen.

Men om moren har signalisert til læreren at barnet får være med å bestemme selv, og barnet kanskje har gitt uttrykk for at mora syns det var ok at h*n fikk være med i kirka, så er det jammen ingen enkel situasjon for læreren å nekte.

Forøvrig har ingen rett til å få fritak fra kirkebesøk. Så lenge det ikke foregår forkynnende handlinger, men er organisert som en informativ omvisning, så er det ikke fritaksgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg sier jo at jeg er enig i at læreren ikke har handlet i samsvar med hva de snakket om! Og da heller ikke i samsvar med det som skal være regelen.

Men om moren har signalisert til læreren at barnet får være med å bestemme selv, og barnet kanskje har gitt uttrykk for at mora syns det var ok at h*n fikk være med i kirka, så er det jammen ingen enkel situasjon for læreren å nekte.

Forøvrig har ingen rett til å få fritak fra kirkebesøk. Så lenge det ikke foregår forkynnende handlinger, men er organisert som en informativ omvisning, så er det ikke fritaksgrunn.

''Forøvrig har ingen rett til å få fritak fra kirkebesøk. Så lenge det ikke foregår forkynnende handlinger, men er organisert som en informativ omvisning, så er det ikke fritaksgrunn.

''

Hva som er fritaksgrunn eller ikke er et definisjonsspørsmål. Reglementet sier " Elevar skal etter skriftleg melding frå foreldra få fritak frå dei delar av undervisninga ved den enkelte skolen som dei ut frå eigen religion eller eige livssyn opplever som utøving av ein annan religion eller tilslutning til eit anna livssyn, eller som dei på same grunnlag opplever som støytande eller krenkjande." http://www.lovdata.no/all/tl-19980717-061-002.html#2-3a

Hvem er det som kan avgjøre hva en annen person oppfatter som krenkende eller ikke? Dette er jo helt klart gråsone.

Det er ganske vanlig at det blir søkt fritak fra besøk i gudshus og templer, og det er også ganske vanlig at skolene godtar fritak i denne forbindelse.

Men jeg er enig med deg at et rent informativt besøk er noe alle burde få med seg. Skolegudstjeneste derimot, blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men om moren har signalisert til læreren at barnet får være med å bestemme selv, og barnet kanskje har gitt uttrykk for at mora syns det var ok at h*n fikk være med i kirka, så er det jammen ingen enkel situasjon for læreren å nekte. ''

Det er mulig det er vanskelig å nekte, men det er faktisk det læreren skal gjøre.

''Forøvrig har ingen rett til å få fritak fra kirkebesøk. Så lenge det ikke foregår forkynnende handlinger, men er organisert som en informativ omvisning, så er det ikke fritaksgrunn.''

Her var det vel snakk om skolegudstjeneste, i hvertfall i overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mener jeg absolutt

Jeg synes du virker litt hysterisk, foreldrene mine holdt på "sånn" med meg og jeg mener de handlet feil. Jeg har ikke nok kunnskaper om kristendommen til å kunne føre en debatt eller diskusjon eller argumentere mot/for noe som helst fordi jeg hadde fritak. Jeg hadde dog livssynsundervisning i stedet, det var fint, lærte masse om etikk og moral og andre religioner, men jeg mangler kunnskaper ang. kristendommen.

Vet ikke hvilken klasse sønnen din går i, men det heter jo RLE på skolen til barna mine og de lærer om masse forskjellige religioner, noe jeg synes er svært nyttig i dag, i tillegg til etikk og moral og masse annet nyttig. Det har blitt et vidt begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mener jeg absolutt

Og hvor mye mener du at læreren skal dille for å få greie på om sønnen din skal i kirka eller ikke? Læreren må jo ha et annet opplegg klart om sønnen din velger å ikke gå, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nanje

En lærer har veldig mye å tenke på og en må regne med at slikt kan skje.Hun har sikkert vært stresset og kanskje bare misforstått deg litt eller husket feil og tenkt at du sikkert syns det var greit siden han ville selv. Jeg synes ikke dette er noe å henge seg opp i. Hvis lærere skal få beskjed om alle slike småfeil som lett kan glippe i løpet av en dag så synes jeg synd på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du overdriver!

''Og hva gjør det nå om ungene får innblikk i den delen av kulturarven, da? Det er uansett vår oppgave som foreldre å sørge for at ungene får et balansert innblikk i tro og livssyn slik at de blir i stand til å ta bevisste valg selv en dag.''

Hvorfor må barna gå i kirken for å lære kulturarven? Jeg vet at kristendommen er en del av vår kulturarv og jeg ønsker at de skal lære om den. Men da av en person som ikke sier, til de lett påvirkelige barna, at dette er den eneste sannhet.

Jeg tror på at barna skal få velge fritt sin egen tro, for å kunne velge fritt er de avhengi av en balansert kunskap. Religionsfaget i den norske skole er ikke balansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeeeezes

Ikke rart det er mange rare unger ute der med sååå sære foreldre.

Du har skikkelig troa på å melde ungen din ut av fellesskapet om ikke annet.

Jeg har vært på skoleavslutninger i kirken hele mitt liv. Det har med kulturarv å gjøre. Jeg er like mye ateist den dag i dag. Jeg tror ikke du skal være redd for at barnet ditt skal gå til grunne pga denne ene hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Forøvrig har ingen rett til å få fritak fra kirkebesøk. Så lenge det ikke foregår forkynnende handlinger, men er organisert som en informativ omvisning, så er det ikke fritaksgrunn.''

Dette var, som overskriften sier, en gudstjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg sjønner ikke helt problemet. Du sa jo at han fikk velge om han ville være med sjøl. Læreren har tydeligvis gjort en unntak fra regelen slik at han nettopp kunne få være med på avgjørelsen. Hvis du ikke ønsker at at skal være med å bestemme må du jo ikke si det heller. Jeg synes det virker som om læreren har ønsket å komme dere i møte på dette. ''

Helt enig.

Hadde jeg vært lærer her, ville jeg nok vært usikker. For hun sa jo vitterlig til læreren at sønnen din får være med å bestemme?

En lærer har en del elever, og det er mye å huske og tenke på.

Trådstarter bør holde på det at hun ikke vil sønnen skal være med til kirken og stå ved det. Ikke begynne å prate om at han kan få være med og bestemme og dermed legge opp til misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du ta opp med skolen på generelt grunnlag. Det finnes retningslinjer som skolen må forholde seg til:

http://www.udir.no/upload/Brev/regelverk/gudstjenester_i_skoletiden.pdf¨

På skolen hvor mine barn går, går skolen samlet i gudstjeneste hvert år. Da går det i god tid på forhånd ut brev til foreldrene hvor det skal gis tilbakemelding på om barnet skal eller ikke skal være med på gudstjenesten. De barna som ikke skal være med får et alternativt, likeverdig opplegg på skolen. De barna som ikke skal være med i gudstjensten behøver heller ikke være med på innøvingen av sangene som skal synges under gudstjenesten.

Da han gikk i 1. klasse fikk jeg vite via 1 settning på ukeplanen at han skulle på julegudstjeneste 2 dagen senere. Jeg ringte da til læreren for å gi bekjed om at han ikke skulle delta. Hun sa greit send en skriftelig melding med eleven på skolen i morgen.

Læreren ringer meg dagen etter for å si at hun hadde pratet med rektor og sønnen min kunne ikke fritas fra gudstjenesten. Jeg ringer da rektor. Hun sier at skolens rettningslinjer, som var utformet i lag med foreldre utvalget hadde bestemt at gudstjenesten var en del av religionsfaget og kunne ikke gies fritak for, så sant man ikke var medlem i en annen religion eller livssyn. Men da måtte en også være fritatt fra religions faget.

Det endte med at jeg kjørte på skolen og hentet sønnen min før de gikk i kirken. Jeg har i senere tid hatt en god dialog med min sønns lærer. Der hun har laget opplegg og holdt rektor utenfor. Min sønn har desverre ikke denne læreren mer.

Utifra den linken så forstår jeg det sånn at skolen ikke har lov å lage rettningslinjer av denne typen. Så jeg kommer til å ta det opp med rektor igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...