Gå til innhold

Skole gudstjeneste

Zelda77

Anbefalte innlegg

Gjest tante nusse

Da han gikk i 1. klasse fikk jeg vite via 1 settning på ukeplanen at han skulle på julegudstjeneste 2 dagen senere. Jeg ringte da til læreren for å gi bekjed om at han ikke skulle delta. Hun sa greit send en skriftelig melding med eleven på skolen i morgen.

Læreren ringer meg dagen etter for å si at hun hadde pratet med rektor og sønnen min kunne ikke fritas fra gudstjenesten. Jeg ringer da rektor. Hun sier at skolens rettningslinjer, som var utformet i lag med foreldre utvalget hadde bestemt at gudstjenesten var en del av religionsfaget og kunne ikke gies fritak for, så sant man ikke var medlem i en annen religion eller livssyn. Men da måtte en også være fritatt fra religions faget.

Det endte med at jeg kjørte på skolen og hentet sønnen min før de gikk i kirken. Jeg har i senere tid hatt en god dialog med min sønns lærer. Der hun har laget opplegg og holdt rektor utenfor. Min sønn har desverre ikke denne læreren mer.

Utifra den linken så forstår jeg det sånn at skolen ikke har lov å lage rettningslinjer av denne typen. Så jeg kommer til å ta det opp med rektor igjen.

Det synes jeg absolutt du skal gjøre ettersom dette er en såpass big deal for deg.

Selv sitter jeg her hoderystende over nordmenns motvilje mot å lære om andres tro. Hvorfor er det så galt om han får være med på en gudstjeneste og ser hva kristenfolket bedriver når han attpåtil ønsker det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zelda77

21

• morsan

12

• ....AV

11

• trollemor;o)

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest skjønner ikke helt...

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så negativt (farlig?) at barna er innom kirken av og til. Hva kan skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil nekte gutten din å delta på skolegudstjeneste sammen med klassekameratene sine. Er du redd for at han skal ta et selvstendig valg og bli kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg absolutt du skal gjøre ettersom dette er en såpass big deal for deg.

Selv sitter jeg her hoderystende over nordmenns motvilje mot å lære om andres tro. Hvorfor er det så galt om han får være med på en gudstjeneste og ser hva kristenfolket bedriver når han attpåtil ønsker det selv?

''Selv sitter jeg her hoderystende over nordmenns motvilje mot å lære om andres tro. Hvorfor er det så galt om han får være med på en gudstjeneste og ser hva kristenfolket bedriver når han attpåtil ønsker det selv?''

Jeg er helt enig i at han skal lære om andre sin tro. Men av en som kan lære de uten å si at det er den eneste sannhet.

Når det gjelder hvorfor han ønket å være med i kirken var det ikke fordi han ønsket å vite mer om troen men fordi han ikke ønsket å være sammen med ett lavere klassetrinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil nekte gutten din å delta på skolegudstjeneste sammen med klassekameratene sine. Er du redd for at han skal ta et selvstendig valg og bli kristen?

Jeg ønsker at han skal ta ett selvstendig valg, men gutten er ikke mer enn 8 år. Hvor selvstendig er valget hans når han går i kirken og en prest som er en autoritær person sier at dette er den eneste sannhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CableDrop

''Og hva gjør det nå om ungene får innblikk i den delen av kulturarven, da? Det er uansett vår oppgave som foreldre å sørge for at ungene får et balansert innblikk i tro og livssyn slik at de blir i stand til å ta bevisste valg selv en dag.''

Hvorfor må barna gå i kirken for å lære kulturarven? Jeg vet at kristendommen er en del av vår kulturarv og jeg ønsker at de skal lære om den. Men da av en person som ikke sier, til de lett påvirkelige barna, at dette er den eneste sannhet.

Jeg tror på at barna skal få velge fritt sin egen tro, for å kunne velge fritt er de avhengi av en balansert kunskap. Religionsfaget i den norske skole er ikke balansert.

Tenker du det samme hvis ditt barn med ble med til et tempel eller en moske?

På det rent juridiske plan så har du vel retten på din side til å holde han borte fra kirken. Men tror du ikke at det kristne livssyn kan bli mye mer spennende og mystisk for han når du så sterkt hindrer han i å ta del i det? Når noen gir meg et forbud, så får jeg veldig lyst til å lære mer om det, og å trosse en del regler. Hvis man skal ta modne og reflekterte valg som voksne så er man avhengig av kunnskap. Det er vanskelig å få kunnskap om kristendommen uten å ha vært innenfor en kirke.

Og hva hvis dere måtte i en begravelse, ville du tatt med sønnen din dit? Der kan han jo også få mye kirkelig input, hva er så forskjellen på det og en skolegudstjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker at han skal ta ett selvstendig valg, men gutten er ikke mer enn 8 år. Hvor selvstendig er valget hans når han går i kirken og en prest som er en autoritær person sier at dette er den eneste sannhet?

Hos oss lærer de mye om mange religioner og jeg har ingen motforestillinger mot å la ungene delta på jule- og påskegudstjenestene. Det hadde vært helt greit om de var på "gudstjenester" i andre kirkesamfunn og religioner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke det store problemet...

Men, om du ønsker å gjøre noe, så skriv en melding til læreren i meldingsboka, på mail el.lignende og si at du ble litt skuffet over at eleven selv fikk velge hva han skulle gjøre i den aktuelle situasjonen, siden du fikk inntrykk av at det var foreldrenes valg som ble hørt.

Ellers må jeg bare kommentere at skolegudstjenester etter min erfaring ikke har med forkynning å gjøre, men om å la elevene høre historien om Jesu korsfestelse og oppstandelse.

Hvorvidt man tror på dette eller ikke er irrelevant.

Hadde du nektet eleven å være med i en moské også? Eller i et tempel? Hvis de der skulle høre fortellinger fra Koranen eller Toraen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du det samme hvis ditt barn med ble med til et tempel eller en moske?

På det rent juridiske plan så har du vel retten på din side til å holde han borte fra kirken. Men tror du ikke at det kristne livssyn kan bli mye mer spennende og mystisk for han når du så sterkt hindrer han i å ta del i det? Når noen gir meg et forbud, så får jeg veldig lyst til å lære mer om det, og å trosse en del regler. Hvis man skal ta modne og reflekterte valg som voksne så er man avhengig av kunnskap. Det er vanskelig å få kunnskap om kristendommen uten å ha vært innenfor en kirke.

Og hva hvis dere måtte i en begravelse, ville du tatt med sønnen din dit? Der kan han jo også få mye kirkelig input, hva er så forskjellen på det og en skolegudstjeneste?

Gutten har vært med i begravelse. Den største forskjellen på det og en skole gudstjeneste er at jeg var med og kunne svare på spørsmålene han hadde rundt det presten sa og alle inntrykkene han fikk av bildene og maleriene i kirken.

Når han kom hjem etter å ha vært i kirken i går hadde han mange spørsmål men i og med at jeg ikke hadde vært i kirken var det vanskelig for meg å svare på spøsmål som: "Jeg forstod ikke alt det presten sa. Hvorfor ville ikke salven henge på jesus?"

Jeg kan virkelig ikke huske at det står noe i påskeevangeliget om at salven ikke hang på jesus. Er overbevist om at gutten må ha hørt feil. Poenget mitt er at hadde jeg vært med i kirken kunne jeg forklart dette til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten har vært med i begravelse. Den største forskjellen på det og en skole gudstjeneste er at jeg var med og kunne svare på spørsmålene han hadde rundt det presten sa og alle inntrykkene han fikk av bildene og maleriene i kirken.

Når han kom hjem etter å ha vært i kirken i går hadde han mange spørsmål men i og med at jeg ikke hadde vært i kirken var det vanskelig for meg å svare på spøsmål som: "Jeg forstod ikke alt det presten sa. Hvorfor ville ikke salven henge på jesus?"

Jeg kan virkelig ikke huske at det står noe i påskeevangeliget om at salven ikke hang på jesus. Er overbevist om at gutten må ha hørt feil. Poenget mitt er at hadde jeg vært med i kirken kunne jeg forklart dette til han.

''Poenget mitt er at hadde jeg vært med i kirken kunne jeg forklart dette til han.''

Eh... Da må du vel nesten være på skolen hver dag også, for det kan jo være at det skjer tilsvarende der også? At ungen misforstår/ikke forstår hva læreren mener, altså?

Jeg synes du overdriver kirkebesøkets betydning, men vi engasjerer oss jo i så ymse - så hvorfor ikke. He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx?book=MRK&chapter=14&verse=3

Evangeliet etter Markus

Kapittel 14, Jesus blir salvet i Betania

3 Jesus var nå i Betania hos Simon den spedalske. Mens de satt til bords, kom det inn en kvinne med en alabastkrukke med ekte og meget kostbar nardussalve. Hun åpnet krukken og helte salven ut over hans hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss lærer de mye om mange religioner og jeg har ingen motforestillinger mot å la ungene delta på jule- og påskegudstjenestene. Det hadde vært helt greit om de var på "gudstjenester" i andre kirkesamfunn og religioner også.

''Det hadde vært helt greit om de var på "gudstjenester" i andre kirkesamfunn og religioner også.''

Hadde de deltatt i "gudstjeneste" i andre religioner også, hadde det vært mer balansert og elevene hadde lært at det ikke er en sannhet. Så hadde det vært arangert besøk til moske, jødenes tempel, budistenes tempel og kirken hadde jeg latt han gå.

Det som er viktig å huske er at faget heter RLE der L står for livssyn. Så da mener jeg det er like viktig å også besøke en ikke religiøs organisajon som HEF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget mitt er at hadde jeg vært med i kirken kunne jeg forklart dette til han.''

Eh... Da må du vel nesten være på skolen hver dag også, for det kan jo være at det skjer tilsvarende der også? At ungen misforstår/ikke forstår hva læreren mener, altså?

Jeg synes du overdriver kirkebesøkets betydning, men vi engasjerer oss jo i så ymse - så hvorfor ikke. He-he.

Om han i skole timene ikke forstår det læreren sier kan han rekke opp hånden og spørre. Har enda tilgode å se at noen rekkker opp hånden i kirken og spør presten hva han mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

Jeg ville godtatt min sønns ønsker og ikke gjort en dritt. Du er hysterisk og dette gjør at din sønn trekkes mot kirken. Ble han skadet av dette besøket? Hvorfor skal han ikke få lære om kirken og den norske tradisjonen på linje med alle andre religioner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Presten sier ikke det. De fikk helt sikkert høre om Jesu død og oppstandelse. Om han noen gang skal kunne ta et valg må han jo vite noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Skjønner forsåvidt at du blir lei deg for det som er skjedd, pga løftebrudd fra lærer. men kan ikke skjønne hvorfor du er i mot at ditt barn går den ene gangen i kirka. Barnet ditt kan jo spør deg om ting når han kommer hjem, og da kan du svare. eller spør om du kan være med på skolegudstjenesten, det er jo også lov. mange ganger i småskolen så har de en time etterpå at de sitter og snakker om det de har hørt i kirken. Men jeg tror også at hvis du maser for mye på ditt barn om at det ikke bør gå i kirken, og kanskje rakker ned på kristendommen, og gjør dette til en negativ ting, så vil barnet ditt bli ganske forvirret, og kanskje til slutt bli påvirket av deg. og da kan du ikke si at barnet blir hørt lenger. da har du jo fått det som du vil. hvis alle barn går den ene gangen i året i kirka, så stiller alle likt, da kan de ta sine valg når de blir store nok.

du minner meg om min søster, hun ler og vil spy av kristendommen, og mener at bibelen er rene eventyrboka. men gjett hvem som har døpt barna sine i kirken! og både seg selv, og barna hennes er konfirmert i kirka. hun er gift i kirka. DET kaller jeg dobbeltmoral.

jeg vil ikke si at presten står og preker direkte om at kristendommen er det rette, det er ikke noe som blir prentet inn i hodet på folk i en gudstjeneste. presten forteller ting fra bibelen, og forteller kanskje om hverdagsting som passer sammen med det som han har lest. det er veldig høytidelig og flott å være i kirken, og også ganske kjedelig. men må innrømme at det er kun når jeg MÅ at jeg går inn der. nettopp på grunn av at det er jo ganske kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten sier ikke det. De fikk helt sikkert høre om Jesu død og oppstandelse. Om han noen gang skal kunne ta et valg må han jo vite noe om det.

De fikk nok helt sikkert høre påskeevangeliet ja, men det lærer han om på skolen i RLE. trenger ikke gå i kirken for å lære det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Om han i skole timene ikke forstår det læreren sier kan han rekke opp hånden og spørre. Har enda tilgode å se at noen rekkker opp hånden i kirken og spør presten hva han mener.

Det kan han jo gjøre dagen eter Gudstjenesten, eller like etter ....Læreren var jo der og kan helt sikkert svare på alle hans spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Da han gikk i 1. klasse fikk jeg vite via 1 settning på ukeplanen at han skulle på julegudstjeneste 2 dagen senere. Jeg ringte da til læreren for å gi bekjed om at han ikke skulle delta. Hun sa greit send en skriftelig melding med eleven på skolen i morgen.

Læreren ringer meg dagen etter for å si at hun hadde pratet med rektor og sønnen min kunne ikke fritas fra gudstjenesten. Jeg ringer da rektor. Hun sier at skolens rettningslinjer, som var utformet i lag med foreldre utvalget hadde bestemt at gudstjenesten var en del av religionsfaget og kunne ikke gies fritak for, så sant man ikke var medlem i en annen religion eller livssyn. Men da måtte en også være fritatt fra religions faget.

Det endte med at jeg kjørte på skolen og hentet sønnen min før de gikk i kirken. Jeg har i senere tid hatt en god dialog med min sønns lærer. Der hun har laget opplegg og holdt rektor utenfor. Min sønn har desverre ikke denne læreren mer.

Utifra den linken så forstår jeg det sånn at skolen ikke har lov å lage rettningslinjer av denne typen. Så jeg kommer til å ta det opp med rektor igjen.

hahaha, ikke rart gutten din hadde lyst til å bli med i kirken.... Hjelpes for et hysteri!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg tror barnet ditt tar mer skade av din hysteriske væremåte enn å være som de andre og gå i kirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...