Zelda77 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Skjønner forsåvidt at du blir lei deg for det som er skjedd, pga løftebrudd fra lærer. men kan ikke skjønne hvorfor du er i mot at ditt barn går den ene gangen i kirka. Barnet ditt kan jo spør deg om ting når han kommer hjem, og da kan du svare. eller spør om du kan være med på skolegudstjenesten, det er jo også lov. mange ganger i småskolen så har de en time etterpå at de sitter og snakker om det de har hørt i kirken. Men jeg tror også at hvis du maser for mye på ditt barn om at det ikke bør gå i kirken, og kanskje rakker ned på kristendommen, og gjør dette til en negativ ting, så vil barnet ditt bli ganske forvirret, og kanskje til slutt bli påvirket av deg. og da kan du ikke si at barnet blir hørt lenger. da har du jo fått det som du vil. hvis alle barn går den ene gangen i året i kirka, så stiller alle likt, da kan de ta sine valg når de blir store nok. du minner meg om min søster, hun ler og vil spy av kristendommen, og mener at bibelen er rene eventyrboka. men gjett hvem som har døpt barna sine i kirken! og både seg selv, og barna hennes er konfirmert i kirka. hun er gift i kirka. DET kaller jeg dobbeltmoral. jeg vil ikke si at presten står og preker direkte om at kristendommen er det rette, det er ikke noe som blir prentet inn i hodet på folk i en gudstjeneste. presten forteller ting fra bibelen, og forteller kanskje om hverdagsting som passer sammen med det som han har lest. det er veldig høytidelig og flott å være i kirken, og også ganske kjedelig. men må innrømme at det er kun når jeg MÅ at jeg går inn der. nettopp på grunn av at det er jo ganske kjedelig. ''Men jeg tror også at hvis du maser for mye på ditt barn om at det ikke bør gå i kirken, og kanskje rakker ned på kristendommen, og gjør dette til en negativ ting, så vil barnet ditt bli ganske forvirret, og kanskje til slutt bli påvirket av deg.'' Jeg har aldri rakket ned på kristendommen eller noen andre religioner. Jeg har sakt at jeg ikke tror at gud finnes. videre har jeg sakt at andre mennesker tror på gud og jesus, mens andre igjen tror på andre guder. Videre har jeg sakt at det kun er han som kan bestemme hva han skal tro på. ''du minner meg om min søster, hun ler og vil spy av kristendommen, og mener at bibelen er rene eventyrboka. men gjett hvem som har døpt barna sine i kirken! og både seg selv, og barna hennes er konfirmert i kirka. hun er gift i kirka. DET kaller jeg dobbeltmoral.'' Jeg mener også at bibelen er en eventyr bok men jeg har full respekt for de som tror noe annet. det er litt frustrerende at de ikke kan vise meg samme respekt. Ingen av barna mine er døpt. Og jeg har ikke giftet meg i kirken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg ville ikke gjort noe som helst nå, men kanskje snakket med læreren i god tid foran neste gudstjeneste, slik at det ikke ble så mye fram og tilbake. Når det er sagt, hadde jeg aldri ment at det opplegget med at junior skulle være med klassen under, var i orden. Jeg hadde forstått helt av meg selv at han ikke ville likt det - og jeg hadde selvfølgelig spurt ham før jeg sa det var i orden. For mange barn i den alderen er det å være med i fellesskapet (og ikke med småungene på trinnet under) MYE viktigere enn om de innenfor kirkedøra eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg sa han fikk være med på å bestemme. Om han hadde komt til meg og sakt at han vil i kirken fordi han var nyskjerrig på kristendommen hadde jeg sakt at han kunne gå. Men da hadde jeg tatt visse forholdsregler som for eks at jeg også hadde vært med. Grunnen til at han velgte å gå var fordi han ikke ønsket å være sammen med klasse trinnet under. Ikke fordi han ønsket å vite mer om religionen. Tror du virkelig at en 8 åring har evne til å si det som du forlanger her? At de vil lære mer om kristendommen, mener jeg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 ''Men jeg tror også at hvis du maser for mye på ditt barn om at det ikke bør gå i kirken, og kanskje rakker ned på kristendommen, og gjør dette til en negativ ting, så vil barnet ditt bli ganske forvirret, og kanskje til slutt bli påvirket av deg.'' Jeg har aldri rakket ned på kristendommen eller noen andre religioner. Jeg har sakt at jeg ikke tror at gud finnes. videre har jeg sakt at andre mennesker tror på gud og jesus, mens andre igjen tror på andre guder. Videre har jeg sakt at det kun er han som kan bestemme hva han skal tro på. ''du minner meg om min søster, hun ler og vil spy av kristendommen, og mener at bibelen er rene eventyrboka. men gjett hvem som har døpt barna sine i kirken! og både seg selv, og barna hennes er konfirmert i kirka. hun er gift i kirka. DET kaller jeg dobbeltmoral.'' Jeg mener også at bibelen er en eventyr bok men jeg har full respekt for de som tror noe annet. det er litt frustrerende at de ikke kan vise meg samme respekt. Ingen av barna mine er døpt. Og jeg har ikke giftet meg i kirken. Står du som medlem av statskirka? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg ville godtatt min sønns ønsker og ikke gjort en dritt. Du er hysterisk og dette gjør at din sønn trekkes mot kirken. Ble han skadet av dette besøket? Hvorfor skal han ikke få lære om kirken og den norske tradisjonen på linje med alle andre religioner? Jeg synes det er ganske merkelig at vi i vårt multikulturelle og multireligiøse samfunn fremdeles kjemper så hardt for å beholde skolegudstjenesten. Jeg tror det er fordi alle de foreldrene som har døpt barna sine, men ikke gjør en dritt for å overholde dåpsløftet, synes det er fint at skolen tar den biten så de selv kan ha god samvittighet. Jeg synes også at man skal lære om kristendommen og vite hva som skjer i en gudstjeneste, men for å lære det trenger man ikke overvære en gudstjeneste hvert eneste år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 hahaha, ikke rart gutten din hadde lyst til å bli med i kirken.... Hjelpes for et hysteri!!!! Hva om situasjonen var litt forandret: "Jeg er en kristen person men bor i ett land som legger vekt på muslimske tradisjoner og livssyn. Skolen tar elevene med i moskeen 1 gang i mnd for å be fredagsbønn. Disse fredagene møter jeg opp på skolen for å hente min sønn før de andre går til bønn" Er jeg fortsatt hysterisk? Eller stiller ting seg annerledes når det er snakk om andre religioner enn kristendom? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Står du som medlem av statskirka? nei 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tante nusse Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 ''Selv sitter jeg her hoderystende over nordmenns motvilje mot å lære om andres tro. Hvorfor er det så galt om han får være med på en gudstjeneste og ser hva kristenfolket bedriver når han attpåtil ønsker det selv?'' Jeg er helt enig i at han skal lære om andre sin tro. Men av en som kan lære de uten å si at det er den eneste sannhet. Når det gjelder hvorfor han ønket å være med i kirken var det ikke fordi han ønsket å vite mer om troen men fordi han ikke ønsket å være sammen med ett lavere klassetrinn. Han har foreldre som er svært kritiske til kirken, og skolen i 2010 lærer ungene at det finnes en mengde ulike religioner. Jeg tror neppe han blir "villedet" av å delta på en gudstjeneste;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hva om situasjonen var litt forandret: "Jeg er en kristen person men bor i ett land som legger vekt på muslimske tradisjoner og livssyn. Skolen tar elevene med i moskeen 1 gang i mnd for å be fredagsbønn. Disse fredagene møter jeg opp på skolen for å hente min sønn før de andre går til bønn" Er jeg fortsatt hysterisk? Eller stiller ting seg annerledes når det er snakk om andre religioner enn kristendom? Ja, du er fortsatt hysterisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hos oss lærer de mye om mange religioner og jeg har ingen motforestillinger mot å la ungene delta på jule- og påskegudstjenestene. Det hadde vært helt greit om de var på "gudstjenester" i andre kirkesamfunn og religioner også. Hadde du syntes det var greit om de var på gudstjeneste i moské hvert år i forbindelse med feiringen av Id? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Tror du virkelig at en 8 åring har evne til å si det som du forlanger her? At de vil lære mer om kristendommen, mener jeg? Nei det tror jeg ikke. Jeg tror heller ikke at en 8 åring er reflektert nok til å bestemme hva han skal tro på. Derfor mener jeg at han ikke skal drives i en rettning, men heller få kunnskap om alle de store religionene og om livssyn som ikke bygger på religion. For kun med nok kunnskap kan han ta ett valg. Denne kunskapen går det ann å tillære seg på nøytal grunn som en skole bør være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Nei det tror jeg ikke. Jeg tror heller ikke at en 8 åring er reflektert nok til å bestemme hva han skal tro på. Derfor mener jeg at han ikke skal drives i en rettning, men heller få kunnskap om alle de store religionene og om livssyn som ikke bygger på religion. For kun med nok kunnskap kan han ta ett valg. Denne kunskapen går det ann å tillære seg på nøytal grunn som en skole bør være. du hjelper han iallefall godt på vei med å velge bort kristendom 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelda77 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 du hjelper han iallefall godt på vei med å velge bort kristendom Som jeg har sakt tidligere har jeg aldri sakt noe negativt til min sønn eller andre om kristendomene eller kristne personer. Det jeg prøver å få til er å gi han likt innputt fra alle livsyn. Hadde skolen arangert utflukter til moske, tempel og ikke religiøse livssyn på lik linje med kirke hadde jeg latt han delta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En fast bruker Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Som jeg har sakt tidligere har jeg aldri sakt noe negativt til min sønn eller andre om kristendomene eller kristne personer. Det jeg prøver å få til er å gi han likt innputt fra alle livsyn. Hadde skolen arangert utflukter til moske, tempel og ikke religiøse livssyn på lik linje med kirke hadde jeg latt han delta. Nå bare mååå jeg si det: Det heter ikke sakt, det heter sagt. og det heter skolegudstjeneste, ikke skole gudstjeneste. Puhhh..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna72 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hva om situasjonen var litt forandret: "Jeg er en kristen person men bor i ett land som legger vekt på muslimske tradisjoner og livssyn. Skolen tar elevene med i moskeen 1 gang i mnd for å be fredagsbønn. Disse fredagene møter jeg opp på skolen for å hente min sønn før de andre går til bønn" Er jeg fortsatt hysterisk? Eller stiller ting seg annerledes når det er snakk om andre religioner enn kristendom? Ja, absolutt fortsatt hysterisk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna72 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hadde du syntes det var greit om de var på gudstjeneste i moské hvert år i forbindelse med feiringen av Id? På skolen hvor mitt tantebarn gå, i oslo, der blir det sendt med lapp hjem når de skal i kirken. Der må man krysse av på om barna skal bli med i kirken eller ikke. De har også ved noen anledninger vært på besøk i moske, der har det ikke kommet noen informasjon eller forespørsel på forhånd. Alle barna har blitt med, muslimske som de kristne, og også barn med andre religioner. Min søster syntes det var helt greit at barnet var med på disse turene til moskeen, men synes det er merkelig at det blir gjort forskjell på om de skal besøke moske eller kirke. Og det er jeg også enig i. Jeg hadde også sendt mitt barn med for å besøke en moske, men når det er så stor forskjell på informasjon og melde fra om de skal eller ikke skal synes jeg er rart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Som jeg har sakt tidligere har jeg aldri sakt noe negativt til min sønn eller andre om kristendomene eller kristne personer. Det jeg prøver å få til er å gi han likt innputt fra alle livsyn. Hadde skolen arangert utflukter til moske, tempel og ikke religiøse livssyn på lik linje med kirke hadde jeg latt han delta. Eh - du hadde latt ham få lov til å være med der de forkynner alle andre slags religioner - men bare ikke i kirken? Så det er bare kristendommen du ikke vil han skal lære om da? Eller tror du ikke at muslimene mener at den eneste riktige religionen er Islam og at DET blir forkynt i en moske? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Du kan da ikke søke fritak fra Rle-faget om du er humanetiker aldri så mye. Det faget er heldigvis for _alle_. Du kan søke fritak fra deler av faget som handler om religionsutøvelse. I dagens skole er det vel kun gudstjenesen som kan regnes som religionsutøvelse. Og det som foregår på skolegudstjenester/kirkebesøk er skumle greier ja, så det er nok best å holde ungene hjemme;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 På skolen hvor mitt tantebarn gå, i oslo, der blir det sendt med lapp hjem når de skal i kirken. Der må man krysse av på om barna skal bli med i kirken eller ikke. De har også ved noen anledninger vært på besøk i moske, der har det ikke kommet noen informasjon eller forespørsel på forhånd. Alle barna har blitt med, muslimske som de kristne, og også barn med andre religioner. Min søster syntes det var helt greit at barnet var med på disse turene til moskeen, men synes det er merkelig at det blir gjort forskjell på om de skal besøke moske eller kirke. Og det er jeg også enig i. Jeg hadde også sendt mitt barn med for å besøke en moske, men når det er så stor forskjell på informasjon og melde fra om de skal eller ikke skal synes jeg er rart. Det bør jo behandles på samme måte, men var innholdet ved besøket det samme? Skolegudstjeneste er vel ofte en gudstjeneste og er forkynnende, derfor behovet for å kunne frita barnet. Et besøk i et gudshus for å få informasjon om religionen, trenger ikke fritaksmulighet på samme måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Du kan da ikke søke fritak fra Rle-faget om du er humanetiker aldri så mye. Det faget er heldigvis for _alle_. Du kan søke fritak fra deler av faget som handler om religionsutøvelse. I dagens skole er det vel kun gudstjenesen som kan regnes som religionsutøvelse. Og det som foregår på skolegudstjenester/kirkebesøk er skumle greier ja, så det er nok best å holde ungene hjemme;-) ''Og det som foregår på skolegudstjenester/kirkebesøk er skumle greier ja, så det er nok best å holde ungene hjemme;-)'' Det er jo ikke snakk om å holde dem hjemme, men å la dem slippe å få del i en religionsutøvelse som man ikke selv bekjenner seg til. Jeg synes slike utsagn er ganske respektløse overfor mennesker med annet livssyn enn en selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.