Gå til innhold

Skole gudstjeneste

Zelda77

Anbefalte innlegg

Hadde du syntes det var greit om de var på gudstjeneste i moské hvert år i forbindelse med feiringen av Id?

Ikke hvert år, men mine barn er da heller ikke muslimer.

Jeg synes ikke det er sammenlignbart så lenge vi har en "statsreligion".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zelda77

21

• morsan

12

• ....AV

11

• trollemor;o)

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest anna72

Det bør jo behandles på samme måte, men var innholdet ved besøket det samme?

Skolegudstjeneste er vel ofte en gudstjeneste og er forkynnende, derfor behovet for å kunne frita barnet. Et besøk i et gudshus for å få informasjon om religionen, trenger ikke fritaksmulighet på samme måte.

Ettersom jeg forstod var innholdet det samme - men kan ikke være helt sikker her. Men det virket nå iallefall sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh - du hadde latt ham få lov til å være med der de forkynner alle andre slags religioner - men bare ikke i kirken?

Så det er bare kristendommen du ikke vil han skal lære om da?

Eller tror du ikke at muslimene mener at den eneste riktige religionen er Islam og at DET blir forkynt i en moske?

Om du leser innlegget mitt en gang til ser du at jeg har skrevet på lik linje med kirken. Så vidt jeg vet vil ikke det utelukke kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hva om situasjonen var litt forandret:

"Jeg er en kristen person men bor i ett land som legger vekt på muslimske tradisjoner og livssyn. Skolen tar elevene med i moskeen 1 gang i mnd for å be fredagsbønn. Disse fredagene møter jeg opp på skolen for å hente min sønn før de andre går til bønn"

Er jeg fortsatt hysterisk? Eller stiller ting seg annerledes når det er snakk om andre religioner enn kristendom?

Jeg er enig med de andre her at du virker hysterisk. Om det er du eller rektor som har misforstått vet jeg ikke, men jeg er tilbøyelig å tro at det er du.

Du sammenligner det å gå i moske engang i uka med å gå i kirka to ganger i året. Det er ikke sammenlignbart.

Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo så besøker barna moske, synagoge og hinduistisk tempel som opplegg i undervisningen. Hva synes du om det?

Jeg har overvært mange religiøse seremonier sammen med muslimer, jøder, hinduer, buddhister og kristne. Jeg føler ikke at jeg har tatt skade av det. Jeg vokste opp med kristne tradisjoner og gikk i kirken engang iblant. I dag betrakter jeg meg som kristen uten å tro på jomfrufødsel og oppstandelse, og det skaper reaksjoner hos norske human-etikere. Ingen andre reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Forøvrig har ingen rett til å få fritak fra kirkebesøk. Så lenge det ikke foregår forkynnende handlinger, men er organisert som en informativ omvisning, så er det ikke fritaksgrunn.''

Dette var, som overskriften sier, en gudstjeneste.

Ja, jeg var nok litt upresis i fhd til at det faktisk var snakk om gudstjeneste. :) Jeg så etterpå at jeg ble litt overivrig i svaret mitt. Vi har nettopp kjørt debatten på foreldremøte på skolen, og jeg trakk nok med litt for mange linjer derfra og inn i denne debatten. Jeg blir bare litt matt over at folk syns det er så skremmende med en drøy halvtime forkynnelse.

Syns det er ok at barn får lære forskjellige trosretninger fra den siden også. Et lite eksempel: Ei HEF-venninne av meg hadde en sønn med en kompis som var muslim. Guttungen på åtte år var mye der, og nektet etter hvert å spise pølser hjemme, for det var svinekjøtt i dem. Det var ok for foreldrene, men de satte ned foten da han ville ha bønneteppe hjemme. Dette møtet med islam ga familien en gylden anledning til å ta opp temaet tro og religiøs praksis med guttungen på en måte de aldri ellers ville ha fått. Derfor tror ejg det er viktig at ungene får en smak av religiøs praksis her og der for å kunne ta mer kvalifiserte valg når de er modne til det. Men jeg mener også at det krever oppfølging av oss som foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men om moren har signalisert til læreren at barnet får være med å bestemme selv, og barnet kanskje har gitt uttrykk for at mora syns det var ok at h*n fikk være med i kirka, så er det jammen ingen enkel situasjon for læreren å nekte. ''

Det er mulig det er vanskelig å nekte, men det er faktisk det læreren skal gjøre.

''Forøvrig har ingen rett til å få fritak fra kirkebesøk. Så lenge det ikke foregår forkynnende handlinger, men er organisert som en informativ omvisning, så er det ikke fritaksgrunn.''

Her var det vel snakk om skolegudstjeneste, i hvertfall i overskriften.

Husket at det var gudstjeneste det var snakk om i det jeg trykket send... Ble nok litt ivrig, og kommenterte nettopp til trådstarter at vi har kjørt samme debatt på foreldremøte.

Ja, det er vanskelig å nekte. Men all den tid moren ikke skriftlig har søkt om fritak fra disse aktivitetene, så er det i grenselandet. Selv om jeg er enig i at læreren burde ha vært konsekvent, så forsøkte jeg bare å få fram at det kan ha vært andre omstendigheter enn det vi får info om i dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok sendt en mail til læreren og sagt fra. Du har jo gitt beskjed om at barnet ikke skal i kirken. Læreren har tydeligvis valgt å tolke litt vidt det du sa i samtale med henne, og kanske også gjort det litt lettvint for seg sjøl ved å unngå å problematisere guttens - plutselige - ønske om å være med. Dette er det du som forelder som bestemmer.

Har lest gjennom hele tråden, og merker meg de vanlige utsagnene som kommer i sånne sammenhenger, man er "hysterisk" og "ingen tar skade av ..."

Det handler ikke om å "ta skade", men om å bestemme sjøl over barnets livvsynsoppdragelse. Kirkebesøk i læringssammenheng, på linje med besøk i moskeer osv., er noe annet enn forkynning i skoletida, som dette blir.

Har store problemer med å skjønne skolenes praksis. Ingen skole burde være fornøyd med opplegg som fører til at elever blir sittende igjen. Skolens aktiviteter skal være for alle.

Det skal guts til for å stå på krava når andre synes man er "rar". Kjenner til det der. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvert år, men mine barn er da heller ikke muslimer.

Jeg synes ikke det er sammenlignbart så lenge vi har en "statsreligion".

For deg, som bekjenner deg til kristendommen, så er det jo selvfølgelig slik. Her er imidlertid temaet fritak fra gudstjeneste for de som ikke bekjenner seg til kristendommen. For dem kan det være i meste laget å la ungene gå i gudstjeneste flere ganger i året.

Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig å forstå at man som ikke-kristen ikke ønsker at barna skal delta i kristen gudstjeneste.

For å snu det på hodet: Hvorfor vil du ikke at barna dine skal gå årlig i muslimsk gudstjeneste? Er du redd for at de skal ta et selvstendig valg og bli muslimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er en kristen person men bor i ett land som legger vekt på muslimske tradisjoner og livssyn. Skolen tar elevene med i moskeen 1 gang i mnd for å be fredagsbønn. Disse fredagene møter jeg opp på skolen for å hente min sønn før de andre går til bønn"

Er jeg fortsatt hysterisk? Eller stiller ting seg annerledes når det er snakk om andre religioner enn kristendom?

Ja, kanskje enda mer hysterisk i en sånn situasjon. For da er det ekstra viktig at ungene dine får innblikk i kulturen i landet de lever i. Dog ikke uten en balanserende kontekst som foreldrene står fritt til å gi i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skolen nok sannsynligvis mener med at elevene ikke får bestemme selv, er nok at de ikke der og da kan ta avgjørelsen om at "nei, jeg gidder ikke å være med i kirken". Rett og slett ha en viss kontroll over hvem som skal være med i kirken eller ikke...

Når du presiserer overfor lærer at gutten din får bestemme dette selv, så ser jeg overhodet ikke at det skal være noe å hisse seg opp over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker at han skal ta ett selvstendig valg, men gutten er ikke mer enn 8 år. Hvor selvstendig er valget hans når han går i kirken og en prest som er en autoritær person sier at dette er den eneste sannhet?

Det er en stund siden du har vært i kirka, skjønner jeg:-) Presten er ikke lenger den autoritære firguren som snakker om en dømmende gud - du sier selv at gutten mer eller mindre selv får bestemme - og han ønsket å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du syntes det var greit om de var på gudstjeneste i moské hvert år i forbindelse med feiringen av Id?

Hvis de gjorde det til ID, kirken til jul, synagogen til en eller annen jødisk høytid - så hadde jeg ikke sett noen problemer med det...

(Jada, jeg vet at innlegget ikke var til meg, jeg fikk bare lyst til å svare:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Hvis de gjorde det til ID, kirken til jul, synagogen til en eller annen jødisk høytid - så hadde jeg ikke sett noen problemer med det...

(Jada, jeg vet at innlegget ikke var til meg, jeg fikk bare lyst til å svare:-))

''Hvis de gjorde det til ID, kirken til jul, synagogen til en eller annen jødisk høytid - så hadde jeg ikke sett noen problemer med det...

''

Hvis du i tillegg tar med et par buddhistiske og hinduistiske høytider, hadde ikke skolene gjort annet enn å fly rundt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis de gjorde det til ID, kirken til jul, synagogen til en eller annen jødisk høytid - så hadde jeg ikke sett noen problemer med det...

''

Hvis du i tillegg tar med et par buddhistiske og hinduistiske høytider, hadde ikke skolene gjort annet enn å fly rundt. ;)

''Hvis du i tillegg tar med et par buddhistiske og hinduistiske høytider, hadde ikke skolene gjort annet enn å fly rundt.''

Du har selvfølgelig helt rett i det, poenget mitt var at så lenge man lærer om alle religionene, så ser jeg ikke problemet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Ja, du er hysterisk fordi dette ikke skje en gang i mnd, men toppen to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her at du virker hysterisk. Om det er du eller rektor som har misforstått vet jeg ikke, men jeg er tilbøyelig å tro at det er du.

Du sammenligner det å gå i moske engang i uka med å gå i kirka to ganger i året. Det er ikke sammenlignbart.

Jeg vet ikke hvor du bor, men i Oslo så besøker barna moske, synagoge og hinduistisk tempel som opplegg i undervisningen. Hva synes du om det?

Jeg har overvært mange religiøse seremonier sammen med muslimer, jøder, hinduer, buddhister og kristne. Jeg føler ikke at jeg har tatt skade av det. Jeg vokste opp med kristne tradisjoner og gikk i kirken engang iblant. I dag betrakter jeg meg som kristen uten å tro på jomfrufødsel og oppstandelse, og det skaper reaksjoner hos norske human-etikere. Ingen andre reagerer på det.

''Du sammenligner det å gå i moske engang i uka med å gå i kirka to ganger i året. Det er ikke sammenlignbart. ''

Eks mitt sa en gang i mnd. Jeg ser at det er flere som sier at det er toppen 2 kirke besøk i året. Hadde det bare vært så vel. Dette er faktisk 2. gudstjenesten i år og jeg vet at det kommer minst en til. I tillegg har de vært på kirkevandring. Er veldig usikker på hva det er.

Hadde det vært arangert utflukter til andre trosamfunn også kunne jeg tolerert disse kirkebesøkene men så lenge de står uten noe motstykke er jeg mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skolen nok sannsynligvis mener med at elevene ikke får bestemme selv, er nok at de ikke der og da kan ta avgjørelsen om at "nei, jeg gidder ikke å være med i kirken". Rett og slett ha en viss kontroll over hvem som skal være med i kirken eller ikke...

Når du presiserer overfor lærer at gutten din får bestemme dette selv, så ser jeg overhodet ikke at det skal være noe å hisse seg opp over...

''Når du presiserer overfor lærer at gutten din får bestemme dette selv, så ser jeg overhodet ikke at det skal være noe å hisse seg opp over...''

Tilbøyelig til å være enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg sa han fikk være med på å bestemme. Om han hadde komt til meg og sakt at han vil i kirken fordi han var nyskjerrig på kristendommen hadde jeg sakt at han kunne gå. Men da hadde jeg tatt visse forholdsregler som for eks at jeg også hadde vært med.

Grunnen til at han velgte å gå var fordi han ikke ønsket å være sammen med klasse trinnet under. Ikke fordi han ønsket å vite mer om religionen.

''Men da hadde jeg tatt visse forholdsregler som for eks at jeg også hadde vært med. ''

Skjønner jo rimelig godt at gutten ikke sier til deg at han vil i kirken. Finnes vel ikke noe flauere enn å ha mor i kirken som eneste mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

''Hvis du i tillegg tar med et par buddhistiske og hinduistiske høytider, hadde ikke skolene gjort annet enn å fly rundt. ;)''

Det viktigste argumentet mot at man får med seg 'gudstjenester' i alle de store religionene på jevnlig basis:-) Men hadde vært kult om de i løpet av skoletiden fikk med seg én fra hver, da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...