Gå til innhold

Skole gudstjeneste

Zelda77

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Jeg ønsker at han skal ta ett selvstendig valg, men gutten er ikke mer enn 8 år. Hvor selvstendig er valget hans når han går i kirken og en prest som er en autoritær person sier at dette er den eneste sannhet?

Det har heldigvis skjedd enormt store forandringer i kirka de siste årene, så jeg synes du kan prøve å være med på en skolegundstjeneste en gang, så ser du hva det går ut på idag. I de skolegudstjenestene jeg har deltatt på, så har man bl.a. tatt opp temaer rundt urettferdighet i verden (vist lysbilder fra fattige land), vist film om da Mr.Bean sovna i kirka ;-) osv. osv... Det er godt mulig presten kom med en velsignelse også, men det tror jeg som regel går elevene hus forbi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zelda77

21

• morsan

12

• ....AV

11

• trollemor;o)

11

Mest aktive i denne tråden

trollemor;o)

Det bør jo behandles på samme måte, men var innholdet ved besøket det samme?

Skolegudstjeneste er vel ofte en gudstjeneste og er forkynnende, derfor behovet for å kunne frita barnet. Et besøk i et gudshus for å få informasjon om religionen, trenger ikke fritaksmulighet på samme måte.

Det er ingen prester som lenger forkynner på skolegudstjenester lenger!!!!!!!!! hjelpes, ta deg en tur på en av dosse Gudstejenestene før du uttaler deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hadde du syntes det var greit om de var på gudstjeneste i moské hvert år i forbindelse med feiringen av Id?

Det hadde jeg virkelig ønsket for mine barn:) Ingenting er så spennende som religion, så jeg skulle ønske skolene kunne brukt mer penger på å få elevene til å møte de ulike religionene på de "riktige" stedene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen prester som lenger forkynner på skolegudstjenester lenger!!!!!!!!! hjelpes, ta deg en tur på en av dosse Gudstejenestene før du uttaler deg.

''Det er ingen prester som lenger forkynner på skolegudstjenester lenger!!!!!!!!! hjelpes, ta deg en tur på en av dosse Gudstejenestene før du uttaler deg.''

Jeg vet ikke hva slags oppfatning du har av hva som menes med "forkynne", men det er ikke det samme som å bedrive dommedags tordentaler fra en ekstremt fordømmende prest. Det betyr rett og slett å snakke om Guds ord, og det antar jeg at prestene fortsatt gjør??

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=forkynne&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det hadde vært helt greit om de var på "gudstjenester" i andre kirkesamfunn og religioner også.''

Hadde de deltatt i "gudstjeneste" i andre religioner også, hadde det vært mer balansert og elevene hadde lært at det ikke er en sannhet. Så hadde det vært arangert besøk til moske, jødenes tempel, budistenes tempel og kirken hadde jeg latt han gå.

Det som er viktig å huske er at faget heter RLE der L står for livssyn. Så da mener jeg det er like viktig å også besøke en ikke religiøs organisajon som HEF.

''Det som er viktig å huske er at faget heter RLE der L står for livssyn. Så da mener jeg det er like viktig å også besøke en ikke religiøs organisajon som HEF.''

Mange skoler gjør da vel det? Klassen jeg jobber i har nettopp hatt prosjekt om HEF, men pga lang reisevei har det ikke blitt besøk til ulike livssynssamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

''Selv sitter jeg her hoderystende over nordmenns motvilje mot å lære om andres tro. Hvorfor er det så galt om han får være med på en gudstjeneste og ser hva kristenfolket bedriver når han attpåtil ønsker det selv?''

Jeg er helt enig i at han skal lære om andre sin tro. Men av en som kan lære de uten å si at det er den eneste sannhet.

Når det gjelder hvorfor han ønket å være med i kirken var det ikke fordi han ønsket å vite mer om troen men fordi han ikke ønsket å være sammen med ett lavere klassetrinn.

Det er vel ingen prester som predikerer at det de sier er den eneste sannhet?? Jeg foreslår at du blir med ham i kirka neste gang slik at du får et inntrykk av hva det er. kanskje er det ikke så skummelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

''Det er ingen prester som lenger forkynner på skolegudstjenester lenger!!!!!!!!! hjelpes, ta deg en tur på en av dosse Gudstejenestene før du uttaler deg.''

Jeg vet ikke hva slags oppfatning du har av hva som menes med "forkynne", men det er ikke det samme som å bedrive dommedags tordentaler fra en ekstremt fordømmende prest. Det betyr rett og slett å snakke om Guds ord, og det antar jeg at prestene fortsatt gjør??

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=forkynne&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Men hva er det de snakker om på slike Gudstjenester da? Sist jeg var på en skolegudstjeneste snakket de om kjærlighet og om hvor vanskelig det kunne være å feire jul for de som ikke hadde familie ol.. (Veldig enkelt forklart)

USJ!! Skumle saker gitt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv sitter jeg her hoderystende over nordmenns motvilje mot å lære om andres tro. Hvorfor er det så galt om han får være med på en gudstjeneste og ser hva kristenfolket bedriver når han attpåtil ønsker det selv?''

Jeg er helt enig i at han skal lære om andre sin tro. Men av en som kan lære de uten å si at det er den eneste sannhet.

Når det gjelder hvorfor han ønket å være med i kirken var det ikke fordi han ønsket å vite mer om troen men fordi han ikke ønsket å være sammen med ett lavere klassetrinn.

''Når det gjelder hvorfor han ønket å være med i kirken var det ikke fordi han ønsket å vite mer om troen men fordi han ikke ønsket å være sammen med ett lavere klassetrinn.''

Hvilket vel beviser at skolen ikke har klart å lage et bra nok alternativt opplegg for dem som ikke skal være med på gudstjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det de snakker om på slike Gudstjenester da? Sist jeg var på en skolegudstjeneste snakket de om kjærlighet og om hvor vanskelig det kunne være å feire jul for de som ikke hadde familie ol.. (Veldig enkelt forklart)

USJ!! Skumle saker gitt.....

Hvis dette var alt, så er det jammen meg ikke noen vits å gå dit for den som ønsker å høre Guds ord...

Selv sist gang jeg var i kirka på julaften for et par år siden snakket ikke presten bare om sekulære emner, men også om Juleevangeliet.

_Jeg_ har ikke noe problem med å utsette verken meg selv eller mitt barn for det, men hvorfor har du og andre i tråden et slikt voldsomt behov for å latterliggjøre at foreldre kan ha et sterkt ønske om hva slags religiøse påvirkninger de vil skåne sine barn for?

Hva hvis det ikke var reiligion det var snakk om, men politikk? Noe som jo nesten kan få religiøse dimensjoner for enkelte.

Ser du forskjellen mellom å tillate at barnet lærer om de ulike partiene og det at det blir utsatt for politisk propaganda?

Og uansett tema man snakker om, er det ikke nødvendigvis verst å bli utsatt for helvetespredikanter, men kanskje dem som ufarliggjør det og gir et inntrykk av at kirken eller politikken står for noe mindre og snillere enn det mange mener det egentlig gjør? En ulv i fåreklær kan være mer farlig enn en som viser sitt sanne jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Hvis dette var alt, så er det jammen meg ikke noen vits å gå dit for den som ønsker å høre Guds ord...

Selv sist gang jeg var i kirka på julaften for et par år siden snakket ikke presten bare om sekulære emner, men også om Juleevangeliet.

_Jeg_ har ikke noe problem med å utsette verken meg selv eller mitt barn for det, men hvorfor har du og andre i tråden et slikt voldsomt behov for å latterliggjøre at foreldre kan ha et sterkt ønske om hva slags religiøse påvirkninger de vil skåne sine barn for?

Hva hvis det ikke var reiligion det var snakk om, men politikk? Noe som jo nesten kan få religiøse dimensjoner for enkelte.

Ser du forskjellen mellom å tillate at barnet lærer om de ulike partiene og det at det blir utsatt for politisk propaganda?

Og uansett tema man snakker om, er det ikke nødvendigvis verst å bli utsatt for helvetespredikanter, men kanskje dem som ufarliggjør det og gir et inntrykk av at kirken eller politikken står for noe mindre og snillere enn det mange mener det egentlig gjør? En ulv i fåreklær kan være mer farlig enn en som viser sitt sanne jeg.

Ikke vits i å gå dit for å høre Guds ord? Nei, jeg går ikke på en skolegudstjeneste for å høre Guds ord. Vil jeg høre Guds ord går jeg på en annen Gudstjeneste.

Du sammenligner dette med politikk. Politisk propaganda= forkynning, det er det du mener, ikke sant?

Men det er jo netttopp det jeg har sagt...Kirken driver ikke med forkynning/propaganda på skolegudstjenestene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det helt naturlig å slå sammen klassetrinn for de elevene som ikke skal være med i kirken. Det er heldigvis veldig få hos oss, det er snakk om et søskenpar eller to.

Det ville vært ille om vi skulle brukt en like stor del av ressursene (dvs en lærer) på den ene eleven som ble igjen, som på de 24 som gikk i kirken. Alle skjønner vel det? Derfor blir det ikke et likeverdig opplegg når det gjelder bruk av ressurser. Men de som har så imot et kirkebesøk en gang i året må vel likevel mene at dette er et langt bedre opplegg (som en vanlig RLE-time) siden barna slipper bli med. For det er vel hele poenget her eller?

Jeg gikk sammen med to andre klassetrinn de tre første årene på skolen og kan avkrefte påstanden om at dette også skulle være skadelig;-)

Jepp, jeg er en smule ironisk nå, men jeg synes noen foreldre går alt for langt i forlange på vegne av ungene sine jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er storforlangende. Du har vært utydelig på om gutten kunne få være med på Gudstjenesten om han selv ville. Om ikke utydelig så kan en fort misoppfatte. Læreren har som vanli hatt mye å tenke på og som i mange andre yrker så må en ta noen avgjørelser og satse på at det går bra. Skal en holde på å ringe for den minste ting slik så får en ikke gjort på annet. De fleste er ikke så firkantede at de ville reagert på dette slik du gjør.

Enig med du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Jeg ser at det er litt forskjellig syn på ting i denne tråden.

Jeg har pratet med min sønns lærer og sønnen min hadde sakt at han fikk lov av meg. Jeg synest likevel at hun kunne tatt en tlf til meg å kjekket om dette stemte. Men greit nok jeg skal la det gå for denne gang.

Det som forundrer meg med denne tråden er at mange mener jeg er hysterisk. Hvorfor skal ikke jeg få lov å reagerer når mitt livssyn ikke blir vist den samme respekten som religiøse forventer at jeg viser for deres livssyn?

I bunn og grunn handler dette kun om respekt. Skolen her har ikke egang vist meg og mitt syn respekt nok til å opplyse meg om hvilke rettigheter jeg faktisk har. Noe jeg fant ut gjennom en link i denne tråden at de er pliktig til å gjøre. Min oppfatning er at skolen er veldig flink til å vis respekt for de som tilhører en annen religion. men er du atheist eller agnostikker så har man tydeligvis ikke rett på det.

Dette gjelder ikke bare i skolen men i samfunnet ellers også, noe denne tråden er ett godt eks på.

Jeg synes ikke du kan klandre læreren for dette når du har vært uklar i dine beskjeder. Skolen må kunne forholde seg til skriftlige meldinger, slik at misforståelser unngås.

Når det er sagt mener jeg at skolen ikke oppfyller det de plikter, nemlig å sørge for et likeverdig tilbud til de som ikke skal delta. Og det bør de se å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Jeg synes det er ganske merkelig at vi i vårt multikulturelle og multireligiøse samfunn fremdeles kjemper så hardt for å beholde skolegudstjenesten. Jeg tror det er fordi alle de foreldrene som har døpt barna sine, men ikke gjør en dritt for å overholde dåpsløftet, synes det er fint at skolen tar den biten så de selv kan ha god samvittighet.

Jeg synes også at man skal lære om kristendommen og vite hva som skjer i en gudstjeneste, men for å lære det trenger man ikke overvære en gudstjeneste hvert eneste år.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Om du leser innlegget mitt en gang til ser du at jeg har skrevet på lik linje med kirken. Så vidt jeg vet vil ikke det utelukke kristendom.

Handlet ikke innlegget ditt om at du IKKE ville sende han i kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CableDrop

Gutten har vært med i begravelse. Den største forskjellen på det og en skole gudstjeneste er at jeg var med og kunne svare på spørsmålene han hadde rundt det presten sa og alle inntrykkene han fikk av bildene og maleriene i kirken.

Når han kom hjem etter å ha vært i kirken i går hadde han mange spørsmål men i og med at jeg ikke hadde vært i kirken var det vanskelig for meg å svare på spøsmål som: "Jeg forstod ikke alt det presten sa. Hvorfor ville ikke salven henge på jesus?"

Jeg kan virkelig ikke huske at det står noe i påskeevangeliget om at salven ikke hang på jesus. Er overbevist om at gutten må ha hørt feil. Poenget mitt er at hadde jeg vært med i kirken kunne jeg forklart dette til han.

jeg forstår ikke helt problemet. Kan du ikke få en annen person som har greie på dette her til å forklare han det? Eller er det bare din forklaring som gjelder her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har pratet med min sønns lærer og sønnen min hadde sakt at han fikk lov av meg. Jeg synest likevel at hun kunne tatt en tlf til meg å kjekket om dette stemte. Men greit nok jeg skal la det gå for denne gang.

Det som forundrer meg med denne tråden er at mange mener jeg er hysterisk. Hvorfor skal ikke jeg få lov å reagerer når mitt livssyn ikke blir vist den samme respekten som religiøse forventer at jeg viser for deres livssyn?

I bunn og grunn handler dette kun om respekt. Skolen her har ikke egang vist meg og mitt syn respekt nok til å opplyse meg om hvilke rettigheter jeg faktisk har. Noe jeg fant ut gjennom en link i denne tråden at de er pliktig til å gjøre. Min oppfatning er at skolen er veldig flink til å vis respekt for de som tilhører en annen religion. men er du atheist eller agnostikker så har man tydeligvis ikke rett på det.

Dette gjelder ikke bare i skolen men i samfunnet ellers også, noe denne tråden er ett godt eks på.

Det hadde blitt veldig mye ekstraarbeid på lærerne dersom de skulle sjekke at alt elevene sa var sant - iallefall når det gjelder noe som egentlig er ganske ufarlig.

Sønnen din hadde tydeligvis lyst til å være med i kirka? I så fall tenker jeg det var greit at han fikk lov til det. Noen ganger må man la prinsippene vike for barnas skyld.

Det vanlige er at skolen ber om tilbakemelding dersom eleven ikke skal i kirka, så her må du bare bestemme deg for hva som blir riktig for deg (og sønnen din) - og gi klar beskjed.

Skolen skal også ha et alternativt opplegg for de som ikke skal i kirka. I utgangspunktet mener jeg at dette opplegget helst ikke skal gjennomføres i en annen klasse siden mange barn sikkert synes det er trasig å "stikke seg ut" på den måten. De som ikke skal være med i kirka bør sitte på skolen og jobbe med et gitt fag (f.eks. RLE), men da sammen med klassekamerater. Problemet er vel at dette koster ekstra ressurser. På større skoler tenker jeg det burde vært mulig at en assistent f.eks. fulgte opp de som ikke skulle i kirka.

Neste gang - Klar beskjed til skolen om gutten skal i kirka eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vits i å gå dit for å høre Guds ord? Nei, jeg går ikke på en skolegudstjeneste for å høre Guds ord. Vil jeg høre Guds ord går jeg på en annen Gudstjeneste.

Du sammenligner dette med politikk. Politisk propaganda= forkynning, det er det du mener, ikke sant?

Men det er jo netttopp det jeg har sagt...Kirken driver ikke med forkynning/propaganda på skolegudstjenestene!!!

nok en gang: Sier ikke presten _noe som helst_ om Gud eller Jesus på skolegudstjenestene?? Og er salmene erstattet med Helene harefrøken og Bolla Pinnsvin??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du kan klandre læreren for dette når du har vært uklar i dine beskjeder. Skolen må kunne forholde seg til skriftlige meldinger, slik at misforståelser unngås.

Når det er sagt mener jeg at skolen ikke oppfyller det de plikter, nemlig å sørge for et likeverdig tilbud til de som ikke skal delta. Og det bør de se å gjøre noe med.

Enig - kort & grei oppsummering! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Der er jeg uenig med deg. Jeg synes ateister og human-etikere er de som viser minst fleksibilitiet og respekt. Jeg har nevnt det før at de viser ikke respekt for mine meninger når jeg sier at jeg er kristen uten å tro på Jesu oppstandelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...