Gå til innhold

Skole gudstjeneste

Zelda77

Anbefalte innlegg

Gjest MayLynn

På skolen hvor mitt tantebarn gå, i oslo, der blir det sendt med lapp hjem når de skal i kirken. Der må man krysse av på om barna skal bli med i kirken eller ikke.

De har også ved noen anledninger vært på besøk i moske, der har det ikke kommet noen informasjon eller forespørsel på forhånd. Alle barna har blitt med, muslimske som de kristne, og også barn med andre religioner.

Min søster syntes det var helt greit at barnet var med på disse turene til moskeen, men synes det er merkelig at det blir gjort forskjell på om de skal besøke moske eller kirke. Og det er jeg også enig i. Jeg hadde også sendt mitt barn med for å besøke en moske, men når det er så stor forskjell på informasjon og melde fra om de skal eller ikke skal synes jeg er rart.

Enig - det er visst mye "verre" å gjøre noe som har med kristendom å gjøre enn andre religioner... lurer på hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zelda77

21

• morsan

12

• ....AV

11

• trollemor;o)

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Enig - det er visst mye "verre" å gjøre noe som har med kristendom å gjøre enn andre religioner... lurer på hvorfor?

Fordi kristendom blir pådyttet ungene, mens de bare får en lett innføring i andre religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Fordi kristendom blir pådyttet ungene, mens de bare får en lett innføring i andre religioner.

For noe tøv:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Har du lest igjennom lærebøkene i skolen?

Det har jeg. Og finner enormt mye informasjon om andre religioner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det har jeg. Og finner enormt mye informasjon om andre religioner...

50% av innholdet er om kristendommen. Det er ikke likeverdig fordelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da kan du ikke kalle det pådytting. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, det er ikke 50%...

Kanskje en kristen tro forhindrer ødeleggende adferd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nickløsidag

1. Jeg hadde sendt mail til lærer og sagt at jeg ikke likte måten dette ble håndtert på.

2. Jeg hadde vært soleklar før neste liknende opplegg, på atbarnet mitt IKKE skulle være med.

Rettere sagt, dette hadde jeg gjort dersom jeg hadde delt meningen din. Selv sender jeg ungen med på det som foregår (her markeres ramadan, de har besøkt synagogen i oslo og et buddhist-tempel + kirken) siden jeg synes det å erfare forskjellige livssyn er det eneste som gir dem en reell mulighet til å ta en velfundert beslutning senere.

Men om jeg altså hadde ment og følt det som du gjør, hadde jeg gjort punkt 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

nok en gang: Sier ikke presten _noe som helst_ om Gud eller Jesus på skolegudstjenestene?? Og er salmene erstattet med Helene harefrøken og Bolla Pinnsvin??

joda, men de synger vel "glade jul" og "et barn er født" på skolen også? De hører vel om de forskjellige historiene i bibelen der også? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kongen dy.

Der er jeg uenig med deg. Jeg synes ateister og human-etikere er de som viser minst fleksibilitiet og respekt. Jeg har nevnt det før at de viser ikke respekt for mine meninger når jeg sier at jeg er kristen uten å tro på Jesu oppstandelse.

''kristen uten å tro på Jesu oppstandelse"

Da er du per definisjon ikke kristen. La meg sitere hva din gode venn "sør" tidligere har skrevet:

"Det blir jo litt som å definere seg som kristen som tror på Buddha eller en hindi gud. Faktisk minner det mer om islam, som godtar Jesus som profet, men ikke jomfrufødselen eller oppstandelsen.

Ingen vil nekte deg, men det har selvsagt svært lite med kristendommen å gjøre. Essensen i kristendommen er jo nettopp troen på jomfrufødsel og oppstandelsen - det er jo det viktigste i den religionen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''kristen uten å tro på Jesu oppstandelse"

Da er du per definisjon ikke kristen. La meg sitere hva din gode venn "sør" tidligere har skrevet:

"Det blir jo litt som å definere seg som kristen som tror på Buddha eller en hindi gud. Faktisk minner det mer om islam, som godtar Jesus som profet, men ikke jomfrufødselen eller oppstandelsen.

Ingen vil nekte deg, men det har selvsagt svært lite med kristendommen å gjøre. Essensen i kristendommen er jo nettopp troen på jomfrufødsel og oppstandelsen - det er jo det viktigste i den religionen."

Jeg er den som til syvende og sist definerer min tilhørighet i en religiøs gruppe på samme måte som andre gruppetilhørigheter. Jeg holder meg til kristendommen og definerer meg som kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Jeg er den som til syvende og sist definerer min tilhørighet i en religiøs gruppe på samme måte som andre gruppetilhørigheter. Jeg holder meg til kristendommen og definerer meg som kristen.

Med ditt forhold til Jesus høres du mer ut som en muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Jeg er ikke muslim.''

Det er mulig. Men kristen er du heller ikke.

Det kan du ikke påstå. Det finnes kristne grupper som deler mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...