Gå til innhold

Skole gudstjeneste

Zelda77

Anbefalte innlegg

Gjest speer

Nei jeg tror ikke på jomfrufødsel.

Tror du ikke på jonfrufødsel og Jesu oppstandelse er du pr. definisjon ikke kristen.

Det minner igrunnen mye om den danske presten som ikke tror på Gud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 172
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zelda77

21

• morsan

12

• ....AV

11

• trollemor;o)

11

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Tror du ikke på jonfrufødsel og Jesu oppstandelse er du pr. definisjon ikke kristen.

Det minner igrunnen mye om den danske presten som ikke tror på Gud!

Jeg definerer meg som kristen og tilhører statskirke og menighet. Mer trenger jeg ikke å si om det. Bryr meg veldig lite om hva danske prester eller andre prester tror på.

Jeg følger kristne tradisjoner og jeg følger kristen etikk. Jeg føler høytid i kirken og kneler gjerne og ber. Jeg føler fred i sinnet når jeg går til nattverd. Jeg er overbevist om at Jesus ble unnfanget, født og døde som en mann. Alt annet er utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Jeg definerer meg som kristen og tilhører statskirke og menighet. Mer trenger jeg ikke å si om det. Bryr meg veldig lite om hva danske prester eller andre prester tror på.

Jeg følger kristne tradisjoner og jeg følger kristen etikk. Jeg føler høytid i kirken og kneler gjerne og ber. Jeg føler fred i sinnet når jeg går til nattverd. Jeg er overbevist om at Jesus ble unnfanget, født og døde som en mann. Alt annet er utenkelig.

Er du født på Island og har islandsk statsborgerskap, er du ikke automatisk medlem av den norske statskirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Er du født på Island og har islandsk statsborgerskap, er du ikke automatisk medlem av den norske statskirke.

Jeg er norsk statsborger. Utenom det ser jeg ikke forskjellen på å være medlem av islandsk eller norsk statskirke. Ser ikke helt hva du vil med denne kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest definisjon

Å føle høytid under nattverd er nå en ting, og du bestemmer selvsagt selv om du vil gå til nattverd. Men i forhold til hva som er betydningen til nattverden, så er det ikke sammenheng mellom nattverd og din tro. Du gjør som du vil selvsagt, og tror som du vil. Men i følge definisjoner som er laget på hva det vil si å være en kristen, er du ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest definisjon

Jeg er norsk statsborger. Utenom det ser jeg ikke forskjellen på å være medlem av islandsk eller norsk statskirke. Ser ikke helt hva du vil med denne kommentaren.

Har du meldt deg inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Å føle høytid under nattverd er nå en ting, og du bestemmer selvsagt selv om du vil gå til nattverd. Men i forhold til hva som er betydningen til nattverden, så er det ikke sammenheng mellom nattverd og din tro. Du gjør som du vil selvsagt, og tror som du vil. Men i følge definisjoner som er laget på hva det vil si å være en kristen, er du ikke det.

Jeg og mange andre er uenige i de definisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest definisjoner

Jeg og mange andre er uenige i de definisjonene.

Ja, det er jo åpenbart, men kristne kirkesamfunn har valgt å sette opp noen kriterier på hvem som skal defineres som kristne, og hvem som ikke er det. Jehovas vitner er feks blant dem som ikke kommer inn unmder et kristent trossamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur i dag

Ja, det er jo åpenbart, men kristne kirkesamfunn har valgt å sette opp noen kriterier på hvem som skal defineres som kristne, og hvem som ikke er det. Jehovas vitner er feks blant dem som ikke kommer inn unmder et kristent trossamfunn.

''Jehovas vitner er feks blant dem som ikke kommer inn unmder et kristent trossamfunn.''

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som ikke er sant i det svaret da?

''de tror på Gud, men de tror ikke at Jesus er Guds Sønn''

At Jesus er Guds sønn er jo helt essensielt i Jehovas vitners tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

''de tror på Gud, men de tror ikke at Jesus er Guds Sønn''

At Jesus er Guds sønn er jo helt essensielt i Jehovas vitners tro.

En liten unøyaktighet fra prestens side.

Jehovas vitner lærer at Bibelen er "Guds ord" i bokstavelig forstand, og at de oldkirkelige dogmene, ble utviklet noen hundre år senere enn Det nye testamentet, derfor ikke er sanne. Disse dogmene slår fast at Gud er treenig og at Jesus er sann Gud og sant menneske, noe Jehovas vitner altså ikke tror.

Jesus er likevel "Guds sønn", men dette betyr at han er "av guddoms art" og den første Gud skapte - altså ikke Gud selv, slik de kristne dogmene hevder. Jesu død er det offeret som var nødvendig for å frelse menneskene, og som gjør det mulig å tilhøre Guds rike allerede nå, selv om dette riket ennå ikke har makten i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jehovas vitner lærer at Bibelen er "Guds ord" i bokstavelig forstand, og at de oldkirkelige dogmene, ble utviklet noen hundre år senere enn Det nye testamentet, derfor ikke er sanne. Disse dogmene slår fast at Gud er treenig og at Jesus er sann Gud og sant menneske, noe Jehovas vitner altså ikke tror.

Jesus er likevel "Guds sønn", men dette betyr at han er "av guddoms art" og den første Gud skapte - altså ikke Gud selv, slik de kristne dogmene hevder. Jesu død er det offeret som var nødvendig for å frelse menneskene, og som gjør det mulig å tilhøre Guds rike allerede nå, selv om dette riket ennå ikke har makten i verden.

Helt korrekt, speer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig, og derfor er Jehovas vitner et kristent trossamfunn.

Ordet kristne kommer fra Kristus, som betyr Guds salvede, og Jesus omtales som Kristus i Bibelen, derfor er Jehovas vitner kristne fordi de tror på Jesus Kristus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
megler Smekk

Hva har det med saken å gjøre??????

Du er jo ikke kristen hvis du ikke er medlem i et kristent trossamfunn som mottar statsstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...